Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Chouka
#3400011
dinky89 schreef: vr 03 apr 2020, 21:38 Samenscholing ondanks het verbod in Nederland kan boete van 400 euro voor gegeven worden.
Komend weekend worden bij diverse natuurgebieden de parkeerplaatsen afgesloten, parken worden de ingangen van beperkt, varen op de grachten in Amsterdam wordt verboden.
Enige dat Nederland niet doet is mensen verbieden om buiten te komen maar alleen sterk aangemoedigd om vooral thuis te blijven.
400 euro. Dat is slikken als je het hoort.
Hier mag je alleen van huis uit te voet vertrekken. De parken zijn open. De parkings zijn afgesloten. En er is controle. Wandelen in de streken van de bloesems trekt anders altijd heel veel volk. Nu mag dat niet en wordt dat gecontroleerd.
Door Chouka
#3400012
Deze vraag had ik al gesteld: Sterftecijfer lag in maart niet speciaal hoger ondanks corona: hoe kan dit?
Hieronder lees je het antwoord.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/03 ... demograaf/

Ondertussen draaien de crematoria overuren. April zal dus waarschijnlijk heel anders zijn.
Gisteren of eergisteren is het gemiddeld aantal overlijdens door griep al bereikt (voor corona).
Door Siberienne
#3400015
Spikkelneus schreef: vr 03 apr 2020, 12:25 Als ik dit lees, denk ik alleen maar: 700.000 mensen? Dat is 0,01% van de wereldbevolking. En daarvoor moet de hele wereld op zijn kop!? Is dat wellicht niet een beetje overdreven?
Misschien is dit inzichtelijk
Want 700.000 nu is 1,4 miljoen over een paar dagen. Zonder maatregelen verdubbelt het aantal besmettingen per dag. Want ieder geval steekt er gemiddeld weer minstens 2 aan
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3400016
Chouka schreef: vr 03 apr 2020, 21:51 Deze vraag had ik al gesteld: Sterftecijfer lag in maart niet speciaal hoger ondanks corona: hoe kan dit?
Hieronder lees je het antwoord.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/03 ... demograaf/

Ondertussen draaien de crematoria overuren. April zal dus waarschijnlijk heel anders zijn.
Gisteren of eergisteren is het gemiddeld aantal overlijdens door griep al bereikt (voor corona).
Klinkt alsof dat bij jullie dan anders is dan in Nederland want hier zijn er wel meer doden dan normaal: Vorige week fors meer doden in Brabant en Limburg - https://nos.nl/l/2329265
Door Chouka
#3400018
dinky89 schreef: vr 03 apr 2020, 23:49 Klinkt alsof dat bij jullie dan anders is dan in Nederland want hier zijn er wel meer doden dan normaal: Vorige week fors meer doden in Brabant en Limburg - https://nos.nl/l/2329265
Vooral die 'verborgen' coronadoden vind ik verontrustend in NL. Ook al had ik dat al verwacht. Het zijn er dus veel meer dan volgens de cijfers.
Vanaf het begin liep NL voor. Misschien staat ons dat ook te wachten. Misschien niet als de maatregelen goed opgevolgd worden.
De verklaring voor maart hier staat in het artikel. Corona begon pas op het einde van de maand en t.o.v. het totaal aantal doden per dag of maand stelde dat nog niet veel voor. Verder was maart een mildere maand op vlak van griep.
Er staat ons ook nog heel wat te wachten.
Door Chouka
#3400022
src_esther schreef: za 04 apr 2020, 00:03 @Chouka; mocht je interesse hebben in actuele NLse data, dan kun je dat hier vinden: https://www.rivm.nl/actuele-informatie- ... virus/data

En hier staat iets over de sterftecijfers: https://www.rivm.nl/documenten/cbs-ster ... april-2020
Dankjewel Esther. Dat ben ik gaan lezen.
Bij jullie daalt het aantal nieuwe ziekenhuisopnames al ongeveer een week. Wij zitten al meer dan een week op een plateau. En dat zijn er meer dan bij jullie.
Door Lizzy
#3400024
Spikkelneus schreef: vr 03 apr 2020, 12:25 Als ik dit lees, denk ik alleen maar: 700.000 mensen? Dat is 0,01% van de wereldbevolking. En daarvoor moet de hele wereld op zijn kop!? Is dat wellicht niet een beetje overdreven?
Ze verwachten eind mei 100.000 tot 250.000 doden in de USA alleen. Nog steeds een tikkeltje overdreven?
#3400025
Chouka schreef: vr 03 apr 2020, 21:47 400 euro. Dat is slikken als je het hoort.
Hier mag je alleen van huis uit te voet vertrekken. De parken zijn open. De parkings zijn afgesloten. En er is controle. Wandelen in de streken van de bloesems trekt anders altijd heel veel volk. Nu mag dat niet en wordt dat gecontroleerd.
Parken zijn dicht hoor. In Gent en Tienen ben ik althans zeker en ik dacht overal...
Misschien alleen diegene die geen omheining hebben en je niet kan controleren? Maar vb Aalst is omheind maar weet ik vb wel een 'sluipweg' om binnen te raken (we gingen er 's nachts wel eens vrijen in onze jonge jaren :P) als de poorten dicht zijn.
Dus of dat volledig te controleren is, is maar de vraag.

Enfin, ik dacht dat ze allemaal dicht waren.
#3400026
Chouka schreef: za 04 apr 2020, 00:02 Vooral die 'verborgen' coronadoden vind ik verontrustend in NL. Ook al had ik dat al verwacht. Het zijn er dus veel meer dan volgens de cijfers.
Vanaf het begin liep NL voor. Misschien staat ons dat ook te wachten. Misschien niet als de maatregelen goed opgevolgd worden.
De verklaring voor maart hier staat in het artikel. Corona begon pas op het einde van de maand en t.o.v. het totaal aantal doden per dag of maand stelde dat nog niet veel voor. Verder was maart een mildere maand op vlak van griep.
Er staat ons ook nog heel wat te wachten.
Men stelt dat het griepseizoen stopte samen met het opkomen van Corona, maar is dat wel zo, of wordt het door Corona niet meer opgemerkt als er nog griep is?
Dat is een vraag dat ik me dan meteen stel.

Het kan natuurlijk dat het een relatief mild seizoen was, maar begin maart zaten de wachtkamers hier toch overvol met griep. Daarna geen contact meer gehad met de dokter dus weet ik niet.
Door Siberienne
#3400027
pearlsofpassion schreef: za 04 apr 2020, 07:33 Men stelt dat het griepseizoen stopte samen met het opkomen van Corona, maar is dat wel zo, of wordt het door Corona niet meer opgemerkt als er nog griep is?
Dat is een vraag dat ik me dan meteen stel.

Het kan natuurlijk dat het een relatief mild seizoen was, maar begin maart zaten de wachtkamers hier toch overvol met griep. Daarna geen contact meer gehad met de dokter dus weet ik niet.

Ik kan alleen maar spreken voor onze eigen praktijk maar poten samples worden bij ons op een panel van virussen getest. Je wil ook geen influenza op de Corona afdeling hebben rondgaan. Wij zien geen echte griep meer, wel nog wat andere verkoudheidsvirussen maar niet veel

En verder hebben we de nivel peil stations voor monitoren griep seizoen https://www.nivel.nl/en/nivel-zorgregis ... ilstations

En de Virologische weekstaten https://www.rivm.nl/virologische-weekstaten
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3400031
Die verborgen doden, ja...
Wij hebben een overledene waarbij de HuisArtsPost de dood heeft vastgesteld nadat ambu reanimatie heeft gestopt, na het schouwen de GGD gebeld, die zouden terugbellen... Aan het eind van de dienst heeft de HAP nogmaals de GGD gebeld en die waren niet meer bereikbaar... Dus ik snap die 'verborgen doden' op deze manier wel...

Officieel heeft de huisartsenvereniging een protocol opgemaakt dat er overwogen moet worden om dagelijks contact op te nemen met iedereen die hoest- of verkoudheidsklachten heeft, maar minstens na 8-13 dagen omdat klachten dan ineens kunnen verergeren....

Bovenstaande patiënt hadden we, als dit advies 2 weken geleden was gegeven, dus mogelijk kunnen redden, maar dit is een advies dat niet te handhaven is... Ik bel 2x per week met een lijstje kwetsbare mensen, en dat is al veel... Als ik iedereen die zich meldt elke dag terug moet bellen, heb ik 2 collega-assistentes nodig.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3400038
Lizzy schreef: za 04 apr 2020, 07:25 Ze verwachten eind mei 100.000 tot 250.000 doden in de USA alleen. Nog steeds een tikkeltje overdreven?
Ja. Ik begrijp niet zo goed waarom er opeens dit soort maatregelen genomen worden voor een minimaal aantal doden (procentueel gezien, tuurlijk is het niet grappig als het je eigen moeder is). Het is een virus, er worden mensen ziek en er gaan er een paar dood.
Ik zou zeggen: doe iets met diabetes, of met kanker, daar lijden meer mensen aan en er gaan er ook meer aan dood.
De hele wereld platgelegd om iets waar 99,9% van de mensen geen last van heeft. Sinds wanneer werkt de wereld zo? Ik dacht echt dat de wereld geregeerd werd door economische motieven. Blijkbaar niet. Of wel, maar dat blijkt dan achteraf nog wel. De conspiracy theorieën vliegen je ook overal om de oren ten slotte. Wie zal het zeggen. Maar ik vind het heel erg raar wat er gebeurt. Normaal gesproken geeft de gemiddelde regering geen ene moer om de zwakkeren in de samenleving. En nu opeens wel? Ik geloof er niet zo veel van.
Tot zover de categorie onpopulaire meningen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3400043
Spikkelneus schreef: za 04 apr 2020, 09:34 Ja. Ik begrijp niet zo goed waarom er opeens dit soort maatregelen genomen worden voor een minimaal aantal doden (procentueel gezien, tuurlijk is het niet grappig als het je eigen moeder is). Het is een virus, er worden mensen ziek en er gaan er een paar dood.
Ik zou zeggen: doe iets met diabetes, of met kanker, daar lijden meer mensen aan en er gaan er ook meer aan dood.
De hele wereld platgelegd om iets waar 99,9% van de mensen geen last van heeft. Sinds wanneer werkt de wereld zo? Ik dacht echt dat de wereld geregeerd werd door economische motieven. Blijkbaar niet. Of wel, maar dat blijkt dan achteraf nog wel. De conspiracy theorieën vliegen je ook overal om de oren ten slotte. Wie zal het zeggen. Maar ik vind het heel erg raar wat er gebeurt. Normaal gesproken geeft de gemiddelde regering geen ene moer om de zwakkeren in de samenleving. En nu opeens wel? Ik geloof er niet zo veel van.
Tot zover de categorie onpopulaire meningen.
Ik snap je heel goed en ik blijf het ook niet volledig begrijpen.

Enerzijds denk ik dat als er geen maatregelen waren, de hoeveelheid doden (en de manier waarop) heel dramatisch was geworden.
Anderzijds vraag ik me vanaf het begin al op hoeveel ellende dit alles nu oplevert. Bedrijven die failliet gaan, mensen die hun baan kwijtraken, de verborgen doden, de kosten van opeens iedereen thuiswerken en alle nadelen die thuiswerken geeft, de eenzaamheid, de leerachterstanden enz enz.

Nu zijn er ook grote delen in de wereld waar maatregelen niet of nauwelijks gelden of uitgevoerd worden. Sloppenwijken, overbevolkte en/of straatarme landen, landen waar iedereen na het invoeren van de regels nog op verplaatsing gaat zoals India. We zullen gaan zien wat er daar gaat gebeuren. Misschien gaat dat informatie geven over welk beleid er nou handig was.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door