Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door sam28
#3406653
Kaela schreef:Maar dat kun en wil je toch alleen van mensen verlangen als het echt nodig is? Als het risico dat veroorloofd. En als Siberienne nu zegt dat het aantal besmettingen in ziekenhuizen zelf nu nul is, is het dan reëel om aan personeel dagelijks zo’n ongemak te vragen? Want uitgedroogd raken tijdens het werk is best heftig. Dat is echt niet gezond en mag je naar mijn mening ook nog van een medewerker verwachten als het niet een hele goede reden heeft.
Nee, een FFP2 masker is wel erg heftig voor gewoon patiëntencontact, maar ik vind het wel reëel om een chirurgisch masker dragen tijdens intensief contact. Natuurlijk hoef je de hele dag niet zo'n ding op als je op een verpleegafdeling werkt maar tijdens zorgtaken als wassen en wondzorg lijkt me dat in deze tijd wel reëel. Je weet nooit wat je patiënt onder de leden heeft en je weet ook niet of je zelf iets bij je draagt.

Ik sta nu op de OK en als we mensen in slaap brengen moeten we ook nog steeds een FFP1 masker en spatbril op, ondanks dat patiënten voor de OK een covid screening krijgen. Dus eigenlijk loop je dan ook de hele dag weer met zo'n masker op.

En ik doelde ook op mensen die het o zo benauwd vinden om in de trein met zo'n papieren geval op te moeten zitten. ;)
Door Chouka
#3406673
hannabelgje schreef: za 11 jul 2020, 14:34 Vanaf vandaag in België mondmaskers verplicht in winkels, musea, bibliotheek, bioscoop enz. Volgens mij op verzoek van de belgen zelf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
De Hoge Gezondheidsraad had dat advies gegeven. En toen vond de politiek dat ze niet meer anders konden.
Eerder hadden ze het advies van de GEES wel genegeerd. Daarop hebben de virologen, infectiologen,... hun mening dan maar in de pers gebracht.
#3406677
En dat is dan voor het volgende jaar of zo? :???: of voor eeuwig? Want daar begin ik voor te vrezen, Aziatische toestanden. Daar zou ik diep ongelukkig van worden.

En mag je het dan onder je neus dragen zoals de meesten hier doen?
Of contant zitten herschikken? Is dat dan strafbaar?

Voor die 84 dagelijks nieuwe gevallen (al weken stabiel) op wat, 11 miljoen?
Hier in een buurt droeg niemand nog 1 en we hebben ook al weken geen geval meer gehad in kilometers omtrek.
Door Siberienne
#3406679
pearlsofpassion schreef: za 11 jul 2020, 20:31 En dat is dan voor het volgende jaar of zo? :???: of voor eeuwig? Want daar begin ik voor te vrezen, Aziatische toestanden. Daar zou ik diep ongelukkig van worden.

En mag je het dan onder je neus dragen zoals de meesten hier doen?
Of contant zitten herschikken? Is dat dan strafbaar?

Voor die 84 dagelijks nieuwe gevallen (al weken stabiel) op wat, 11 miljoen?
Hier in een buurt droeg niemand nog 1 en we hebben ook al weken geen geval meer gehad in kilometers omtrek.

Ik ben het helemaal met je eens PoP. Ook wat betreft je opmerking over Aziatische toestanden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3406716
pearlsofpassion schreef: za 11 jul 2020, 20:31 En dat is dan voor het volgende jaar of zo? :???: of voor eeuwig? Want daar begin ik voor te vrezen, Aziatische toestanden. Daar zou ik diep ongelukkig van worden.

En mag je het dan onder je neus dragen zoals de meesten hier doen?
Of contant zitten herschikken? Is dat dan strafbaar?

Voor die 84 dagelijks nieuwe gevallen (al weken stabiel) op wat, 11 miljoen?
Hier in een buurt droeg niemand nog 1 en we hebben ook al weken geen geval meer gehad in kilometers omtrek.
Die vrees heb ik ook.
En ook zeker voor nooit meer weggaan, iets snel invoeren gaat altijd makkelijker dan afschaffen....zeker met al die noodwetten die de rest overrulen
Gebruikersavatar
Door rhen
#3406718
pearlsofpassion schreef: za 11 jul 2020, 20:31 En dat is dan voor het volgende jaar of zo? :???: of voor eeuwig? Want daar begin ik voor te vrezen, Aziatische toestanden. Daar zou ik diep ongelukkig van worden.

En mag je het dan onder je neus dragen zoals de meesten hier doen?
Of contant zitten herschikken? Is dat dan strafbaar?

Voor die 84 dagelijks nieuwe gevallen (al weken stabiel) op wat, 11 miljoen?
Hier in een buurt droeg niemand nog 1 en we hebben ook al weken geen geval meer gehad in kilometers omtrek.
Misschien hebben we maar zo weinig besmettingen/nieuwe gevallen, juist door het gebruik van die mondmaskers?
#3406721
Ik denk dat de contactopsporing en quarantainemaattregelen van elke verdacht contact meer effect hebben... ::)

Bovendien is het gewoon belachelijk. Je moet ze dragen in de winkels maar niet in de winkelstraat. Dus zetten de mensen ze gewoon op en af telkens ze een winkel binnen of buiten gaan. Steken ze gewoon los in hun zak, letten niet op of ze de binnen--of buitenzijde al dan niet aanraken. En maar telkens herschikken. Zie je op het nieuws. En de politie die vind dat prima.
Zeiden ze nog al lachend dat het zo druk was op straat dat het daar bijna gevaarlijker was dan binnen.
Hahaha. Om te huilen is het.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3406722
Heeft in China ook echt geholpen, die maskertjes :biggrin2:
In NL is er voor het meeste gelukkig nog geen maskerplicht en er zijn niet meer besmettingen dan in andere landen.
Van de grootbesmettingen hier in het slachthuis in Duitsland wordt het ventilatie systeem verdacht (naast de manier van leven van ingehuurde krachten uiteraard). Niet de grote druppels maar de kleine, aerosolen. Ze gaan een nieuw filtersysteem testen.
In buienlucht komen maar erg weinig besmettingen voor, is best goed geventileerd. ;)
Maar dit wetende vind ik winter wel weer meer spooky, meer binnen en tot nu toe veel te weinig aandacht aan de ventilatie (bedrijven , winkels etc) besteed. Dat daar eens serieus naar gekeken wordt zeg, mag wel na zoveel maanden :-X Stuk nuttiger dan een (vaak) verkeerd lapje stof voor je mond binden.
pearlsofpassion schreef:Ik denk dat de contactopsporing en quarantainemaattregelen van elke verdacht contact meer effect hebben... ::)
Dat zal zeker meehelpen ;)
Door src_esther
#3406727
pearlsofpassion schreef: ma 13 jul 2020, 08:24 Ik denk dat de contactopsporing en quarantainemaattregelen van elke verdacht contact meer effect hebben... ::)
Helaas is er een groep mensen die zich niet wilt laten testen... onder andere willen die mensen niet in quarantaine. :-X
Gebruikersavatar
Door doranto
#3406732
Kaio schreef: ma 13 jul 2020, 08:26 Heeft in China ook echt geholpen, die maskertjes :biggrin2:
In NL is er voor het meeste gelukkig nog geen maskerplicht en er zijn niet meer besmettingen dan in andere landen.
Van de grootbesmettingen hier in het slachthuis in Duitsland wordt het ventilatie systeem verdacht (naast de manier van leven van ingehuurde krachten uiteraard). Niet de grote druppels maar de kleine, aerosolen. Ze gaan een nieuw filtersysteem testen.
In buienlucht komen maar erg weinig besmettingen voor, is best goed geventileerd. ;)
Maar dit wetende vind ik winter wel weer meer spooky, meer binnen en tot nu toe veel te weinig aandacht aan de ventilatie (bedrijven , winkels etc) besteed. Dat daar eens serieus naar gekeken wordt zeg, mag wel na zoveel maanden :-X Stuk nuttiger dan een (vaak) verkeerd lapje stof voor je mond binden.


Dat zal zeker meehelpen ;)
Dat denk ik dus ook!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3406735
pearlsofpassion schreef: ma 13 jul 2020, 10:03 Daar heb ik hier nog niets van gehoord.
Kunnen ze mondmaskers wel verplichten en testen niet?
Maar hoe kun je dat controleren? En wanneer moet iemand zich laten testen? Hoe stel je dat vast? En bij 1x niezen, 1x hoesten? (genoeg mensen nl die besmet zijn geweest zonder (echt) ziek te zijn, en hoe besmettelijk ben je dan )
Ik denk dat je daar niks op kunt handhaven dus dat "verplicht" stellen geen optie is dan (bovendien gaat dat me ook echt te ver), en mwoah ik denk dat de meeste zich wel echt laten testen en het willen weten, want was dat niet voor kort het probleem van heel velen? Ik heb symptomen maar ik wordt niet getest omdat er te weinig tests zijn, ik wil getest worden. Denk juist dat het overgrote deel van de mensen zich wel laat testen om het zeker te weten. (aangezien velen ook echt bang zijn)
Door src_esther
#3406746
pearlsofpassion schreef: ma 13 jul 2020, 10:03 Daar heb ik hier nog niets van gehoord.
Kunnen ze mondmaskers wel verplichten en testen niet?
Op de radio vernam ik dat er een rondvraag was gedaan en dat een deel van de ondervraagden aangaf zich niet te laten testen met uiteenlopende redenen als zij klachten zouden hebben. Een van de redenen was dat men niet in quarantaine wilde... Jaja, daar ben je als land mooi klaar mee...
Het verplicht laten testen lijkt me niet mogelijk en ook niet wenselijk.
Door Siberienne
#3406750
src_esther schreef: ma 13 jul 2020, 13:51 Op de radio vernam ik dat er een rondvraag was gedaan en dat een deel van de ondervraagden aangaf zich niet te laten testen met uiteenlopende redenen als zij klachten zouden hebben. Een van de redenen was dat men niet in quarantaine wilde... Jaja, daar ben je als land mooi klaar mee...
Het verplicht laten testen lijkt me niet mogelijk en ook niet wenselijk.
Verplicht testen op infectieziekten is (bijna) niet mogelijk. Dan kom je namelijk aan de integriteit van het lichaam, dat is altijd een heel zwaarwegend belang. Het recht op "aan mijn lijf geen polonaise". Heel soms kunnen er uitzonderingen gelden, bijvoorbeeld bij zaken als het belang van de mogelijk besmette persoon zwaarder weegt dan dat van de patient. Denk aan opzettelijk injecteren van eigen bloed door iemand bij iemand anders: dan kan een rechter oordelen dat er een HIV test bij de dader gedaan moet worden. Maar zelfs dan heeft de "patient" het recht van niet weten.
In de context van corona kan ik me niet voorstellen dat verplicht testen een rol gaat spelen in NL. Hooguit als iemand opzettelijk andere mensen aan gaat hoesten maar zelfs dan: je kan toch niets preventief doen (bij een mogelijk HIV kan dat wel met PEP).

Ik vraag mij wel altijd af of mensen die zoiets bij een enquete roepen het in praktijk ook zo doen. Misschien denken deze mensen er wel heel anders over als iemand in hun omgeving ineens flink ziek is. Dan is het ineens geen ver van mijn bed show meer maar wordt het concreet.

Maar er zullen altijd mensen zijn die zich aan alles onttrekken. Dat zien we bij screening rondom TBC ook: er zijn altijd een paar mensen die niet op komen dagen. Gelukkig is dat een kleine minderheid.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door