Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395833
Mandarijn schreef: wo 26 feb 2020, 16:19 Ja dat klopt, maar er zijn er nu die er een slaatje uit proberen te slaan. Las het op het nieuws en even op bol.com gekeken. de prijzen schieten daar omhoog.

Ja feit, prijzen worden bepaald door vraag een aanbod en schaarste maakt duur :( Maar dat begint al bij de fabrikant hoor, tis niet dat enkel de eindverkoper er een slaatje uit wil slaan.

Het zijn net de rozen op valantijnsdag.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395835
Siberienne schreef: wo 26 feb 2020, 14:15 In hoeverre zijn die anders? Mortaliteit in Italie nu 3% maar ook daar is het punt dat de milde gevallen best eens gemist kunnen worden. Welke cijfers vind jij er anders uitzien dan in China?

Het hoeft niet perse de mortaliteit te zijn, maar de besmettingen in Korea gingen erg hard. Harder dan in china in dezelfde periode. Wat dan niet zal zeggen dat er perse meer mensen dood gaan, maar dat de besmettingsgraad best hoger kan zijn dan wat je tot nu toe uit china weet.

De cijfers in Italie kunnen nog niet goed gebruikt kunnen worden nog om de snelheid van verspreiding te meten. Daar zijn ze nu bezig met de fase van "zoekt en gij zult vinden" met andere woorden de gevallen die daar nu gevonden worden zijn een weerslag van wat de afgelopen weken daar aan de hand was. Als je net begint met testen heb je altijd een piek, pas als je gaat monitoren rondom de bekende gevallen en je een paar incubatietijden verder bent, kun je er wat van zeggen. Ik denk dat we over een week of 4 pas iets zinnigs kunnen zeggen daarover.

Dat zeker ja, zeker gezien de incubatietijd is in Italie nog sprake van een begin van de uitbraak.

En dan nog: hoeveel mensen daadwerkelijk besmet zijn, blijft gissen tot er een test is waarmee je de hele bevolking kan testen of ze wat doorgemaakt hebben. De daadwerkelijk verspreiding bij een uitbraak vind je vaak pas achteraf.

In NL gaan een aantal labs ook in de routine alle patienten op corona testen,

De cijfers uit China zijn niet exact, toch kun je wel gegevens eruit halen als je analyses doet van bv bepaalde clusters. Het is informatie en uit 70.000 gevallen kun je nog altijd mee info halen dan uit 200
Bij Iran heb ik ook vraagtekens, hoe open die zijn.
Twijfel is zeker op z'n plaats bij ieder land waar het internet gecensureerd is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395836
De vrouw is ook besmet en werkt op een kinderdagverblijf. Vandaar dat ze hier zo snel alles dicht gedaan hebben denk ik.
Ben benieuwd wat het gaat worden de komende dagen dus
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395842
Kaio schreef: wo 26 feb 2020, 17:14 De vrouw is ook besmet en werkt op een kinderdagverblijf. Vandaar dat ze hier zo snel alles dicht gedaan hebben denk ik.
Ben benieuwd wat het gaat worden de komende dagen dus
Hun duitse carnavalclub zou iig in quarantaine gaan.
Door Siberienne
#3395844
Handalcohol (desinfecterende gels dus) verstoren trouwen niet de gewone huidflora. Het enige wat je doet is de voorbijgangers eraf poetsen en die normaal flora herstelt vanuit de diepte heel snel weer.

Wat je NIET moet doen is beiden. Als je wast en dan meteen desinfecteert krijg je heel snel irritatie van de huid of zelfs kapotte huid.

Dus of wassen of gel gebruiken waarde niet kan wassen.
Schema hoe het te doen https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 20LCHV.pdf
#3395847
Siberienne schreef: wo 26 feb 2020, 19:06 Handalcohol (desinfecterende gels dus) verstoren trouwen niet de gewone huidflora. Het enige wat je doet is de voorbijgangers eraf poetsen en die normaal flora herstelt vanuit de diepte heel snel weer.

Wat je NIET moet doen is beiden. Als je wast en dan meteen desinfecteert krijg je heel snel irritatie van de huid of zelfs kapotte huid.

Dus of wassen of gel gebruiken waarde niet kan wassen.
Schema hoe het te doen https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 20LCHV.pdf
Oh kijk, dat deed ik dan verkeerd. :(
Ik vind het zo vreemd aanvoelen, ontsmetten als ze niet eens schoon gewassen zijn. :-\
Gebruikersavatar
Door Ina
#3395850
Siberienne schreef: wo 26 feb 2020, 19:06 Handalcohol (desinfecterende gels dus) verstoren trouwen niet de gewone huidflora. Het enige wat je doet is de voorbijgangers eraf poetsen en die normaal flora herstelt vanuit de diepte heel snel weer.

Wat je NIET moet doen is beiden. Als je wast en dan meteen desinfecteert krijg je heel snel irritatie van de huid of zelfs kapotte huid.

Dus of wassen of gel gebruiken waarde niet kan wassen.
Schema hoe het te doen https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 20LCHV.pdf
Tot mijn grote verbazing hingen er sinds begin deze week opeens van die gel-dingen overal bij ons in het gebouw....bij elke in/uitgang, bij de grote doorlopen, bij de ingang/uitgangen van het restaurant en koffiecorners en de grotere vergaderzalen :o
En pz blijft maar mailtjes sturen om vooral contact met hen op te nemen als je net in het buitenland bent geweest en vermoed in contact te zijn geweest met een besmetting, als jij of je familie verkouden/hoestend/koortsig terug komt in Nederland
Nu is 90% van mijn collega's afkomstig uit de hele EU waarvan er een heeeeeele boel vakantie hebben en heel veel daarvan naar hun thuisland zijn, of skieen in Oostenrijk, Zwitserland of Frankrijk :-X

Ben benieuwd als volgende week alles weer binnen druppelt....ben blij dat ik er voor kan kiezen om thuis te werken :biggrin2:
Door Siberienne
#3395856
Angelique schreef: wo 26 feb 2020, 17:06 Twijfel is zeker op z'n plaats bij ieder land waar het internet gecensureerd is.
Zuid Korea kent wel een bijzonder fenomeen; de piek in de infecties wordt grotendeels verklaar door een ’explosie’ van gevallen in een kerkgenootschap.

Positief noot van de getallen in Zuid Korea; aantal doden tov aantal gevallen ligt lager 1% vs 2 % geschat in China). Zuid Korea geeft denk ik wat dat betreft een beter beeld omdat ze a) al wisten waar ze naar moesten zoeken (begin vd epidemie in China was het virus nog niet bekend) en b) relatief meer mensen getest hebben en dus ook meer milde gevallen opgespoord. Ik heb nog geen schattingen gezien van de R0 in Korea wel dat er dus van er 27.000 mensen getest zouden zijn waarvan 1164 positief. Dat zou neerkomen op een attack rate van 4,6 % (wat lager is dan in grofweg China berekend werd) aan dit cijfer zitten nog een hoop mitsen en maren dus pin me er niet op vast. Er zal vast meer duidelijk worden in de komende weken.
Om nog even aan te geven hoe een speciaal geval de cijfers op kan stuwen; in de kerkgemeenschap rapporteerden 10% van de mensen klachten die konden passen bij COVID19. En dan kan het in zo’n hechte groep hard gaan.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3395863
Tja, cijfers uit China moet je uiteraard kritisch naar kijken maar het is wel het gebied waar de meeste besmettingen bekend zijn. Dat het nu in meer landen voorkomt maakt dat de ernst steeds beter in te schatten zal zijn. Daarnaast zal natuurlijk altijd de vraag blijven hoeveel milde gevallen niet worden gezien omdat alleen de zwaardere gevallen bij een arts terecht komen (wat volgens mij ook geldt bij bijvoorbeeld griep).

Zo vond ik de vergelijkingen van die deze longarts plaatste met een aantal andere ziekten wel verhelderend om te zien: https://mobile.twitter.com/shossontwits
Ik denk dat ik overigens banger ben voor de maatschappelijke ontwrichting bij een uitbraak dan het virus zelf
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3395879
Siberienne schreef:Handalcohol (desinfecterende gels dus) verstoren trouwen niet de gewone huidflora. Het enige wat je doet is de voorbijgangers eraf poetsen en die normaal flora herstelt vanuit de diepte heel snel weer.

Wat je NIET moet doen is beiden. Als je wast en dan meteen desinfecteert krijg je heel snel irritatie van de huid of zelfs kapotte huid.

Dus of wassen of gel gebruiken waarde niet kan wassen.
Schema hoe het te doen https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 20LCHV.pdf
Dank!
Maar heeft het wel zin tegen virussen vraag ik me dan af?

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395881
Fenixjuh schreef: do 27 feb 2020, 09:14 Dank!
Maar heeft het wel zin tegen virussen vraag ik me dan af?

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Ja inderdaad dank voor deze info. Was ik lekker de handjes met mijn gewone zeep.

Denk wel dat het tegen virussen ook zin heeft, die kunnen toch ook meeliften op je huid denk ik? en als je weer met je handen langs je gezicht wrijft ( en dat doen we volgens mij heel vaak) heb je het zo binnen
Door Siberienne
#3395888
Fenixjuh schreef: do 27 feb 2020, 09:14 Dank!
Maar heeft het wel zin tegen virussen vraag ik me dan af?

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Ja! Absoluut!

De belangrijkste manier van overdragen van veel virussen die luchtweginfecties geven is juist via de handen! Je zit ergens aan , vervolgens aan je slijmvlies (bv oog wrijven, neus peuteren, vinger in je mond) en dat kan genoeg zijn.

Goede handhygiene is essentieel!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395889
Siberienne schreef: wo 26 feb 2020, 21:00 Zuid Korea kent wel een bijzonder fenomeen; de piek in de infecties wordt grotendeels verklaar door een ’explosie’ van gevallen in een kerkgenootschap.


An sich is een vol stadion natuurlijk niet echt een bijzonder fenomeen. Daar hebben we er in het weekend in NL ook al tig van.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395890
Ik stond net bij de kassa in de supermarkt. Hoest er zowat iemand bijna recht in mijn gezicht. Dat geeft om dit moment toch wel een net iets meer beladener gevoel moet ik toch echt toegeven..... ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door