Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3423723
Laika schreef: vr 09 apr 2021, 16:57 That's my life ;) en daar kan ik ook niets aan doen. Nee, het is niet gezond maar dat is Corona of een ernstige trombose ook niet.

Wat erg, ik vind dat echt heel naar om te lezen dat je zoveel angst ervaart.

En ik weet dat corona (en trombose) absoluut geen grapje is, geloof me, ik doe al een jaar alle mogelijke moeite om alle ellende buiten de deur te houden.
Mijn man is (een relatief jong) zwaar hartpatiënt en een coronabesmetting zou voor hem hoogst waarschijnlijk niet goed aflopen.
Dus ik heb mijn leven aangepast, voor mezelf, maar vooral ook voor hem om te zorgen dat ik niet geheel onbewust hem besmet.

Geen kantoor, minimaal fysiek naar de winkel, geen bezoek waarvan ook maar een beetje het vermoeden bestaat dat het risico op kan leveren en ga zo maar door.

Maar in praktijk is het wel zo dat we een thuiswonende zoon hebben die werkt voor een baas waar ze dagelijks bij verschillende mensen in huis apparatuur afleveren.
En ook hij is zich bijzonder bewust van de risico's en zal ten alle tijde al het mogelijke moeite doen om geldende regels en maatregelen te volgen .....maar in praktijk blijkt covid onvoorspelbaar en komen besmettingen ook voor bij mensen die ongelofelijk voorzichtig zijn.

Tot nu toe hebben onze genomen maatregelen effect en kunnen we alleen maar heel hard duimen dat we heeeeeeeel snel opgeroepen gaan worden voor vaccinatie.

Maar angst wil ik mezelf niet meer toelaten....dat heb ik gehad toen mijn man een paar jaar terug in het ziekenhuis lag, heel veel angst....en vooral ook toen hij weer naar huis mocht.
Maar ik heb leren accepteren dat ik gewoon niet alles in de hand hebt en alleen maar heel erg mn best kan doen om risico's te vermijden.....maar vooral te genieten van het leven en van de dingen die wel kunnen.
#3423734
ik vraag me ook nog steeds af of AZ meer trombose geeft dan pfizer of zo.
Als het een snelle reactie van het imuumsysteem is he, dan is het logisch dat dat bij jongere mensen meer gebeurd dan bij oude. Maar pfizer is alleen bij oudere ingezet voornamelijk toch? Over de hele wereld? Of zijn er ook landen waar jongeren al veelvuldig iets anders dan AZ hebben gehad?
Want zo is het wel appels en peren vergelijken.
Bij Janssen/J&J schijnt het ook voor te komen ....
#3423744
Kaio schreef: vr 09 apr 2021, 19:24 ik vraag me ook nog steeds af of AZ meer trombose geeft dan pfizer of zo.
Als het een snelle reactie van het imuumsysteem is he, dan is het logisch dat dat bij jongere mensen meer gebeurd dan bij oude. Maar pfizer is alleen bij oudere ingezet voornamelijk toch? Over de hele wereld? Of zijn er ook landen waar jongeren al veelvuldig iets anders dan AZ hebben gehad?
Want zo is het wel appels en peren vergelijken.
Bij Janssen/J&J schijnt het ook voor te komen ....
Vs en Israël hebben geen AZ gebruikt, AZ is volgens mij nog steeds niet goedgekeurd door de FDA.

Het syndroom heeft trouwens een naam gekregen ; VIPIT. Vaccine-Induced Prothrombotic Immune Thrombocytopenia . Wat de gedachte nu is, is dat door de vaccinatie sommige mensen antistoffen aan gaan maken gericht tegen de eigen bloedplaatjes, waardoor die gaan klonteren en tegelijk door het verbrui ervan er een tekort ontstaat. Dit lijkt een beetje op iets dat ook gezien wordt bij patiënten die verkeerd reageren op heparine.

Het gaat dus niet alleen om een hoge antistof titer maar ook om verkeerde antistoffen.
Het is eigenlijk heel onwaarschijnlijk dat als je iemand een 2e vaccinatie geeft, iemand dan ineens de verkeerde aan zal gaan maken, bij een booster spreek je geheugen immuniteit aan en gaat het lichaam niet weer helemaal opnieuw beginnen.

Voor de diehard sciencefiction nerds hier een link naar een artikel erover https://covid19-sciencetable.ca/science ... -settings/

Siri’s dus wat tot nu toe bekend is, het kan dat de inzichten nog gaan veranderen.
#3423745
Kaio schreef: vr 09 apr 2021, 19:24 ik vraag me ook nog steeds af of AZ meer trombose geeft dan pfizer of zo.
Als het een snelle reactie van het imuumsysteem is he, dan is het logisch dat dat bij jongere mensen meer gebeurd dan bij oude. Maar pfizer is alleen bij oudere ingezet voornamelijk toch? Over de hele wereld? Of zijn er ook landen waar jongeren al veelvuldig iets anders dan AZ hebben gehad?
Want zo is het wel appels en peren vergelijken.
Bij Janssen/J&J schijnt het ook voor te komen ....
Volgens mij is in de VS al veel gevaccineerd en daar is AZ naar mijn weten (nog?) niet goedgekeurd. Daar zullen dus ook veel jonge mensen gevaccineerd zijn met de andere vaccins. Geen idee of daar cijfers van bekend zijn?
#3423754
Siberienne schreef: vr 09 apr 2021, 20:07 Vs en Israël hebben geen AZ gebruikt, AZ is volgens mij nog steeds niet goedgekeurd door de FDA.

Het syndroom heeft trouwens een naam gekregen ; VIPIT. Vaccine-Induced Prothrombotic Immune Thrombocytopenia . Wat de gedachte nu is, is dat door de vaccinatie sommige mensen antistoffen aan gaan maken gericht tegen de eigen bloedplaatjes, waardoor die gaan klonteren en tegelijk door het verbrui ervan er een tekort ontstaat. Dit lijkt een beetje op iets dat ook gezien wordt bij patiënten die verkeerd reageren op heparine.

Het gaat dus niet alleen om een hoge antistof titer maar ook om verkeerde antistoffen.
Het is eigenlijk heel onwaarschijnlijk dat als je iemand een 2e vaccinatie geeft, iemand dan ineens de verkeerde aan zal gaan maken, bij een booster spreek je geheugen immuniteit aan en gaat het lichaam niet weer helemaal opnieuw beginnen.

Voor de diehard sciencefiction nerds hier een link naar een artikel erover https://covid19-sciencetable.ca/science ... -settings/

Siri’s dus wat tot nu toe bekend is, het kan dat de inzichten nog gaan veranderen.
Klinkt hoopvol!
Maar wat ik me afvraag: van alle mensen die deze aandoening krijgen gaat er maar een deel aan dood. Is dat dan brute pech dat ze er te laat bij waren, of zijn er ook verschillen in hoe ernstig de aandoening zich manifesteert? Dus zijn er mensen waar maar een beetje verkeerde antistoffen gemaakt worden? Zit daar verschil op? Of is het alles of niets?
Weet je daar iets van?
#3423770
Ina schreef: vr 09 apr 2021, 15:15 Angst klinkt voor mij als er 's nachts niet van kunnen slapen, bang zijn om naar buiten te gaan, geen afspraak met de huisarts/tandarts/dierenarts of andere noodzakelijkheden durven te maken.....dat lijkt mij niet gezond.
Daarom heet dat bij mij dan ook Asperger en dat heb ik al mijn hele leven. Niet gezond nee, maar dat verandert er niks aan jammer genoeg. Daar had ik nog niet eens corona voor nodig.
#3423774
Bang voor een coviddood ben ik niet. Ik snap ook niet zo goed waarom dat bijna altijd alleen maar aan dood wordt gekoppeld. Ik ga liever dood dan dat ik moet leven met bijvoorbeeld anosmia of hypogeusia, dat lijkt me namelijk de hel en van dood merk ik zelf niets, dat is waarschijnlijk enkel Kwalitatief Uitermate Teleurstellend voor mijn naasten en dat misschien zelfs niet... Helaas heb je geen keuze hoe de ziekte verloopt en dus liever een spuit dan de kans op long (als in lang) covid.
#3423799
Ina schreef: vr 09 apr 2021, 17:56 Wat erg, ik vind dat echt heel naar om te lezen dat je zoveel angst ervaart.

En ik weet dat corona (en trombose) absoluut geen grapje is, geloof me, ik doe al een jaar alle mogelijke moeite om alle ellende buiten de deur te houden.
Mijn man is (een relatief jong) zwaar hartpatiënt en een coronabesmetting zou voor hem hoogst waarschijnlijk niet goed aflopen.
Dus ik heb mijn leven aangepast, voor mezelf, maar vooral ook voor hem om te zorgen dat ik niet geheel onbewust hem besmet.

Geen kantoor, minimaal fysiek naar de winkel, geen bezoek waarvan ook maar een beetje het vermoeden bestaat dat het risico op kan leveren en ga zo maar door.

Maar in praktijk is het wel zo dat we een thuiswonende zoon hebben die werkt voor een baas waar ze dagelijks bij verschillende mensen in huis apparatuur afleveren.
En ook hij is zich bijzonder bewust van de risico's en zal ten alle tijde al het mogelijke moeite doen om geldende regels en maatregelen te volgen .....maar in praktijk blijkt covid onvoorspelbaar en komen besmettingen ook voor bij mensen die ongelofelijk voorzichtig zijn.

Tot nu toe hebben onze genomen maatregelen effect en kunnen we alleen maar heel hard duimen dat we heeeeeeeel snel opgeroepen gaan worden voor vaccinatie.

Maar angst wil ik mezelf niet meer toelaten....dat heb ik gehad toen mijn man een paar jaar terug in het ziekenhuis lag, heel veel angst....en vooral ook toen hij weer naar huis mocht.
Maar ik heb leren accepteren dat ik gewoon niet alles in de hand hebt en alleen maar heel erg mn best kan doen om risico's te vermijden.....maar vooral te genieten van het leven en van de dingen die wel kunnen.
Precies dat.

En ik realiseer me dat dat echt niet voor iedereen zo kan. Heb het hier dan ook alleen over mijn eigen situatie. Zonder een mening of oordeel te hebben over hoe het voor iemand anders is.
Tanna schreef:
Daarom heet dat bij mij dan ook Asperger en dat heb ik al mijn hele leven. Niet gezond nee, maar dat verandert er niks aan jammer genoeg. Daar had ik nog niet eens corona voor nodig.
:bigarmhug: :-*
#3423803
Laika schreef: vr 09 apr 2021, 16:51 Van AstraZeneca zijn veel meer trombose klachten gemeld volgens mij. Om mijn keuze tussen nu AZ weigeren en dan maar achter (jou ;) ) in de rij te gaan staan in de hoop op een beter vaccin, had ik graag cijfers gezien. Hoeveel vaccinaties per merk en hoeveel ernstige bijwerkingen zijn er (wereldwijd) gemeld? Maar ik kan ze niet vinden. Als het lood om oud ijzer zou zijn waarom dan die stop met AZ (en deze mensen pfizer geven) voor mensen tot 60? De reden zou zijn dat mensen uit deze groep eerder kans hebben om te overlijden aan de bijwerking dan aan Corona. Bij mensen ouder dan 60 (ik ben 61) is het net andersom dus krijgen die wel AZ.
Dat is echt een foute veronderstelling vind ik. Alleen op basis van de beschikbare cijfers. Kans om te overlijden aan COVID is ca 3%. De kans om te overlijden aan “de” bijwerking van COVID (ik neem aan dat je hiermee de overlijdens a.g.v. Trombose/longembolie bedoeld) is, voor zover nu bekend, ca. <0,0001%.

Ik zeg niet dat doodgaan aan een bijwerking niet erg is hè. Ik zou alleen wel graag alles een beetje in perspectief willen plaatsen. De kans op een fataal auto ongeluk is, ter vergelijking, ca. 1%. Dat is 10.000 keer groter dan de kans op overlijden door een vaccinatie met AZ. En toch stappen de meesten van ons dagelijks minimaal één keer in een auto en doen we tijdens de rit soms ook nog dingen die de kans op een dodelijk ongeluk vergroten, zoals appen, te hard rijden, nog net even gas geven voor een oranje/rood stoplicht etc. Zonder met onze ogen te knipperen.

En hoe langer het duurt om iedereen gevaccineerd te krijgen, hoe meer kans op varianten die nog besmettelijker en dodelijker zijn. Ik kijk met grote zorg naar de Braziliaanse variant bijvoorbeeld.

Het is goed dat er vanuit de wetenschap goed gekeken wordt naar alle mogelijke bijwerkingen, maar ik zou ervoor willen pleiten dat we waken voor een hyperfocus op de bijwerkingen en vooral niet uit het oog verliezen hoe dodelijk dit virus is, want het middel is hier echt niet erger dan de kwaal. Integendeel.
#3423806
Maar je houdt geen rekening met het feit dat jonge mensen meer kans hebben op de bijwerking en minder kans om te overlijden aan covid.
Op populatieniveau heb je echt wel gelijk. (alhoewel je er ook geen rekening mee houdt dat je wel eerst covid moet krijgen om eraan dood te gaan en die kans ook niet100%) Maar op individueel niveau ligt dat anders.
Of de kans echt groter is, daar ga ik me niet over uitspreken. Maar de 2 liggen bij jonge vrouwen onweerlegbaar toch véél dichter bij elkaar dan bij ouderen.
En ik begrijp helemaal dat men dat niet aanvaardbaar vind.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door