Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tanna
#3395851
Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling van de RIVM eten Nederlanders gemiddeld 131 gram groente per dag. Ver onder het streefgetal dus.

Dat lees ik net in de krant........

Wij eten elke dag tussen de 350 en 400 gram groente per persoon, dus dat zit wel snor ;D :biggrin2: . En jullie?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3395852
Ik trek het gemiddelde wel naar beneden denk ik.

Ik wil wel hoor, maar ik vind het allemaal echt niet lekker. Wat ik lust eet ik, maar vaak krijg ik het na een paar happen niet meer weg. Met trucjes krijg ik soms wat meer naar binnen, of kleine beetjes van soorten die ik niet lust (ui gepureerd door soep bijvoorbeeld). Maar als morgen in de krant staat dat groente en fruit niet gezond is, eet ik het nooit meer.
Door Tanna
#3395853
Kaela schreef: wo 26 feb 2020, 19:58 Ik trek het gemiddelde wel naar beneden denk ik.

Ik wil wel hoor, maar ik vind het allemaal echt niet lekker. Wat ik lust eet ik, maar vaak krijg ik het na een paar happen niet meer weg. Met trucjes krijg ik soms wat meer naar binnen, of kleine beetjes van soorten die ik niet lust (ui gepureerd door soep bijvoorbeeld). Maar als morgen in de krant staat dat groente en fruit niet gezond is, eet ik het nooit meer.
;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3395854
Kaela schreef: wo 26 feb 2020, 19:58 Ik trek het gemiddelde wel naar beneden denk ik.

Ik wil wel hoor, maar ik vind het allemaal echt niet lekker. Wat ik lust eet ik, maar vaak krijg ik het na een paar happen niet meer weg. Met trucjes krijg ik soms wat meer naar binnen, of kleine beetjes van soorten die ik niet lust (ui gepureerd door soep bijvoorbeeld). Maar als morgen in de krant staat dat groente en fruit niet gezond is, eet ik het nooit meer.
;D ;D ;D

wat lust je wel graag?

Hier wisselt het een beetje. Doorgaans minimaal 200 gram soms ook 400 (inclusief groente bij de lunch).
Moet erbij zeggen dat ik groente uit de supermarkt vaak niet te pruimen vind. Een fatsoenlijke groentewinkel is wel een must. Voor kwaliteit en versheid maar ook voor veel afwisseling.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3395855
pike schreef: wo 26 feb 2020, 20:55 ;D ;D ;D

wat lust je wel graag?

Hier wisselt het een beetje. Doorgaans minimaal 200 gram soms ook 400 (inclusief groente bij de lunch).
Moet erbij zeggen dat ik groente uit de supermarkt vaak niet te pruimen vind. Een fatsoenlijke groentewinkel is wel een must. Voor kwaliteit en versheid maar ook voor veel afwisseling.
Wat ik wel graag lust? Zo ongeveer alles wat je kunt bedenken dat niet gezond is. Vette hap, vlees, zuivel. Chips, chocola, snoep.

Niet dat ik enkel dat eet hoor. Maar het zou zó fijn zijn als ik groente en fruit gewoon ook lekker zou vinden.
Door Tanna
#3395857
Lijkt me inderdaad heel lastig als je het niet lekker vindt. Terwijl je mij midden in de nacht wakker kunt maken voor een bordje groente ::) .
Door zurca
#3395858
Kaela schreef: wo 26 feb 2020, 21:00 Wat ik wel graag lust? Zo ongeveer alles wat je kunt bedenken dat niet gezond is. Vette hap, vlees, zuivel. Chips, chocola, snoep.

Niet dat ik enkel dat eet hoor. Maar het zou zó fijn zijn als ik groente en fruit gewoon ook lekker zou vinden.
Oh echt he?! Wij kunnen elkaar zo een hand geven...
Ik lust ook heel weinig, er zijn wel groentes die ik lust en ik lust aardappelen dus dat eet ik ook wel. Maar er zijn maar zo'n 5 groentes die ik lust ::)
Dat wat ik lekker vind is inderdaad bij mij ook al snel ongezond. Al lust ik daarvan, van ongezonde dingen, ook niet veel.

Qua groente kom ik overgens misschien aan 100 gram op een dag, ik eet erg weinig, zit snel vol.
Door src_esther
#3395861
Ik heb geen idee hoeveel per dag precies, het wisselt in elk geval nogal per dag. De maaltijdbox heb ik in elk geval opgezegd omdat ik daar onder meer te kleine hoeveelheden groenten in vond zitten. Dus dan zullen we wel meer dan gemiddeld veel groenten eten.

Overigens vind ik gewichten nogal lastig, wij zijn bijvoorbeeld geen grote eters. Gisteren maakte ik spruitjesstampot met 350-400 gram aardappelen (geschild) en van de 450 gram spruitjes was 375-400 gram over na schoonmaken. Dat gaat net op en sowieso zouden nog meer spruiten niet lekker zijn. (Oorspronkelijke recept doet 600 gram aardappelen en 350 gram spruitjes.)
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3395866
Fruit eet ik sowieso niet, vind ik gewoon niet lekker... ja, meloen en aardbeien dan nog wel :biggrin2: ....
Wat betreft groentes: ik kom niet aan de voorgeschreven hoeveelheid, maar ik denk dat ik wel redelijk wat op eet.... en wij eten vaak dezelfde groentes; kids lusten niet alle groentes die wij wel lekker vinden...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395868
;D Oo ik stond even te kijken, is voor mij erg moeilijk voor te stellen , geen groente en fruit lusten en wat dan te eten?
Ik lust geloof ik zo'n beetje werkelijk alles. Ik weet echt niet hoeveel groente per dag we eten maar echt genoeg denk ik.

Als je geen groente lust scheelt het dan hoe je het klaar maakt?
Hier is het dus wel vaak zo dat we ongeveer nooit een apart stukje vlees aardappel groente eten, maar gerechten waarin alles gecombineerd wordt , dus ook vaak meerdere groentes.
Of bijv groenten uit de oven, krijg je ook een ander smaakje mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3395869
Heel eerlijk? Ik zou het meestal bij God niet weten.
En moet je dat rauw of gekookt (/gestoofd/gegrild) rekenen? Rauw dan vermoed ik?
Ik heb het gewoon nog nooit gewogen...

Bij snijbonen weet ik toevallig dat het niet zoveel is (omdat we altijd een zak van 1kg klaarmaken) . Zal vermoedelijk ergens rond de 200gr liggen. Maar daar gaat ook maar een stukje vlees van 100gr bij. En geen aardappelen. Daar kan ik toch moeilijk nog veel meer groenten bij doen, dan blijft er geen ruimte meer voor wat anders. Ik vind die gewichten dus wel wat onzinnig, hangt toch af van hoeveel je eet?
Van een goed gevulde salade denk ik ook niet dat die überhaupt in het totaal meer dan een paar honderd gram weegt... Daar gaat ook appel en noten bij.
Als we spaghetti eten zal het ruim boven de 300gr zijn want daar gaat maar weinig vlees en pasta bij en eet ik wel veel van. :P

Als ik dan als lunch ook groenten eet kom ik wel vlot aan de richtlijn. Anders niet... Ik denk dat ik gemiddeld er net op of licht boven zal zitten. M'n kindjes erboven vermoed ik. Die eten 2x per dag groenten want op school altijd warm, maar daar zitten niet altijd gek veel groenten bij en ze mogen ze daar natuurlijk laten liggen. Wat bij ons niet mag.

Wij vinden wel dat groenten in een echt gerecht veel beter wegeten dan gewoon in agv. Dat laatste wordt zo snel saai, en doen wij eigenlijk maar zelden meer. Er gaat vaak minstens een sausje bij.
En we eten vrij weinig aardappelen, dat zorgt ook voor meer rest.

Fruit eten wij zowiezo boven gemiddeld. Ik weet niet wat de richtlijn daarvoor is (ik geloof niet erg in richtlijnen), maar daar zullen we wel overheen gaan.
Door Lizzy
#3395871
Ik kan echt niet zonder groenten. Als ik een maaltijd 's avonds gegeten heb waar bijna geen groenten bij zat, moet ik dat de dag erop compenseren. Dan eet ik in m'n eentje gerust 400 gram broccoli weg. Of sperziebonen. Of van alles en nog wat, als het maar groente is. Gekookte witlof: heerlijk. Maar dan haal ik wel minimaal 1 kg voor 2 personen want het slinkt zo. Spinazie idem. Ik krijg de hik van die 600 grams zakken, want dat is nooit genoeg voor Leo en mij samen (vaak neem ik dan ook 2 keer 400 gram).

Fruit is een ander verhaal. Met moeite krijg ik 2 stuks fruit weg op een dag, 's morgens door m'n smoothie. Halve appel, halve banaan (de andere helft gaat naar Leo) en een hand bosbessen uit de vriezer. Ik lust het wel maar ik wil alleen bio fruit en dat is gewoon zo duur dat ik het mede daarom met mate eet. Ik hoef dus geen sinaasappel waar een bak met gif overheen is gegaan maar op zich vind ik sinaasappel heerlijk. Idem voor mandarijnen enzo.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3395873
Kaio schreef: do 27 feb 2020, 06:55 ;D Oo ik stond even te kijken, is voor mij erg moeilijk voor te stellen , geen groente en fruit lusten en wat dan te eten?
Ik lust geloof ik zo'n beetje werkelijk alles. Ik weet echt niet hoeveel groente per dag we eten maar echt genoeg denk ik.

Als je geen groente lust scheelt het dan hoe je het klaar maakt?
Hier is het dus wel vaak zo dat we ongeveer nooit een apart stukje vlees aardappel groente eten, maar gerechten waarin alles gecombineerd wordt , dus ook vaak meerdere groentes.
Of bijv groenten uit de oven, krijg je ook een ander smaakje mee.
Ja het scheelt hoe je het klaarmaakt! Maar ik gruwel dus van mengen. Dat eet ik niet. Als je mengt met de groentes die ik lust lijkt het nergens op. En als je er dingen doorheen mengt die ik niet lust, dan lust ik het dus niet. Wat ik dan standaard te horen krijg als er iets in een gerecht zit dat ik niet lust is: maar dat proef je niet! Doe het er dan ook niet in! Want ik proef het wel en ik zit al te kokhalzen voordat ik het zelf door heb.

Wat soms dus helpt is pureren. Ik lust bijvoorbeeld wel gladde tomatensoep waar ui in zit, maar ik lust absoluut geen ui en tomaat als ik er op moet kauwen. Ik dacht dat ik gek was (want laten we wel wezen, dat is het ook wel ;D) maar daar is een term voor: mondgevoel. Zo lust ik ook geen ijsbergsla, want knapperig en krakerig, maar wel veldsla.
Brocoli uit de oven vind ik ook veel lekkerder dan gekookt. Meneer niet, maar dan maak ik het voor ieder van ons apart. Want op zo weinig groente maakt het al een heel verschil of je 100 of 150 gram naar binnen krijgt. En ik doe ook niet moeilijk over kaas er overheen ofzo. Ook dan eet ik liever 150 gram met kaas, dan 100 gram zonder.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3395876
Wij eten bijna alleen maar groenten (en fruit). Mijn ontbijt is elke dag een groenteomelet (meestal spinazie of boerenkool), dan later op de ochtend 2 of 3 stuks fruit met een beetje yoghurt, tussen de middag of een salade of soep (bonebroth met welke groenten ik dan ook heb liggen), en dan avondeten wat vrijwel uitsluitend uit groenten bestaat. Tussendoor iets van nootjes of een stukje kaas.
Wij eten allebei gigaveel op een dag, maar geen granen en geen suiker, en dan kan je zo ongeveer onbeperkt eten zonder ooit dik te worden. Ideaal!
Door - pien -
#3395880
Ik hou van groente ! Als meneer pien (die vaak kookt) iets maakt met pasta en saus bijv. wil ik altijd groente erbij. Maar hoeveel groente we per dag eten weet ik niet. Wel dat we samen een bloemkool opeten, of een kilo spruiten, makkelijk.
Het wisselt nogal denk ik...'s zomers eten we meer salade van bijv. kool/wortel/radijs/klein uitje/venkel maar 's winters (of wat daar voor moet doorgaan) heb ik niet zo'n zin in zo'n kouwe hap.
Laatst kreeg ik een tip van m'n voedingscoach : bewaar een restje groente voor de volgende dag. Dat is moeilijk bij ons hoor, een restje ;D maar we proberen nu ietsje teveel te koken dan heb ik dus een beetje groente(mengsel) voor bij de lunch.
Fruit eet ik bijna niet, af en toe een banaan of mandarijn of pruim. Meneer pien eet elke dag 2 appels.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door