Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3395715
Er gaan ook stemmen op dat het allemaal wat opgeblazen is en door de media nog wat extra.
Er sterven ook zoveel mensen aan de griep en daar hoor je niets over.

En eerlijk gezegd, ik denk dat daar wel iets van waarheid in zit. Kan zijn hé, dat deze ziekte wat onvoorspelbaarder is. Maar zo dodelijk is ze nu ook weer niet he. Alleen uiterst besmettelijk.
Door Lizzy
#3395716
Ja nee maar.... als je 2000 griepgevallen hebt en 1% gaat daar aan dood, dat is 1 ding (gaan er 20 dood, soit). Als je zo meteen 50.000 Corona gevalletjes hebt en 2% gaat dood, zit je met 1000 doden. De kans dat je er dan bij zit of iemand die je lief hebt is toch wel ff groter.
#3395717
Voor mezelf en de meneer niet, maar voor 'mijn jongens' (ik werk met (zeer) ernstig meervoudig beperkte cliënten) wel enorm.... Deze griepgolf zijn er een aantal overleden en liggen/hebben gelegen er een aantal heel slecht. Sowieso zijn ze heel kwetsbaar, maar als hier ook nog een corona-virus voorbij komt.... en zeker voor de jongens die al zo ziek waren..... Ik hou m'n hart vast :'(

En tja: onze ouders zijn niet piep meer.... Wel alle 4 gezond (voor zover je weet natuurlijk) en fit, maar piep: nee....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395718
Daarbij kun je er gerust vanuit gaan dat de cijfers uit china wat "gekleurd" zijn. Toen de 1ste steden op slot gingen, waren er een paar honderd mensen ziek...op de 11 miljoen. Dat rijmde niet, alles wat china deed en doet rijmde niet met de cijfers die ze opgaven. China pleegt zo'n beetje economische zelfmoord door ruim 750 miljoen mensen in quarantaine te zetten...dat is echt niet om een griepje.
De incubatietijd die wel kan oplopen tot 4 weken en waarin mensen al besmettelijk kunnen zijn is natuurlijk ook een verradelijk dingetje.


En ja, na het griepseizoen kun je de balans opmaken en stellen hoeveel mensen daaraan zijn overleden. Deze virusuitbraak is nog relatief vers, dus nu de cijfers al vergelijken met de griep en dan concluderen dat het allemaal wel mee zal vallen is mijn inziens naïef en kort door de bocht.

Kwestie van tijd idd dat het hier is, eergister stond onze minister Blok immers nog te handschudden en huggen met een inmiddels bevestigde besmette minister van volksgezondheid van Iran. En zo zullen er wel meer mensen rondlopen die contacten hebben gehad met een besmet iemand.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395720
geen idee.
Is het ook niet zo dat degene die besmet met het virus zijn doorgaans zieker zijn dan wanneer ze een gewone griep hebben. Dus bijv bijna altijd een behandeling nodig is of meer mensen in het ziekenhuis komen te liggen?
En in Italie is ook zomaar een haardje ontstaan. Zou me niet verbazen als er in Europa over een week meerdere "haarden"zijn. We reizen zo veel, zo verspreidt het zich natuurlijk als de ziekte eh corona eh...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3395721
Ik vind het ook lastig. Gebaseerd op wat ik weet (en dan gaat de vlieger niet bepaald gehinderd door veel kennis denk ik wel op voor mezelf) voelt het aan als een hetze. Als het zo door gaat ben ik banger voor een hele flinke economische crisis, dan voor het virus. Waarbij ik als gemiddeld welgestelde Nederlander minder snel risico loop als de vele straatarme chinezen bijvoorbeeld.

Maar ergens denk ik ook dat ze dit hele circus niet zouden doen als er geen reden voor angst is. Mutaties, hogere sterftecijfers als bekend, makkelijkere besmettingen als nu lijkt. En dat is ook wel eng.
Ik maak me niet zo zorgen om de mensen waar ik van hou zoals het nu is. Maar als het een enger virus is als nu lijkt, dan gaan die zorgen wel komen natuurlijk. Zo piepjong en gezond zijn onze ouders niet meer.
#3395724
Ik vind het lastig. Voor onszelf zijn wij er niet zo mee bezig. Maar manlief zijn zus en zwager in Italië, daar zijn we wel mee bezig, komt erg dichtbij daar. Zwager is 70 en heeft een flinke hartkwaal en zus loopt met een longontsteking, dus tja. Ze hebben met moeite nog mondkapjes gevonden en hebben voor een maand boodschappen in huis.
Ik vind het echt lastig, hoeveel serieuzer is dit?

En een aanvullende vraag, zijn er hier in Nederland al mensen die mondkapjes e.d. inslaan? ik zat namelijk voor hun te zoeken als ze ze daar niet meer konden vinden en gek genoeg zijn er in Nederland ook al best veel uitverkocht. Dan heb ik het over de kapjes die echt zoveel mogelijk beschermen tegen het virus.
Door Siberienne
#3395726
Yep. Ik ben zenuwachtig. Het is een kwestie van tijd voor de eerste gevallen in Nederland op gaan duiken en hoe erg dat is zal van een heel aantal factoren afhangen. Wie de eerste positieven zijn, hoe veel mensen zijn nauw contact hadden en wie dat zijn. Daarbij hebben we in het ziekenhuis de uitdaging van de logistiek: hoe zorgen we dat patienten een goede behandeling gaan krijgen maar zonder dat medewerkers of andere patienten ziek worden en hoe voorkom je paniek.

We weten nog alles niet van dit virus maar wel dat het niet hetzelfde is als een griepvirus. Voorbeeld; griep in Nederland bij een flinke epidemie wordt 10% van de mensen ziek. In Nederland gaat dan 0,1% daaraan dood: dat is 0,01% van de bevolking,
Als dit virus eraan komt, is niemand immuun en we weten niet precies hoeveel mensen ziek gaan worden. Schattingen variëren van 30% tot 70% van de bevolking.

Er wordt nu geschat dat 2,3% van de mensen die het virus krijgen, eraan dood gaan. Waarschijnlijk ligt dat getal wat te hoog omdat er in China gerapporteerd wordt op bewezen gevallen (dus waar de test positief is) en er waarschijnlijk nog een hele hoop mensen besmet zijn die een milder beeld doormaken waar we het niet van weten. Maar stel dat dat 1% mortaliteit zou zijn: dan zou dus 0,3 tot 1,5% van de bevolking overlijden. Dat is aanzienlijk hoger dan influenza (30 tot 150x meer) . En ziekenhuizen liggen in deze tijd van het jaar al vol met gewone & gewone griep patenten. Dus als 70% van NL ziek zou worden in een periode van enkele weken dan hebben we ook daar een uitdaging. Maar goed, dit blijven dus schattingen! En dat maakt het zo lastig.

Wat nu geprobeerd wordt is verspreiden voorkomen: daarmee voorkomen je gevallen maar ook als dat niet 100% lukt maar de boel vertraagt wel, heeft dat 2 voordelen: er worden minder mensen tegelijk ziek dus is het beter te handelen. En als een virus langer rond gaat, heb je kans dat het milder wordt (het gaat zich aanpassen aan de nieuwe gastheer). Dat gebeurde bijvoorbeeld bij de Spaanse griep ook: op een gegeven moment werd dat een gewone griep. Coronavirussen zijn wel echt heel anders dan griep virussen maar er zijn er ook die milde infecties geven, gewone verkoudheden dus.
En nog een voordeel van vertragen : meer tijd om te werken aan vaccins en medicatie (zo zou een anti-malaria middel mogelijk effectief zijn)

Voor wie het leuk vindt; in de RTL 5 uur show een uitgebreid interview met Jean Luc Murk, viroloog. Ik vind dat hij het mooi uitlegt!
Door Siberienne
#3395728
Overigens; wonderlijk genoeg zijn er heel weinig gevallen onder kinderen (dat gebeurt trouwens wel vaker bij nieuwe virussen, geen idee waarom) Wat ik kon vinden waren 7 gevallen bij kinderen en allemaal milde infecties.

Oudere mensen met onderliggende ziektes lopen de grootste risico's maar ook voorheen gezonde mensen van middelbare leeftijd zijn eraan overleden. Dat heeft ook te maken met de grote aantallen mensen die ziek worden: dan zit er altijd ook wel een uitzonderlijk geval tussen van iemand die ineens toch erg bevattelijk blijkt. Ik ga er dus vanuit dat dat ook gaat gebeuren, onverwacht ernstige gevallen bij gewone mensen. Hoeveel? Dat zal de tijd leren. Maar ik denk dat we ons beter voor kunnen bereiden op een serieus probleem dat meevalt dan andersom.
Door Siberienne
#3395731
Charlie Angel schreef: di 25 feb 2020, 18:40 Ik vind het lastig. Voor onszelf zijn wij er niet zo mee bezig. Maar manlief zijn zus en zwager in Italië, daar zijn we wel mee bezig, komt erg dichtbij daar. Zwager is 70 en heeft een flinke hartkwaal en zus loopt met een longontsteking, dus tja. Ze hebben met moeite nog mondkapjes gevonden en hebben voor een maand boodschappen in huis.
Ik vind het echt lastig, hoeveel serieuzer is dit?

En een aanvullende vraag, zijn er hier in Nederland al mensen die mondkapjes e.d. inslaan? ik zat namelijk voor hun te zoeken als ze ze daar niet meer konden vinden en gek genoeg zijn er in Nederland ook al best veel uitverkocht. Dan heb ik het over de kapjes die echt zoveel mogelijk beschermen tegen het virus.
Er dreigt wereldwijd een leveringsprobleem. Ook voor de ziekenhuizen. De mondkapjes die het meeste beschermen zijn FFP2 maskers, dei bedoel je denk ik? Maar ook een gewoon chirurgisch mond-neusmasker beschermt al best goed.

Ik vind het dilemma van maskers dat ze alleen beschermen als je ze goed gebruikt. Als ze vochtig worden bv, filteren ze niet meer (en ze worden vochtig van uitademingslucht). En als je ze verkeerd op en af doet heb je juist kans dat je jezelf besmet. Dus nee, ik heb geen maskers thuis, ik vind een goede handhygiene veel belangrijker (alcohol handgel of wassen met water en zeep) en een goede hoesthygiene. Dus hoesten in een papieren zakdoekje en dat weggooien of in je elleboog (wel kleren verschonen daarna).

Daarbij vind ik persoonlijk dat het belangrijker is dat de ziekenhuizen wel over de juiste maskers blijven beschikken, ook met het oog op andere infectieziekten waar ze nodig zijn.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3395737
Op dit moment ben ik er nog niet zenuwachtig voor. Ik vind het ook lastig om de cijfers die vanuit China komen te duiden. Ook doordat er verschillende meetmethode worden gebruikt.
Daarnaast mis ik ook de verhouding tussen het aantal mensen dat genezen is en het aantal doden. Net als het algemene ziekteverloop. Dit komt uiteraard mede doordat China beperkt informatie deelt, waaronder wanneer de uitbraak bekend was.

Kortom, ik vind het lastig om de daadwerkelijke ernst in te schatten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395738
dinky89 schreef: di 25 feb 2020, 19:37 Op dit moment ben ik er nog niet zenuwachtig voor. Ik vind het ook lastig om de cijfers die vanuit China komen te duiden. Ook doordat er verschillende meetmethode worden gebruikt.
Daarnaast mis ik ook de verhouding tussen het aantal mensen dat genezen is en het aantal doden. Net als het algemene ziekteverloop. Dit komt uiteraard mede doordat China beperkt informatie deelt, waaronder wanneer de uitbraak bekend was.

Kortom, ik vind het lastig om de daadwerkelijke ernst in te schatten.
Een paar weken geleden overleed een arts die begin december als klokkenluider heeft gediend en die daarop door de overheid is gemaand zijn waffel te houden. Pas toen het giga uit de klauwen ging lopen moest China ermee naar buiten komen.

Als ik zie wat china de afgelopen tijd gedaan heeft mbt het virus en de grove schendingen van mensenrechten die daarmee gepaard gaan, dan ben ik bang dat wat we tot nu toe zien en horen vanuit china dat dat slechts het topje van de ijsberg is.
We zullen pas aan de hand van de cijfers uit de landen die deze niet onder de pet houden kunnen gaan aflezen wat het virus daadwerkelijk doet.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3395739
Op zich maak ik me nog weinig zorgen, meer inderdaad om de effecten van de paniek....
Mondkapjes kan je vergeten... Die zijn niet meer leverbaar, en de voorraden die nu gemaakt worden, worden door het ministerie van de markt gehouden...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door