Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Robian
#3393917
Ik kwam dit tegen in het artikel:

The two most influential external/acquired characteristics that had dramatic impacts on a dog’s life expectancy were sterilization, and the type of food they were fed during their lifetime. According to this study, sterilization raises the average middle age of the dogs in the study by 21 months (1 year and 9 months).

Dus sterilisatie verhoogd de gemiddelde leeftijd van honden met 21 maanden?
Dit snap ik dus niet. Iemand een idee waar dit door zou kunnen komen?
Door Siberienne
#3393924
Robian schreef: ma 27 jan 2020, 13:33 Ik kwam dit tegen in het artikel:

The two most influential external/acquired characteristics that had dramatic impacts on a dog’s life expectancy were sterilization, and the type of food they were fed during their lifetime. According to this study, sterilization raises the average middle age of the dogs in the study by 21 months (1 year and 9 months).

Dus sterilisatie verhoogd de gemiddelde leeftijd van honden met 21 maanden?
Dit snap ik dus niet. Iemand een idee waar dit door zou kunnen komen?
Als je naar het originele stuk gaat geven ze als mogelijk verklaring het minder voorkomen van Borstkanker en prostaat problemen. Want dat zou een frequente reden zijn om een hond in te laten slapen.

https://www.ukrmb.co.uk/images/LippertS ... Report.pdf

Ik vind het een lastig te lezen stuk maar een paar dingen vallen mij p;
- het is een retrospectief onderzoek waarbij ze gekeken hebben naar alle honden die in een bepaalde periode naar een bepaald crematorium zijn gegaan. Risico op een selectie bias

- de vragen zijn gesteld via een vragenlijst na het overlijden van de hond aan de eigenaar of aan de behandelend dierenarts (als ik dat goed lees). Ik vraag me dan wel af hoe betrouwbaar de informatie is

- er is een enorme range in leeftijd die rasgebonden lijkt, verschillen tussen grote en kleine honden en als klap op de vuurpijl; ze doen geen multivariabele analyse. Ze kijken alleen per factor. Kortom; slechte statistiek.

Dus het zou ook zomaar kunnen dat de langere levensduur helemaal niet komt door de sterilisatie/castratie. Honden van gemengde afkomst leven namelijk ook langer in dit onderzoek, en laten honden die uit een asiel komen nou ook vaker gesteriliseerd zijn. Ik weet niet of dat de verklaring is, ik weet alleen dat dit artikel hier niet het antwoord op kan geven omdat geen rekening is gehouden met ‘confounders’ oftewel mogelijke verwarrende factoren. En helaas geldt dat dus ook voor hun conclusies over het eten.

Kortom, stuk kan in de prullenbak wat mij betreft ;)
Door Lizzy
#3393987
Siberienne schreef: ma 27 jan 2020, 14:57 Als je naar het originele stuk gaat geven ze als mogelijk verklaring het minder voorkomen van Borstkanker en prostaat problemen. Want dat zou een frequente reden zijn om een hond in te laten slapen.

https://www.ukrmb.co.uk/images/LippertS ... Report.pdf

Ik vind het een lastig te lezen stuk maar een paar dingen vallen mij p;
- het is een retrospectief onderzoek waarbij ze gekeken hebben naar alle honden die in een bepaalde periode naar een bepaald crematorium zijn gegaan. Risico op een selectie bias

- de vragen zijn gesteld via een vragenlijst na het overlijden van de hond aan de eigenaar of aan de behandelend dierenarts (als ik dat goed lees). Ik vraag me dan wel af hoe betrouwbaar de informatie is

- er is een enorme range in leeftijd die rasgebonden lijkt, verschillen tussen grote en kleine honden en als klap op de vuurpijl; ze doen geen multivariabele analyse. Ze kijken alleen per factor. Kortom; slechte statistiek.

Dus het zou ook zomaar kunnen dat de langere levensduur helemaal niet komt door de sterilisatie/castratie. Honden van gemengde afkomst leven namelijk ook langer in dit onderzoek, en laten honden die uit een asiel komen nou ook vaker gesteriliseerd zijn. Ik weet niet of dat de verklaring is, ik weet alleen dat dit artikel hier niet het antwoord op kan geven omdat geen rekening is gehouden met ‘confounders’ oftewel mogelijke verwarrende factoren. En helaas geldt dat dus ook voor hun conclusies over het eten.

Kortom, stuk kan in de prullenbak wat mij betreft ;)
Ik wacht voortaan even tot jij zo'n soort artikel hebt gelezen en jouw visie hebt gegeven, hoef ik het zelf niet eerst door te worstelen :biggrin2:
Door tt-tjes
#3394001
Lizzy schreef: di 28 jan 2020, 07:07 Ik wacht voortaan even tot jij zo'n soort artikel hebt gelezen en jouw visie hebt gegeven, hoef ik het zelf niet eerst door te worstelen :biggrin2:
;D ;D
Gebruikersavatar
Door elvira.kloek
#3394030
Robian schreef: ma 27 jan 2020, 13:33 Ik kwam dit tegen in het artikel:

The two most influential external/acquired characteristics that had dramatic impacts on a dog’s life expectancy were sterilization, and the type of food they were fed during their lifetime. According to this study, sterilization raises the average middle age of the dogs in the study by 21 months (1 year and 9 months).

Dus sterilisatie verhoogd de gemiddelde leeftijd van honden met 21 maanden?
Dit snap ik dus niet. Iemand een idee waar dit door zou kunnen komen?
Misschien gebaseerd op Amerikaans onderzoek waar als reden vaak gegeven wordt dat intacte reuen/teven op zoek gaan naar loopse teef/leuke reu en dan onder een auto komen.
Door Siberienne
#3394034
elvira.kloek schreef: di 28 jan 2020, 18:56 Misschien gebaseerd op Amerikaans onderzoek waar als reden vaak gegeven wordt dat intacte reuen/teven op zoek gaan naar loopse teef/leuke reu en dan onder een auto komen.
De studie was in Belgie uitgevoerd.
Door hannabelgje
#3394199
Siberienne schreef: De studie was in Belgie uitgevoerd.
Ik denk dat honden die in be gesteriliseerd zijn ook eigenaren hebben die anders met hun honden omgaan dan de gemiddelde belgische erfhond. Kan ook nog een factor zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Siberienne
#3394206
Kaio schreef: do 30 jan 2020, 08:43 Best raar dan als je wetenschappelijk over sterilisatie praat ? :???: :???: :???:
Dan zul je toch de goede term moeten gebruiken. :g:
Het is ook geen echt wetenschappelijk artikel, het lijkt meer een soort werkstuk. Komt niet uitbeen wetenschappelijk tijdschrift, het Engels is ook niet dat van een native speaker zullen we maar zeggen
Door Siberienne
#3394207
hannabelgje schreef: do 30 jan 2020, 20:38 Ik denk dat honden die in be gesteriliseerd zijn ook eigenaren hebben die anders met hun honden omgaan dan de gemiddelde belgische erfhond. Kan ook nog een factor zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ik vroeg me dat inderdaad af. En hoe gebruikelijk het is om een hond te cremeren of dat er ook veel honden nog op eigen terrein begraven worden ed.
Door hannabelgje
#3394209
Siberienne schreef: Ik vroeg me dat inderdaad af. En hoe gebruikelijk het is om een hond te cremeren of dat er ook veel honden nog op eigen terrein begraven worden ed.
Volgens mij worden hier in belgie alle kadavers bij de da gecremeerd. Ze worden niet opgehaald door rendac heb ik begrepen. Maar ik kan het mis hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3394458
Siberienne schreef: do 30 jan 2020, 21:09 Het is ook geen echt wetenschappelijk artikel, het lijkt meer een soort werkstuk. Komt niet uitbeen wetenschappelijk tijdschrift, het Engels is ook niet dat van een native speaker zullen we maar zeggen
Maar als ik jouw link volg naar het oorspronkelijke artikelen, dan zijn het volgens de c.v.'s wel twee auteurs met een doctoraat. Die zouden in de terminologie toch thuis moeten zijn. En als je werk als ondertitel "statistical essay" heeft dan verwacht je toch niet dat het statistisch rammelt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door