Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3424004
Siberienne schreef: zo 11 apr 2021, 15:54 Er is niet veel ervaring met het wereldwijd inzetten van mRNA vaccins. Toch is er wel al meer dan 10 jaar ervaring met deze vaccins, hoewel vooral in studie verband en in kanker behandeling.
Dat is precies mijn bezwaar. Ik kan me voorstellen dat het tijd is om dit soort vaccins te gaan inzetten, maar nog niet op grote schaal.
Ik denk dat we er op twee manieren tegenaan kunnen kijken: of we hebben geluk dat de techniek al zo ver doorontwikkeld is dat we nu snel vaccins hebben die uitermate effectief blijken en die ons gaan helpen. Of we zetten iets in dat een onbedoelde bijwerking heeft die op lange termijn problemen gaat geven. Dat zal de toekomst uitwijzen.
Precies. Net daarom dat ik niet begrijp hoe makkelijk deze vaccins op grote schaal worden ingezet.
En hoewel ik je terugschrikken voor de verantwoordelijkheid wel snap, vind ik het dan ook een beetje flauw. Tenslotte zeg je eerder wel 'Met geen mes op de keel voor de mensheid (niet individueel bekeken dus, maar de mensheid als geheel) bedoel ik dat het sterfte percentage laag is en voornamelijk kwetsbare mensen betreft. Voor de mensheid als geheel vormt dit virus imo geen grote bedreiging, op dit moment. En dan vind ik een grootschalige en snel doorlopen uitstap naar nieuwe technologie een risicovolle stap." waar je dus wel een duidelijk standpunt inneemt en een deel van de huidige aanpak toch op zijn minst in twijfel trekt. Als ik je dan vraag wat jij als aanpak ziet, geef je geen antwoord ;). Dat die aanpak niet makkelijk is, daar sluit ik me bij aan. Ik heb ook pittige discussies met collegae over het wel/niet tijdelijk stoppen van de AZ vaccinatie. Nou hoeven we allebei het besluit niet te nemen maar we kijken er echt wel verschillende tegenaan. En aangezien de keuzes die nee gemaakt worden brede impact hebben op een maatschappij, denk ik inderdaad dat het goed zou zijn als die discussie breder getrokken wordt.
Waarom vind je dat flauw, of waarom wil je wat ik schreef op zo'n negatieve manier bestempelen? Ik ben gewoon eerlijk. Ik heb geen zwart/wit antwoorden. Mag je je dan niet uiten? Mag je dan geen vraagtekens zetten bij de dingen die gebeuren? Mag dat alleen maar als je zelf met een zwart/wit antwoord komt? Is dat wat we telkens nodig hebben? De wereld is ongelofelijk complex en verandert doorlopend. In de urgentie van vorig jaar snap ik dat er knopen zijn doorgehakt, maar inmiddels zijn we dat stadium allang voorbij en is het tijd om er genuanceerder en met een meer open blik naar te kijken, vooral ook omdat het allang niet meer alleen over een virus gaat, maar maatregelen op den duur verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de inrichting van ons hele leven.
Je vraag was heel specifiek, wel of niet vaccineren, en voor mezelf is dat nu een 'nee', maar ik vind het prima als anderen zich wel willen laten vaccineren. Als dat ten minste uit vrije wil en goed geïnformeerd kan gebeuren, wat toch niet echt het geval is, gezien de beperkte informatieverstrekking, en ook beperkte kennis bij veel mensen die de vaccins geven, en de uitgeoefende druk en de maatregelen.
Je vraag was ook wel of geen maatregelen. Dat is simpel geformuleerd, maar in de praktijk complex, omdat het om verschillende maatregelen gaat met verschillende gevolgen en mijn antwoord is dus dat daar (al veel eerder) een veel breder gesprek over (had) moet(en) komen. Daar zijn we het blijkbaar wel over eens.

Nog een nadeel trouwens aan nu grootschalig vaccineren met enkele vaccins die zich nog niet bewezen hebben, is dat het voor nieuwe ontwikkelingen lastig wordt om die nog te kunnen testen. Bv de neusspray waar ze in Nederland mee bezig zijn.
#3424007
Ik zelf wil niet maar vrees door de maarschappelijke druk ik wel moet. Want doe je het niet dan worden er toch ontzettend veel deuren voor je dicht gegooid. Leuk dat ze dan zeggen met een negatieve test die je zelf moet gaan betalen, nou dat loopt flink in de papieren. En ook wbt vakanties hebben wij een issue, onze stacaravan op een fantastische plaats staat in Belgie dus ipv om de week mogen we al dik een jaar nauwelijks heen. En zoals bekend mag je dadelijk alleen reizen met een coronapaspoort of (vermoedelijk) test, dat is onhoudbaar. Dus door de maatschappelijke druk moeten wij dadelijk wel. En ik houdt ABSOLUUT niet van mensen(massa's) dus een festival, druk restaurant, drukke feestjes trof je me sowieso al niet aan. Ik wordt dus wel naar iets toe gepushed wat ik eigenlijk niet wil. Ook dat er geen keuze is voor welk vaccin je mag kiezen stuit me tegen de borst. Mijn moeder heeft hem afgelopen zaterdagochtend gekregen AZ die is nog goed ziek.
#3424030
Cindy de Wolf schreef: ma 12 apr 2021, 10:43 Ik zelf wil niet maar vrees door de maarschappelijke druk ik wel moet. Want doe je het niet dan worden er toch ontzettend veel deuren voor je dicht gegooid. Leuk dat ze dan zeggen met een negatieve test die je zelf moet gaan betalen, nou dat loopt flink in de papieren. En ook wbt vakanties hebben wij een issue, onze stacaravan op een fantastische plaats staat in Belgie dus ipv om de week mogen we al dik een jaar nauwelijks heen. En zoals bekend mag je dadelijk alleen reizen met een coronapaspoort of (vermoedelijk) test, dat is onhoudbaar. Dus door de maatschappelijke druk moeten wij dadelijk wel. En ik houdt ABSOLUUT niet van mensen(massa's) dus een festival, druk restaurant, drukke feestjes trof je me sowieso al niet aan. Ik wordt dus wel naar iets toe gepushed wat ik eigenlijk niet wil. Ook dat er geen keuze is voor welk vaccin je mag kiezen stuit me tegen de borst. Mijn moeder heeft hem afgelopen zaterdagochtend gekregen AZ die is nog goed ziek.
Ook met die druk zou ik het niet doen..

Ik gok dat er straks een levendige handel gaat komen in coronapaspoorten.. En ik zou niet weten hoe ze bij de grens willen gaan controleren of jij wel of niet getest/gevaccineerd bent, je kunt onmogelijk bij iedere grensovergang bewaking neerzetten..

Er zijn al initiatieven in de maak waar je ongetest en ongevaccineerd straks gewoon terecht kan..

Als iedereen nou eens stopt met het meewerken aan deze onzin.. Want wat veel mensen niet lijken te beseffen is dat ze dit zelf in stand houden.. Meedoen aan proefevenementen, mondkapje dragen (zelfs op plekken waar dat niet hoeft), testen zonder klachten..

En ik ga nu denk ik veel mensen over mij heen krijgen hoe het dan zou moeten zonder dat alles, en daarop blijft mijn antwoord "aanvaard dat dood bij het leven hoort, leef je leven en wees voorzichtig als je dat altijd al doet, maar leef vooral... Laat je niet lijden door angst (tenzij je zoals elders genoemd er niks aan kan doen door bijv asperger)"
#3424031
wenchew schreef: ma 12 apr 2021, 15:10 Ook met die druk zou ik het niet doen..

Ik gok dat er straks een levendige handel gaat komen in coronapaspoorten.. En ik zou niet weten hoe ze bij de grens willen gaan controleren of jij wel of niet getest/gevaccineerd bent, je kunt onmogelijk bij iedere grensovergang bewaking neerzetten..

Er zijn al initiatieven in de maak waar je ongetest en ongevaccineerd straks gewoon terecht kan..

Als iedereen nou eens stopt met het meewerken aan deze onzin.. Want wat veel mensen niet lijken te beseffen is dat ze dit zelf in stand houden.. Meedoen aan proefevenementen, mondkapje dragen (zelfs op plekken waar dat niet hoeft), testen zonder klachten..

En ik ga nu denk ik veel mensen over mij heen krijgen hoe het dan zou moeten zonder dat alles , en daarop blijft mijn antwoord "aanvaard dat dood bij het leven hoort, leef je leven en wees voorzichtig als je dat altijd al doet, maar leef vooral... Laat je niet lijden door angst (tenzij je zoals elders genoemd er niks aan kan doen door bijv asperger)".
Vind je het goed dat ik gewoon zelf bepaal hoe ik hier mee om ga? Weet je, ik vind het prima dat jij er over denkt zoals je doet en er mee om gaat zoals je doet. Dat is jouw goed recht. Laat mij ook in m'n waarde. En dat is geen vraag of verzoek.
#3424036
wenchew schreef: ma 12 apr 2021, 15:10 Ook met die druk zou ik het niet doen..

Ik gok dat er straks een levendige handel gaat komen in coronapaspoorten.. En ik zou niet weten hoe ze bij de grens willen gaan controleren of jij wel of niet getest/gevaccineerd bent, je kunt onmogelijk bij iedere grensovergang bewaking neerzetten..

Er zijn al initiatieven in de maak waar je ongetest en ongevaccineerd straks gewoon terecht kan..

Als iedereen nou eens stopt met het meewerken aan deze onzin.. Want wat veel mensen niet lijken te beseffen is dat ze dit zelf in stand houden.. Meedoen aan proefevenementen, mondkapje dragen (zelfs op plekken waar dat niet hoeft), testen zonder klachten..

En ik ga nu denk ik veel mensen over mij heen krijgen hoe het dan zou moeten zonder dat alles, en daarop blijft mijn antwoord "aanvaard dat dood bij het leven hoort, leef je leven en wees voorzichtig als je dat altijd al doet, maar leef vooral... Laat je niet lijden door angst (tenzij je zoals elders genoemd er niks aan kan doen door bijv asperger)"
Je krijgt me niet “over je heen” omdat je het klaarblijkelijk allemaal “onzin” vindt. Je hebt namelijk recht op je eigen mening en je moet vooral (niet) doen wat je zelf wilt. Je krijgt me over je heen omdat ik tussen de regels door lees dat je adviseert om een vervalst Corona paspoort, mocht dat er ooit komen, aan te schaffen om daarmee je goddelijke gang te kunnen gaan? Of dat Cindy zonder zich te laten testen gewoon lekker de grens met België over moet steken. Als jij bereid bent om een evt. boete voor haar te betalen is dat natuurlijk geweldig.

Ik denk dat de meeste leden hier wel snappen dat de dood bij het leven hoort hoor. De meesten hebben tenslotte al meerdere huisdieren en soms ook al geliefden / vrienden verloren als onderdeel van dat leven. Ik vind het in dit verband een totale dooddoener.

Of iemand zich laat vaccineren of niet is helemaal aan de persoon in kwestie. Iemand heeft het volste recht om die keuze te maken. Maar verdorie, aanvaard dan ook de consequenties van die keuze. En als dat betekent dat je een negatief test bewijs moet overleggen: het zij zo.
Want zoals mensen het recht hebben om zich niet te laten vaccineren, zo hebben andere mensen het recht om niet het risico te lopen om geïnfecteerd te raken. Dat is geen onzin. Dat is de realiteit van vandaag.
#3424037
Boeffie Blafmans schreef: ma 12 apr 2021, 10:09 Dat is precies mijn bezwaar. Ik kan me voorstellen dat het tijd is om dit soort vaccins te gaan inzetten, maar nog niet op grote schaal.


Precies. Net daarom dat ik niet begrijp hoe makkelijk deze vaccins op grote schaal worden ingezet.

Waarom vind je dat flauw, of waarom wil je wat ik schreef op zo'n negatieve manier bestempelen? Ik ben gewoon eerlijk. Ik heb geen zwart/wit antwoorden. Mag je je dan niet uiten? Mag je dan geen vraagtekens zetten bij de dingen die gebeuren? Mag dat alleen maar als je zelf met een zwart/wit antwoord komt? Is dat wat we telkens nodig hebben? De wereld is ongelofelijk complex en verandert doorlopend. In de urgentie van vorig jaar snap ik dat er knopen zijn doorgehakt, maar inmiddels zijn we dat stadium allang voorbij en is het tijd om er genuanceerder en met een meer open blik naar te kijken, vooral ook omdat het allang niet meer alleen over een virus gaat, maar maatregelen op den duur verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de inrichting van ons hele leven.
Je vraag was heel specifiek, wel of niet vaccineren, en voor mezelf is dat nu een 'nee', maar ik vind het prima als anderen zich wel willen laten vaccineren. Als dat ten minste uit vrije wil en goed geïnformeerd kan gebeuren, wat toch niet echt het geval is, gezien de beperkte informatieverstrekking, en ook beperkte kennis bij veel mensen die de vaccins geven, en de uitgeoefende druk en de maatregelen.
Je vraag was ook wel of geen maatregelen. Dat is simpel geformuleerd, maar in de praktijk complex, omdat het om verschillende maatregelen gaat met verschillende gevolgen en mijn antwoord is dus dat daar (al veel eerder) een veel breder gesprek over (had) moet(en) komen. Daar zijn we het blijkbaar wel over eens.

Nog een nadeel trouwens aan nu grootschalig vaccineren met enkele vaccins die zich nog niet bewezen hebben, is dat het voor nieuwe ontwikkelingen lastig wordt om die nog te kunnen testen. Bv de neusspray waar ze in Nederland mee bezig zijn.
Er staat toch niet voor niks een knipoog smiley bij. Ik prikkel een beetje een nodig je uit je eigen standpunten te delen. Ik vind het jammer dat je dat niet doet. Ik kreeg namelijk de indruk dat het überhaupt verstandiger zou vinden om te wachten met vaccineren met de moderne vaccins en dan vraag ik me af wat voor overtuiging daar achterzit en wat dan wel lang genoeg is en wanneer er wel genoeg informatie is.

Wat ik me ook afvraag: hoeveel mensen zouden wereldwijd Sinovac gekregen hebben, hoeveel een Adenovirus vaccin (Sputnik, AZ, Johnson, CanSino) en hoeveel een mRNA vaccin? En hoeveel procent van de wereldbevolking heeft überhaupt op korte termijn toegang tot een vaccin? (oprechte vraag hoor, ik weet het niet, het valt me alleen in het nieuws wel op dat Europa toch wel enigzins in zijn eigen bubbel zit)

Sowieso gaan de moderne vaccins niet naar kinderen onder de 16 tot nu toe. Dus dat er de komende jaren niks meer te onderzoeken valt, dat valt denk ik nog wel mee. Neusvaccin zou top zijn, net als Flumist, het influenza vaccin. Dat wordt ook bij kinderen ingezet. Helaas weinig bij volwassenen omdat de mucosa vaccins vaak niet immunogeen genoeg zijn om te beschermen tegen ernstig ziekte, dus een neusspray vaccin, prima aanvulling.
#3424038
Boeffie Blafmans schreef: ma 12 apr 2021, 10:09 Dat is precies mijn bezwaar. Ik kan me voorstellen dat het tijd is om dit soort vaccins te gaan inzetten, maar nog niet op grote schaal.


Precies. Net daarom dat ik niet begrijp hoe makkelijk deze vaccins op grote schaal worden ingezet.

Waarom vind je dat flauw, of waarom wil je wat ik schreef op zo'n negatieve manier bestempelen? Ik ben gewoon eerlijk. Ik heb geen zwart/wit antwoorden. Mag je je dan niet uiten? Mag je dan geen vraagtekens zetten bij de dingen die gebeuren? Mag dat alleen maar als je zelf met een zwart/wit antwoord komt? Is dat wat we telkens nodig hebben? De wereld is ongelofelijk complex en verandert doorlopend. In de urgentie van vorig jaar snap ik dat er knopen zijn doorgehakt, maar inmiddels zijn we dat stadium allang voorbij en is het tijd om er genuanceerder en met een meer open blik naar te kijken, vooral ook omdat het allang niet meer alleen over een virus gaat, maar maatregelen op den duur verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de inrichting van ons hele leven.
Je vraag was heel specifiek, wel of niet vaccineren, en voor mezelf is dat nu een 'nee', maar ik vind het prima als anderen zich wel willen laten vaccineren. Als dat ten minste uit vrije wil en goed geïnformeerd kan gebeuren, wat toch niet echt het geval is, gezien de beperkte informatieverstrekking, en ook beperkte kennis bij veel mensen die de vaccins geven, en de uitgeoefende druk en de maatregelen.
Je vraag was ook wel of geen maatregelen. Dat is simpel geformuleerd, maar in de praktijk complex, omdat het om verschillende maatregelen gaat met verschillende gevolgen en mijn antwoord is dus dat daar (al veel eerder) een veel breder gesprek over (had) moet(en) komen. Daar zijn we het blijkbaar wel over eens.

Nog een nadeel trouwens aan nu grootschalig vaccineren met enkele vaccins die zich nog niet bewezen hebben, is dat het voor nieuwe ontwikkelingen lastig wordt om die nog te kunnen testen. Bv de neusspray waar ze in Nederland mee bezig zijn.
Hoe wil jij dan realiseren dat we voldoende groepsimmuniteit bewerkstelligen, anders dan grootschalig vaccineren met wat nu beschikbaar is o.b.v. wetenschappelijk onderzoek?
#3424044
Vandaag bericht van mijn vader dat hij aankomende zaterdag een afspraak heeft voor vaccinatie. Hij is van 1959. Best wel apart aangezien mijn schoonouders nog geen oproep hebben gehad ondanks dat die ouder zijn(die zijn van 1950 en 1953). Bij mijn moeder zal het nog wel wat langer duren aangezien die geen AZ zal krijgen omdat zij van 1963 is.
Voelt voor mij toch best wel bijzonder qua volgorde ::)
#3424046
In den beginne was er een groep 60 jaar en ouder. De oudste kwam eerst aan de beurt maar voor dat de 60 jarigen aan de beurt zouden komen ging wel heel lang duren zodat ze een nieuwe groep gemaakt hebben van 60 tot 65. Die zouden gelijk Astrazeneca krijgen met de zorgmedewerkers. Nu de jongere zorgmedewerkers geen AZ meer krijgen zijn de 60 tot 65 jarigen sneller aan de beurt.
Manlief is uit 1955 en is nu dus veel later aan de beurt dan mij (1959).

Ik snap alleen niet waarom ze de Janssen vaccins nu gaan geven aan de jongere zorgmedewerkers en ziekenhuispersoneel. Dit is toch nagenoeg hetzelfde vaccin (met dezelfde bijwerkingen) als AZ?
#3424050
MillyMol schreef: Je krijgt me niet “over je heen” omdat je het klaarblijkelijk allemaal “onzin” vindt. Je hebt namelijk recht op je eigen mening en je moet vooral (niet) doen wat je zelf wilt. Je krijgt me over je heen omdat ik tussen de regels door lees dat je adviseert om een vervalst Corona paspoort, mocht dat er ooit komen, aan te schaffen om daarmee je goddelijke gang te kunnen gaan? Of dat Cindy zonder zich te laten testen gewoon lekker de grens met België over moet steken. Als jij bereid bent om een evt. boete voor haar te betalen is dat natuurlijk geweldig.

Ik denk dat de meeste leden hier wel snappen dat de dood bij het leven hoort hoor. De meesten hebben tenslotte al meerdere huisdieren en soms ook al geliefden / vrienden verloren als onderdeel van dat leven. Ik vind het in dit verband een totale dooddoener.

Of iemand zich laat vaccineren of niet is helemaal aan de persoon in kwestie. Iemand heeft het volste recht om die keuze te maken. Maar verdorie, aanvaard dan ook de consequenties van die keuze. En als dat betekent dat je een negatief test bewijs moet overleggen: het zij zo.
Want zoals mensen het recht hebben om zich niet te laten vaccineren, zo hebben andere mensen het recht om niet het risico te lopen om geïnfecteerd te raken. Dat is geen onzin. Dat is de realiteit van vandaag.
Dikke +1

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3424053
MillyMol schreef: ma 12 apr 2021, 15:40 Je krijgt me niet “over je heen” omdat je het klaarblijkelijk allemaal “onzin” vindt. Je hebt namelijk recht op je eigen mening en je moet vooral (niet) doen wat je zelf wilt. Je krijgt me over je heen omdat ik tussen de regels door lees dat je adviseert om een vervalst Corona paspoort, mocht dat er ooit komen, aan te schaffen om daarmee je goddelijke gang te kunnen gaan? Of dat Cindy zonder zich te laten testen gewoon lekker de grens met België over moet steken. Als jij bereid bent om een evt. boete voor haar te betalen is dat natuurlijk geweldig.

Ik denk dat de meeste leden hier wel snappen dat de dood bij het leven hoort hoor. De meesten hebben tenslotte al meerdere huisdieren en soms ook al geliefden / vrienden verloren als onderdeel van dat leven. Ik vind het in dit verband een totale dooddoener.

Of iemand zich laat vaccineren of niet is helemaal aan de persoon in kwestie. Iemand heeft het volste recht om die keuze te maken. Maar verdorie, aanvaard dan ook de consequenties van die keuze. En als dat betekent dat je een negatief test bewijs moet overleggen: het zij zo.
Want zoals mensen het recht hebben om zich niet te laten vaccineren, zo hebben andere mensen het recht om niet het risico te lopen om geïnfecteerd te raken. Dat is geen onzin. Dat is de realiteit van vandaag.
+2!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door