Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3390095
Ik heb een nieuwe auto gekocht waarbij de vraag speelt wat wijsheid is qua verzekering.

De eerste keuze die ik moet maken is allrisk of beperkt casco. Independer raad allrisk aan ivm waarde van de auto, mijn huidige verzekeraar zegt beperkt casco omdat de auto 6 jaar oud is ::)
Hebben jullie verder nog do's of dont's waar ik op kan letten? (Overigens heb ik een kat en geen hond die mee zou moeten in de auto).
Door src_esther
#3390098
Bij nieuwe (als in echt nieuw) allrisk. Maar je schrijft 6 jaar, dan lijkt me beperkt casco. Is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het type(/merk) auto en de nieuwwaarde, dagwaarde en tempo van waardedaling.

Overweeg in elk geval ook een Inzittendenverzekering.
Een inzittendenverzekering is dus niet direct noodzakelijk voor passagiers, maar vooral belangrijk voor de bestuurder die zelf een ongeluk veroorzaakt. Via de inzittendenverzekering kun je dan een groot deel van die schade verhalen.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3390100
Als je een andere auto kunt betalen mocht je deze in de prak rijden, beperkt casco.
Heb je dat geld niet, allrisk.

Zo is het mij destijds uitgelegd. Nu is mijn auto zo oud dat alleen WA voldoende is.
Ik zou idd ook een inzittenden verzekering afsluiten en als je geen rechtsbijstand hebt een verkeersrechtsbijstand afsluiten.
Door Lizzy
#3390109
Mij is geleerd dat je (ook al ben je all risk verzekerd) bij een auto van 6 jaar oud ook zo weinig vergoed krijgt dat het een all risk verzekering niet waard is.

Taadaa:

"Als je schade hebt aan een nieuwe auto, dan vergoedt de verzekeraar meestal alleen het eerst jaar de schade op basis van de nieuwwaarde. In de jaren daarna krijg je schade vergoed op basis van dagwaarde. Dit is de waarde van de auto als je hem zou verkopen op het moment voordat de schade ontstond. Omdat de waarde van een auto snel terugloopt naarmate hij ouder wordt, loont het dus na vijf jaar vaak niet meer om nog een all risk verzekering af te sluiten".

Bron: https://www.geld.nl/autoverzekering/ser ... en-of-niet

Dus leuk als je in een Ferrari rijdt, om die all risk te verzekeren. Maar in de gemiddelde gewone auto krijg je na 6 jaar geen grijpstuiver meer terug en is de dagwaarde "ineens" drie keer niks meer.
Door Cathelijn
#3390110
Als je dan voor beperkt casco kiest, zorg er wel voor dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt zodat wanneer je wordt aangereden de schade verhaalt wordt op de tegenpartij.
Zo ben ik ooit aangereden door een vrachtwagenchauffeur uit Oekraïne en heeft de rechtsbijstandsverzekering het schadebedrag daarvandaan teruggehaald.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3390112
Mijn auto ging voor de keuring. Het ding is 15jr oud, zoiets..
De apk was om te huilen en er moest voor bijna 1000€ aan versleutelt worden en heb alleen het hoogst noodzakelijke laten doen voor de helft van dat geld :o . Ik heb toen de dagwaarde gevraagd, die was 1400€.
Nu is mijn auto dermate oud dat ik m alleen in de WA heb maar ik heb ook die 1400€ niet als ik m zelf prakkig rijd. :(

Ik had een auto -vroegah- van 7500€. Ook 8jr oud. Ik had echt geen geld om een gelijkwaardige auto te kopen en die is dus jaren all risk verzekerd geweest. Bij de Unive heb je all risk budget versie, daar zat ie in -tot ie total loss gereden is, niet mijn fout maar wel klote.
Door Eef+Stippels
#3390124
Cathelijn schreef: di 26 nov 2019, 07:47 Als je dan voor beperkt casco kiest, zorg er wel voor dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt zodat wanneer je wordt aangereden de schade verhaalt wordt op de tegenpartij.
Zo ben ik ooit aangereden door een vrachtwagenchauffeur uit Oekraïne en heeft de rechtsbijstandsverzekering het schadebedrag daarvandaan teruggehaald.
Oh helemaal nooit aan gedacht dat je in zo'n geval lastig aan je geld komt :o
Goed punt.

Ik heb onze auto van 10 jaar al 5 jaar WA verzekerd. Ik weet niet wat een personenauto in de verzekering doet, maar alleen WA op onze bestel is al 27,- pm.

Als we hem in de prak rijden dan hoef ik niet perse dezelfde terug, een auto voor een paar honderd euro voldoet ook wel als er niet meer budget is. Daar neem ik geen duurdere verzekering voor.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3390210
Hier kan ik zeker wat mee!
Jullie overtuigen mij wel om beperkt casco te verzekeren en dan genoeg geld achter te houden voor andere auto voor het geval dat.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3390215
In ons geval zit er 13 euro verschil tussen all risk en beperkt casco, bij de all risk zit de ongevallen inzittende verzekering bij in.

Wij hebben ook een losse schadeverzekering voor inzittenden, "domweg" omdat we van heel dichtbij hebben meegemaakt wat dat voor een verschil maakt als er echt vreselijke ongevallen plaatsvinden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door