Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3400160
-Annemarie- schreef: za 04 apr 2020, 21:38 Hoe risicovol is een bezoekje aan de supermarkt? Volgens UMCG-viroloog Niesters moeten we niet te paniekerig doen.

Voelt boodschappen doen tegenwoordig bijna als een roekeloos avontuur? De angst om besmet te raken is groot, maar hoe risicovol is een bezoek aan de supermarkt? Een virtueel rondje langs de schappen met UMCG-viroloog Bert Niesters.

1) Was je handen grondig met zeep en water voor en vooral na het winkelen.

2) Zorg voor een duidelijk boodschappenlijstje zodat je bezoek vlotjes verloopt.

3) Doe geconcentreerd boodschappen, zodat je bewust de afgesproken regels toepast.

4) Raak zo weinig mogelijk oppervlakten aan en voorkom dat je met je handen je gezicht betast tijdens het boodschappen doen.

5) Houd te allen tijde minimaal anderhalve meter afstand van andere mensen.

6) Zie je iemand hoesten of niezen, laat dat gangpad dan voorlopig links liggen.

7) Maak gebruik van contactloos betalen.

8) Bestel je boodschappen online en laat ze thuis bezorgen.

,,In de praktijk is het risico verwaarloosbaar klein dat het virus overleeft op verpakkingen van karton of plastic. Het is totaal onnodig om je daar zorgen over te maken”, aldus Niesters.
Het valt de vooraanstaande viroloog op dat veel Nederlanders van het noodzakelijke boodschappen doen een paniekerige aangelegenheid maken. We zijn te panisch geworden. ,,Het lijkt wel alsof veel mensen ineens smetvrees hebben en bang zijn dat het virus op iedere verpakking zit. Dat zegt wellicht iets over hoe serieus we met de huidige crisis omgaan, maar die angst gaat te ver. We hebben in dit land duidelijke regels afgesproken. Ga als je verkouden bent niet naar de supermarkt. Neem geen kinderen mee. Houd afstand. Was je handen grondig bij thuiskomst. Houd je hier aan, dan kan er weinig gebeuren.”
,,Supermarkten maken hun karretjes en mandjes extra goed schoon en desinfecteren regelmatig. De kans dat je via aanraking met een mandje of karretje besmet raakt is klein.”De Groningse viroloog roemt de maatregelen die supermarkten nemen om de risico’s te verkleinen.
Toch moet je een bezoek aan de supermarkt niet onderschatten, stelt Niesters. Zijn advies: wees bewust van wat je doet en ga geconcentreerd op pad. ,,Houd je hoofd erbij. Dat is een vereiste om steeds het juiste te doen en je aan de maatregelen te houden.”


Bron: het hele artikel op https://www.dvhn.nl/groningen/Hoe-risic ... 32682.html
Ik las 'm ook. Maar het vetgedrukte is nou net waar ik me ernstig zorgen over maak. Mensen gaan dus terwijl ze ziek zijn wel gewoon naar de supermarkt :-X
#3400161
Staat er ook bij he : 'als je iemand ziet hoesten of niezen' ::)
En als je't net niet gezien en gehoord hebt omdat je zo geconcentreerd bezig bent met je lijstje afwerken en niet aan je gezicht te zitten, afstand te houden en zo weinig mogelijk oppervlakten aan te raken?
Door Siberienne
#3400162
Lizzy schreef: zo 05 apr 2020, 07:36 Ik las 'm ook. Maar het vetgedrukte is nou net waar ik me ernstig zorgen over maak. Mensen gaan dus terwijl ze ziek zijn wel gewoon naar de supermarkt :-X
Mijn meneer heeft een heftige voorjaarspollen allergie en niest nu ook soms. Sommige rokers hoesten altijd een beetje. Niet alles is Corona ... ;) ;)
Door Lizzy
#3400164
Siberienne schreef: zo 05 apr 2020, 08:08 Mijn meneer heeft een heftige voorjaarspollen allergie en niest nu ook soms. Sommige rokers hoesten altijd een beetje. Niet alles is Corona ... ;) ;)
Nee, maar we hebben hier op Barfplaats allemaal kunnen lezen dat mensen met Corona (of vermoedelijk) ook naar de supermarkt gingen. Het is naïef om te denken dat zij de enige waren.

Je kunt trouwens een t-shirt bestellen "ik heb hooikoorts, geen Corona" :biggrin2:
Door Lizzy
#3400166
pearlsofpassion schreef: zo 05 apr 2020, 07:49 Staat er ook bij he : 'als je iemand ziet hoesten of niezen' ::)
En als je't net niet gezien en gehoord hebt omdat je zo geconcentreerd bezig bent met je lijstje afwerken en niet aan je gezicht te zitten, afstand te houden en zo weinig mogelijk oppervlakten aan te raken?
Dit is dus ook wat ik dacht. Als jij bij de groenten staat en iemand staat bij het brood te hoesten: hoor je dat echt niet hoor. Loop je nietsvermoedend door een wolk hoest :-X
#3400172
Kwam ik vanmorgen rond 06.00 aan bij de puinduinen. Overal al op de kruisingen ervoor dranghekken en de mededeling kijkduin afgesloten. Maar die stonden opzij dus ik mocht er door. Het grote parkeerterrein waar ik veilig kan parkeren was compleet afgesloten met grote betonblokken. Dat voelde toch echt heel raar, invasief, irreeel. Beetje boos maakte het me ook wel. Hoop dat deze boze nachtmerrie snel overwaait!

Cathelijn gecondoleerd, heel veel sterkte.
#3400173
Lizzy schreef:Afbeelding
Oooh die moet mijn meneer hebben!
Ik wordt echt gek ervan soms hoeveel commentaar hij/wij krijgen....
pas een filmpje van Harry op fb gezet hoe enorm die kan babbelen/praten met ons. Op de achtergrond hoor je hem niezen en het meeste commentaar ging daar over... en of we wel in zelf isolatie waren en dus eigenlijk de honden niet eens mochten uitlaten... chill mensen hij heeft hooikoorts! (En pas een allergie test gehad en blijkt dus ook allergisch te zijn voor honden Afbeelding)
#3400178
Cindy de Wolf schreef: zo 05 apr 2020, 10:07 Kwam ik vanmorgen rond 06.00 aan bij de puinduinen. Overal al op de kruisingen ervoor dranghekken en de mededeling kijkduin afgesloten. Maar die stonden opzij dus ik mocht er door. Het grote parkeerterrein waar ik veilig kan parkeren was compleet afgesloten met grote betonblokken. Dat voelde toch echt heel raar, invasief, irreeel. Beetje boos maakte het me ook wel. Hoop dat deze boze nachtmerrie snel overwaait!

Cathelijn gecondoleerd, heel veel sterkte.
Ik was om 8:10 op scheveningen. Gisteren om dat tijdstip kon ik het parkeerterrein, naast het zuiderstrandtheater, nog op, toen ik rond 9:00 wegging, was het afgesloten voor opkomend verkeer. Ik denk dat ze het vannacht afgesloten hebben gelaten, want vandaag stond er dat het parkeerterrein gesloten was ivm corona.
Er stonden wel 3 auto's, dus misschien hebben ze het voor 8 uur afgesloten, maar gisteren stonden er wegmeneren bij en vanochtend niet.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3400185
Het motorseizoen is al een tijdje aan de gang. Vandaag schitterend mooi weer en een motor die zachtjes tegen me staat te praten... "Gaan we vandaag de hort op?"...

Ik rijd altijd voorzichtig, kijk goed om me heen en ben geen snelheidsduivel. En toch ga ik niet motorrijden. Niet omdat ik niet durf of zo, maar er hoeft maar een een of andere kloothommel te zijn die mij niet ziet (en neem van mij aan: dat gebeurt dagelijks!) en dan moet ik een beroep doen op de gezondheidszorg, die toch al kraakt in al zijn voegen. En neem ik een ambulance in beslag die op dat moment geen corona patiënt kan ophalen...

Het wordt vast nog wel een keer mooi motorweer. Na de corona. Tot die tijd is het maar gewoon thuis blijven.
Door Lizzy
#3400197
Ronald schreef: zo 05 apr 2020, 12:12 Het motorseizoen is al een tijdje aan de gang. Vandaag schitterend mooi weer en een motor die zachtjes tegen me staat te praten... "Gaan we vandaag de hort op?"...

Ik rijd altijd voorzichtig, kijk goed om me heen en ben geen snelheidsduivel. En toch ga ik niet motorrijden. Niet omdat ik niet durf of zo, maar er hoeft maar een een of andere kloothommel te zijn die mij niet ziet (en neem van mij aan: dat gebeurt dagelijks!) en dan moet ik een beroep doen op de gezondheidszorg, die toch al kraakt in al zijn voegen. En neem ik een ambulance in beslag die op dat moment geen corona patiënt kan ophalen...

Het wordt vast nog wel een keer mooi motorweer. Na de corona. Tot die tijd is het maar gewoon thuis blijven.
Een grote dikke virtuele knuffel voor jou, wijze man :bigarmhug:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door