Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Basil
#3422832
Waar ik heel benieuwd naar ben is of er nu een golf corona besmettingen volgt bij de kerk bezoekers van Urk en Krimpen ad IJssel. Als die volgt zullen we het snel genoeg horen, zo niet dan zal het wel stil blijven.
Door Siberienne
#3422833
Elf schreef: wo 31 mar 2021, 00:10 Pffff, ik word zo heel en weer geslingerd tussen allerlei emoties. Aan de ene kant ben ik, zoals bijna iedereen, helemaal klaar met corona en kan ik het woord corona niet meer horen. Aan de andere kant zijn mijn vader en schoonmoeder volledig gevaccineerd en dat geeft wat rust. Ik zie mijn studerende kinderen worstelen met het gebrek aan fysieke lessen en sociale contacten. Gelukkig wordt het beter weer en mag zoonlief weer trainen (voetbal) en daar is hij een stuk vrolijker van geworden. Als ik de gesloten horeca zie en de gedeeltelijk gesloten winkels dan heb ik het zo met die ondernemens te doen. Tegelijkertijd weet ik waarom dit allemaal moet. Een goede vriend vecht al 8 weken op de IC voor zijn leven. Het is een meedogenloos virus als je de pech hebt dat je de complicaties krijgt. Ik heb zelf weinig last van de maatregelen gehad en heb me er best oke bij gevoeld maar de laatste week is het onrustig in mijn hoofd. We moeten echt een lange adem hebben...

Zo, even mn hart gelucht. Dat helpt soms wel ;)
Heel herkenbaar. Dikke knuffel. Digitaal mag dat gelukkig nog.
Door eelke
#3422834
Basil schreef: wo 31 mar 2021, 09:42 Waar ik heel benieuwd naar ben is of er nu een golf corona besmettingen volgt bij de kerk bezoekers van Urk en Krimpen ad IJssel. Als die volgt zullen we het snel genoeg horen, zo niet dan zal het wel stil blijven.
Sja, de groepsimmuniteit is daar natuurlijk al wel hoog ::)
Gebruikersavatar
Door Ina
#3422845
Basil schreef: wo 31 mar 2021, 09:42 Waar ik heel benieuwd naar ben is of er nu een golf corona besmettingen volgt bij de kerk bezoekers van Urk en Krimpen ad IJssel. Als die volgt zullen we het snel genoeg horen, zo niet dan zal het wel stil blijven.
Ik ben bang dat alleen de eventueel zeer ernstig zieken als cijfer bekend worden.
Het gros van deze mensen zal zich bij klachten echt niet laten testen maar gaan gewoon 'hun griepje uitzieken' ..... en hopelijk zo verstandig zijn zich niet naar de supermarkt, werk of de volgende kerkdienst te begeven
Door src_esther
#3422846
eelke schreef: wo 31 mar 2021, 07:09 Wie staat er al een jaar stil? Ik dacht dat alles wel weer open geweest was, behalve de festivals en de discotheken.
Wat dacht je van het niet-gesubsidieerd deel van de Kunst&Cultuur sector? Denk je dat optreden voor 100 mensen een leefbaar inkomen genereert voor de artiest(en) als ze een redelijk betaalbaar toegangstarief (ik vind 25 euro al veel) vragen en de mensen die voor hen werken netjes betalen?
Er zijn heel veel mensen die werken in de kunst&cultuur sector, heel veel daarvan hebben geen vaste dienstbetrekking en krijgen nu geen enkele steun. Ja, sommige vinden een andere tijdelijke baan, maar heel veel ook niet want de banen liggen nu ook weer niet voor het oprapen aangezien de coronamaatregelen nog altijd gelden.
En als ik het over zeurende ondernemers heb, dan heb ik het niet over restaurants want die zijn langer dan een paar maanden dicht...
#3422853
sam28 schreef: wo 31 mar 2021, 06:50 Ja dat kan wel. De ic zorg is erop ingericht dat een ic verpleegkundige 1 of misschien 2 patiënten heeft die intensief gemonitored word. Bij uitbreiding ic zijn er niet ineens meer ic plegen. Dus zien zij ipv die 1 of misschien 2 patiënt, 4 patiënten die zeer ziek zijn. En veel ziekenhuizen maken gebruik van buddy's. Een buddy die alleen verpleegkundige is heeft geen verstand van arterielijnen, centrale lijnen, beademing, pompen in deze hoeveelheden en met deze medicatie. Als vb, als wij een patiënt met noradrenaline op de pomp hebben moet dat eerst gestopt worden voor ze naar de afdeling kunnen.
Ik heb veel 'oe dat ging net goed' verhalen gehoord vorig jaar.
Dan moet je dus als ic pleeg 4 patiënten en 2 buddy's in de gaten houden en met pauzes of ziekte dan dus meer.

In ons ziekenhuis zijn de buddy's dus van de anesthesie. En tegenwoordig ook een aantal verpleegkundigen die een cursus gehad hebben. Ze zitten niet aan de beademing maar weten wel de basis van de ins en outs van de rest.
Toch begrijp ik het nog steeds niet. Als je de ic-capaciteit niet uitbreidt vanwege de problemen die je hier schetst, dan verandert dat toch niets aan het aantal patiënten dat eigenlijk ic-opname nodig heeft, maar niet wordt opgenomen vanwege gebrek aan capaciteit? Die mensen gaan dan toch nog steeds dood, maar dan thuis?
Door zurca
#3422866
"Elf", ik begin het ook zo te ervaren.
Heb persoonlijk ook niet veel last van de corana regels maar toch begint het alles me steeds meer een "benauwd gevoel" te geven.
Zo veel ondernemers, in welke sector dan ook, onafhankelijk van wie langer dicht is dan de ander, die getroffen worden. Hoe moet dit alles ooit weer goed komen?!
Door eelke
#3422868
Kaio schreef: wo 31 mar 2021, 10:02Is dat zo?
Nou, daar is echt een mega-uitbraak geweest. Ons hele land kleurde op de besmettingen kaart lekker lichtroze, omdat Urk dieprood was en dieper dan diep-rood was er niet op de legenda.
src_esther schreef: Wat dacht je van het niet-gesubsidieerd deel van de Kunst&Cultuur sector? Denk je dat optreden voor 100 mensen een leefbaar inkomen genereert voor de artiest(en) als ze een redelijk betaalbaar toegangstarief (ik vind 25 euro al veel) vragen en de mensen die voor hen werken netjes betalen?
Er zijn heel veel mensen die werken in de kunst&cultuur sector, heel veel daarvan hebben geen vaste dienstbetrekking en krijgen nu geen enkele steun. Ja, sommige vinden een andere tijdelijke baan, maar heel veel ook niet want de banen liggen nu ook weer niet voor het oprapen aangezien de coronamaatregelen nog altijd gelden.
En als ik het over zeurende ondernemers heb, dan heb ik het niet over restaurants want die zijn langer dan een paar maanden dicht...
Oohhh rustig, ik bedoelde het niet onaardig. Ik vind dat gedeelte niet al een jaar stilliggen. Wel maanden stil en ook wel maanden super traag. Dus ik vroeg mij af of ik iets miste. Ik heb het afgelopen jaar meerdere concerten gezien, in het eggie en via een online stream. Ook wel wat musea bezocht.
Zeker met de concerten had ik niet het idee dat ze daarop tekort schoten met de 100 gasten regel; de kaartjes waren bijna twee keer zo duur, en er werden twee kortere concerten op 1 avond gedaan. Een prima oplossing, voor mij. Duurder, korter, maar je bent er wel! En voor meer mensen, want alles was zo uitverkocht. (ik bedenk nu, volgens mij mochten er toen wel wat meer mensen binnen, zitconcerten...).

En tja, niet gesteund... ik heb nog steeds voor 200,- aan concertkaartjes in de lucht hangen. Waarvan ik mijn geld pas terug krijg als de uitgestelde datum van dat concert is geweest. Maar aangezien die concerten steeds weer verplaats worden, komt zo'n datum ook niet redelijkerwijs in zicht. Ik denk toch ook dat er zo best veel geld in Kunst&Cultuur zit. Niet genoeg hoor, dat weet ik ook wel.

Ik denk wel dat er zo veel meer beroepen krap zitten. Alle kapper's, pedicures, prostituee's, sportscholen. Eigenlijk alles met een eigen bedrijf, zzp'ers, die een tijd hun beroep niet hebben kunnen uitoefenen... behalve dan dat soort mensen in de zorg of in de bouw :-\
Door Siberienne
#3422871
Anne in Zweden schreef: wo 31 mar 2021, 13:01 Toch begrijp ik het nog steeds niet. Als je de ic-capaciteit niet uitbreidt vanwege de problemen die je hier schetst, dan verandert dat toch niets aan het aantal patiënten dat eigenlijk ic-opname nodig heeft, maar niet wordt opgenomen vanwege gebrek aan capaciteit? Die mensen gaan dan toch nog steeds dood, maar dan thuis?
Stel je kan 100 mensen opnemen op je IC en met optimale zorg overleeft 70%: dan zijn er 30 doden. Maar er zijn er 100 die je niet op kan nemen en die gaan allemaal dood. Dan heb je 130 doden.

Maar stel je kiest ervoor om 200 mensen op te nemen maar door de slechtere zorg overleeft maar 30%: dan heb te 140 doden.

Het ligt er maar net aan hoe de percentages liggen. Maar het kan wel. En wat bv ook kan is dat door de slechtere zorg er meer mensen langer op de IC liggen waardoor je nog minder plek hebt..

Plus dat het ook niet zo is dat iedereen die niet op de IC kan komen, dood gaat. Wij hadden ook een aantal patiënten die het gered hebben met zuurstof. Je neemt iemand op op de IC omdat je denkt dat die het niet zonder beademing etc gaat redden maar dat is een inschatting en die klopt ook niet altijd.

Dus het kan wel, dat er meer mensen dood gaan als je de IC te zwaar belast.
Door Siberienne
#3422875
eelke schreef: wo 31 mar 2021, 14:05 Nou, daar is echt een mega-uitbraak geweest. Ons hele land kleurde op de besmettingen kaart lekker lichtroze, omdat Urk dieprood was en dieper dan diep-rood was er niet op de legenda.



Oohhh rustig, ik bedoelde het niet onaardig. Ik vind dat gedeelte niet al een jaar stilliggen. Wel maanden stil en ook wel maanden super traag. Dus ik vroeg mij af of ik iets miste. Ik heb het afgelopen jaar meerdere concerten gezien, in het eggie en via een online stream. Ook wel wat musea bezocht.
Zeker met de concerten had ik niet het idee dat ze daarop tekort schoten met de 100 gasten regel; de kaartjes waren bijna twee keer zo duur, en er werden twee kortere concerten op 1 avond gedaan. Een prima oplossing, voor mij. Duurder, korter, maar je bent er wel! En voor meer mensen, want alles was zo uitverkocht. (ik bedenk nu, volgens mij mochten er toen wel wat meer mensen binnen, zitconcerten...).

En tja, niet gesteund... ik heb nog steeds voor 200,- aan concertkaartjes in de lucht hangen. Waarvan ik mijn geld pas terug krijg als de uitgestelde datum van dat concert is geweest. Maar aangezien die concerten steeds weer verplaats worden, komt zo'n datum ook niet redelijkerwijs in zicht. Ik denk toch ook dat er zo best veel geld in Kunst&Cultuur zit. Niet genoeg hoor, dat weet ik ook wel.

Ik denk wel dat er zo veel meer beroepen krap zitten. Alle kapper's, pedicures, prostituee's, sportscholen. Eigenlijk alles met een eigen bedrijf, zzp'ers, die een tijd hun beroep niet hebben kunnen uitoefenen... behalve dan dat soort mensen in de zorg of in de bouw :-\
De sector misschien niet maar ik denk dat er best veel mensen zijn die al een jaar lang geen werk hebben omdat je als kunstenaar met een kleiner publiek buiten de boot valt c.q. zulke onregelmatige kleinschalige optredens niet lonen. En als ondersteuner (bekendste voorbeeld de podium bouwers ) ook weinig tot geen werk. Of wat denk je van mensen die hun brood verdienen met beurzen ; ik denk dat dat toch ook al een jaar stil ligt?

Cirque du Soleil heeft volgens mij nu ook al een jaar plat gelegen zowat. En dat is dan nog een groot internationaal werkend bedrijf. Kun je nagaan als je een klein experimenteel danstheater bent met 30 mensen, hoe kun je dan het hoofd boven water houden met af en toe een show voor 100 mensen? Vooral als je ook nog vaste lasten hebt die doorlopen. Ik denk echt dat wij ‘loondiensten’ soms ook geen idee hebben van kosten en baten in de kunstsector.

Een vriendin van mij is kunstenares en zij heeft als schilder ook veel last; geen of weinig mogelijkheden bij mensen thuis langs te gaan om opdrachten te bespreken, geen exposities etc etc.
Laatst gewijzigd door Siberienne op wo 07 apr 2021, 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#3422877
Siberienne schreef: wo 31 mar 2021, 14:17 Stel je kan 100 mensen opnemen op je IC en met optimale zorg overleeft 70%: dan zijn er 30 doden. Maar er zijn er 100 die je niet op kan nemen en die gaan allemaal dood. Dan heb je 130 doden.

Maar stel je kiest ervoor om 200 mensen op te nemen maar door de slechtere zorg overleeft maar 30%: dan heb te 140 doden.

Het ligt er maar net aan hoe de percentages liggen. Maar het kan wel. En wat bv ook kan is dat door de slechtere zorg er meer mensen langer op de IC liggen waardoor je nog minder plek hebt..

Plus dat het ook niet zo is dat iedereen die niet op de IC kan komen, dood gaat. Wij hadden ook een aantal patiënten die het gered hebben met zuurstof. Je neemt iemand op op de IC omdat je denkt dat die het niet zonder beademing etc gaat redden maar dat is een inschatting en die klopt ook niet altijd.

Dus het kan wel, dat er meer mensen dood gaan als je de IC te zwaar belast.
Uitbreiden van IC bedden betekend ook nog afschalen van zorg elders; het personeel is immers weg. Ik kan me voorstellen dat dat ook nog indirecte doden oplevert, uitgestelde zorg etc.


Siberienne schreef: De sector misschien niet maar ik denk dat er best veel mensen zijn die al een jaar lang geen werk hebben omdat je als kunstenaar met een kleiner publiek buiten de boot valt c.q. zulke onregelmatige kleinschalige optredens niet lonen. En als ondersteuner (bekendste voorbeeld de podium bouwers ) ook weinig tot geen werk. Of wat denk je van mensen die hun brood verdienen met beurzen ; ik denk dat dat toch ook al een jaar stil ligt?

Circus du Soleil heeft volgens mij nu ook al een jaar plat gelegen zowat. En dat is dan nog een groot internationaal werkend bedrijf. Kun je nagaan als je een klein experimenteel danstheater bent met 30 mensen, hoe kun je dan het hoofd boven water houden met af en toe een show voor 100 mensen? Vooral als je ook nog vaste lasten hebt die doorlopen. Ik denk echt dat wij ‘loondiensten’ soms ook geen idee hebben van kosten en baten in de kunstsector.

Een vriendin van mij is kunstenares en zij heeft als schilder ook veel last; geen of weinig mogelijkheden bij mensen thuis langs te gaan om opdrachten te bespreken, geen exposities etc etc.
Ja, alleen vond ik dat dus niet stil en gesloten. Want ook dat kleine danstheater is open kunnen gaan het afgelopen jaar. Dat dat er niet financieel uit kon, en dat er veel gaat omvallen en daardoor moet sluiten, dat weet ik wel zeker :-\
Maar ik dacht dus dat ik een sector/beroepsgroep had gemist die al het hele jaar echt 0.0 mogen doen. Dat zijn volgens mij alleen de discotheken (die er dan misschien financieel wel beter vanaf komen door steun, dat weet ik niet). Maar ik vroeg me dus af of ik een groep echt over het hoofd zag in het niet mogen.
Door Elf
#3422892
src_esther schreef: wo 31 mar 2021, 02:14 Klaar met corona, tja wie niet.
Ik begin behoorlijk nijdig te worden over dat vaccineren, veel te langzaam.
(En ik word misselijk van het medelijden met die zeurende ondenemers die een paar maandjes dicht moeten, wij staan inmiddels al ruim een jaar stil.)
Coronageld gaat ondertussen naar (buitenlandse) beleggers via divident, miljonairs als Van De Ende ipv naar de mkb-ers en zzp-ers die het echt zwaar hebben en het volk stemt weer vrolijk op rechtse partijen... :-\
Sorry dat ik je misselijk maak... Ik vind jouw reactie ook wat vreemd. Ondernemers mogen van jou niet zeuren maar er moet wel geld naar mkb’er die het echt zwaar hebben ::) . Ieder voelt het zijne/hare lijkt me. Er worden veel bedrijfstakken in meerdere of mindere mate geraakt. Zo ook mensen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door