Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3394528
Wij overwegen ook vloerverwarming. Hebben nu een oude parketvloer zonder isolatie ook niet voldoende kruipruimte om te isoleren - je kan er nauwelijks onder komen. Idee is om alles eruit te slopen en er een goed geïsoleerde betonnen vloer met vloerverwarming te laten leggen. Heb alleen hier en daar gelezen dat het op deze manier verwarmen een stuk duurder is dan met radiatoren. Iemand die hier iets uit ervaring over kan zeggen ::)
Door Tanna
#3394529
El_Kato schreef: di 04 feb 2020, 19:35 Wij overwegen ook vloerverwarming. Hebben nu een oude parketvloer zonder isolatie ook niet voldoende kruipruimte om te isoleren - je kan er nauwelijks onder komen. Idee is om alles eruit te slopen en er een goed geïsoleerde betonnen vloer met vloerverwarming te laten leggen. Heb alleen hier en daar gelezen dat het op deze manier verwarmen een stuk duurder is dan met radiatoren. Iemand die hier iets uit ervaring over kan zeggen ::)
Ja, dat heb ik ook gelezen.
Door src_esther
#3394530
El_Kato schreef: di 04 feb 2020, 19:35 Wij overwegen ook vloerverwarming. Hebben nu een oude parketvloer zonder isolatie ook niet voldoende kruipruimte om te isoleren - je kan er nauwelijks onder komen. Idee is om alles eruit te slopen en er een goed geïsoleerde betonnen vloer met vloerverwarming te laten leggen. Heb alleen hier en daar gelezen dat het op deze manier verwarmen een stuk duurder is dan met radiatoren. Iemand die hier iets uit ervaring over kan zeggen ::)
Duurder? In aanleg wel maar in gebruik kan het me nauwlijks voorstellen, hoewel er situaties kunnen zijn dat dat klopt. Het is vooral heel afhankelijk van hoe je het gebruikt.
Vloerverwarming werkt echt anders dan radiatoren.
Mijn ervaring is, is dat de thermostaat minder hoog hoeft om een aangename warmte te hebben.
's Nachts en overdag staat de thermostaat hier op 17,5 tot 18 graden, 's avonds 1 tot 2 graden hoger. Helaas moeten we het handmatig instellen, ik kan een thermostaat waarbij een programma in te stellen is aanraden.
Wij hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3394537
El_Kato schreef: di 04 feb 2020, 19:35 Wij overwegen ook vloerverwarming. Hebben nu een oude parketvloer zonder isolatie ook niet voldoende kruipruimte om te isoleren - je kan er nauwelijks onder komen. Idee is om alles eruit te slopen en er een goed geïsoleerde betonnen vloer met vloerverwarming te laten leggen. Heb alleen hier en daar gelezen dat het op deze manier verwarmen een stuk duurder is dan met radiatoren. Iemand die hier iets uit ervaring over kan zeggen ::)
Wat is de reden dat het een stuk duurder zou zijn?
Door El_Kato
#3394565
Begreep oa van een collega die een nieuwbouw huis heeft van nu 2 jaar oud dat zij niet blij zijn met het gasverbruik. Hun was gezegd dat de temperatuur niet te veel mag schommelen dus lieten ze het dag en nacht op 20 graden. Doen ze nu ook niet meer. Bij ons gaat hij ‘s nacht bv naar 15,5 en tikken we hem bij als we thuis komen.

In aanvulling op bovenstaand bericht nog even gegoogled. Vloerverwarming zou energievoordeel kunnen geven, maar dit gaat verloren zodra de vloerverwarming altijd aan staat. Maar ik begrijp uit jullie berichten dat je hem wel lager zet ‘s avonds?
Gebruikersavatar
Door Ina
#3394566
Hier staat de vloerverwarming standaard op 15 graden (is hoofdverwarming) en pas als de temperatuur in huis rond de 17 a 18 graden daalt geven we hem een gooi zodat hij aanslaat tot een graad of 19,5 a 20

Het aller grootste voordeel van vloerverwarming is dat je veel sneller een behagelijk gevoel krijgt omdat warmte naar boven stijgt...dus over het hele oppervlak stijgt de warmte naar boven in plaats van alleen bij de radiator die aan de muur hangt

Daar zit ook je grootste winst in qua verbruik
Als ik 's ochtends beneden kom is de vloer nog steeds 'warm' van de avond ervoor....dus hoeft hij op dat moment niet weer aan, ook al is het dan misschien maar een graad of 18 in huis
Door Envie
#3394772
Hier ook vloerverwarming via een warmtepomp (aardwarmte) en een golden retriever met dikke vacht. Geen last van warmte. Maar..omdat we een gladde plavuizen hebben is de vloer wel glad. Met een oude hond is dat niet handig. Dat zou ik zo niet weer doen. Tipje
Gebruikersavatar
Door doranto
#3394834
Ina schreef: wo 05 feb 2020, 19:16 Hier staat de vloerverwarming standaard op 15 graden (is hoofdverwarming) en pas als de temperatuur in huis rond de 17 a 18 graden daalt geven we hem een gooi zodat hij aanslaat tot een graad of 19,5 a 20

Het aller grootste voordeel van vloerverwarming is dat je veel sneller een behagelijk gevoel krijgt omdat warmte naar boven stijgt...dus over het hele oppervlak stijgt de warmte naar boven in plaats van alleen bij de radiator die aan de muur hangt

Daar zit ook je grootste winst in qua verbruik
Als ik 's ochtends beneden kom is de vloer nog steeds 'warm' van de avond ervoor....dus hoeft hij op dat moment niet weer aan, ook al is het dan misschien maar een graad of 18 in huis
Jij hebt dus de ervaring dat met vloerverwarming verwarmen juist voordeliger is dan met radiatoren?
Door Tanna
#3394847
Envie schreef: zo 09 feb 2020, 10:27 Hier ook vloerverwarming via een warmtepomp (aardwarmte) en een golden retriever met dikke vacht. Geen last van warmte. Maar..omdat we een gladde plavuizen hebben is de vloer wel glad. Met een oude hond is dat niet handig. Dat zou ik zo niet weer doen. Tipje
Nee, gladde plavuizen zou ik niet overwegen, ook voor onszelf niet.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3394851
Doranto schreef: zo 09 feb 2020, 20:39 Jij hebt dus de ervaring dat met vloerverwarming verwarmen juist voordeliger is dan met radiatoren?
We kunnen het niet tegen elkaar wegstrepen want wij hebben in dit huis direct vloerverwarming laten leggen toen het opgeleverd werd, dus geen cijfers over verschil tussen vloer of radiatorverwarming

Maar feit blijft dat ik hier (en helemaal met deze zachte winter) na een half uurtje vloerverwarming aan eigenlijk klaar ben voor de hele dag....en meestal gaat hij pas aan het einde van de middag/begin avond aan, terwijl er hier wel altijd iemand thuis is

In ons oude huis (wat toen ook nieuwbouw was) hadden we gewoon radiatoren en die stonden veel vaker en vooral veel langer aan om het aangenaam in huis te krijgen, terwijl we toen allebei nog buitenshuis werkten
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door