Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3393183
Ik zit op nos.nl een stukje te lezen over een nieuw initiatief ‘Fairdog’

https://nos.nl/artikel/2318934-bonafide ... emmen.html

En denk bij de kop ‘goed idee’ maar lees dan verder en denk :o :o

Ook hondenfokker Linda Wouters is voor een keurmerk. "Er moet een screening komen die zoden aan de dijk zet", zegt ze. "De Franse bulldog bijvoorbeeld is een ras waar zo veel problemen in zitten. Er wordt heel vaak maar wat gedaan; er wordt vermeerderd in plaats van dat men probeert om het ras te verbeteren."

Zelf fokt ze Franse bulldogs. Allemaal hebben ze onder meer problemen met ademhaling en met de wervelkolom:

Uhm... maar waarom fok je er dan mee? Ik snap het niet meer? Of lees ik dit verkeerd?
#3393187
Jij bent dus net zo dwalend over 'Fairfok' als ik :???:

Vandaag een aantal keren voorbij zien komen in verschillende artikelen en aan de ene kant denk ik 'goed zo' .... maar aan de andere kant, als ik dan namen voorbij zie komen die dit ondersteunen/opzetten, waar mijn nekharen van gaan kriebelen dan blijf ik toch ook met een hoop vraagtekens zitten

En hoe je dat stukje van die bullenmevrouw zou moeten lezen...geen idee....het lijkt nu net alsof ze dus de bullen zomaar aan de Fairfok toe gaan laten, terwijl ze in het filmpje impliceert dat haar honden wel gezond zijn en je gewoon goed op moet letten als je er 1 wil kopen :-\

Ik denk dat er dan dus geen probleem wordt opgelost met dit nieuwe programma, want kopers zullen nog steeds dwalende zijn in de wirwar van aangeboden honden/rassen/mixen/importjes
#3393193
Siberienne schreef: do 16 jan 2020, 22:18 Ach ok, ik ben niet zo thuis in de namen in de hondenwereld. Maar blijkbaar klopte mijn ‘niet pluis’ gevoel wel enigszins. En Angelique ‘kin in de kruipruimte’ ga ik onthouden :biggrin2: :biggrin2:
Ken je die vaak beruchte kennels, die met de tig soorten hondjes.....die zich ook nog met gepaste trost "rijkserkende kennels" mogen noemen...nou, met o.a. die club gaat de RvB samen een webje opzetten om ervoor te zorgen dat er een punt is waar mensen zonder zorgen een goede hond kunnen kopen. dit beslaat dan alle honden, van Spaanse zwerver tot elitaire rochelkneus en van de oepsjes bij Miep tot de massaproductiehundjes.

Al met al een goed verhaal, een boel bla bla (whats new) en Stevie wonder kan op 5km zien aankomen dat ook dit weer niks gaat worden.

Complete tekst van de nieuwsbrief:

Waar kan ik zonder zorgen een gezonde en sociale hond aanschaffen?’ Deze vraag blijkt in de praktijk moeilijk te beantwoorden. De wereld van de hondenhandel en –fokkerij is gecompliceerd en aan elke vorm kleeft een risico. Dit maakt de aanschaf van een hond alles behalve eenvoudig. Met onder andere kwaliteitscriteria voor de hondenfokkerij en import van buitenlandse herplaatsers, een website met betrouwbaar aanbod voor consumenten en het stimuleren van het bonafide aanbod wil FairDog op termijn een goed antwoord kunnen geven op deze vraag.

In Nederland hebben zo'n 1,2 miljoen huishoudens een hond, samen goed voor 1,5 miljoen honden. Op de kat na het meest gehouden huisdier. Naar schatting is er elk jaar vraag naar 150.000 honden. De vraag is groot, het aanbod ook alleen is dat versnipperd en niet altijd even betrouwbaar. Waar moet je zijn als je op zoek bent naar een gezonde en sociale hond? Een rasvereniging, het dierenasiel, een handelaar, wachten tot de hond van een kennis weer een nestje heeft of toch maar via Marktplaats? De consument ziet door de bomen het bos niet meer, zeker niet als je ook nog wilt voorkomen dat je toekomstige hond uit de malafide handel komt, gezondheids- of gedragsproblemen heeft of ziektes met zich meedraagt.

Website met betrouwbaar aanbod
Om zoekende hondenkopers te helpen wil FairDog op termijn de consument een website met alleen betrouwbaar aanbod bieden. Daarbij maakt het niet uit of ze op zoek zijn naar een professioneel gefokte hond, een gelegenheidspup of een herplaatser (bijvoorbeeld een hond uit een asiel) uit binnen- of buitenland. Tegelijkertijd kan gerichte voorlichting en informatie ervoor zorgen dat er een zo goed mogelijke match tussen hond en mens wordt gevonden. Op de website wordt de nieuwe hondenbezitter ook na de aankoop verder geholpen met informatie over de opvoeding en verzorging van de hond.

Kwaliteitscriteria fokkerij en import honden
Om tot zo'n website te komen moeten er onder meer kwaliteitscriteria worden vastgesteld binnen de fokkerij. Denk aan gebieden als gezondheid, gedrag, fokmethode, huisvesting en het welzijn van de honden. Daarnaast moet er ook gekeken worden naar manieren om ervoor te zorgen dat er een juiste match wordt gevonden tussen hond, mens en omgeving. Voor import van honden uit het buitenland komen daar nog een aantal zaken bij. Transparantie over de selectie en herkomst, voorkomen van insleep infectieziekten, transport en een bijdrage aan het oplossen van problemen met zwerfhonden in land van herkomst zijn daar voorbeelden van. De consument moet er straks op kunnen rekenen dat de hond die ze via FairDog vinden een gezonde en sociale hond is die op een verantwoorde wijze is gefokt of geïmporteerd en dat ze de juiste informatie hebben om samen een mooie toekomst tegemoet te gaan.

Plan FairDog
Het plan FairDog is te downloaden via www.fairdog.nl.

Deelnemers FairDog
Citaverde College, Dibevo, Dier & Recht, Dierenbescherming, Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland, Stray Animal Foundation Platform, Universiteit Utrecht, Hogeschool Van Hall Larenstein en Vereniging van Beroepsmatige Kennelhouders (VBK). Andere partijen die belangstelling hebben om mee te doen aan FairDog kunnen zich bij het platform aanmelden via de website www.fairdog.nl .

Copyright © 2020 Raad van Beheer, All rights reserved.
#3393209
Dex komt bij een goede fokker die met zorg en hart voor hun dieren af en toe een nestje fokt vandaan maar heeft toch wel een serieus gedragsproblemen… of nou ja eigenlijk ook niet het is meer gewoon zijn karakter waar je mee te dealen hebt als eigenaar. Hoe beter dat mij lukt hoe kleiner zijn “gedragsproblemen” . Het (over)gevoelig zijn wat lijdt tot gedragsproblemen kom ik, sinds ik er bekend mee ben, ook best vaak tegen, bij allerlei verschillende rassen en/of mixjes.

Het stellen dat je via Fair Place gezonde honden zonder gedragsproblemen kunt krijgen gaat dus gewoon niet op… Als je voor het hebben van een hond kiest, kies je er ook voor de verantwoordelijkheid hiervoor te dragen en daar horen mijn inziens ook dingen als een stukje vooronderzoek naar een fokker, gedrag, verzorging ed bij. Maar helaas is dat voor veel mensen te veel moeite…
#3393245
frodo quin schreef: vr 17 jan 2020, 18:47 Dat stukje van de bullenmevrouw komt een beetje vreemd over, maar het lijkt mij niet tegenstrijdig. Er zijn toch wel meer fokkers die proberen een ras weer gezond te krijgen?

Begrijp ik nu goed dat de broodfok mee in dat platform stapt?

Ja dat begrijp je goed. 1 platform voor elk wat wils. Het zal er dus wel op neer komen dat je vet mag tikken om op die site te mogen adverteren.

Dier & recht doet ook mee...wat zal de deal zijn...als je als rasfokker meedoet op het platform krijg je geen rechtszaak aan je broek ::)
#3393247
Dus eigenlijk komt het er op neer dat het een legaal platform om honden te verkopen wordt? En dan eigenlijk gewoon alle honden, muv particuliere herplaatsers?

Als ik het juist begrepen heb, dan vindt ik dat die groep niet uitgesloten mag worden en daarnaast snap ik het hele keurmerk idee dan niet zo goed.
#3393275
frodo quin schreef: vr 17 jan 2020, 19:00 Dus eigenlijk komt het er op neer dat het een legaal platform om honden te verkopen wordt? En dan eigenlijk gewoon alle honden, muv particuliere herplaatsers?

Als ik het juist begrepen heb, dan vindt ik dat die groep niet uitgesloten mag worden en daarnaast snap ik het hele keurmerk idee dan niet zo goed.

Misschien dat particuliere herplaatser ook mogen, oepsnetjws mogen immers ook. Ik denk....als ik naar de meewerkende partijen kijk, dat je dan eerst langs een da moet voor een keuring en dan een gedragspeut erbij voor een karakter/gedragsanalyse en dan nog netjes wat betalen en dan mag je op hun platformpje.
#3393294
Angelique schreef: do 16 jan 2020, 22:36 Ken je die vaak beruchte kennels, die met de tig soorten hondjes.....die zich ook nog met gepaste trost "rijkserkende kennels" mogen noemen...nou, met o.a. die club gaat de RvB samen een webje opzetten om ervoor te zorgen dat er een punt is waar mensen zonder zorgen een goede hond kunnen kopen. dit beslaat dan alle honden, van Spaanse zwerver tot elitaire rochelkneus en van de oepsjes bij Miep tot de massaproductiehundjes.

Al met al een goed verhaal, een boel bla bla (whats new) en Stevie wonder kan op 5km zien aankomen dat ook dit weer niks gaat worden.

Complete tekst van de nieuwsbrief:

Waar kan ik zonder zorgen een gezonde en sociale hond aanschaffen?’ Deze vraag blijkt in de praktijk moeilijk te beantwoorden. De wereld van de hondenhandel en –fokkerij is gecompliceerd en aan elke vorm kleeft een risico. Dit maakt de aanschaf van een hond alles behalve eenvoudig. Met onder andere kwaliteitscriteria voor de hondenfokkerij en import van buitenlandse herplaatsers, een website met betrouwbaar aanbod voor consumenten en het stimuleren van het bonafide aanbod wil FairDog op termijn een goed antwoord kunnen geven op deze vraag.

In Nederland hebben zo'n 1,2 miljoen huishoudens een hond, samen goed voor 1,5 miljoen honden. Op de kat na het meest gehouden huisdier. Naar schatting is er elk jaar vraag naar 150.000 honden. De vraag is groot, het aanbod ook alleen is dat versnipperd en niet altijd even betrouwbaar. Waar moet je zijn als je op zoek bent naar een gezonde en sociale hond? Een rasvereniging, het dierenasiel, een handelaar, wachten tot de hond van een kennis weer een nestje heeft of toch maar via Marktplaats? De consument ziet door de bomen het bos niet meer, zeker niet als je ook nog wilt voorkomen dat je toekomstige hond uit de malafide handel komt, gezondheids- of gedragsproblemen heeft of ziektes met zich meedraagt.

Website met betrouwbaar aanbod
Om zoekende hondenkopers te helpen wil FairDog op termijn de consument een website met alleen betrouwbaar aanbod bieden. Daarbij maakt het niet uit of ze op zoek zijn naar een professioneel gefokte hond, een gelegenheidspup of een herplaatser (bijvoorbeeld een hond uit een asiel) uit binnen- of buitenland. Tegelijkertijd kan gerichte voorlichting en informatie ervoor zorgen dat er een zo goed mogelijke match tussen hond en mens wordt gevonden. Op de website wordt de nieuwe hondenbezitter ook na de aankoop verder geholpen met informatie over de opvoeding en verzorging van de hond.

Kwaliteitscriteria fokkerij en import honden
Om tot zo'n website te komen moeten er onder meer kwaliteitscriteria worden vastgesteld binnen de fokkerij. Denk aan gebieden als gezondheid, gedrag, fokmethode, huisvesting en het welzijn van de honden. Daarnaast moet er ook gekeken worden naar manieren om ervoor te zorgen dat er een juiste match wordt gevonden tussen hond, mens en omgeving. Voor import van honden uit het buitenland komen daar nog een aantal zaken bij. Transparantie over de selectie en herkomst, voorkomen van insleep infectieziekten, transport en een bijdrage aan het oplossen van problemen met zwerfhonden in land van herkomst zijn daar voorbeelden van. De consument moet er straks op kunnen rekenen dat de hond die ze via FairDog vinden een gezonde en sociale hond is die op een verantwoorde wijze is gefokt of geïmporteerd en dat ze de juiste informatie hebben om samen een mooie toekomst tegemoet te gaan.

Plan FairDog
Het plan FairDog is te downloaden via www.fairdog.nl.

Deelnemers FairDog
Citaverde College, Dibevo, Dier & Recht, Dierenbescherming, Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland, Stray Animal Foundation Platform, Universiteit Utrecht, Hogeschool Van Hall Larenstein en Vereniging van Beroepsmatige Kennelhouders (VBK). Andere partijen die belangstelling hebben om mee te doen aan FairDog kunnen zich bij het platform aanmelden via de website www.fairdog.nl .

Copyright © 2020 Raad van Beheer, All rights reserved.

Het ontbreekt ze gelukkig niet aan ambitie. :-X

En als mijn voorbeeldig perfecte modelhond van FairDog nou toch gedragsproblemen krijgt? Of last van z'n knieschijven? Mag ik 'm dan teruggeven en een nieuwe uitproberen? ( ::) )
#3393300
Anne in Zweden schreef: za 18 jan 2020, 16:00 Het ontbreekt ze gelukkig niet aan ambitie. :-X

En als mijn voorbeeldig perfecte modelhond van FairDog nou toch gedragsproblemen krijgt? Of last van z'n knieschijven? Mag ik 'm dan teruggeven en een nieuwe uitproberen? ( ::) )

Nee, dat ligt dan natuurlijk aan jouw manier van hond opvoeden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door