Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3394315
Anne in Zweden schreef: za 01 feb 2020, 02:46 Wij hebben ook vloerverwarming, en onze husky's hebben daar nooit een probleem mee/mee gehad. Nou hebben ze in de aanbouw ook de mogelijkheid om op een vloer zonder vloerverwarming te liggen, maar ik heb niet de indruk dat ze daar vaker voor kiezen dan voor de rest van het huis mét vloerverwarming. Overigens lag onze eerste husky ook graag zo ongeveer IN de brandende houtkachel, dus die hield van zowel warmte als van kou (in zijn jongere jaren lag hij bij -12 graden ook rustig buiten te snurken). Maar onze husky's komen uit Zuid-Europa, dat zal nog verschil maken. En de verwarming staat hier nooit hoger dan 19 graden, dus ze liggen sowieso niet te koken.

Onze vorige husky lag letterlijk onder de houtkachel (zo’n jotul op pootjes) en sliep ook graag buiten in de sneeuw. En die was van Zweedse afkomst ;) . Zijn gewoon rare jongens die Huskies..

@Tanna; het is wel een zalige manier van verwarmen hoor, vind ik, ik mis het nu echt. Ik vind het veel geleidelijker warm in huis, nu met oud huis, oude ketel en ouderwetse radiatoren heb ik het steeds of te warm of koud. Niks aan.
Door src_esther
#3394316
Tanna schreef: za 01 feb 2020, 03:00 Nou, het is heel wat om over te denken. Haast zo dat ik denk, laat het maar met die vloerverwarming ::) .
Information overload? :biggrin2: ;)
Laat het rustig op je inwerken. Of heb je daar geen tijd voor en moest het gisteren af?

Wij vinden vloerverwarming heel fijn en willen niet meer anders.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3394319
Ik zou heel graag vloerverwarming willen, maar onze vloer is daar niet zo geschikt voor (gewapend beton). Dan zou er een gietvloer overheen moeten komen, en dan komt het plafond zo dichtbij ::)

We hebben een paar plekken in huis waar de leidingen van de verwarming onder de tegels door lopen. Dat zijn Atz zijn favoriete plekjes, hij houdt ook van vloerverwarming :biggrin2:
Door src_esther
#3394354
Kim_S schreef: za 01 feb 2020, 09:46 Ik zou heel graag vloerverwarming willen, maar onze vloer is daar niet zo geschikt voor (gewapend beton). Dan zou er een gietvloer overheen moeten komen, en dan komt het plafond zo dichtbij ::)

We hebben een paar plekken in huis waar de leidingen van de verwarming onder de tegels door lopen. Dat zijn Atz zijn favoriete plekjes, hij houdt ook van vloerverwarming :biggrin2:
Wat is nu de hoogte?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3394357
Was als grapje bedoeld, het probleem met een gietvloer is dat alle deuren ingekort moeten worden, of alle kozijnen verhoogd. En bij de voordeur krijgen we dan een "opstapje" om naar binnen te gaan, dat lijkt ons ook niet praktisch.

Het handigste zou zijn om de vloer uit te frezen, maar dat gaat dus niet.
Door src_esther
#3394359
Kim_S schreef: za 01 feb 2020, 21:07 Was als grapje bedoeld, het probleem met een gietvloer is dat alle deuren ingekort moeten worden, of alle kozijnen verhoogd. En bij de voordeur krijgen we dan een "opstapje" om naar binnen te gaan, dat lijkt ons ook niet praktisch.

Het handigste zou zijn om de vloer uit te frezen, maar dat gaat dus niet.
Jullie weten niet op welke diepte de wapening zit? Zou verwachten dat dat minimaal op 5 tot 10 cm diepte zit. Maar goed dan nog, dat frezen is een k-klus en je vindt nog 100-jaar stof terug...
Door Siberienne
#3394360
Maar al zou je kunnen frezen; ik weet bij onze vloer dat daar hele dikke lagen isolatie materiaal onder gelegd werden. Als dat niet onder je eigen betonnen vloer ligt, ben je dan niet ook de aarde aan het verwarmen met vloerverwarming? Ik vraag me dat echt af, hoe efficiënt zo’n vloerverwarming is als niet voorzien van de juiste isolatie
Door src_esther
#3394363
Siberienne schreef: za 01 feb 2020, 22:14 Maar al zou je kunnen frezen; ik weet bij onze vloer dat daar hele dikke lagen isolatie materiaal onder gelegd werden. Als dat niet onder je eigen betonnen vloer ligt, ben je dan niet ook de aarde aan het verwarmen met vloerverwarming? Ik vraag me dat echt af, hoe efficiënt zo’n vloerverwarming is als niet voorzien van de juiste isolatie
Ik mag toch hopen dat die betonplaat niet direct op de koude grond is aangebracht...
Bij ons zijn er eps(=piepschuim)-platen met redelijke isolatiewaarde gelegd en belangrijker rondom de buitenzijde van het beton zitten kingspan isolatieplaten (van PIR hardschuim) met een vrij hoge isolatiewaarde. ((EPS en PIR zijn ellendige materialen die wij liever niet gebruikt hadden, maar er zijn bijna geen andere mogelijkheden en al helemaal geen redelijk betaalbare opties. Ik ben tientallen malen het terrein afgegaan om zoveel mogelijk gemorste bolletjes en stukjes EPS en PIR op te ruimen. :scheelkijkendesmilie: Wat een mega voetprint levert bouwen op... :o :( We zijn al jaren niet meer met het vliegtuig op vakantie geweest dus misschien maakt dat het goed. :-\ ))
Door Siberienne
#3394364
src_esther schreef: za 01 feb 2020, 23:26 Ik mag toch hopen dat die betonplaat niet direct op de koude grond is aangebracht...
Bij ons zijn er eps(=piepschuim)-platen met redelijke isolatiewaarde gelegd en belangrijker rondom de buitenzijde van het beton zitten kingspan isolatieplaten (van PIR hardschuim) met een vrij hoge isolatiewaarde. ((EPS en PIR zijn ellendige materialen die wij liever niet gebruikt hadden, maar er zijn bijna geen andere mogelijkheden en al helemaal geen redelijk betaalbare opties. Ik ben tientallen malen het terrein afgegaan om zoveel mogelijk gemorste bolletjes en stukjes EPS en PIR op te ruimen. :scheelkijkendesmilie: Wat een mega voetprint levert bouwen op... :o :( We zijn al jaren niet meer met het vliegtuig op vakantie geweest dus misschien maakt dat het goed. :-\ ))
Geen idee maar in onze huizen zoektocht zijn we van alles tegen gekomen, ook betonnen vloeren zonder fatsoenlijke isolatie (dat huis was echt een soap). Het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed het moet zijn of je het als aanvulling wil gebruiken of als hoofd verwarming

Ja, verbouwen kost wel wat maar je laat straks ook wat na toch? Een huis dat er voorlopig staat. Is toch anders dan wekelijkse pakketten met plastic zooi bestellen oid
Door MillyMol
#3394388
Kim_S schreef: za 01 feb 2020, 21:07 Was als grapje bedoeld, het probleem met een gietvloer is dat alle deuren ingekort moeten worden, of alle kozijnen verhoogd. En bij de voordeur krijgen we dan een "opstapje" om naar binnen te gaan, dat lijkt ons ook niet praktisch.

Het handigste zou zijn om de vloer uit te frezen, maar dat gaat dus niet.
Ik opper het nog maar eens: kijk ook eens naar elektrische vloerverwarming. Dan hoef je helemaal niet te frezen. Zoek anders eens op “DCM Pro vloerverwarming”. Dit is voor heel grote vloeroppervlakken. Voor kleiner vloeroppervlakken zijn er matten die je op de betonvloer kunt plakken en waarover je ofwel een egalinelaag aanbrengt, ofwel direct de lijm voor de tegels.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3394390
MillyMol schreef: zo 02 feb 2020, 12:30 Ik opper het nog maar eens: kijk ook eens naar elektrische vloerverwarming. Dan hoef je helemaal niet te frezen. Zoek anders eens op “DCM Pro vloerverwarming”. Dit is voor heel grote vloeroppervlakken. Voor kleiner vloeroppervlakken zijn er matten die je op de betonvloer kunt plakken en waarover je ofwel een egalinelaag aanbrengt, ofwel direct de lijm voor de tegels.
Dat laatste hebben wij in onze badkamer. Bevalt ontzettend goed, want er zit ook een eigen thermostaat aan en je kan het dus reguleren voor speciaal die ruimte. Bij ons piekt ie wanneer wij van de badkamer gebruik maken en heeft een onderhoudswarmte voor de rest van de tijd.

Als wij de uitbouw gaan verbouwen (2,5 bij 11 meter, keuken met daarachter de vogelkamer) wil ik daar ook dezelfde elektrische vloerverwarming. En zonnepanelen op het dak. Dan kan ik ein-de-lijk de temperatuur in de vogelkamer instellen apart van wat het in de keuken en woonkamer aan temperatuur doet!
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3394391
Elektrisch verwarmen is hier in Duitsland geen pretje, erg duur. Tel daar bij op dat ons huis meer dan 100 jaar oud is, tocht, en slecht geïsoleerd is, dat gaan we niet redden met elektrische vloerverwarming met redelijke verbruikskosten vrees ik.

Ook geen gas hier, geen olie. Momenteel een houtkachel met watermantel, en de wens voor een pelletketel.

Maar dat gaat niet over vloerverwarming natuurlijk :P
Door MillyMol
#3394392
Kaela schreef: zo 02 feb 2020, 12:36 Dat laatste hebben wij in onze badkamer. Bevalt ontzettend goed, want er zit ook een eigen thermostaat aan en je kan het dus reguleren voor speciaal die ruimte. Bij ons piekt ie wanneer wij van de badkamer gebruik maken en heeft een onderhoudswarmte voor de rest van de tijd.

Als wij de uitbouw gaan verbouwen (2,5 bij 11 meter, keuken met daarachter de vogelkamer) wil ik daar ook dezelfde elektrische vloerverwarming. En zonnepanelen op het dak. Dan kan ik ein-de-lijk de temperatuur in de vogelkamer instellen apart van wat het in de keuken en woonkamer aan temperatuur doet!
Fijn om deze persoonlijke ervaring te lezen! Ik ben heel druk bezig met dingen uit te zoeken voor de verbouwing in Hongarije. Daar moet ik o.a. een vloeroppervlak van ruim 60m2 verwarmen. Daar zijn geen matten voor. Maar ik kwam dus wel dat DCM-Pro systeem tegen en dat blijkt een prima oplossing te zijn. ik moet nog steeds wel kabels koppelen in de woonkamer, maar daar is ook een oplossing voor. En dan per kamer een thermostaat en ook zonnepanelen op het dak. Ik heb net de offertes opgevraagd voor 110 m2 en ik vind het uiteindelijk wel meevallen, al blijft het wel een uitgave natuurlijk. Maar per m2 komt de offerte op 31,60 euro inclusief BTW en zelf leggen en aansluiten. Levertijd is 2 werkdagen.
Door Siberienne
#3394394
Wij hadden een elektrische vloerverwarming in de badkamer, maar juist toen we de zonnepanelen kregen hebben we hem uit gezet omdat we meer gingen letten op verbruik. Dat ding stond alleen een paar uurtjes per dag aan rond de tijden dat we de badkamer gebruikte maar verbruikte idioot veel stroom. Ik denk dat daarin ook meespeelde dat de boven verdieping van ons oude huis ook niet goed geïsoleerd was. De gewenste temperatuur op de badkamer werd niet gehaald waardoor die vloerverwarming bleef ‘loeien’ (ondanks ook nog een radiator in de badkamer)
Door Tanna
#3394435
Een hoop om over na te denken, bedankt allemaal! En ook een hoop om eens met de rekenmachine aan de slag te gaan.
Het geld vliegt namelijk van de spaarrekening nadat mijn lief het herseninfarct heeft gehad en we de klussen moeten laten doen............
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door