Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3446180
Ja, dat weet ik dus niet.
Als je corona kan weren, kan je dat met RSV ook. Alleen vind men dat blijkbaar niet zo belangrijk. En ik ben het daar niet mee eens.
Als mensen zouden weten dat een klein beetje verkoudheidklachten een baby zo ernstig ziek kunnen maken, zouden ze wel 2x nadenken. Ik heb vroeger genoeg gezien dat dat niet gedaan werd.
Nu we dat voor corona geleerd hebben bij zowat elke plaats waar je naartoe gaat, moet het toch niet zo moeilijk zijn een beetje bewust om te springen met kraambezoek. Voor die keer dat dat voor valt.
Dat heeft niets met een glazen kooitje te maken. Je hoeft het ook niet op te zoeken.

Ik erger mij eraan hoe er voor corona nog steeds vlot naar maatregelen en testen gegrepen wordt en iedereen nerveus wordt, terwijl die lijn niet wordt doorgetrokken voor andere gelijkaardige virussen (zoals griep) of minstens even gevaarlijke situaties (zoals RSV bij borelingen). Waarom laat men dat dan schouderophalend voorbij gaan? Dat is niet in lijn met de realiteit en niet consequent. Vind ik.

Maar goed, ik begrijp wel waarom je voor jezelf bang bent om net nu corona te krijgen. Al kan je van zoveel ziek worden. En hoe groot is die kans nu? Dat je er ook enorm ziek van wordt?
Blijf maar gewoon lekker thuis, met de baby. Dan heb je ook minder kans het op te lopen.
In de tuin als het zo'n mooi weer is. Ik herinner me baby Laurens buiten met enkel pamper aan toen hij 6 weken oud was en buiten 26 graden. Heerlijk was dat voor lekker huid op huid contact. Het is bewezen dat de baby's daar beter van ontwikkelen en emotioneel stabieler van zijn. En het is gewoon zo ontzettend genieten. :cool:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3446181
Ik denk dat het antwoord daarop simpel is: omdat het risico op rs virus dor kraamvisite niet dermate groot is om dat niet te doen. Want het is leuk dat jullie nu zeggen doe maar geen kraamvisite en blijf maar thuis, maar dat is toch geen doen. Dat wil je toch niet. Je naasten moeten toch gewoon lekker komen en meegenieten.

En ja, dan verzoeken we om met klachten thuis te blijven. En volgens mij is het ook vrij normaal om je kraamvisite even de handen te laten wassen bij binnenkomst. Maar ik ga geen wekenlang in een sociaal isolement zitten vanwege een kleine kans op ziekte. Dat vind ik buitenproportioneel. En dat vind ik ook niet vergelijkbaar met het risico wat wij als volwassenen lopen op corona als de cijfers weer zo door blijven stijgen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446183
Nee, weken in een isolement zou ik ook niet willen. Maar ik zou ook niet in de eerste (kraam)week met mijn baby in het ziekenhuis willen zitten door RSV. Dat is wel wat ik jaren terug heb gezien in mijn familie, dochter van toen 3 dagen had RSV en lag vervolgens paar weken in het ziekenhuis. Het is inderdaad een balans vinden tussen risico op ziekte en het willen showen van je kleine dame :) En inderdaad was handenwassen altijd al iets wat normaal zou moeten zijn ;)

Zo ben ik pas na een aantal weken bij mijn beste vriendin op kraamvisite geweest omdat zij door de zwangerschap toen nog geen vaccinatie had gehad. Ze was zwanger van tweeling met grote kans op eerder geboren worden daardoor en ze mocht de eerste vaccinatie halen tegen het einde van de zwangerschap. Toen heeft ze het niet gedaan omdat ze niet met bijwerkingen van vaccinatie wilde zitten tijdens bevalling. Pas nadat ze vaccinatie had gehad waren vriendinnen bijvoorbeeld welkom. Dat was aantal weken na geboorte en vaccinatie.
En ja, ik snap ook heel goed dat ouders graag gelijk op kraamvisite willen en dat je ze niet alleen buiten langs wilt laten komen na zo'n reis. Het is gewoon een kwestie van een balans vinden tussen hoeveel mensen je langs wil laten komen en je gezin beschermen in de meest kwetsbare fase na de geboorte :-*
Door Siberienne
#3446184
Ik heb het altijd niet meer dan normaal gevonden dat je niet op bezoek gaat bij een pasgeboren kindje als je snotverkouden bent. Of grieperig. Maar misschien ben ik raar :biggrin2:

Als je merkt dat er bezoek is dat snottert, wijs de op goede hygiëne regels en dan mogen ze niet knuffelen. Dat geldt trouwens ook voor mensen met koortslippen, niet de kleine laten zoenen daarmee.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3446185
Siberienne schreef: wo 22 jun 2022, 21:42 Ik heb het altijd niet meer dan normaal gevonden dat je niet op bezoek gaat bij een pasgeboren kindje als je snotverkouden bent. Of grieperig. Maar misschien ben ik raar :biggrin2:

Als je merkt dat er bezoek is dat snottert, wijs de op goede hygiëne regels en dan mogen ze niet knuffelen. Dat geldt trouwens ook voor mensen met koortslippen, niet de kleine laten zoenen daarmee.
Nee hoor dat is niet raar! Lijkt me heel logisch. Maar er zijn mensen die hun eigen belang/enthousiasme/laksheid voor laten gaan. Die zijn raar, maar ja ze zijn er wel. En griebels, koortslippen en zoenen, moet er niet aan denken!

Je hebt gelijk Dinky, het is ook een balans. Ik ga niet vanwege de angst voor een ziekte de eerste weken iedereen weren en haar dan doodleuk met 12 weken naar de opvang brengen. Want laten we wel wezen, de link naar het rivm spreekt over opnames van kinderen tot 2 jaar. Zo lang kun je ze niet beschermen en dan maak je ze ook zo zwak dat ze nergens tegen kunnen. Zoals wat je vriendin heeft meegemaakt is natuurlijk vreselijk en natuurlijk wil ik dat niet. Maar het blijft een afweging van risico’s.
En het is echt niet zo dat we dozijnen mensen op kraamvisite krijgen of continu met haar de hort op zullen gaan. Hoe en wat precies zien we wel als ze er eenmaal is. Hoe het dan gaat en wat dan goed voelt. Staat naar mijn mening ook verder los van dit corona topic en mijn zorg over de oplopende cijfers. Dus terug on topic :)
Door Lizzy
#3462439
Nou, Corona dik 3 jaar buiten de deur weten te houden. Maar we wisten allemaal "het is niet de vraag OF maar WANNEER". Dat wanneer is dan nu. Leo en ik, beide dikke vette Corona. Ziek als een hond. Dus als dit de afgezwakte versie van het eerste virus is: dan ben ik blij dat we nu pas besmet zijn geraakt en niet eerder :-X
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3462441
Wij zijn ook flink ziek geweest. Zijn nu twee weken verder en ik moet elke dag nog overdag slapen. Ben zo moe. Ik las op NOS dat het een nieuwe variant is.

Beterschap voor jullie!
Door Lizzy
#3462442
Thanks :-*

Maar Kaela, waar hebben jullie last van gehad?

Hier begon het met koorts en pijn overal (hoofd ook vooral) en vooral misselijk en braken, nul eetlust (gewoon 3 dagen niet gegeten, als in niks). Dus ik dacht "griep". Leo heeft ook nog twee keer getest, op de eerste dag dat ie ziek was (negatief) en een paar dagen later een speekseltest, weer negatief. Dus wij dachten "OK, griep". Tot m'n vriendin zei "klinkt toch wel een beetje of jullie Corrie op bezoek hebben". Toch even opnieuw getest. Leo eerst. Die staat mij aan te kijken " :o :o :o , ik heb twee strepen". En echt gelijk he, niks wachten. Ik erachter aan. BAM, gelijk twee strepen. Omdat we het niet konden geloven en toch een kast vol verschillende testen hadden liggen hebben we ons gewoon nog een keer getest (met dezelfde uitkomst). We hebben elkaar heel stom aan zitten kijken. Maar goed, er waren dagen bij dat we dachten "nou voorzichtig...., lijkt het erop dat ik geen koorts meer heb", volgende dag BAM, hoge koorts, opnieuw ziek als hond. En dat echt een paar keer.

Eten is een ramp. We hebben geen smaak en geen geur. Er bestaat koud karton, warm karton, zout karton, zoet karton, vloeibaar karton en niet-vloeibaar karton. Zout en zoet zijn de enige smaken die we kunnen onderscheiden. Ik heb een grote voorkeur voor zoet karton dus ik heb bijv. een pak gevulde koeken en een zak krentenbollen gegeten de afgelopen dagen. Leo eet plichtsmatig en drinkt ook proteïne drankjes.

Lekker dan. Not. Serieus, we hebben ons nog nooit zo lang zo beroerd gevoeld. En dan allebei he. Rook je niet, drink je niet, eet je gezond, wandel je iedere dag 2 uur en ben je beide gewoon uitgeteld van zo'n lullig Coronaatje :-\
Gebruikersavatar
Door doranto
#3462443
Pfff balen Lizzy :-X . Beterschap voor jullie beiden! :-*
Ik hoop dat het ons wél lukt (met mijn verzwakte afweer vanwege de chemo's en straks nog de bestralingen) het voorlopig nog buiten de deur te houden. :-\
Door Lizzy
#3462446
doranto schreef: zo 27 aug 2023, 12:29 Pfff balen Lizzy :-X . Beterschap voor jullie beiden! :-*
Ik hoop dat het ons wél lukt (met mijn verzwakte afweer vanwege de chemo's en straks nog de bestralingen) het voorlopig nog buiten de deur te houden. :-\
Zo dan, ik vrees dat ik ergens in juni een belangrijk bericht van jou heb gemist :o :-\ :'(
Dan valt dat Coronaatje van ons wel bij in het niet. Maar voor jou geldt inderdaad duidelijk dat je niet zit te wachten op deze variant (en geen enkele variant). Leo en ik zijn of in de supermarkt of in de bieb besmet geraakt. Dat zijn de enige plekken waar wij geweest zijn. Dus nou ja, misschien weer even een FPP2'tje op gaan zetten?

:-*
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3462447
Hier begon het met keelpijn. Kwam heel snel op en was heel heftig, maar was na twee dagen ook weer weg. Toen hadden we koorts en spierpijn. Die spierpijn vond ik het ergste, wat deed dat pijn. Ik heb best wat restpijntjes rondom mijn bekken, waar ik normaal amper last van heb. Maar met die spierpijn deden die pijntjes opeens zo gruwelijk zeer. Echt niet grappig.
Eten was geen feest. Zo erg als bij jou had ik het niet. Maar ik heb nog steeds wel dat ik dingen eet die ik normaal super lekker vind en nu denkt tja…

En nu dus nog moe. En dat is lastig, want ik was al chronisch moe vanwege structureel slechte nachten. Maar dit is moe zijn wat gewoon pijn lijkt te doen. En als ik dan niet ga slapen, nou ja dan ga ik gewoon toch slapen. Want wakker blijven lukt dan niet. Ik grapte al dat het haast wel narcolepsie leek. Ik merk er gelukkig we verbetering in, van twee keer per dag een uur red ik het nu op een keer een half uur slapen. En ik heb soms wel weer een beetje energie.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3462457
Ai, dat klinkt wel heftig allemaal. Heel veel beterschap!

En Doranto, ik duim dat je het inderdaad niet ook krijgt. Dat was 3 jaar geleden, toen ik chemo's kreeg ook mijn grote angst. Gelukkig niet gekregen, wellicht omdat ik ook te beroerd was om ergens naartoe te gaan. Maar desondanks kwam het af en toe wel dichtbij. Zo was mijn kind in contact geweest met een klasgenoot die corona bleek te hebben. Vorig jaar dan uiteindelijk toch een keer de pineut geweest, maar toen was ik alweer in een betere conditie en ben ik er ook nauwelijks ziek van geweest.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door