Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3435293
Lizzy schreef:Ik begin toch wel opnieuw de zenuwen te krijgen voor Corona.... :-\ . Komt eigenlijk, mijn vriendin heeft Corona. Is gevaccineerd en ze is knap ziek. Ze heeft met vier vriendinnen afgesproken en 1 daarvan voelde zich niet helemaal top. Die heeft een zelftest gedaan en was negatief. OK, die had dus toch corona en heeft mijn vriendin aangestoken. En 4 december heb ik met mijn familie afgesproken om m'n moeder verjaardag te vieren. We zouden allemaal een zelftest doen. Leuk, maar wat heb je daar nog aan...? Die test dus gewoon mensen die al niet lekker zijn negatief :-\ . En voor mezelf ja ala. Maar wij kunnen het ons met onze jongste telg erbij helemaal niet permitteren om ziek te worden :-\ . Pfft... En ja, ik ben gevaccineerd maar met Janssen :-X
Ik heb ook een collega met Jansen geprikt en toch positief geweest… Ergens opgelopen in een café :-\ ….. Wat ik heb horen zeggen om me heen, is, dat een zelftest idd niet altijd positief aangeeft als je het wel hebt… En dat je beter, als je je zeker niet lekker voelt, bij de GGD kan laten testen… Mn jongste heeft zich afgelopen zondag toch maar laten testen bij de GGD vanwege dit en gelukkig negatief, maar wel snotverkouden/grieperig :-[ …..
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3435294
Lizzy schreef: za 27 nov 2021, 08:07 Ik begin toch wel opnieuw de zenuwen te krijgen voor Corona.... :-\ . Komt eigenlijk, mijn vriendin heeft Corona. Is gevaccineerd en ze is knap ziek. Ze heeft met vier vriendinnen afgesproken en 1 daarvan voelde zich niet helemaal top. Die heeft een zelftest gedaan en was negatief. OK, die had dus toch corona en heeft mijn vriendin aangestoken. En 4 december heb ik met mijn familie afgesproken om m'n moeder verjaardag te vieren. We zouden allemaal een zelftest doen. Leuk, maar wat heb je daar nog aan...? Die test dus gewoon mensen die al niet lekker zijn negatief :-\ . En voor mezelf ja ala. Maar wij kunnen het ons met onze jongste telg erbij helemaal niet permitteren om ziek te worden :-\ . Pfft... En ja, ik ben gevaccineerd maar met Janssen :-X
Uit mijn duits nieuwsoverzicht : In Duitsland willen ze dus 2G + hanteren. DUs Gevaccineerd genesen plus een sneltest. Echter waarschuwde hier een viruloog ook voor. Net zoals ff sneltesten voor de feestdagen. Mensen die gevaccineerd zijn scheiden minder van het virus uit, zeker als ze net besmet zijn en amper of geen symptomen hebben, daardoor herkent de sneltest ze niet. Een PCR test wel.
Door Lizzy
#3435295
Kaio schreef: za 27 nov 2021, 08:57 Uit mijn duits nieuwsoverzicht : In Duitsland willen ze dus 2G + hanteren. DUs Gevaccineerd genesen plus een sneltest. Echter waarschuwde hier een viruloog ook voor. Net zoals ff sneltesten voor de feestdagen. Mensen die gevaccineerd zijn scheiden minder van het virus uit, zeker als ze net besmet zijn en amper of geen symptomen hebben, daardoor herkent de sneltest ze niet. Een PCR test wel.
De persoon die mijn vriendin besmet heeft was inderdaad ook gevaccineerd. Mijn vriendin zelf is ook gevaccineerd, met AZ. Nou, van zulke berichten krijg ik steeds meer zin om te gaan, maar niet heus :-\
Door Lizzy
#3435296
Mijn zus is ongevaccineerd. Dus daar zou een sneltest beter werken. Waren het niet dat zij geen sneltesten gebruikt waarbij er een stokkie in d'r neus moet. Ze heeft sneltesten waarbij speeksel afgenomen moet worden. Geen idee hoe betrouwbaar die zijn :-X
#3435300
Los van het feit dat die sneltesten minder nauwkeurig zijn, hangt het er ook nog een groot deel vanaf hoe die afgenomen is. Als je dat idd bij jezelf doet, weet je zo al dat dat niet goed gedaan is. Niemand steekt bij zichzelf dat stokje diep genoeg...
Door eelke
#3435302
Als je je aan de regels houdt loop je minder risico. En dat heeft de vriendin van jouw vriendin niet gedaan; bij klachten thuis blijven en via de ggd testen.

Over het algemeen is het zo dat je zonder klachten ook minder besmettelijk bent. Dus dan is die zelftest een extra ding er bovenop, voor als je zonder klachten tot corona blijkt te hebben. Als je let op 1,5 meter en ventileren dan is het ook weer een stuk veiliger.

Zou er trouwens ook helemaal niet gelukkig mee zijn dat iemand met klachten en een negatieve test naar zoiets onnodigs als een afspraak met vriendinnen komt. Want ook die verkoudheid kan je overdragen hé... dan zit de rest er ook weer mee dat er getest moet worden. Daar wil je toch ook iemand niet meer opzadelen.
Door Lizzy
#3435303
pearlsofpassion schreef: za 27 nov 2021, 09:19 Los van het feit dat die sneltesten minder nauwkeurig zijn, hangt het er ook nog een groot deel vanaf hoe die afgenomen is. Als je dat idd bij jezelf doet, weet je zo al dat dat niet goed gedaan is. Niemand steekt bij zichzelf dat stokje diep genoeg...
Die hoeft tegenwoordig maar 2,5 cm je neus in.
Door ellenned
#3435308
Niets is sluitend, ik ging vorig weekend op yogaweekend, iedereen ( kleine groep) gevaccineerd zelftest gedaan bij het naar binnen gaan, 1.5 meter aangehouden. Zondagavond wordt mijn zus niet lekker, we waren inmiddels thuis, zelftest positief. Gevaccineerd met Janssen nu 2 e keer Covid. Ik word maandag niet lekker, zelftest negatief toch GGD gebeld, die was positief. Ik ben gevaccineerd met Pfizer en ik ben echt behoorlijk ziek, ben nooit ziek eet en leef gezond en ben in goede conditie. Nou ja, wat ik wil zeggen, dat die zelftesten niet altijd betrouwbaar zijn idd, maar dat wisten we al, en toch was ik verbaasd
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3435309
Lizzy schreef: za 27 nov 2021, 09:03 Mijn zus is ongevaccineerd. Dus daar zou een sneltest beter werken. Waren het niet dat zij geen sneltesten gebruikt waarbij er een stokkie in d'r neus moet. Ze heeft sneltesten waarbij speeksel afgenomen moet worden. Geen idee hoe betrouwbaar die zijn :-X
Met de olympische spelen werden ook speeksel testen afgenomen bij de sporters ipv wattenstaafje in de neus/mond. Dus niet per definitie onbetrouwbaar lijkt mij.
Maar basis is dat je je bij klachten laat testen bij de GGD zoals welke ook aangeeft.
Door Siberienne
#3435310
Lizzy schreef: za 27 nov 2021, 09:14 En deze zeggen weer dat ie betrouwbaar is: https://www.info-coronavirus.be/nl/besc ... en-testen/. Krijg je toch vlekken van >:(
Deze speeksel test is een PCR zo te zien, althans de uitslag is afhankelijk van het labo. Dus niet te vergelijken met de speeksel-zelf-antigeen test die de studenten doen.

Er zijn veel verschillende testen op de markt wat het geheel wel verwarrend maakt. En dan is er nog zoiets dat testen betrouwbaarder zijn als de vooraf kans op een positief antwoord groter is. Dus als je de betrouwbaarheid van een test meet in een groep die grote kans heeft echt positief te zijn, komt de meting er beter uit dan wanneer je meet in een groep die zeer waarschijnlijk negatief is. Waar de reporter in het stuk uit Tubantia verbaasd is dat de test nauwkeuriger lijkt ben ik dat niet ;)

In het algemeen geldt voor de antigeen testen hoe meer virus, hoe betrouwbaarder. Eigenlijk zijn ze meer een test om de meest besmettelijke mensen eruit te plukken: zij die veel virus uitscheiden.

De speekseltesten zijn minder betrouwbaar dan de neus testen. Antigeen testen zijn het meest betrouwbaar bij mensen die veel virus uitscheiden en daarom kun je ze ook voorin de neus afnemen, in die fase van de infectie maakt het niet zoveel meer uit of je vooraan in de neus zit of diep in de nasopharynx.

(En dat laatste is inderdaad geen feest, ondergetekende is verkouden. En dus braaf naar de teststraat want in ons eigen ziekenhuis willen we tot nu toe dat iedereen met een PCR getest wordt. Dat doet zeer. Gelukkig test negatief. Maar ik blijf toch poosje thuis, wil ook geen andere virussen verspreiden... )
Door Lizzy
#3435314
ellenned schreef: za 27 nov 2021, 10:32 Niets is sluitend, ik ging vorig weekend op yogaweekend, iedereen ( kleine groep) gevaccineerd zelftest gedaan bij het naar binnen gaan, 1.5 meter aangehouden. Zondagavond wordt mijn zus niet lekker, we waren inmiddels thuis, zelftest positief. Gevaccineerd met Janssen nu 2 e keer Covid. Ik word maandag niet lekker, zelftest negatief toch GGD gebeld, die was positief. Ik ben gevaccineerd met Pfizer en ik ben echt behoorlijk ziek, ben nooit ziek eet en leef gezond en ben in goede conditie. Nou ja, wat ik wil zeggen, dat die zelftesten niet altijd betrouwbaar zijn idd, maar dat wisten we al, en toch was ik verbaasd
Dit geeft de burger helemaal geen moed :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door