Boeffie Blafmans schreef: ↑do 18 jun 2020, 13:36
Begrijp ik het goed dat jouw sterkste conclusie na het lezen van dit stuk (ik ben vluchtig over de eerste driekwart gegaan) is dat we de agenda achter afwijkende geluiden niet moeten onderschatten?
Mijn conclusie is onder andere dat we moeten nadenken over het verdienmodel en de werkwijze en doelstellingen van youtube en andere mediakanalen, bedrijven en instanties. Als ook aan de verdeling van welvaart en macht in bredere zin. Willen we dat een platform als doelstelling heeft dat je aandacht zo lang mogelijk wordt vastgehouden? Willen we gebombardeerd blijven worden met reclame die allerlei ongezonde shit promoot zoals suiker, junk food, consumptie van goedkope rotzooi, uiterlijk vertoon, egotripperij en noem het maar op? Willen we dat er vooral en op de manier zoals het gebeurt, wordt ingezet op een vaccin tegen covid-19? Willen we dat ons gedrag op internet wordt verzameld om later voor van alles en nog te kunnen worden gebruikt (oa voor het verdienmodel van youtube zelf, maar voor veel meer zaken, waar we misschien nog minder gelukkig van worden). We zullen ons veel bewuster moeten worden van de wereld waarin we leven en vooral van de wetenschap, technologische ontwikkelingen en AI, want hoewel we uiteindelijk allemaal een agenda hebben, heeft de één middelen en/of capaciteiten om die agenda véél meer te pushen dan een ander. En de vraag is of we dat willen, dat een handjevol mensen in staat is om hun agenda (die niet perse bij elkaar aansluiten, of slecht van intentie zijn) te pushen?
Daarbij denk ik dat de zoektocht naar waarheid van de mensheid niet uit gaat komen bij één waarheid, maar juist bij meerdere. Bij verschillende perspectieven die allemaal waar zijn vanuit hun eigen invalshoek. Wat iemand die van links naar rechts, of van rechts naar links, van boven naar onder of onder naar boven beweegt in ieder geval leert in te zien, is dat je kunt veranderen van perspectief en dat de wereld er dan plotseling heel anders uitziet. Op zichzelf vind ik dat een goede zaak.
De boodschap van het artikel ontgaat me niet hoor en ik hoop het niet, maar misschien gaan we nog een gewelddadige tijd tegemoet, maar wat is extremisme eigenlijk? Feminisme, is dat geen extreme beweging? Ooit was het dat wel iig. Globalisatie, extreem of niet? Het idee dat iedereen gelijk is, of moet zijn, is dat een extreem idee? Abortus laten plegen, is dat geen extreme ingreep? Het hangt er allemaal maar vanaf hoe je ernaar kijkt.
Ik vind in ieder geval dat je door je manier van opschrijven het corona vaccin op een manier in een frame plaatst dat ik niet snap.
In mijn ogen hebben we de pech van een wereldwijde uitbraak met een virus dat veel ellende veroorzaakt, zowel direct door mensen die er ziek van worden als indirect door de enorme impact op economie. Een uitbraak die trouwens niet vanuit het niets komt : experts waarschuwen hier al lange tijd voor.
Voor de directe impact: de mensen die er mogelijk ernstig ziek van kunnen worden zou het fijn zijn als we daar iets voor kunnen betekenen; zowel aan de kant van behandeling als van preventie door vaccinatie (en op langere termijn ook door leefstijl interventie.)
Aan vaccins wordt wereldwijd gewerkt, er zit grote druk op en het lijkt mij verstandig kritisch te blijven kijken naar de veiligheid. Verplichten van vaccinaties blijft een vergaande maatregel waar ook goed over nagedacht moet worden. In ons eigen land staat de integriteit van het lichaam in hoog aanzien, is er al heel lang geen verplichting geweest tot vaccinatie en lijkt de kans dat dat nu hiermee wel gaat gebeuren klein.
Wat betreft de economische impact : die discussie moet en mag breed gevoerd worden wat de maatregelen zouden moeten zijn.
Jij plaats het vaccin temidden van een heel betoog over beïnvloeding door allerhande kanalen van mensen waarmee je (bewust of onbewust?) een verband suggereert met de mensen die invloed hebben op ons internet gedrag. Dat verband is mij niet duidelijk.
Ik vind wel dat de hele impact van vooral de maatregelen die getroffen werden om COVID19 verspreiding tegen te gaan, een aantal 'zwakke punten" blootleggen in de manier waarop we met de wereld omgaan. Om maar even dichtbij huis te blijven: dat juist de slachterijen getroffen worden door uitbraken is geen toeval. Het is een sector waarbij uitbuiting plaats vindt, mensen slecht gehuisvest zijn en dicht op elkaar in vieze omstandigheden werken. Al van oudsher een ideale situatie om uitbraken te krijgen. Singapore, voorop lopend in de controle op dit virus, kreeg vervolgens toch problemen bij zijn slecht gehuisveste arbeidsmigranten. Dit virus drukt ons met de neus op de feiten als het gaat om sociaal-economische ongelijkheid, leef- en werk omstandigheden van mensen.
In de zorg in NL waren er opstart problemen rondom het testen die terug te voeren waren op bepaalde economische modellen die hier worden gebruikt (concurrentie, lean organisatie etc).
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden aan te halen en is dit ook wel een moment om te kijken of we bepaalde zaken niet anders zouden willen. Wat ik dan wel jammer vindt is dat er een complot van gemaakt wordt. Het is namelijk nogal makkelijk om te proberen de schuld in de schoenen van bepaalde individuen te schuiven. Dat blokkeert de weg naar verandering in mijn ogen. En het is makkelijker om iemand de schuld te geven in plaats van de accepteren dat er ook nog eens zoiets bestaat als pech en onzekerheid en dergelijke.