Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3417104
pearlsofpassion schreef:In België mag dat zelfs gewoon. ::)
:-X
In quarantaine, om welke reden dan ook, mag je wel buiten om boodschappen te doen.
Vind ik ontzettend eng!
Echt niet. Bij klachten moet je in isolatie en je laten testen. Staat ook zo op de website van de overheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3417110
hannabelgje schreef: ma 04 jan 2021, 11:06 Echt niet. Bij klachten moet je in isolatie en je laten testen. Staat ook zo op de website van de overheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Echt wel. Ben dan wel geen Belg en woon er niet maar op de Belgische site met corona-info staat dus echt bij de uitzonderingen dat je er uit mag om eerste levensbehoeften te kopen als er niemand anders is die dat voor je kan doen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3417125
pike schreef: ma 04 jan 2021, 12:46 Echt wel. Ben dan wel geen Belg en woon er niet maar op de Belgische site met corona-info staat dus echt bij de uitzonderingen dat je er uit mag om eerste levensbehoeften te kopen als er niemand anders is die dat voor je kan doen.
Dat is in NL ook. En dat vind ik enerzijds te idioot voor worden en anderzijds kun je ook moeilijk iemand laten verhongeren. Alleen het probleem is dat de meeste mensen best wat zouden kunnen regelen, maar liever zelf "even eruit zijn". En daar gaan we de oorlog niet mee winnen.
#3417134
hannabelgje schreef: ma 04 jan 2021, 11:06 Echt niet. Bij klachten moet je in isolatie en je laten testen. Staat ook zo op de website van de overheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ja, maar mag je wel nog boodschappen doen. Dat is een uitzondering op die isolatie. Je mag enkel buiten voor boodschappen te doen. Hebben ze op het journaal gezegd. Al meermaals.
Ik weet het zeker want ik kon gewoon niet geloven wat ik hoorde.

Er bestaan toch ook bezorgdiensten?
En wie kent er nu geheel niemand die dat even kan doen? Er bestaan toch ook instanties die dat voor ouderen doen, zou je daar dan niet op kunnen rekenen?
Door hannabelgje
#3417136
pearlsofpassion schreef: Ja, maar mag je wel nog boodschappen doen. Dat is een uitzondering op die isolatie. Je mag enkel buiten voor boodschappen te doen. Hebben ze op het journaal gezegd. Al meermaals.
Ik weet het zeker want ik kon gewoon niet geloven wat ik hoorde.

Er bestaan toch ook bezorgdiensten?
En wie kent er nu geheel niemand die dat even kan doen? Er bestaan toch ook instanties die dat voor ouderen doen, zou je daar dan niet op kunnen rekenen?
Hier worden er geen boodschappen bezorgd. Door geen enkele winkel. Dus ja ik begrijp de uitzondering dus wel. Maar de standaard regel is echt dat je in isolatie moet hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3417144
hannabelgje schreef: ma 04 jan 2021, 19:09 Hier worden er geen boodschappen bezorgd. Door geen enkele winkel. Dus ja ik begrijp de uitzondering dus wel. Maar de standaard regel is echt dat je in isolatie moet hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
dit staat op https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/ onder het begrip quarantaine:

Zich buiten begeven is enkel toegestaan voor de volgende noodzakelijke activiteiten, en mits het extra aandacht besteden aan hygiënische maatregelen, het afstand bewaren met andere personen en het dragen van een (stoffen) mondmasker:
Dringende medische zorgen;
Aankoop van basisbenodigdheden, zoals voedsel en medicijnen, maar enkel indien niemand anders hiervoor kan zorgen, en per uitzondering;
Regelen van dringende juridische/financiële kwesties;

En ik denk dat dit voor veel mensen een vrijbrief is om gewoon naar de winkel te gaan om boodschappen te doen.
Door Chouka
#3417146
pike schreef: ma 04 jan 2021, 19:34 dit staat op https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/ onder het begrip quarantaine:

Zich buiten begeven is enkel toegestaan voor de volgende noodzakelijke activiteiten, en mits het extra aandacht besteden aan hygiënische maatregelen, het afstand bewaren met andere personen en het dragen van een (stoffen) mondmasker:
Dringende medische zorgen;
Aankoop van basisbenodigdheden, zoals voedsel en medicijnen, maar enkel indien niemand anders hiervoor kan zorgen, en per uitzondering;
Regelen van dringende juridische/financiële kwesties;

En ik denk dat dit voor veel mensen een vrijbrief is om gewoon naar de winkel te gaan om boodschappen te doen.
Neen, dat denk ik echt niet. Sociale diensten helpen als het moet. De politie komt 1 keer per dag langs om te kijken of het gaat.
Door Chouka
#3417147
hannabelgje schreef: ma 04 jan 2021, 19:09 Hier worden er geen boodschappen bezorgd. Door geen enkele winkel. Dus ja ik begrijp de uitzondering dus wel. Maar de standaard regel is echt dat je in isolatie moet hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Echt niet? Hier levert de P;L;U... om geen reclame te willen maken vanuit NL.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3417149
Chouka schreef: ma 04 jan 2021, 19:37 Neen, dat denk ik echt niet. Sociale diensten helpen als het moet. De politie komt 1 keer per dag langs om te kijken of het gaat.
De politie komt kijken hoe het gaat? Ik ken toch diverse mensen die met corona in isolatie hebben gezeten, maar bij niemand is de politie komen kijken. Hoe zou de politie moeten weten wie er allemaal positief getest is en waar halen ze de mankracht vandaan om te gaan controleren?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3417154
Kaela schreef: De politie komt kijken hoe het gaat? Ik ken toch diverse mensen die met corona in isolatie hebben gezeten, maar bij niemand is de politie komen kijken. Hoe zou de politie moeten weten wie er allemaal positief getest is en waar halen ze de mankracht vandaan om te gaan controleren?
Eigenlijk mag niemand het weten, behalve de huisarts... Die krijgt in onze regio wel een berichtje tzt... Ik werd eens gebeld om door te geven dat iemand positief was, en ik vroeg waarom die jongen mij vanuit de GGD belde... 'Het is vandaag mijn eerste werkdag, en ik kom van regio Limburg en daar informeren we de huisarts altijd telefonisch zsm'... ::) Zouden ze op zich wel in meer regio's mogen doen hoor, maar er is niemand die overzicht heeft wie er besmet is, zeker de politie niet denk ik...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Door hannabelgje
#3417156
Chouka schreef: Echt niet? Hier levert de P;L;U... om geen reclame te willen maken vanuit NL.
Nee hier in het dorp niet. Klein dorp hier. Je kunt wel online bestellen en het dan ingepakt ophalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3417157
In België is dat sinds kort een nieuwe regel dat die info naar de politie wordt doorgespeeld en het idd de bedoeling is dat de lokale politie de quarantaine's gaat controleren.
Tussen plan en praktijk zit nog wat verschil natuurlijk, maar dat is dus sinds kort wel de bedoeling.
Anders wordt die quarantaine natuurlijk enkel vrijwillig gedaan.... ::)
Door Siberienne
#3417158
Fenixjuh schreef: ma 04 jan 2021, 20:30 Eigenlijk mag niemand het weten, behalve de huisarts... Die krijgt in onze regio wel een berichtje tzt... Ik werd eens gebeld om door te geven dat iemand positief was, en ik vroeg waarom die jongen mij vanuit de GGD belde... 'Het is vandaag mijn eerste werkdag, en ik kom van regio Limburg en daar informeren we de huisarts altijd telefonisch zsm'... ::) Zouden ze op zich wel in meer regio's mogen doen hoor, maar er is niemand die overzicht heeft wie er besmet is, zeker de politie niet denk ik...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
En de arts infectie ziekten bestrijding van de GGD. Die mag het ook weten want het is een meldingsplichtige ziekte groep A. Dat betekent ook dat die informatie gedeeld mag worden met het overheid als de GGD arts denkt dat er een gevaar is voor de volksgezondheid. Nou zal dat niet snel gebeuren, maar er zijn diverse gevallen bekend van mensen die positief getest waren, de GGD medewerker belde hoe het ging en dat mensen dan zeiden dat ze in de winkel waren. Mocht iemand nou zeggen ‘ik ben op Schiphol en sta op het punt in een vliegtuig te stappen’ mag volgens mij via de burgemeester de politie ingeschakeld worden (gevaar voor de openbare gezondheid) maar de precieze teksten zou ik er ook op na moeten kijken.

De GGD heeft als het goed is dus ook volledige complete overzichten (ahum, er vanuit gaande dat de systemen werken).

Maar de politie zal niet beschikken over een volledige lijst met alle namen.
Door Chouka
#3417166
Kaela schreef: ma 04 jan 2021, 19:54 De politie komt kijken hoe het gaat? Ik ken toch diverse mensen die met corona in isolatie hebben gezeten, maar bij niemand is de politie komen kijken. Hoe zou de politie moeten weten wie er allemaal positief getest is en waar halen ze de mankracht vandaan om te gaan controleren?
Ik woon in België. Bij iemand uit de buurt is er elke dag een politiecombi geweest volgens de overbuur.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door