Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3386618
Hoe je get ook wendt of keert we zijn met teveel mensen, doen al heel veel jaren dingen waar we de reikwijdte niet van overzien .... en daar betaal je een enorme prijs voor.


Misschien maar een 1 kind beleid, alleen maar gestapeld wonen, centraal gedistribueerde levensmiddelen, energie, verplaatsingsmiddelen ... alles om overconsumptie te beperken.
Òf accepteren dat economische groei ten koste van heel veel levens en levensvormen gaat ...
#3386624
Angelique schreef: za 28 sep 2019, 11:34 Idd een goed punt ja. Ik lees dat wel meer dat wij iets laten gebeuren, dat wij daar 1 op 1 invloed op hebben middels ons stemrecht. Maar geen enkele partijminister kan er iets aan doen als de door hun aangestelde ( of er al alnge tijd in dienst zijnde) toezichthouders hun werk gewoon niet goed doen. Mensen ontslaan is nogal lastig en nieuwe mensen vinden al even zo lastig.
Maar algemeens gesteld zijn ik en jij verantwoordelijk voor ons eigen gedrag en als je ze hebt dan toch ook die van je kinderen, maar daarna houdt het toch echt op. Gewoonweg omdat we er 0,0 invloed op hebben, en vaak ook geen notie van hebben. En zelfs als we er notie van hebben...wat dan...stampvoeten voor de deur van een ministerie...die zijn voor een deel zelf net zo verrot.
Precies.

En daarbij besef ik me echt wel dat ik het typische luxe welgestelde leventje leidt hoor. Met altijd (warm) water uit de kraan, een kachel die brand, ruim voldoende luxe in huis zoals vaatwasser en droger, computers, een auto voor de deur enz. En daarin kun je best keuzes maken.

Maar die keuzes hebben zo extreem weinig invloed. In het verwarmingstopic was er iemand die de kachel laag houdt wegens het milieu. Dat is nobel, maar wat heeft 1 kachel voor invloed als je vervolgens langs wat grote bedrijven die hoeveelheden gas, kolen en wat niet al verbruiken waar je gewoon niet bij kan. Zit ik een kuub gas te besparen, jassen zij er een paar miljard kuub doorheen.

En dat neemt je verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag echt niet weg hoor! Maar ik krijg er ook een beetje een sik van dat er dan steeds zo'n schuldgevoel aangewakkerd wordt.
#3386627
Nou ja, door te delen wat je doet, zet je misschien wel andere mensen aan tot mee doen. Die misschien niet hun cv op 16 graden zetten, maar misschien wel op 20 ipv 21 graden. Of opletten hun wasmachine alleen vol te laten draaien. Of de vaatwasser vaker op eco stand te zetten.

En ik denk dat dat heus wel helpt.

Maar goed, al met al heeft de mensheid er al een mooi zooitje van gemaakt. Zie dat maar eens op te lossen... :-\
#3386634
eelke schreef: za 28 sep 2019, 14:11 Nou ja, door te delen wat je doet, zet je misschien wel andere mensen aan tot mee doen. Die misschien niet hun cv op 16 graden zetten, maar misschien wel op 20 ipv 21 graden. Of opletten hun wasmachine alleen vol te laten draaien. Of de vaatwasser vaker op eco stand te zetten.

En ik denk dat dat heus wel helpt.

Maar goed, al met al heeft de mensheid er al een mooi zooitje van gemaakt. Zie dat maar eens op te lossen... :-\
Natuurlijk helpt dat. Maar ik heb het niet over helpen, ik heb het er over dat ik (en jij en ieder ander) niet persoonlijk verantwoordelijk is voor wat er aan misstanden bij al die grote bedrijven en de overheid gebeurd.
#3386635
Ik heb de zembla bagger uitzending ook gezien. Was sprakeloos. Zou er iets aan worden gedaan? Ik voel me zeker niet schuldig en laat me dat ook niet aanpraten.
Ja hoor, pop wij weten dat mosterdzaad geen goed idee is voor kool. Maar wij telen geen kool meer, dus nu maar eens op het laatst vrij gekomen stukje aarde wat zaad. Winterrogge is te zwaar voor manlief, volgend voorjaar, dus nu maar eens mosterdzaad..
Wij stammen nog van voor de computertijd, dus we hebben een aantal nette moestuinboeken, die we natuurlijk gelezen hebben en zo af en toe nog eens inkijken.
Ook een sofisch boek met maanstanden en zo, een heel goed idee. Manlief werkt daar niet mee, dat is hem te ongemakkelijk. Er komt toch meer kijken, hoe droog is het enz. enz.
Nu dit moestuin seizoen afwerken, we hebben nog veel staan en dan op naar volgend jaar.
#3386636
Ja eens. Ik kan er ook niks aan doen dat Rijkswaterstaat en toezichthouders de boel besodemieteren. En ik voel me hier dan ook totaal niet aangesproken.

Maar ik ben het toch ook weer niet eens. We hebben een regering (al een tijdje) die milieu gewoon niet hoog op de agenda heeft staan. En waarom zitten die lui daar? Omdat wij ze gekozen hebben (nou ja, een soort van dan he - maar als mensen Thierry Baudet stemmen, die vindt dat milieu problematiek een hoax is, dan krab ik me nog een keer achter het oor). Ik ken echt een flink aantal mensen waar de mond over het milieu van overloopt. Maar voor iedere scheet stappen ze in het vliegtuig en minimaal 2 keer per jaar moeten ze het vliegtuig in om een verre reis te kunnen doen. Ja daaaaag. Grote mond hebben over dierenleed en milieu en vervolgens naar de kilo-slager rennen: het spijt me maar dat heeft wat hypocriets. En ik word er ook een beetje kriegel van dat consumenten maar blijven roepen "tis de schuld van de supermarkt, zij liggen plofkippen in de koelvakken". Ja, en het is de consument die dan de "plofkip-filet voor weinig" uit het koelvak haalt en in de kar flikkert. Ik vind dus persoonlijk dat er ook wel eens teveel wordt gehuild dat het allemaal de schuld is van een ander......
#3386640
Ja klopt, veel mensen hebben de neiging te roepen dat het andermans schuld is en dat er eerst elders maar wat gedaan moet worden. Hoe irr dat soms is kan ik het ook wel weer snappen. Als zo,n Nijpels met uitgestreken smoel staat te vertellen dat jij maar 30k moet lenen voor een warmtepomp terwijl je nu al maar net kan rondkomen en tegelijkertijd bouwt china tig kolencentrales, dan kan ik me voorstellen dat je als hollandse boerenl*l zegt...laat eerst china maar wat doen.
En jou praten ze een vliegschaamte aan en zelf springen ze net zo vaak het vliegtuig in en blijven dat ook doen ondanks de druk op het klimaat...wat zegt dan die achterlijke Jetten...daar betalen mensen als ik ( de ballen) graag iets extra,s voor.

Maar terugkomend op de baggerplas en de regeringspartijen...ongeacht wie er nu mp of kabinet of wat dan ook is, ze zullen zo,n actie van zo,n opzichter allemaal afkeuren en omgeacht wie er zit te regeren zullen er altijd ergens van dit soort opzichters zijn. En laat de regering van de afgelopen jaren dan niet zulke klimaatbeesten geweest zijn, diegene die pretenderen dat wel te zijn, doen het vooral goed op het gebied van jou de klimaatduimschroeven aan te draaien en zelf wonen ze ook in energielekkende hutten met 3 open haarden (nijpels weer) en zijn ze geen van allen te bang om het vliegtuig te pakken voor maar weer een lezingkje of vergaderingetje en laten ze zich allemaal fijn rondrijden in dikke bolides n vieren geen van allen vakantie op de wadden. Ongeacht welke regering er zit, hoeveel ze ookgestudeert hebben, het enige wat ze ergens voor kunnen bedenken is duurder maken. Ja, daar gaat het klimaat iets mee opschieten dat zo,n vliegticket of litertje benzine of kuub gas wat duurder wordt. Wederom is weer alleen de ollandse boerel*l de sjaak. Links of rechtsom.
#3386656
Angelique schreef: za 28 sep 2019, 19:29 Ja klopt, veel mensen hebben de neiging te roepen dat het andermans schuld is en dat er eerst elders maar wat gedaan moet worden. Hoe irr dat soms is kan ik het ook wel weer snappen. Als zo,n Nijpels met uitgestreken smoel staat te vertellen dat jij maar 30k moet lenen voor een warmtepomp terwijl je nu al maar net kan rondkomen en tegelijkertijd bouwt china tig kolencentrales, dan kan ik me voorstellen dat je als hollandse boerenl*l zegt...laat eerst china maar wat doen.
En jou praten ze een vliegschaamte aan en zelf springen ze net zo vaak het vliegtuig in en blijven dat ook doen ondanks de druk op het klimaat...wat zegt dan die achterlijke Jetten...daar betalen mensen als ik ( de ballen) graag iets extra,s voor.

Maar terugkomend op de baggerplas en de regeringspartijen...ongeacht wie er nu mp of kabinet of wat dan ook is, ze zullen zo,n actie van zo,n opzichter allemaal afkeuren en omgeacht wie er zit te regeren zullen er altijd ergens van dit soort opzichters zijn. En laat de regering van de afgelopen jaren dan niet zulke klimaatbeesten geweest zijn, diegene die pretenderen dat wel te zijn, doen het vooral goed op het gebied van jou de klimaatduimschroeven aan te draaien en zelf wonen ze ook in energielekkende hutten met 3 open haarden (nijpels weer) en zijn ze geen van allen te bang om het vliegtuig te pakken voor maar weer een lezingkje of vergaderingetje en laten ze zich allemaal fijn rondrijden in dikke bolides n vieren geen van allen vakantie op de wadden. Ongeacht welke regering er zit, hoeveel ze ookgestudeert hebben, het enige wat ze ergens voor kunnen bedenken is duurder maken. Ja, daar gaat het klimaat iets mee opschieten dat zo,n vliegticket of litertje benzine of kuub gas wat duurder wordt. Wederom is weer alleen de ollandse boerel*l de sjaak. Links of rechtsom.
Dit is ook allemaal zo. Ik krijg ook altijd wel de indruk dat de rekening vooral moet worden betaald door de gewone burger en het groot-smoelen eliteclubje in Den Haag zich nog lekker even wentelt in het warme zachte pluche. Want dat is het, een eliteclubje. Ze hebben volgens mij geen idee hoe het is om in dit land gewone burger te wezen met een gewoon baantje die niet eens meer een hypotheek kan afsluiten. Zoals Rutte denkt dat wij allemaal €4000 verdienen, denkt zo'n Nijpels dat de gewone burger wel €8000 op de bank heeft staan om een warmtepomp aan te schaffen. Wat ze vergeten is dat mensen met spaarcenten (gewone mensen) hun centjes opzij zetten zodat ze zo meteen zelf die traplift kunnen betalen, omdat niemand meer een cent meebetaald. Je moet thuis blijven wonen als oudere. Zo lang mogelijk. Maar om dat mogelijk te maken is er geen geld/zorg beschikbaar..... Dus tja. Het is gewoon een K wereld. Maar ondanks dat maken wij consumenten ook keuzes. En als griezel Nijpels of die enge Jetten voor iedere scheet in het vliegtuig stappen: wil nog niet zeggen dat wij dat ook maar moeten doen. Omdat zij het doen. Maar ik zie keer op keer dat in het klein en groot we voor onszelf kiezen. In het groot kiezen ze voor een verdienmodel waarbij ze bouwafval in onze rivieren flikkeren en het plastic met tonnen tegelijk aan de kustlijn komt te liggen. In het klein kiezen we ervoor om toch nog maar even naar Thailand op vakantie te gaan. We zullen toch met z'n alle (groot en klein) moeten gaan kiezen voor de planeet waarop we leven. Want zo meteen gaan we gewoon allemaal ten onder. Letterlijk.
#3386663
Amen Lizzy.

Ik las weer eens een inspirerend stuk op de correspondent

https://decorrespondent.nl/10565/protes ... 12333a4487

Het gaat hardstikke moeilijk worden maar niets doen is geen optie. Dankzij dit forum ben ik ook dingen anders gaan doen, omdat ik me ook niet van alles bewust was.

Ik moet ineens denken aan het verhaal van de EU stofzuigernorm; hoe kleine dingen grote verschillen kunnen maken ;) https://decorrespondent.nl/9487/de-euro ... 7-1cf5433b
#3386667
Er zijn heel wat documentaires over de gestoorde praktijken hier in NL :-X Ik zou willen dat ik er niets van wist.
Ik probeer er maar niet meer aan te denken, want ze gaan lekker hun gangetje, de overheid laat het gebeuren en vullen hun zakken.

Wat Angelique al zegt, wij NL burgers moeten straks 30.000,- per huishouden neertellen voor de energietransitie terwijl de rest van de wereld lekker doorgaat met alles in de zee storten. En in Amerka laten ze lekker de airco dag en nacht loeien in een houten huis zonder isolatie. In China moeten ze met een mondkapje tegen de smog lopen. En dan moeten wij dat hier compenseren?! Echt te gek voor woorden.

Wij proberen al heel wat jaren zo duurzaam mogelijk te leven, maar ik krijg zo langzamerhand het idee dat het verspilde moeite en geld is :-\ We kunnen niet compenseren voor de grote vervuilers.

Dan hoor ik op de radio dat we voor het milieu de kieren van ons huis moeten dicht maken en tegelijkertijd worden er weer wat tonnen afval in de zee gedumpt.

Het hele afvalbeleid hier is ook een hoax.
Ze hebben bedacht dat de burger het plastic moet scheiden, allemaal nieuwe containers gefabriceerd, maar daarna blijkt dat het goedkoper/efficienter was geweest als de afvalverwerker dat zou doen ::)

Ik word zo boos en teleurgesteld van alles hieromtrent. Zakken vullen en niet aan de gevolgen denken lijkt het beleid. Verschrikkelijk :-X
#3386672
Lizzy schreef: zo 29 sep 2019, 07:45 Dit is ook allemaal zo. Ik krijg ook altijd wel de indruk dat de rekening vooral moet worden betaald door de gewone burger en het groot-smoelen eliteclubje in Den Haag zich nog lekker even wentelt in het warme zachte pluche. Want dat is het, een eliteclubje. Ze hebben volgens mij geen idee hoe het is om in dit land gewone burger te wezen met een gewoon baantje die niet eens meer een hypotheek kan afsluiten. Zoals Rutte denkt dat wij allemaal €4000 verdienen, denkt zo'n Nijpels dat de gewone burger wel €8000 op de bank heeft staan om een warmtepomp aan te schaffen. Wat ze vergeten is dat mensen met spaarcenten (gewone mensen) hun centjes opzij zetten zodat ze zo meteen zelf die traplift kunnen betalen, omdat niemand meer een cent meebetaald. Je moet thuis blijven wonen als oudere. Zo lang mogelijk. Maar om dat mogelijk te maken is er geen geld/zorg beschikbaar..... Dus tja. Het is gewoon een K wereld. Maar ondanks dat maken wij consumenten ook keuzes. En als griezel Nijpels of die enge Jetten voor iedere scheet in het vliegtuig stappen: wil nog niet zeggen dat wij dat ook maar moeten doen. Omdat zij het doen. Maar ik zie keer op keer dat in het klein en groot we voor onszelf kiezen. In het groot kiezen ze voor een verdienmodel waarbij ze bouwafval in onze rivieren flikkeren en het plastic met tonnen tegelijk aan de kustlijn komt te liggen. In het klein kiezen we ervoor om toch nog maar even naar Thailand op vakantie te gaan. We zullen toch met z'n alle (groot en klein) moeten gaan kiezen voor de planeet waarop we leven. Want zo meteen gaan we gewoon allemaal ten onder. Letterlijk.
Om in de oudarnhemse spreekwoorden te blijven zeiden we vroegah...als pietje van de Rijnbrug springt, doe jij dat dan ook? Oftewel hoeven we idd niet het gedrag van Nijpels of Jetten na te doen, maar het wekt wel erg veel wrevel op...of het vermindert het draagvlak om het netjes te zeggen als de mensen die ons met een glunderend smoelwerk de armoe in willen helpen met hun gekke waterpompplannetjes en al de taxes links en rechts zelf vooral lekker doorgaan met vervuilen en grootverbruiken...gewoon omdat ze het kunnen omdat ze de zakken al genoeg gevuld hebben. En wat iemand hier al eerder schreef, wij lekker zuinig doen om een kuub gas te besparen en als ik dan lees wat de plaatselijke zandwinner per dag aan gas verbruikt dan is mijn en jouw bespaarde kuub gas letterlijk een zandkorrel. Ik bespaar 'm nog wel, gewoon omdat ik nou eenmaal zo opgevoedt bent dat je zuinig moet zijn met energie, maar of het op het geheel wat uitmaakt.....

En ja, dat hele pluche kliekje leeft mijlenver van de burger en de maatschappij af. Kijk alleen al naar waar ze allemaal chronisch geschokt over zijn, dat zijn meestal dingen die de ollandse boerenl*l al met z'n ogen dicht van mijlenver zag aankomen.

Niks doen is idd geen optie en er is ook echt niks mis mee om eens kritisch te kijken of er dingen anders kunnen...groot en klein om de aardbol een beetje te sparen. En zonder meteen weggezet te willen worden als klimaatontkenner of aluhoedje oid, kan ik me op sommige dagen toch niet aan het idee onttrekken dat klimaatcrisis behoorlijk opgeklopt wordt en dat het booming business gaat worden voor bepaalde mensen op deze aardbol.

En dat zijn dan de dagen dat de klimatologen/meteorlogen enz. compleet uit hun stekker gaan omdat in tiejerkstadeel een warmterecord uit 1925 verpletterd wordt met 0,1 graad en dat zo op elke warme zomerdag. Het was op dit uur op dat stukje nederland nog nooit zooooo warm. Het ene hitterecord na het andere sneuvelt, soms wel met 0,2 graden. Als het vervolgens 2 weken zeikregent met nog geen 20 graden erbij is het hele zwikje acuut stil. Dan is het ineens een gewone hollandse zomer. En ja, het was met die tot 40 graden verzengend heet ja en we hebben al jaren geen 11stendetocht meer gehad. Dus dat er wat verandert dat is zeker, maar doen alsof in 2050 de wereld is vergaan tgv de klimaatverandering.....nah...
#3386683
Angelique schreef: zo 29 sep 2019, 09:49 Om in de oudarnhemse spreekwoorden te blijven zeiden we vroegah...als pietje van de Rijnbrug springt, doe jij dat dan ook? Oftewel hoeven we idd niet het gedrag van Nijpels of Jetten na te doen, maar het wekt wel erg veel wrevel op...of het vermindert het draagvlak om het netjes te zeggen als de mensen die ons met een glunderend smoelwerk de armoe in willen helpen met hun gekke waterpompplannetjes en al de taxes links en rechts zelf vooral lekker doorgaan met vervuilen en grootverbruiken...gewoon omdat ze het kunnen omdat ze de zakken al genoeg gevuld hebben. En wat iemand hier al eerder schreef, wij lekker zuinig doen om een kuub gas te besparen en als ik dan lees wat de plaatselijke zandwinner per dag aan gas verbruikt dan is mijn en jouw bespaarde kuub gas letterlijk een zandkorrel. Ik bespaar 'm nog wel, gewoon omdat ik nou eenmaal zo opgevoedt bent dat je zuinig moet zijn met energie, maar of het op het geheel wat uitmaakt.....

En ja, dat hele pluche kliekje leeft mijlenver van de burger en de maatschappij af. Kijk alleen al naar waar ze allemaal chronisch geschokt over zijn, dat zijn meestal dingen die de ollandse boerenl*l al met z'n ogen dicht van mijlenver zag aankomen.

Niks doen is idd geen optie en er is ook echt niks mis mee om eens kritisch te kijken of er dingen anders kunnen...groot en klein om de aardbol een beetje te sparen. En zonder meteen weggezet te willen worden als klimaatontkenner of aluhoedje oid, kan ik me op sommige dagen toch niet aan het idee onttrekken dat klimaatcrisis behoorlijk opgeklopt wordt en dat het booming business gaat worden voor bepaalde mensen op deze aardbol.

En dat zijn dan de dagen dat de klimatologen/meteorlogen enz. compleet uit hun stekker gaan omdat in tiejerkstadeel een warmterecord uit 1925 verpletterd wordt met 0,1 graad en dat zo op elke warme zomerdag. Het was op dit uur op dat stukje nederland nog nooit zooooo warm. Het ene hitterecord na het andere sneuvelt, soms wel met 0,2 graden. Als het vervolgens 2 weken zeikregent met nog geen 20 graden erbij is het hele zwikje acuut stil. Dan is het ineens een gewone hollandse zomer. En ja, het was met die tot 40 graden verzengend heet ja en we hebben al jaren geen 11stendetocht meer gehad. Dus dat er wat verandert dat is zeker, maar doen alsof in 2050 de wereld is vergaan tgv de klimaatverandering.....nah...
Hahahaha ;D ;D ;D . Ik kan er niks aan doen maar ik moet echt vreselijk lachen om wat je hier schrijft ;D ;D . Er valt natuurlijk niks te lachen maar je schrijft zo humoristisch en je hebt zo'n gelijk! Eigenlijk helaas. Denk dat jij ook heel veel liever geen gelijk had gehad....
#3386684
Lizzy schreef: zo 29 sep 2019, 10:55 Hahahaha ;D ;D ;D . Ik kan er niks aan doen maar ik moet echt vreselijk lachen om wat je hier schrijft ;D ;D . Er valt natuurlijk niks te lachen maar je schrijft zo humoristisch en je hebt zo'n gelijk! Eigenlijk helaas. Denk dat jij ook heel veel liever geen gelijk had gehad....
Nou lekker dan, ik maak me spinnijdig en zij ligt in een deuk >:( :biggrin2: :biggrin2:
#3386686
Angelique schreef: zo 29 sep 2019, 11:01 Nou lekker dan, ik maak me spinnijdig en zij ligt in een deuk >:( :biggrin2: :biggrin2:
:2funny:

Het is ook te lezen, dat je pissed bent :biggrin2: . Maar je bent dan ook grappig, sorry ;D

Ik moet zeggen dat ik mij dus wel boos maak om de weermannen die tijdens een snoei hete zomer dat gebruiken als voorbeeld voor klimaatverandering. Omdat we allemaal weten dat we de zomer erop wel weer 12 weken in de zeikregen kunnen zitten met 19 graden. Ze moeten proberen uit te leggen dat dat nou juist het probleem is. En ze moeten uitleggen dat wij misschien denken dat er niks aan de hand is, maar ga dat de ijsbeer eens uitleggen:



Ik vind het artikel dat Siberienne zojuist heeft gepost echt de moeite waard om te lezen: https://decorrespondent.nl/10565/protes ... 12333a4487. Maar het maakt me ook wel extra verdrietig.... De schade die we hebben aangericht; die ga je niet meer herstellen. Not in our lifetime. Niet in die van onze kinderen en kleinkinderen. Misschien wel nooit. Maar we moeten doorvechten, anders gaan we zonder twijfel ten onder. Nu gaat de ijsbeer zeker te weten ten onder, maar als we niks doen is dan is dat nog niks.
#3386690
De koralen gaan ook ten onder. Zo goed als zeker, enkel een mirakel kan ze nog redden.
Probeer je maar eens in te beelden wat dat voor gevolgen gaat hebben op de rest van de wereld. Welke zeewezens er allemaal gaan verdwijnen....
Dat kan je je niet voorstellen.

Als het amazonewoud tegen dan ook weg is. En de golfstroom stopt en de zeespiegel stijgt zoveel....
De wereld vergaan is misschien wat overdreven, maar het zal toch heel snel een heel andere wereld worden dan die we nu kennen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door