Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395884
Hier wordt veel groente gegeten. Het is maar zelden dat ik de 350/400 gram niet haal.

Probeer ik bij iedere maaltijd er wel een flinke hand groente in te verwerken en dan zit je er vaak zo aan. Sla uitgezonderd natuurlijk, want dat bot niet echt bij qua gewicht. Dus als de hoofdmaaltijd qua groente uit sla bestaat dan is het gewicht voor die dag best minder.

Qua fruit probeer ik 2 porties per dag te eten. Lukt niet altijd, ik vind niet veel fruit lekker. Nou ja, ik vind het wel lekker, maar vaak is het fruit wat je koopt niet te naggelen, dus het zijn veelal blauwe bessen, bananen en appels waar ik op leef.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3395886
Ik moest even opzoeken wat de richtlijn is voor groente en fruit :???:
*Richtlijnen Goede Voeding
De Richtlijnen Goede Voeding zijn opgesteld door de Gezondheidsraad. Volgens deze richtlijnen moeten kinderen tot en met 8 jaar dagelijks anderhalf stuk fruit eten en vanaf 9 jaar 2 stuks fruit. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente is 100 gram voor jongeren van 4 tot 8 jaar, 150 gram voor mensen van 9 tot en met 13 jaar en ouder dan 70 jaar en 200 gram voor personen van 14 tot en met 70 jaar. In de richtlijnen wordt verder aanbevolen om minimaal twee keer per week vis te eten, waarvan minimaal één keer vette vis, zoals zalm, haring of makreel.*


Maar als ik dit lijstje zie zouden wij als gezin dus allemaal 200 gram groente (ik neem aan rauw gewogen) en 2 stuks fruit moeten eten
.....dat halen we dus zat, misschien wel een dagje iets minder als iets niet lekker gevonden wordt, maar dat wordt de volgende dag wel gecompenseerd.


Voor die gene die geen (of weinig) groenten lust maar wel sausjes gebruiken misschien een tip, ik maakte vroeger (toen volgens het kind groente nog allemaal bleh was) de sausjes, sju of wat dan ook altijd met het kookvocht van de groente....en als hij heel erg dwars was deed ik zelfs een deel groente gepureerd door het sausje
Meestal ging het dan toch onopgemerkt naar binnen.
Door Lizzy
#3395895
Ik realiseer me ineens dat ik tussen de middag ook vaak groenten eet. Salade of soep. Net ook snel even een soepje in elkaar gedraaid van stuk of 5 wortelen, ui, knoflook, stukje gember, twee tomaatjes en dan gepureerd en dat snavelen we dan zo naar binnen met een boterhammetje/crackertje. Gisteren had ik salade. Witte kool met bieslook, mais, appeltje, rozijntjes en yoghurt/mayo. Dat ook met een boterhammetje/crackertje en kaas. Gaat er goed in. En dan 's avonds weer groenten. En dan is het de nadruk ook op groenten.

Kan me gewoon niet voorstellen dat jullie dat niet lekker vinden! Ik houd ook van vies goor ongezond eten hoor maar groenten is toch heeeeeerlijk?! Hebben jullie het ook van thuis niet meegekregen of dat dan weer wel?
Door eelke
#3395898
Volgens mij is de nieuwe richtlijn 250 gram toch?
Haal ik ook wel. Tenminste, zijn cherrytomaatjes en komkommer nu groente of fruit? Die eet ik dagelijkst extra, als snack in de auto.
Bij het avondeten 250 gram groente, al haal ik dat niet als we frietjes of pizza eten. Maar dan compenseer ik het vaak wel extra door een soepje klaar te maken.

Ik eet elke dag twee kiwi's. (met schil want dat is makkeiijk, ik snij ze in plakjes) en ik probeer een appel te eten op werkdagen (maar vergeet het snel). Soms als snack een 'fruitsalade' bij de tv. (een bord vol gesneden fruit, net wat ik in huis heb).

Kaela, vind je zo'n soepje ook echt niet lekker? Anders zou ik dat gewoon vaker nemen. Gebruik jij nog extra vitaminen, omdat je minder groente en fruit eet?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3395910
Hebben jullie het ook van thuis niet meegekregen of dat dan weer wel?
Nee, wij aten in mijn herinnering zeker 3x/week sla. En dan dus sla, met een dot slasaus, zonder tomaatje/komkommertje/eitje/enzenz. En als we die week andijviestamp aten, aten we de dag er op de left over andijvie als sla *gruwel*
Maar ik ben er 1.82m mee geworden, dus het zal best gezond zijn geweest :biggrin2:

Wij eten meestal agv, tenminste: de meneer. Ik eet dan gvv (groente en vleesvervanger ;D ) ik vind aardappelen alleen lekker in gebakken/gefrituurde vorm :biggrin2: Maar 2 ons groente per dag redden we niet.

Ik vind groente gewoon niet bijzonder. Maar wanneer ik bv groentemix maak voor Pum neem ik wel ff een hap en dat vind ik dan, over het algemeen, wel lekker. Misschien moet ik groentemix voor mezelf gaan maken ;D
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3395912
Sommige groentes kan ik wel veel van opscheppen omdat ik die onwijs lekker vind, zoals witlof (wel met geraspte kaas), paksoi, spits/witte kool... maar dan alleen met een stukje vlees/vis, anders kan ik niet zoveel op.... maar dan moet ik verschillende teveel verschillende dingen klaar maken en daar ga ik niet aan beginnen....
Gelukkig vinden kids bloemkool/broccoli ook errug lekker, dus dat komt vaker voor in het menu en daar wil ik nog wel meer van koken.....
Maar bijv zuurkool... ik lust dat niet, dus ook nog nooit voor het gezin gemaakt...... maar in sommige gerechten gaat meer groente dan je denkt, en dan kom je wel tot de 200 gr per persoon.... of meer ;) ....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3395915
Oh, ik dacht dat de richtlijn 300gr was. :o
Nou, 200gr halen we vlot.

En ik moet ook zeggen dat we voor m'n zwangerschappen 300gr ook vlot haalden. Maar zwanger zijn of borstvoeding geeft doet toch wat met je lichaam en dan lukte het niet meer. Nu zijn we stap voor stap daar terug meer naartoe aan het gaan.
Spijtig genoeg kan/wil meneer het brood niet laten en eten we graag eens pasta of aardappels in de oven. Maar een keer per week zou voldoende moeten zijn.
Spikkelneus schreef:Wij eten bijna alleen maar groenten (en fruit). Mijn ontbijt is elke dag een groenteomelet (meestal spinazie of boerenkool), dan later op de ochtend 2 of 3 stuks fruit met een beetje yoghurt, tussen de middag of een salade of soep (bonebroth met welke groenten ik dan ook heb liggen), en dan avondeten wat vrijwel uitsluitend uit groenten bestaat. Tussendoor iets van nootjes of een stukje kaas.
Wij eten allebei gigaveel op een dag, maar geen granen en geen suiker, en dan kan je zo ongeveer onbeperkt eten zonder ooit dik te worden. Ideaal!
Ik ben wel benieuwd naar wat gerechtjes met enkel groenten. Zo ken ik er niet veel. Wel met vis/vlees of kaas erbij. Maar echt enkel groenten, dat vind ik echt een uitdaging. Hoe doe jij dat?

Jammer genoeg ben ik licht intolerant voor eieren. Dus omeletjes zijn uit den boze, kan ik echt niet verdragen, pannekoekjes (boekweit of havermout oid) kunnen vb wel.
Maar das wel jammer. Dat doet ook al heel wat leuke gerechtjes afvallen.
Door Lizzy
#3395916
eelke schreef: do 27 feb 2020, 13:08 Volgens mij is de nieuwe richtlijn 250 gram toch?
Haal ik ook wel. Tenminste, zijn cherrytomaatjes en komkommer nu groente of fruit? Die eet ik dagelijkst extra, als snack in de auto.
Bij het avondeten 250 gram groente, al haal ik dat niet als we frietjes of pizza eten. Maar dan compenseer ik het vaak wel extra door een soepje klaar te maken.

Ik eet elke dag twee kiwi's. (met schil want dat is makkeiijk, ik snij ze in plakjes) en ik probeer een appel te eten op werkdagen (maar vergeet het snel). Soms als snack een 'fruitsalade' bij de tv. (een bord vol gesneden fruit, net wat ik in huis heb).

Kaela, vind je zo'n soepje ook echt niet lekker? Anders zou ik dat gewoon vaker nemen. Gebruik jij nog extra vitaminen, omdat je minder groente en fruit eet?
Yup, de nieuwe richtlijn is 250 gram.

Vandaag een kg spruiten gekocht en afgehaald. Ja, was in de bonus. En 1 zakkie bevat 500 gram. Na het afhalen heb je dan natuurlijk te weinig voor 1 persoon. Dus dan maar 2 zakjes. Krijgen we ook wel op :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395920
pearlsofpassion schreef: do 27 feb 2020, 17:27 Oh, ik dacht dat de richtlijn 300gr was. :o
Nou, 200gr halen we vlot.

En ik moet ook zeggen dat we voor m'n zwangerschappen 300gr ook vlot haalden. Maar zwanger zijn of borstvoeding geeft doet toch wat met je lichaam en dan lukte het niet meer. Nu zijn we stap voor stap daar terug meer naartoe aan het gaan.
Spijtig genoeg kan/wil meneer het brood niet laten en eten we graag eens pasta of aardappels in de oven. Maar een keer per week zou voldoende moeten zijn.



Ik ben wel benieuwd naar wat gerechtjes met enkel groenten. Zo ken ik er niet veel. Wel met vis/vlees of kaas erbij. Maar echt enkel groenten, dat vind ik echt een uitdaging. Hoe doe jij dat?

Jammer genoeg ben ik licht intolerant voor eieren. Dus omeletjes zijn uit den boze, kan ik echt niet verdragen, pannekoekjes (boekweit of havermout oid) kunnen vb wel.
Maar das wel jammer. Dat doet ook al heel wat leuke gerechtjes afvallen.
Ik heb wel een lekker gerecht met groenten als je zoete aardappel ook groenten vindt ;)

Als je bij je omelet nu alleen of meer eiwit gebruikt , valt dat dan anders?
Door Tanna
#3395922
eelke schreef: do 27 feb 2020, 13:08 Volgens mij is de nieuwe richtlijn 250 gram toch?
Haal ik ook wel. Tenminste, zijn cherrytomaatjes en komkommer nu groente of fruit? Die eet ik dagelijkst extra, als snack in de auto.
Bij het avondeten 250 gram groente, al haal ik dat niet als we frietjes of pizza eten. Maar dan compenseer ik het vaak wel extra door een soepje klaar te maken.

Ik eet elke dag twee kiwi's. (met schil want dat is makkeiijk, ik snij ze in plakjes) en ik probeer een appel te eten op werkdagen (maar vergeet het snel). Soms als snack een 'fruitsalade' bij de tv. (een bord vol gesneden fruit, net wat ik in huis heb).

Kaela, vind je zo'n soepje ook echt niet lekker? Anders zou ik dat gewoon vaker nemen. Gebruik jij nog extra vitaminen, omdat je minder groente en fruit eet?
De richtlijn is inderdaad 250 gram maar zou eigenlijk 400 moeten zijn. Omdat de meeste mensen dat niet zullen doen hebben ze alvast deze richtlijn genomen, dat is een beginnetje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3395923
Kaio schreef: do 27 feb 2020, 18:42 Ik heb wel een lekker gerecht met groenten als je zoete aardappel ook groenten vindt ;)

Als je bij je omelet nu alleen of meer eiwit gebruikt , valt dat dan anders?
Ja, dat zou misschien wel kunnen, das waar. Thanx! :)

Zoete aardappel maak ik eigelijk nooit. Dan eet ik liever wortel of pastinaak oid. Maar voor een keer wil dat ook wel eens maken hoor. Dus graag! :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3395933
eelke schreef: do 27 feb 2020, 13:08 Kaela, vind je zo'n soepje ook echt niet lekker? Anders zou ik dat gewoon vaker nemen. Gebruik jij nog extra vitaminen, omdat je minder groente en fruit eet?
Soep krijg ik best aardig weg. Ik maak meestal genoeg voor twee dagen, zodat ik de volgende dag nog eens kan pakken bij de lunch, of het in de vriezer kan voor een ander keertje.
En ja, ik slik pillen, want ik krijg echt niet genoeg binnen zo natuurlijk.

Ergens werd ook gevraagd naar hoe dat in de opvoeding gegaan is. Wij aten vroeger niet heel spannend, vooral AVG, maar wel vrij veel verschillende soorten groenten. Ik moest altijd alles proeven en mijn bord leeg eten. Draaaaaamaaaaaa. Ik weet niet of het beter zou zijn geweest met andere opvoedmethodes. Ik denk niet dat er veel aan te doen is. Want het is niet "niet zo lekker vinden". Het is een complete lichamelijke weigering om dat wat ik niet lust binnen te krijgen.

Ik ben jaloers op een ieder die voor zijn plezier zoveel groente weg knaagt. Hoe fijn is het als je blij wordt van dat wat gezond voor je is!
Door Siberienne
#3395934
Ik maak meestal ‘s morgens een fruit smoorheet en daar gaat dan ook groente door. Bijvoorbeeld een hand rauwe boerenkool of spinazie. Gemengd met banaan, diepvriesframboos en kokosmelk proef je dat niet eens. Misschien een idee?

Tussen de middag vaak salade of soep, ‘s avonds ook met groente. Ik ben alleen niet zo’n grote eter dus geen idee of ik de grammen haal.
Door Anne in Zweden
#3395936
Ik haal wekelijks 5-6 verschillende soorten verse groente en die vormen de basis voor onze maaltijden. Ik kook nooit met vlees, zelden met vis, dus de groenten worden meestal verwerkt in quiches of filodeegtaarten, waarbij ik dan ook kaas (feta, halloumi) en eieren in de vulling doe. Of ik kook rijst, en daarbij een kruidige bouillon of kokossaus waarin de groente gesneden in wordt gekookt. Door zo'n saus kan van alles gaan: wortels, boontjes, broccoliroosjes, bloemkoolroosjes, gesneden paprika, bleekselderij, noem maar op. Ik trek de koelkast open en kijk wat ik nog heb liggen. Soms ben ik niet creatief, dan kook ik gewoon een groentesoort die zich daar goed voor leent (broccoli/bloemkool), gooi er een hele hoop kruiden doorheen (diepvries/vers) en dan een paar plakjes gebakken halloumi. Simpel.

Wat ik ook vaak doe: pasta met groenten. Gisteren nog: uien en knoflook bakken, paprika erdoor, even bakken, vegaroom voor het sauzige, roeren, berg kruiden erdoor, chilipeper, beetje bouillonpoeder, even laten koken. Op het laatste moment broccoliroosjes en -stelen (gesneden) erdoorheen roeren, laten meekoken tot ze beetgaar zijn, in blokjes gesneden gebakken halloumi erdoor, mengen met de pasta, klaar.

Echt, koken met groente is zooo makkelijk, maar je moet inderdaad niet van het aardappel-vlees-en-groente-model uitgaan. En je moet groenten lusten natuurlijk. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3395938
Kaela schreef: do 27 feb 2020, 20:08 Soep krijg ik best aardig weg. Ik maak meestal genoeg voor twee dagen, zodat ik de volgende dag nog eens kan pakken bij de lunch, of het in de vriezer kan voor een ander keertje.
En ja, ik slik pillen, want ik krijg echt niet genoeg binnen zo natuurlijk.

Ergens werd ook gevraagd naar hoe dat in de opvoeding gegaan is. Wij aten vroeger niet heel spannend, vooral AVG, maar wel vrij veel verschillende soorten groenten. Ik moest altijd alles proeven en mijn bord leeg eten. Draaaaaamaaaaaa. Ik weet niet of het beter zou zijn geweest met andere opvoedmethodes. Ik denk niet dat er veel aan te doen is. Want het is niet "niet zo lekker vinden". Het is een complete lichamelijke weigering om dat wat ik niet lust binnen te krijgen.

Ik ben jaloers op een ieder die voor zijn plezier zoveel groente weg knaagt. Hoe fijn is het als je blij wordt van dat wat gezond voor je is!
Ik begrijp hier wel heel goed wat je bedoelt. Ik had dat als kind met bonen (bruine bonen, capucijners, ed.). Het was niet dat ik het niet zo lekker vond. Het kwam er gewoon weer uit. Ik ging vrijwel accuut over mijn nek. Dus bonen, welke dan ook, eet ik nooit van mijn leven meer. Het enige wat ik aan bonen eet zijn sperziebonen en soms snijbonen. Zelfs kleine, verse tuinboontjes willen er weer uit. Gekookte aardappelen? Altijd echt niet lekker gevonden, maar die moest ik ook eten. Die eet ik nu dus ook nooit meer. Ontbijt. Ik moest en zou een boterham eten voor ik naar school ging. En dan zat ik dus een uur aan tafel, ik kreeg die boterham gewoon niet weg gekauwd. Het eerste wat ik afschafte toen ik zelfstandig ging wonen was het ontbijt. Dus, hier ontbreekt ook wel een deel uit de befaamde schijf van x.

Groente eet ik dus wel graag, en eigenlijk het liefst nog rauw. Dus in de zomer eet ik altijd salades, salades, en nog eens salades van allerlei rauwe groentes en met fruit. In de winter staat mij dat vaak tegen, omdat het een koud bord eten is en ik dan een warm bordje toch prettiger vind. Dus dan wordt er wel (kort) gekookt of gestoomd, of een pan soep of stoofpannetje met lekker veel groente.
Nu ik eenmaal rauwe groentes gewend bent vind ik gaar gekookte groente afgrijselijk vies ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door