Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3435859
smulpaap schreef: zo 05 dec 2021, 20:11 Mijn zoon begint weer op te knappen
Schoondochter negatief getest
Smurfen getest , kleinzoon positief getest
Hij is wat hangerig , en verder niet ziek
Kleindochter negatief getest
Nou nog even spannend dus. Maar echt de kleine kinderen maken het meestal door zonder er echt ziek van te worden. De
Door Siberienne
#3435860
Ik weet niet of ik deze al gedeeld had hier https://decorrespondent.nl/12912/hoe-go ... 2-e70288e9

En verder; ik vind de cijfers nog vaak moeilijk te interpreteren; totale aantallen besmettingen per hoofd van de bevolking kunnen zo verschillen al naar gelang bv test beleid. Dus percentage positieven, hoe snel het stijgt, hoe veel er getest wordt en bij wie, dat moet je er eigenlijk ook bij bekijken. Zo neemt het aantal positieven hier sterk toe, bijna net zo snel als in NL maar toch blijft aantal ziekenhuis opnames relatief laag bij vergelijkbare vaccinatie graad, maar hier wordt speciaal ingezet op massaal testen bij schoolkinderen door de ‘GGD’ en dus worden de positieven daar allemaal geteld. Zoekt en gij zult vinden en meetellen…. Dus ik ben toch iets minder bezorgd - hoewel de grote omicron uitbraak in Oslo wel roet in het eten kan gooien de komende weken. We gaan het zien. Echt ruim zitten we niet met 289 IC bedden op 5 miljoen mensen.
Door Lizzy
#3435870
Siberienne schreef: zo 05 dec 2021, 21:56 Ik weet niet of ik deze al gedeeld had hier https://decorrespondent.nl/12912/hoe-go ... 2-e70288e9

En verder; ik vind de cijfers nog vaak moeilijk te interpreteren; totale aantallen besmettingen per hoofd van de bevolking kunnen zo verschillen al naar gelang bv test beleid. Dus percentage positieven, hoe snel het stijgt, hoe veel er getest wordt en bij wie, dat moet je er eigenlijk ook bij bekijken. Zo neemt het aantal positieven hier sterk toe, bijna net zo snel als in NL maar toch blijft aantal ziekenhuis opnames relatief laag bij vergelijkbare vaccinatie graad, maar hier wordt speciaal ingezet op massaal testen bij schoolkinderen door de ‘GGD’ en dus worden de positieven daar allemaal geteld. Zoekt en gij zult vinden en meetellen…. Dus ik ben toch iets minder bezorgd - hoewel de grote omicron uitbraak in Oslo wel roet in het eten kan gooien de komende weken. We gaan het zien. Echt ruim zitten we niet met 289 IC bedden op 5 miljoen mensen.
Goed artikel. We weten het gewoon niet dus.

En verder duim ik (voor de hele wereld) dat Omicron geen roet in het eten gaat gooien....
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3435873
Wat ik zo vreemd blijf vinden is dat alle maatregelen zijn genomen op basis van aantallen besmettingen. Maar als je meer gaat meten, ga je ook meer besmettingen vinden. Dat verandert verder niets aan de algehele situatie.
Het wordt pas vervelend bij grote aantallen zieken, al dan niet met ziekenhuisopnamen en al dan niet met IC opnamen. Of zie ik het nu echt helemaal verkeerd?
En dan zou het afvlakken van het aantal besmettingen ook als oorzaak kunnen hebben dat de maximale testcapaciteit bereikt is...
Door eelke
#3435875
Ronald schreef: ma 06 dec 2021, 11:42 Wat ik zo vreemd blijf vinden is dat alle maatregelen zijn genomen op basis van aantallen besmettingen. Maar als je meer gaat meten, ga je ook meer besmettingen vinden. Dat verandert verder niets aan de algehele situatie.
Het wordt pas vervelend bij grote aantallen zieken, al dan niet met ziekenhuisopnamen en al dan niet met IC opnamen. Of zie ik het nu echt helemaal verkeerd?
En dan zou het afvlakken van het aantal besmettingen ook als oorzaak kunnen hebben dat de maximale testcapaciteit bereikt is...
Nou de ziekenhuizen liggen ook vol, toch?
Vorig jaar hadden we de helft minder besmettingen en veel meer maatregelen, dus ik geloof niet dat de maatregelen alleen zijn genomen op basis van de besmettingen.

Het is alleen wel zo dat er rekensommetjes zijn; x aantal besmettingen = x aantal ziekenhuis opnames = x aantal ic opnames. Die formule verandert adh variabelen; zoals een ander corona variant en de vaccinaties. Die formule hebben ze dus duidelijk wel al aangepast.

Het voordeel van uitgaan van het eerste getal in de formule is wel dat je er wat eerder bij bent; ik geloof dat 2 weken na de positieve test de ziekenhuisopname volgt, en 3 weken erna de ic opname. Kijk je dus naar het eerste, kun je 3 weken eerder ingrijpen om drukte op het laatste te voorkomen.

Maar met 22.000-23.000 besmettingen rekenen ze echt niet alleen daarmee. Vorig jaar was het nog erg bijzonder dat we over de 10.000 kwamen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3435877
Ronald schreef: ma 06 dec 2021, 11:42 Wat ik zo vreemd blijf vinden is dat alle maatregelen zijn genomen op basis van aantallen besmettingen. Maar als je meer gaat meten, ga je ook meer besmettingen vinden. Dat verandert verder niets aan de algehele situatie.
Het wordt pas vervelend bij grote aantallen zieken, al dan niet met ziekenhuisopnamen en al dan niet met IC opnamen. Of zie ik het nu echt helemaal verkeerd?
En dan zou het afvlakken van het aantal besmettingen ook als oorzaak kunnen hebben dat de maximale testcapaciteit bereikt is...
Weet niet meer waar ik het laatst zag maar daar hadden ze een compilatie gemaakt waarop werd gestuurd door de overheid. De ene persco riepen ze te sturen op besmettingen, een volgende persco dat werd gestuurd op de ziekenhuisopnames, dan weer een persco dat niet werd gestuurd op ziekenhuisopname maar op besmettingen enzovoorts. Kortom, daaruit is af te leiden dat ze zelf niet weten waar ze nou precies op sturen ::)

Kijkend naar de huidige situatie dan stromen de ziekenhuizen overvol en is dat de belangrijkste indicator om op te sturen. Maar zoals Eelke ook aangeeft, ben je dan al snel te laat omdat er tijd tussen besmetting en ziekenhuisopname zit. Wanneer ik naar het coronadashboard kijk zie ik dat de besmettingen al even op een plateau lijken te zijn. Dit zal niet alleen door de capaciteit bij de GGD komen want je ziet nu ook een plateau verschijnen bij het aantal ziekenhuisopnames. Bij het grafiekje van de IC zie je nog wel stijgende lijn, waarschijnlijk omdat dat effect nog iets later komt dan de ziekenhuisopnames. Op basis daarvan lijkt de afvlakking van de besmettingen in ieder geval niet alleen te komen door testcapaciteit.
Mogelijk dat het betrouwbaarder is om te sturen op de rioolwatermetingen. Daarin is te zien dat er sinds 26 november een lichte afname is te zien in het aantal virusdeeltjes in het rioolwater.
Door Lizzy
#3435882
Het is toch verschrikkelijk he.... :-X . Maar goed, zoals die Belgische viroloog al een paar keer zei "ieder land vindt zijn regering verschrikkkkkkelijk op het moment. Die kunnen het nooit goed doen". En dat is ook zo natuurlijk. Hij vond dat Rutte het er nog niet eens zo heel slecht vanaf bracht :biggrin2: . En voor Mark is dit ook de eerste pandemie. De volgende pandemie doet ie het vast beter :biggrin2: (ja, ik sluit zo maar niet uit dat een ezel zich weer aan dezelfde steen stoot en de burgers van dit land weer op de man zullen stemmen....).
Door Hanny
#3435885
1943 mag een afspraak maken en ik mag ook mee.
Eerst een boterham eten en dan er voor gaan zitten.
Andere keren heb ik totaal niet moeten wachten, maar zo veel geluk kan ik niet weer hebben.
Ben benieuwd.

Hanny
Door Hanny
#3435886
Nou, dat gaat hem vandaag niet worden.
Als we samen willen gaan, kunnen we alleen telefonisch aanmelden en dan......
moeten we eerst een brief hebben.
Nog even wachten. Jammer en wel raar. Het is niet anders.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3435887
Lizzy schreef: ma 06 dec 2021, 13:22 Het is toch verschrikkelijk he.... :-X . Maar goed, zoals die Belgische viroloog al een paar keer zei "ieder land vindt zijn regering verschrikkkkkkelijk op het moment. Die kunnen het nooit goed doen". En dat is ook zo natuurlijk. Hij vond dat Rutte het er nog niet eens zo heel slecht vanaf bracht :biggrin2: . En voor Mark is dit ook de eerste pandemie. De volgende pandemie doet ie het vast beter :biggrin2: (ja, ik sluit zo maar niet uit dat een ezel zich weer aan dezelfde steen stoot en de burgers van dit land weer op de man zullen stemmen....).

Die is nog niet veel kwijt in de peilingen hoor.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door