Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3396243
Wij overwegen om een hondenvijver aan te leggen in de tuin deze zomer. We hebben nog totaal geen concrete plannen op papier, alleen maar vage ideeën. Misschien zijn er hier mensen die alvast kunnen aangeven wat je absoluut wel en absoluut niet moet doen als je een vijver aanlegt?

De vage ideeën:
- de vijver komt op een plek waar regenwater van de berghelling komt; het zou handig zijn als de vijver overtollig regenwater opvangt, waarna het via een (nog aan te leggen) overloop in een (nog aan te leggen) kanaaltje of ingegraven buis naar een (reeds aanwezige) afwateringsgreppel naast de garage moet stromen. Zo houden we het bij harde regenval ook beter droog op het erf.
- het is de bedoeling dat de honden erin kunnen spelen, dus heel diep hoeft het niet, max. een cm of 70-90 denk ik. Glooiend aan één kant, zodat ze niet hoeven te duiken.
- gezien het feit dat het hier 's winters flink koud wordt, zijn betonnen wanden/vloeren niet mogelijk, dat vriest kapot. Maar folie is wellicht weer te glad voor de honden, of gaat te snel scheuren vanwege hun nagels en tanden. Is folie met grindtegels op de bodem een idee? Maar hoe doen we dat dan op het glooiende deel? En de wanden, hoe houden we die bij elkaar? Met planten oid?

Jullie lezen het al: we hebben nog geen flauw idee. :biggrin2:

Zijn hier mensen die zoiets al eens hebben gedaan? Of heeft iemand een link naar een website waar we meer te weten kunnen komen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3396246
Ik heb ook geen idee :biggrin2: volgens mij kan dat dikke folie wel wat hebben. Daar zie ik wel eens tijdelijke (hooibalen) zwembaden van en dat overleefd dan ook wel.

Grootste uitdaging bij hondenzwembaden/vijvers ect lijkt me toch altijd...hoe hou je 'm een beetje schoon. Als in schoon...niet kneitergroen en vol met blauwalg en weilbacterien :-\
Door Anne in Zweden
#3396318
Angelique schreef: ma 02 mar 2020, 16:34 Ik heb ook geen idee :biggrin2: volgens mij kan dat dikke folie wel wat hebben. Daar zie ik wel eens tijdelijke (hooibalen) zwembaden van en dat overleefd dan ook wel.

Grootste uitdaging bij hondenzwembaden/vijvers ect lijkt me toch altijd...hoe hou je 'm een beetje schoon. Als in schoon...niet kneitergroen en vol met blauwalg en weilbacterien :-\
Mjah, dat schoonhouden is natuurlijk een dingetje, maar hopelijk kan dat een beetje geregeld worden via het doorstromen van regenwater naar de greppel achter de garage. En anders bestaan er misschien filters voor? Of waterplanten? Ik kan inderdaad eens navragen bij recreatieve hondenvijvers, hoe die dat doen. Ik zag een leuke in Oeffelt, Noord-Brabant.
Door Anne in Zweden
#3396321
Kaela schreef: di 03 mar 2020, 15:32 De Natte Neuzen hoeve heeft ook een vijver. Die willen vast wel even sparren!
Leukleuk, dank je! Het ziet er zo leuk uit allemaal, ik zou willen dat we al konden beginnen met graven! ;D Maar voorlopig is de grond nog stijfbevroren hier, plus 20 cm nieuwe sneeuw gisteren (eindelijk!), dus ik moet nog even nagelbijten. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3396327
Wij hebben dit huis gekocht met een vijver erbij. Het is dus een 'gewone' vijver, niet bedoeld voor honden. Maar die maken er inmiddels wel al weer 4 jaar gebruik van, zonder dat het vijverfolie is beschadigd. Vraag me alleen niet wat er dus precies in ligt aan folie, want dat zou ik je niet kunnen vertellen (daar heb je wat aan, he? ;) )
IMG_6097.JPG
IMG_6097.JPG (3.63 MiB) 3101 keer bekeken
IMG_6134.JPG
IMG_6134.JPG (2.68 MiB) 3101 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pike
#3396339
Bij mijn vorige huis had ik ook een vijver. Die was weliswaar niet voor de honden gemaakt maar af en toe kon Armagnac hem niet weerstaan, en Duc liep er in te dansen op zoek naar de kat ::). Hij was van dik vijverfolie en ze hebben hem nooit lek gemaakt. Het was toendertijd de dikste folie die ze in het tuincentrum verkochten. Er zat iets van structuur aan een zijde, was dus niet glad.
Hoe groot wil je hem maken? Als je hem groot maakt moet je folie aan elkaar lijmen, dat is kwetsbaarder. Je kan altijd ter bescherming een laag zand op de bodem leggen. Of stenen (wel (afge)ronde natuurlijk).
Ik zou me wel even goed inlezen, het goed aanleggen van een vijver is een kunst op zich.
64A44575-262D-4DE2-A37E-39E1A791016F.jpeg
Door Siberienne
#3396368
Over helder houden: je zou een natuurlijk filter kunnen maken door een rand met zuurstofplanten en een pomp erin die het water daar doorheen filtert. Maar pompen moet er wel uit in de kou.

Alternatief is voldoende zuurstofplanten in de vijver.

Je weet trouwens dat ze meeste huskies niet echt van water houden hè? Die van ons zaten nooit in de vijver :biggrin2: terwijl we expres trapjes erin hadden gemaakt voor ze.
Door Anne in Zweden
#3396369
Siberienne schreef: di 03 mar 2020, 21:52 Over helder houden: je zou een natuurlijk filter kunnen maken door een rand met zuurstofplanten en een pomp erin die het water daar doorheen filtert. Maar pompen moet er wel uit in de kou.

Alternatief is voldoende zuurstofplanten in de vijver.

Je weet trouwens dat ze meeste huskies niet echt van water houden hè? Die van ons zaten nooit in de vijver :biggrin2: terwijl we expres trapjes erin hadden gemaakt voor ze.
Onze Scotch hield niet van water, nee. :biggrin2: Van Aris weet ik het niet, maar Mello is dol op water, en de boxers ook, dus dat komt wel goed. En anders neem ik zelf een duik. ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3396404
Cathelijn schreef: wo 04 mar 2020, 07:40 Oh dan moet je zoeken op zwemvijvers, dan vind je wel tips denk ik.
Ik heb een gewone vijver met vijverfolie maar daar zou ik zelf niet in gaan ::)
:biggrin2: Nou nee, ik zou ook nooit zelf mijn vijver gebruikt hebben. Uiteraard was hij niet diep genoeg voor een duik maar hij zat ook vol met ander leven ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door