Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3388242
Sinds de lente van vorig jaar heb ik terug ratjes in huis, na jaren er geen meer gehad te hebben. Ratten blijven voor mij de meest geweldige dieren om als huisdier te hebben, maar ze komen tegen een hoge prijs, zowel financieel als emotioneel en vooral dat laatste heeft mij indertijd doen besluiten om er geen meer bij te nemen.

Ratten hebben namelijk een heel gevoelige gezondheid en het is uiterst zelden dat ze echt hun volledig leven kunnen uitleven. Ontstekingen die niet onder controle raken, luchtwegproblemen, indien je dames niet jong genoeg castreert hormonale aandoeningen... Ik heb ratjes gehad die zelden iets hadden, maar ook genoeg met wie ik een da abonnement had en er zelden een week was wanneer ik niet bij de da zat. Ondanks bovenstaande zijn het geweldige dieren en heb ik al die jaren gemist van hen in mijn leven te hebben.

Het is tot nu toe niet van een leien dakje gelopen en ik heb er twee moeten afgeven op een schrikwekkend jonge leeftijd. Amber aan de gevolgen van een mislukte intro: bijtwonden waar een sterke bacterie in kwam die zeer moeilijk aan te pakken was en na meerdere operaties, weken ab, spoelen en eindelijk beterschap te zien is ze onderweg naar de da overleden aan septische shock.

Vervolgens ben ik Pixel verloren tijdens haar castratie. Er is een sterk vermoeden van een hartafwijking en zowel voor de da als voor mij was het de eerste keer om een rat ten gevolge van een ingreep te verliezen.

Ik was al even van plan om eens een voorsteltopic van mijn ratjes te openen, dus bij deze :)

Robin, momenteel 1jaar en 8 maand, is bijna volledig blind en was samen met haar zusje Amber mijn eerste ratje sinds jaren. Madam heeft gelukkig meerdere levens en is al enkele keren door het oog van de naald gekropen. Ze heeft net als Amber zware gevolgen gehad van de intro, maar zij heeft het gelukkig wel gehaald. Daarnaast is ze al enkele keren bijna gestikt in haar voer met longontstekingen tot gevolg en ook daar is ze door het oog van de naald gekropen en is ze hersteld. Tot slot heeft de jonge dame ook nog een extreem gevoelige huid die ontsteekt van ontsmettingsmiddel, ab, honingzalf... en maakt ze extreem littekenweefsel aan. Ze heeft het dus niet getroffen met haar gezondheid, maar behalve wat te dun doet ze het nu al een tijdje echt goed en hopelijk blijft dit nog lang zo.

Ze is een hele lieve zachtaardige meid en heel groot.
Als ritten
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Amber, die dus overleden is
Afbeelding

Na het overlijden van Amber kwam Jack, momenteel 1 jaar en 1 maand, er bij als gezelschap. De kleine man had namelijk ook dringend een vriendje nodig en alhoewel het leeftijdsverschil wat een gewaagde keuze was is het heel goed uitgedraaid.
Jack samen met Robin toen hij nog een mini was
Afbeelding
Jack nu
Afbeelding

Omdat Jack natuurlijk leeftijdsgenootjes nodig had en 2 ook niet echt een ideaal aantal is voor ratten stonden er al meisjes bij een rattery gereserveerd. Natuurlijk was Jack tegen dan al gecastreerd en niet meer vruchtbaar. Ik heb altijd opvangers gehad en ook nog opvanggezin geweest, maar de nare intro had zowel bij Robin als bij mij serieuze trauma's nagelaten en ik wou dus en rittens en zoveel mogelijk zekerheid over de karakters, dus bekendheid over de lijnen.

Het was de bedoeling dat er drie meisjes naar mij kwamen, maar ik was smoorverliefd op hun zusje en daardoor kwam Pixel, de achterblijver van de nest met een heeeel groot karakter ook mee. Zij en Robin waren onmiddellijk twee handen op één buik en haar overlijden was zowel voor de groep als voor mij een heel zware klap.

Pixel
Afbeelding
Phelan, Phara en Pippin als ritten
Afbeelding
Phelan nu
Afbeelding
Phara nu
Afbeelding
Pippin nu
Afbeelding

De zusjes worden op kerstavond 1 jaar.

Deze zomer kwamen er twee nieuwe meisjes bij, die nu 4 maand zijn. Het was een beetje lastig de namen zoeken, want het moest met een G beginnen en ik vond geen naam die ik en mooi vond en bij hen vond passen.

Uiteindelijk is het Get ready for Thorgal (madam is een wervelwind :biggrin2: ) geworden en Gave me a heart attac Jolan. Jolan heeft haar naam te danken aan eens schijndood spelen deze zomer. Vermoedelijk was het de combinatie van de hitte en slapen dat maakte dat ze niet normaal wakker werd.

Thorgal
Afbeelding

Jolan
Afbeelding
Bijlagen
20190227_123458.jpg
20190227_123458.jpg (1.56 MiB) 3101 keer bekeken
Door frodo quin
#3388243
En nog wat foto's :biggrin2:

Robin en Amber toen ze een maand of 4 waren
Afbeelding

Jack (links) Robin (rechts)
Afbeelding

In de weer in hun graafbak
Afbeelding

Robin houdt van bruggen
Afbeelding

Aan het ontbijt
Van links naar rechts: Phelan, Jack, Robin, Phara en Pippin
Afbeelding
Door Siberienne
#3388248
Aaaaah wat een leukerds!

Ik heb vroeger ooit een ratje gehad, leuk beestjes maar helaas ook niet oud geworden.
Door hannabelgje
#3388255
Ahhh leuk! Ik heb er ook een heleboel gehad, maar vanwege het verdriet er mee gestopt. Het zijn echt de leukste huisdieren ooit, maar dat verdriet pffff vreselijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Lizzy
#3388259
OMG, wat ontzettend schattig :smitten:

Ik vind ze zo verschrikkelijk leuk, ratten. Ze zijn zo slim en zo lief en leuk.

Wat hebben ze bij jou een ge-wel-dig leven :-* :-* :-* :-* :-*

Maar ja, het verdriet he... Al die gezondheidsproblemen.... Je moet gewoon wel heeeeeeel veel van ratjes houden en ontzettend dapper zijn om ze te houden :-*

Maar als ik ooit als rat terug kom: dan graag bij jou!
Door frodo quin
#3388265
Dank jullie wel voor alle complimenten. Ik vind ze ook echte schatjes, elk op hun manier en het is ook een geweldige groep. Ze zijn allemaal op de karakters van de lijnen uitgekozen om bij Robin te passen, aangezien zij wel dominant is, maar door haar zicht en zacht karakter niet met al te moeilijke ratjes om kan. Behalve dan Jack, die was een herplaatser.
Lizzy schreef: zo 20 okt 2019, 18:25 Maar ja, het verdriet he... Al die gezondheidsproblemen.... Je moet gewoon wel heeeeeeel veel van ratjes houden en ontzettend dapper zijn om ze te houden :-*
Wat al veel hinder voorkomt is vroeg castreren bij vrouwen en verder veel aandacht voor gezonde voeding... Ook voor de ratten dus geen brokkentoestanden ;)

Ratten zijn voor mij typische highs en lows. Er is weinig in het leven waar ik al zoveel van afgezien heb, maar de klik die je met een rat kan hebben is zo speciaal, zo intens, dat dat daar ook weinig tegenop kan.
Door src_esther
#3388277
Ze zien er schattig en goed verzorgd uit.

Die gezondheidstoestanden, heeft dat met de wijze van fokken te maken?
Door Lizzy
#3388286
Ik heb eens gelezen dat ratten zo gevoelig zijn voor kanker en dergelijke omdat alle tamme ratten afstammen van laboratorium ratten. Geen idee of het ook echt waar is.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3388294
Wat een leukerds! :)

hannabelgje schreef: zo 20 okt 2019, 16:09 Ahhh leuk! Ik heb er ook een heleboel gehad, maar vanwege het verdriet er mee gestopt. Het zijn echt de leukste huisdieren ooit, maar dat verdriet pffff vreselijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ja, dat. Ik heb staan janken bij de dierenarts toen de tumoren zó groot waren dat we ze in moesten laten slapen. Zou ik nog eens een super gezonde lijn tegenkomen dan begin ik er zó weer aan. :)
Door Lizzy
#3388311
Zouden ze niet weer wilde ratten in kunnen kruisen om de tamme rat gezonder te krijgen? OK, duurt vast een flink aantal generaties om ze weer tam te krijgen, maar zou dat de moeite toch niet waard zijn?
Door frodo quin
#3388324
src_esther schreef: ma 21 okt 2019, 00:26 Die gezondheidstoestanden, heeft dat met de wijze van fokken te maken?
Als er niet op gezondheid gelet wordt zie je inderdaad wel meer problemen en fokken op bepaalde oorstanden, vachttypen en kleuren kunnen een hoop problemen met zich meebrengen, maar opvangers en rattery ratten zijn doorgaans niet zo erg verschillend qua gezondheid. Slecht fokken brengt dus een hoop narigheid met zich mee, maar ook zonder slecht fokken hebben ratten een heel kwetsbare gezondheid.
Lizzy schreef:Ik heb eens gelezen dat ratten zo gevoelig zijn voor kanker en dergelijke omdat alle tamme ratten afstammen van laboratorium ratten. Geen idee of het ook echt waar is.
Dat werd vroeger vaak beweerd, maar zou naar het schijnt niet kloppen. Ze zouden naast elkaar "ontstaan" zijn.
Lizzy schreef:Zouden ze niet weer wilde ratten in kunnen kruisen om de tamme rat gezonder te krijgen? OK, duurt vast een flink aantal generaties om ze weer tam te krijgen, maar zou dat de moeite toch niet waard zijn?
Daar is ook aan gedacht en ook geprobeerd met wildjes en halfwildjes in opvang. Naast de ethische kwestie (wilde dieren hebben wel wat generaties nodig voor aleer het dieren zijn die zich goed voelen als huisdier) blijkt een wilde rat niet gezonder te zijn dan een tamme.

Persoonlijk vermoed ik dat het door de overlevingsstrategie van de soort komt: zo snel mogelijk met zoveel mogelijk en niet gezond oud worden. Ratten zijn daar als soort op ontwikkelt en worden in het wild doorgaans niet ouder dan 18 maand, terwijl een rat maar van ouderdom sterft als ze dubbel zo oud is.

Veel zaken hebben te maken met hun extreem snel metabolisme en de extreme voortplanting. Dat het kleine dieren zijn maakt daarnaast dat een ontsteking al snel fataal is en niet voor alle ingrepen fijn genoeg materiaal bestaat.

Castreer je voor 4 maand bij vrouwelijke ratten en dan is er bijna geen kans meer op melkkliertumoren en hypofysetumoren en sluit je bmo uit. Hypofysetumoren zijn niet operabel (wel te remmen met medicatie) en bmo is bij ratten niet te behandelen met medicatie en is hoog spoed, dus in een weekend, tenzij je heel veel geluk hebt met de da van wacht, fataal. Melkkliertumoren zijn prima te opereren, aangenomen dat de rat nog in goede conditie is.

De luchtwegen komt door iets wat elke rat bij zich draagt (myco) en wat tot uiting komt bij mindere weerstand en daarnaast vind ik dat management ook veel doet. Ik heb mijn huis volgezet met planten omwille van Robin en het scheelt dus echt een hoop.
Door Lizzy
#3388400
OK, dat is dus ook geen oplossing... Ik vind het jammer dat de gezondheid zo precair is. Het zijn vreselijke leuke diertjes. Ik zat naar First Date te kijken en daar was een meisje dat vertelde dat ze ratten heeft en die gaf een samenvatting van hoe gevoelig ze zijn, waar ze allemaal niet tegen kunnen en toen dacht ik ook wel even "echt gewoon niet leuk om als huisdier te hebben". Maar ja, hun karakter maakt zoveel goed!
Door frodo quin
#3388721
En nu we het toch over de medische debacles met ratten hadden...

Daarnet met spoed met Robin naar de da. Deels spoed omdat de da sloot hoor, maar tot morgen wachten was het hem nu ook niet. De jonge dame zat namelijk met dichtgeknepen ogen en zwaar ademend in slowmotion te eten. Gisteren was ze ook al stil, maar verder nog normaal.

De da weet het ook niet goed. Geen massa te voelen, hart denkt ze ook niet. Een reutel is er niet, dus ze denkt longen al was er behalve de snelle ademhaling ook niets speciaal te horen. Dat er iets goed mis was was iig wel duidelijk. Ab en ontstekingsremmer en duimen maar.
Door Lizzy
#3388752
frodo quin schreef: di 29 okt 2019, 21:14 En nu we het toch over de medische debacles met ratten hadden...

Daarnet met spoed met Robin naar de da. Deels spoed omdat de da sloot hoor, maar tot morgen wachten was het hem nu ook niet. De jonge dame zat namelijk met dichtgeknepen ogen en zwaar ademend in slowmotion te eten. Gisteren was ze ook al stil, maar verder nog normaal.

De da weet het ook niet goed. Geen massa te voelen, hart denkt ze ook niet. Een reutel is er niet, dus ze denkt longen al was er behalve de snelle ademhaling ook niets speciaal te horen. Dat er iets goed mis was was iig wel duidelijk. Ab en ontstekingsremmer en duimen maar.
Oh nee :o :-\ ! Hoe is het nou? Ik ga hard duimen :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door