Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3385848
Geen idee hoe oud het potje is maar tis een jaar over datum, m'n Ras El Hanout, die ik morgen wilde gebruiken voor m'n gerechtje. Zit in een dicht blikje, wordt bewaard uit de zon. Weggooien of gewoon gebruiken?
#3385865
Leef je nog? :P


Waarschijnlijk zul je er echt niet ziek van worden. Maar voorgemalen specerijen worden wel muf. Het is dan niet zo lekker meer.
Maar als het geen kwaliteitsmengsel was, zul je ook daar niet zoveel van merken.

Ongevraagd advies: het kan handig zijn om wat veelgebruikte specerijen ongemalen in je kastje te hebben. Ongemalen zijn ze immers langer houdbaar. Dan kan je naar wens zelf per keer (of per korte periode) een batch samenstellen, roosteren in droge koekenpan, malen in koffiemolen die je alleen voor droge specerijen gebruikt en dat dan bewaren in een potje in de kast.
(Ja, ik doe dat tegenwoordig ook niet meer, maar het kan wel)
#3385872
De kans dat je van kruiden ziek wordt is inderdaad wel heel minimaal.

‘THT staat voor 'ten minste houdbaar tot'. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit, zoals smaak, geur of kleur van het product, achteruit gaan. Je kunt het vaak nog wel zonder gevaar eten. De fabrikant garandeert tot de THT datum een smaakvol en veilig product. ‘

En

Ongekoeld met THT-datum: Bij producten die je ongekoeld kunt bewaren gaat vooral de kwaliteit achteruit na de THT-datum. Denk aan meel, koffie, snoep en frisdranken. Deze producten kunnen vaak nog prima gegeten worden na de THT-datum. Het is hierbij belangrijk om zelf te beoordelen of een product nog gegeten kan worden door te kijken, ruiken en proeven.


Dus niet automatisch weggooien na die datum. Ik denk zomaar dat de invoering van de THT datum heeft geleid tot het vaak onnodig weggooien van eten. Fabrikanten zullen altijd aan de veilige kant gaan zitten om geen gedonder te krijgen. Vroeguh konden mensen dat toch ook gewoon zelf beoordelen of iets nog goed was?
#3385883
Bij kruiden zou ik me daar ook geen zorgen over maken. Meestal gaat de smaak een beetje verloren als ze echt al heel lang over datum zijn.

Ik doe ook niet zo aan THT data. Soms is iets slecht voor de datum door een gaatje in de verpakking bv en veel zaken zijn nog prima eetbaar na datum.
#3385884
constance.blokzijl schreef: do 12 sep 2019, 17:58 Ruiken.... en als het nog goed ruikt gewoon gebruiken. Over het algemeen zijn de kruiden gedroogd en dat blijft prima als het droog en donker bewaard blijft.

Eerlijk? Ik kijk nooit of ik dat over de datum heb.....
+1
Siberienne schreef:De kans dat je van kruiden ziek wordt is inderdaad wel heel minimaal.

‘THT staat voor 'ten minste houdbaar tot'. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit, zoals smaak, geur of kleur van het product, achteruit gaan. Je kunt het vaak nog wel zonder gevaar eten. De fabrikant garandeert tot de THT datum een smaakvol en veilig product. ‘

En

Ongekoeld met THT-datum: Bij producten die je ongekoeld kunt bewaren gaat vooral de kwaliteit achteruit na de THT-datum. Denk aan meel, koffie, snoep en frisdranken. Deze producten kunnen vaak nog prima gegeten worden na de THT-datum. Het is hierbij belangrijk om zelf te beoordelen of een product nog gegeten kan worden door te kijken, ruiken en proeven.


Dus niet automatisch weggooien na die datum. Ik denk zomaar dat de invoering van de THT datum heeft geleid tot het vaak onnodig weggooien van eten. Fabrikanten zullen altijd aan de veilige kant gaan zitten om geen gedonder te krijgen. Vroeguh konden mensen dat toch ook gewoon zelf beoordelen of iets nog goed was?
+1

Overigens wordt er geloof ik gewerkt aan het veranderen van de regels omdat inderdaad mensen die THT datum verkeerd interpreteren.
Op zout staat ook een THT. :uglystupid2: Maar ga je zout weggooien dat 10 jaar over THT is? Ik hoop het toch niet...
#3385885
Ik gooi vrijwel niets weg wat over de datum is. Ruiken en proeven. Als het echt vies is gaat het wel de prullenbak in maar meestal gaat het nog makkelijk.
Kruiden zou ik me inderdaad nul zorgen over maken.

Jaren terug zag ik een programma (volgens mij keuringsdienst van waarde oid) over de tht datum. Zij hadden behoorlijk wat producten verzameld wat enorm over de datum was zoals rijst, potten spinazie en dergelijke. Dat lieten ze in een lab testen of het veilig was om te eten en alles was gewoon veilig te eten. Daarna hebben ze het opgegeten ook. De spinazie smaakte wat vreemd. ;D
Ik kan alleen die aflevering niet terug vinden helaas.
#3385889
OK. Overtuigt. Ik ga het gewoon gebruiken. Het ruikt nog prima. Ja, het heeft in een afgesloten blikje gezeten en staat in een keukenkastje. Het is een mengsel van gemalen kruiden, zo heb ik het gekocht (van J. Boer). Ik ben een luie kok he :biggrin2:
#3385891
Ik België hebben ze die regelgeving een paar jaar terug verandert.

Je hebt nu 'ten minste houdbaar tot' en dat wil zeggen dat je het ook erna nog kan eten als het er normaal uitziet, ruikt en proeft.
En ook 'te gebruiken tot', dat staat vb op vlees. En dat mag je echt maat tot die datum gebruiken. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ook bij een gebruiken tot gewoon m'n neus, smaak en ogen gebruik. :biggrin2:
#3386236
Lizzy schreef: vr 13 sep 2019, 08:05 OK. Overtuigt. Ik ga het gewoon gebruiken. Het ruikt nog prima. Ja, het heeft in een afgesloten blikje gezeten en staat in een keukenkastje. Het is een mengsel van gemalen kruiden, zo heb ik het gekocht (van J. Boer). Ik ben een luie kok he :biggrin2:
Ook bij verse producten gebruik ik mijn neus en smaak om te kijken of het nog eetbaar is.
Gemalen kruiden verliezen altijd eerder hun sterkte en geur dan ongemalen kruiden.
En je bent niet lui, je bent gewoon praktisch :biggrin2:
Ik denk dat er weinig mensen zijn die zelf hun Ras el Hanout maken ;D
Ik had ooit een hele lekkere van de plaatselijke Turk maar die winkel is er niet meer, dus koop ik binnenkort een potje van een ander merk in een andere Turkse winkel, omdat het potje wat ik heb staan leeg raakt/oud is en ik benieuwd ben of er een lekkerdere is. Voor iets van €2,50 kan ik dat wel uitproberen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door