Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3445526
1ste nachtje in mn tijdelijke huisje doorgebracht… Jammer genoeg zijn hier zelfs de supermarkten vandaag dicht (op hun sites staat toch echt dat ze open zouden zijn 🤔), dus een extra wandelingetje gehad van een half uurtje (anders kon ik de auto niet meer kwijt 😉)…. Morgen uitje van mn werk, hoop dat het meevalt met het weer…..
Gebruikersavatar
Door pike
#3445528
Too schreef: za 04 jun 2022, 17:58 @Pike
Leuk! Echte scharrelaars,
zijn het bonteBentheimers?
Klopt Bonte Bentheimers. Deze zijn van Landgoed Velhorst, een "natuurinclusief" biologisch landbouwbedrijf. De biggen kwamen allemaal aangerend vanaf de andere kant van hun "wei" en doken massaal in die trog. Ze dachten vast dat wij er wat ingedaan hadden ;D
8C468721-D20A-47C8-BD5F-2F3E24B047C1_1_105_c.jpeg
8C468721-D20A-47C8-BD5F-2F3E24B047C1_1_105_c.jpeg (531.27 KiB) 471 keer bekeken
Bijlagen
9D38583E-6D57-482C-9029-3A700ECBAD96_1_105_c.jpeg
9D38583E-6D57-482C-9029-3A700ECBAD96_1_105_c.jpeg (533.71 KiB) 471 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pike
#3445529
Kaela schreef: zo 05 jun 2022, 07:37 Oh echt PoP? Dat is dan vooral in zeeland hoor. Hier in Friesland zijn het allemaal biljartlakens. Als ik van Leeuwarden naar Drachten rij (dat is een km of 20), rij je enkel tussen weilanden, over een 100 km weg. Ik rij die weg al jaren zo’ 1-5 keer per week. Ik reed eergister van verbazing bijna de vangrail in, want ik zag een grutto! Voor het eerst in al die jaren, in al die hectaren en hectaren grasland. Zo verdrietig, het hoort er van te wemelen. Het zijn allemaal lege velden. Af en toe eens een verdwaalde kieviet, meer zie je er niet.
Hier ook hoor, de weilanden waar de koeien lopen is monocultuur grasland. Maar ik zie dat nog liever dan helemaal geen koeien buiten.

Weidevogels is hier al helemaal geen ding. Af en toe zie/hoor ik een paar kieviten. Ik zie ze vroeg in het seizoen over de maisakkers struinen. En dan??? Dan komen de machines, ploegen en eggen en inzaaien.. Heel soms hoor ik een tureluur.
Ik heb laatst 2 vierkante meter gruttoland “gekocht”. Is een initiatief waarbij 80 hectare boerenland in Friesland heel geschikt voor weidevogels wordt gemaakt. Met het geld wat ze ophalen wordt het land natter en gevarieerder gemaakt en wordt er een veel minder intensieve veeteelt op gepleegd. Het is niet veel, maar het is in elk geval iets.
Een leven geleden heb ik ook eens zo'n "aandeel" gekocht. In Noord-Holland, onder het mom van Red de Grutto. Heeft geen moer geholpen.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3445559
Vandaag de Elfstedentocht gereden. Op de motor. Met een snorkel op mijn helm. Wat een water zeg!

Een prachtige rit, langs de mooiste stukjes van Friesland (eigenlijk is heel Friesland best wel mooi) en ook dit keer toch weer weggetjes gevonden die ik nog niet kende.

Ik ga de rit absoluut nog een keer doen, maar dan met wat beter weer.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3445562
Lizzy schreef: ma 06 jun 2022, 18:16 Op zich klinkt het goed maar jeetje... het was echt K weer! Heb je dit met een groep motorrijders gedaan Ronald?
Ja, dit doen we elk jaar. Hetzelfde groepje, altijd heel gezellig en leuk. Alleen vandaag was het op een gegeven moment niet leuk meer. Dus we hebben afgesproken dat we hem nog een keer gaan rijden als het weer wat beter is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3445563
Ronald schreef: ma 06 jun 2022, 18:24 Ja, dit doen we elk jaar. Hetzelfde groepje, altijd heel gezellig en leuk. Alleen vandaag was het op een gegeven moment niet leuk meer. Dus we hebben afgesproken dat we hem nog een keer gaan rijden als het weer wat beter is.
Wow, bikkel! Het was echt afschuwelijk weer vandaag en dan toch volhouden! Hopelijk is het volgend jaar leuker weer, want het klinkt onwijs leuk zo met een vaste groep zoiets te ondernemen.
Door smulpaap
#3445570
pike schreef: zo 05 jun 2022, 16:59 Klopt Bonte Bentheimers. Deze zijn van Landgoed Velhorst, een "natuurinclusief" biologisch landbouwbedrijf. De biggen kwamen allemaal aangerend vanaf de andere kant van hun "wei" en doken massaal in die trog. Ze dachten vast dat wij er wat ingedaan hadden ;D
8C468721-D20A-47C8-BD5F-2F3E24B047C1_1_105_c.jpeg


Die hebben we hier in het dorp ook :biggrin2: heerlijk varkens leven hebben ze
Ze worden hier in het plaatselijke bos ook ingezet. Om ongewenste plantengroei te onderdrukken
Gebruikersavatar
Door pike
#3445574
smulpaap schreef: ma 06 jun 2022, 22:05 Die hebben we hier in het dorp ook :biggrin2: heerlijk varkens leven hebben ze
Ze worden hier in het plaatselijke bos ook ingezet. Om ongewenste plantengroei te onderdrukken
Wat leuk, maar hoe weten ze het verschil tussen gewenst en ongewenst? Of groeit er alleen maar ongewenst spul want ze lusten alles wel.
Ik heb deze varkens een tuinbouwakker aan het eind van het seizoen zien kaalvreten. Alle planten- en groentenresten gingen er met smaak in, restanten pompoen , courgettes, kool, zo leuk om te zien, ook de wortels werden opgewroet en ze vreten blijkbaar ook engerlingen en andere beestjes weg. Maar de akker lag er na afloop van het vreetfestijn goed geploegd bij :D
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3445577
Ik weet dat ze vorig jaar in ieder geval duroc varkens in hadden gezet bij het zernike terrein in de stad in de strijd tegen de berenklauw. Geen idee of ze daar nog zijn.
Door smulpaap
#3445579
pike schreef: di 07 jun 2022, 01:48 Wat leuk, maar hoe weten ze het verschil tussen gewenst en ongewenst? Of groeit er alleen maar ongewenst spul want ze lusten alles wel.
Ik heb deze varkens een tuinbouwakker aan het eind van het seizoen zien kaalvreten. Alle planten- en groentenresten gingen er met smaak in, restanten pompoen , courgettes, kool, zo leuk om te zien, ook de wortels werden opgewroet en ze vreten blijkbaar ook engerlingen en andere beestjes weg. Maar de akker lag er na afloop van het vreetfestijn goed geploegd bij :D


Hier word het vooraf geïnventariseerd door vrijwilligers van plaatselijke IVN
Door Too
#3445583
Hier mochten ze de Japanse duizendknoop uitroeien, ze hebben echt hun best gedaan maar die duizendknoop is toch te hardnekkig en ze vonden m ook niet zo héél lekker meen ik me te herinneren

Een bevriende biologisch tuinder had X-Bentheimers oa om kweekgras te beteugelen
Die varkens hadden ook een echt varkensleven
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3445651
dinky89 schreef: ma 06 jun 2022, 20:20 Kwam je dan ook de fietsers tegen die vandaag de Elfstedentocht fietsten Ronald? Of hadden die een andere route?
Nee, de fietsers gaan bij alle 11 steden langs, maar hebben een andere route. Je wilt ook niet dat 3.000-3.600 motorrijders 11.000-12.000 fietsers tegenkomen. Dat doet de organisatie elk jaar geweldig!
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3445652
Kaela schreef: ma 06 jun 2022, 18:37 Wow, bikkel! Het was echt afschuwelijk weer vandaag en dan toch volhouden! Hopelijk is het volgend jaar leuker weer, want het klinkt onwijs leuk zo met een vaste groep zoiets te ondernemen.
Het is ook erg leuk. En als het mooi weer is, is het een prachtige tocht met genoeg stopjes onderweg voor koffie, koek, en natuurlijk lekker eten.
Valt wel op dat dit het eerste jaar is zonder rokers.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door