Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3385903
Kaela schreef: vr 13 sep 2019, 07:43 Bij western worden vaak bitten met lange scharen gebruikt. En dan wordt het al snel heel moeilijk om vriendelijk te rijden.

Een schaar is een hefboom. En als ik het goed onthouden heb, zorgt elke cm schaar voor vier maal meer inwerking in de mond als wat de ruiter in zijn hand voelt. Dus heb je een schaar van 10 cm, dan voel je als ruiter je hand heel licht en voelt je paard dat 40 keer zo sterk in zijn mond en achter zijn oren.

Nou worden in elke sport scharen gebruikt (de stang en trens bij de dressuur, het ijslandse bit bij de ijslanders), maar nergens zo vaak en zulke lange als bij de westernsport. Ik vind daar niets vriendelijks aan, ook al rij je met losse teugel en “goed”.
Eens over dat type bitten, maar dan nog is het aan de ruiter of je zo'n bit gebruikt. Ik ken niet veel van western, maar bij dressuur hoef je de stang helemaal niet te gebruiken als jij dat niet wil (vanaf een bepaald niveau moet hij op wedstrijd wel in de mond zitten, wat voor sommige paarden niet comfortabel is) maar niemand kan bepalen of je hem gebruikt. Daarnaast kan je bij een stang de teugels op meerdere plaatsen bevestigen (bij een western bit misschien ook?).

Idem met sporen en zweep. Beiden heel oké hulpen als je ze correct gebruikt. Zweep is vanaf een bepaald niveau verboden op wedstrijd en sporen verplicht, maar welke sporen en of en hoe je ze gebruikt is volledig de keuze van de ruiter.

Er zijn talloze potentiële marteltuigen, maar je kiest uiteindelijk toch zelf wat je ermee doet? En ik zou zelf ook nooit de hefbomen gebruiken, in bit of bitloze optoming, want ik ben het er wel mee eens dat bepaalde optoming gewoon niet vriendelijk te gebruiken is (touwhalster, scharenbitten, scherpe sporen) en als je er helemaal geen gebruik van maakt kan je dat net zo goed af laten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3385929
Nou, als je er zoiets in hangt:

Afbeelding

Dan kun je die volgens mij niet niet gebruiken en heb je dus altijd een hele pittige inwerking. Ik vind dit per definitie dieronvriendelijk. Je kunt de teugel ook alleen aan het uiteinde vast maken.

En dat is niet om de westernsport in het slechtste daglicht te stellen hoor, maar puur om in te gaan op "het met losse teugel rijden voelt zo vriendelijk". Bij de IJslanders wordt zoals gezegd het IJslands bit gebruikt (eigenlijk alleen in de hogere sportklasses, in de recreatie zelden tot nooit) en daar wordt ik net zo verdrietig van hoor.

Wat je ook zegt, als je het niet gaat gebruiken, hang het er dan ook niet in. Dan heb je het niet nodig en waarom zou je dan. Maar zodra je op een niet-eigen paard gaat rijden, heb je wel te maken met hoe er met dat paard omgegaan wordt. Dus dan moet je als je een plek voor lessen zoekt, ook goed opletten wat daarbij hoort. Ik ken uiteraard bij lange na niet elke westernstal hoor! Wordt er met normale trensjes gereden, dan is het een heel ander verhaal.

Barfplaats wordt gesponsord door