Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3395139
src_esther schreef: za 15 feb 2020, 10:45 Als we de natuur zijn gang zouden laten gaan, zou een teef (bijna) nooit schijnzwanger zijn... Of is er een andere reden dat zwerfhonden en -katten gecastreerd worden?
Ja, echt wel. Schijnzwangerschap heeft zeker-te-weten wel een functie, anders bestond het niet. Zo helpen in wolven en wilde hondenroedels de schijnzwangere teven mee met het zogen van de pups van andere wolven en honden.
Door Siberienne
#3395214
GEzondheids risico's voor honden en mensen kun je ook niet zomaar vergelijken: bij mensen is dat vooral osteoporose en hart- en vaatziekten. Die laatste komen bij honden al nauwelijks voor. Honden kunnen veel makkelijker nieuwe bloedvaatjes vormen dan mensen en krijgen bv eigenlijk nooit een hartinfarct. (daarom hebben honden ook veel vaker hemangiosarcomen dan mensen, als die bloedvat nieuwvorming ontregelt).

Over de osteoporose durf ik niets te zeggen alleen de vit D huishouing bij honden is ook anders dan bij mensen.

Over de relaties tussen kanker en castratie: ik denk dat je daarbij ook heel kritisch naar de studies moet kijken omdat de kans op kanker per hondenras al zo enorm kan verschillen.

Hier https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5800597/ bv ee studie onder Golden Retrievers maar het is de vraag of je dat zomaar naar andere rassen kunt vertalen. Overigens liet deze studie geen verschil zien tussen het optreden van kanker bij intacte of gecastreerde honden.
Door src_esther
#3395346
Lizzy schreef: za 15 feb 2020, 11:26 Ja, echt wel. Schijnzwangerschap heeft zeker-te-weten wel een functie, anders bestond het niet. Zo helpen in wolven en wilde hondenroedels de schijnzwangere teven mee met het zogen van de pups van andere wolven en honden.
Geen idee waar je die informatie vandaan hebt, maar volgens mij klopt dat niet.

Onze gedomesticeerde (ras)honden zijn geen wolven of wilde honden.

Zwerf- en verwilderde honden vormen geen roedels zoals wolven en andere wilde aanverwante dat doen. Tenminste zover ik dat heb gezien en gehoord.

Het hele voortplantingsgedoe bij (ras)honden vind ik persoonlijk weinig natuurlijk.

Maar goed, we zullen het niet eens gaan worden.
Door Lizzy
#3395355
src_esther schreef: di 18 feb 2020, 23:41 Geen idee waar je die informatie vandaan hebt, maar volgens mij klopt dat niet.

Onze gedomesticeerde (ras)honden zijn geen wolven of wilde honden.

Zwerf- en verwilderde honden vormen geen roedels zoals wolven en andere wilde aanverwante dat doen. Tenminste zover ik dat heb gezien en gehoord.

Het hele voortplantingsgedoe bij (ras)honden vind ik persoonlijk weinig natuurlijk.

Maar goed, we zullen het niet eens gaan worden.
Ik kijk er inderdaad anders naar. Nee, vanzelfsprekend is er aan rashonden fokken weinig natuurlijks. Maar de lichamelijke functies van een gedomesticeerde hond zijn niet uit de lucht komen vallen natuurlijk. En schijnzwangerschappen hebben een functie, anders bestond ie niet. We kunnen dan ook opnieuw de discussie gaan hebben of een gedomesticeerde hond wel een carnivoor is en wel zoveel vlees nodig heeft. En zo ook kun je er oeverloos over debatteren inderdaad of schijnzwangerschap bij een gedomesticeerde hond nog een functie heeft. Vraag dat maar aan fokkers met meerdere teven waarbij teven die schijnzwanger zijn de moeder met pups helpt bij het verzorgen en zogen. Die zal heel hard roepen "zeker-te-weten-van-wel!". Er veranderd overigens ook heel veel in honden die in grotere groepen leven waarbij je teven gaat castreren. Qua hiërarchie en setting. En het is gewoon niet zo dat iedere loopsheid ook altijd maar eindigt in een dracht en schijnzwangerschap wel altijd volgt op een loopsheid.
Door Siberienne
#3395359
src_esther schreef: di 18 feb 2020, 23:41 Geen idee waar je die informatie vandaan hebt, maar volgens mij klopt dat niet.

Onze gedomesticeerde (ras)honden zijn geen wolven of wilde honden.

Zwerf- en verwilderde honden vormen geen roedels zoals wolven en andere wilde aanverwante dat doen. Tenminste zover ik dat heb gezien en gehoord.

Het hele voortplantingsgedoe bij (ras)honden vind ik persoonlijk weinig natuurlijk.

Maar goed, we zullen het niet eens gaan worden.
En ineens was mijn hele tekst weg. Ik heb gelezen dat verwilderde honden standaard geen roedel vormen omdat het geen voordelen heeft voor de voedselvoorziening (plunderen van vuilnisbelten ed) maar dat op momenten dat dat wel zo is (gezamenlijk jagen) dat wel gebeurd. Ik dacht in sommige gebieden van Rusland waar ze buiten dorp/stad ook op wild jagen, dat wel gezamenlijk gaat (en mensen dus ook echt bang mogen zijn om aangevallen te worden door een groep honden)

Verder: in de roedel bij onze husky fokker gaan de teven hun loopsheid synchroniseren (bekend fenomeen, bij mensen ook, nonnen in een klooster gaan ook op hetzelfde moment ongesteld worden) . Ik weet dat omdat ik weleens met de fokker aan de telefoon hing die dan zei "wacht effe, even de honden kalmeren want alles is hier weer eens loops' (is lastig telefoneren met 'tig loeiende huskies op de achtergrond). Alleen als er net een nieuwe teef was uit een totaal andere bloedlijn duurde dat wat langer.

Ik kan me alleen niet herinneren dat de andere teven ook daadwerkelijk hielpen bij nestjes maar de teef met de pups was meestal de eerste weken binnen terwijl de rest buiten leefde.

Wat ik me wel herinnerde was dat teven uit verschillende bloedlijnen soms ook niet bij de pups konden in het begin omdat ze niet vriendelijk waren. Ik vraag me terwijl ik dit type af hoeveel we eigenlijk weten van het innerlijke leven van onze honden ;) en hun groepsgevoel.

Tegelijk: dat iets bestaat wil niet altijd zeggen dat het functioneel is. evolutionair gezien. Soms is het "bijvangst".
Door Lonaa
#3395712
Morgen/donderdag is Dora 3 weken loops.
Het bloeden werd na een dag of 12 behoorlijk minder en wat wateriger. Prima. Plasjes waren boeiender en al dat en als je staart ging kriebelen ging ze er ook mooi voor staan. :biggrin2:

De afgelopen dagen had ik het idee dat d'r foef wat minder ENORM was maar gisteren snufde een vriendinnetje van d'r aan d'r foef en hoppaa, daar stond ze weer. :cool:

Maar nu, vandaag, is ze ineens weer serieuzer druppels gaan verliezen? Zoals de eerste week zeg maar. Ik had net nieuw fleecedekentje op de bank gejoepst en daar zitten alweer vlekken in van een dutje doen. Ook moet ik er in de woonkamer best wel weer achteraan met een dweil.

Ze is verder wel blij, eet, drinkt, speelt, plast (heeft toevallig vandaag nog niet gepoept). Is dit normaal? Kan dit normaal zijn? Ik had eigenlijk gehoopt dit weekend weer lekker naar het bos te kunnen. #noob.
Door Lizzy
#3395957
Lonaa schreef: di 25 feb 2020, 16:20 Morgen/donderdag is Dora 3 weken loops.
Het bloeden werd na een dag of 12 behoorlijk minder en wat wateriger. Prima. Plasjes waren boeiender en al dat en als je staart ging kriebelen ging ze er ook mooi voor staan. :biggrin2:

De afgelopen dagen had ik het idee dat d'r foef wat minder ENORM was maar gisteren snufde een vriendinnetje van d'r aan d'r foef en hoppaa, daar stond ze weer. :cool:

Maar nu, vandaag, is ze ineens weer serieuzer druppels gaan verliezen? Zoals de eerste week zeg maar. Ik had net nieuw fleecedekentje op de bank gejoepst en daar zitten alweer vlekken in van een dutje doen. Ook moet ik er in de woonkamer best wel weer achteraan met een dweil.

Ze is verder wel blij, eet, drinkt, speelt, plast (heeft toevallig vandaag nog niet gepoept). Is dit normaal? Kan dit normaal zijn? Ik had eigenlijk gehoopt dit weekend weer lekker naar het bos te kunnen. #noob.
Hier is het een komen en gaan van bloed. Dus naar mijn mening kan dit helemaal normaal zijn. Ook dat ze aan het eind net nog even heul aantrekkelijk zijn. Sommige teven laten zich op dag 21 zelfs nog dekken. Elke teef is anders. Maar voor mij is dit nog steeds normaal en ben benieuwd hoe het nu is. Denk dat je nu wel snel zult gaan meemaken dat de bloeding stopt en je meis minder aantrekkelijk wordt gevonden.
Door Lonaa
#3395961
Het bloeden is inderdaad minder. Alleen na/tijdens de lange wandeling nog een drupje. Helderrood.
We zitten nu op 22/23 dagen en gisteren was er nog wel een (gecastreerde) lab die wat van haar wilde, maar lastig inschatten of dat is omdat ie HEEL BLIJ was, of omdat Dora nog awesome ruikt.

Ik merkte gisteren/eergisteren (weet niet meer precies) wel dat ze een snauw deed naar een kleine drukke reu die we aan de lijn passeerde. Ze taalt ook niet meer zo heftig naar grote stoere binken zoals vorige week.
Haar foef is ook zo'n beetje gehalveerd.

Verder is ze nog steeds BLIJ BLIJ BLIJ, eet goed, drinkt en plast normaal, poept normaal en is BLIJ BLIJ BLIJ.

Dank voor alle posts aangaande haar loopsheid. Ik vond het een spannende eerste keer. :biggrin2:

En Fenixje, ik hou haar in de gaten hoor. Als er iets is waardoor ik het niet vertrouw, ga ik naar de DA. :)
Door Lonaa
#3396024
De druppels zijn helder, waterig maar wel donkerrood/bruin inmiddels. Ruikt 'gewoon' naar ijzer.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3396129
Lonaa schreef: wo 29 jan 2020, 14:51 8 maand oud en al een echte dame. Zo maar ineens. :o
Afbeelding

Haar oogjes zijn rustig. Wel wat prutjes met regelmaat, voornamelijk na het slapen, maar niks ergs en geen last.

2 weken geleden hadden we de eerste slechte hondenervaring. :-\ 2 mechelaars kwamen met opgetrokken lippen en bombarie op haar afgestormd. En na het (eindelijk) terugroepen door hun baas daarna nog een keer. >:(
Ze heeft daar een paar dagen last van gehad door bij het ontmoeten van nieuwe honden zelf in de aanval te gaan met opgetrokken lip en grommen. Dat is inmiddels over met veel oefenen en geduld. Godzijdank. Verder heeft ze vooral heel veel vriendjes en snapt ze geen zak van andermans onwenselijke gedrag (zoals blaffen naar andere honden.) Dat kan ze vol verbazing observeren.

Ook heeft ze, vol trots, haar eerste buit gevangen, in de tuin. Grote boogsprong, voorpootjes erop, snel naar binnen en daar lag een hele grote dikke regenworm. ;D ;D

Het is zo'n vriendelijk, aandoenlijk ding. Verlegen en soms wat timide, maar tegelijkertijd ook heel onderzoekend en nieuwsgierig.
Wat gaat dat snel he.. puppy af zo wat. Knapperdje :smitten:
Door Lizzy
#3396134
Lonaa schreef: vr 28 feb 2020, 14:31 De druppels zijn helder, waterig maar wel donkerrood/bruin inmiddels. Ruikt 'gewoon' naar ijzer.
Zo'n eerste loopsheid is ook altijd een beetje anders dan wat er daarop gaat volgen. Hoe is het nu met puberpupje?
Door Lonaa
#3396140
Lizzy schreef: zo 01 mar 2020, 07:53 Zo'n eerste loopsheid is ook altijd een beetje anders dan wat er daarop gaat volgen. Hoe is het nu met puberpupje?
Oh man, het is zo'n lekkere puber. :biggrin2:
Haar foef is nog verder geslonken. Gisteren was ik de hele dag weg maar vriend zei geen druppels gezien te hebben verder.

Ze is blij, eet, drinkt, speelt. Maar oh oh puber. :D

Ze mag bijv. niet naar boven (doet dat eigenlijk ook niet behalve als er echt wat is, dan komt ze tot halverwege)
Gisteren was er vuurwerk toen wij al in bed lagen. :-X Dat vindt ze eng, dus stiefelde ze de trap op. Ik eruit, Dora naar beneden brengen, Dora weer opgekruld op de bank, Lonaa terug naar bed.
Ik lag er nog niet IN of ik hoorde weer triptriptrip. Nou, ok. Misschien had ik iets langer beneden moeten blijven tot ze iets meer rust had. Dus Dora weer naar beneden brengen, bij gaan zitten, totdat diepe zucht en in slaap. Lonaa weer naar boven en jawel hoor, ik lag er amper in...

Dus terwijl ik opsta zeg ik al 'nee, ga naar beneden'. Tegen de tijd dat ik bij de trap was zag ik alleen nog een staartje om de hoek verdwijnen naar beneden. ;D ;D

Grenzen, ze zijn er om op te zoeken. :D
Gebruikersavatar
Door doranto
#3396145
Lonaa schreef: zo 01 mar 2020, 09:58 Oh man, het is zo'n lekkere puber. :biggrin2:
Haar foef is nog verder geslonken. Gisteren was ik de hele dag weg maar vriend zei geen druppels gezien te hebben verder.

Ze is blij, eet, drinkt, speelt. Maar oh oh puber. :D

Ze mag bijv. niet naar boven (doet dat eigenlijk ook niet behalve als er echt wat is, dan komt ze tot halverwege)
Gisteren was er vuurwerk toen wij al in bed lagen. :-X Dat vindt ze eng, dus stiefelde ze de trap op. Ik eruit, Dora naar beneden brengen, Dora weer opgekruld op de bank, Lonaa terug naar bed.
Ik lag er nog niet IN of ik hoorde weer triptriptrip. Nou, ok. Misschien had ik iets langer beneden moeten blijven tot ze iets meer rust had. Dus Dora weer naar beneden brengen, bij gaan zitten, totdat diepe zucht en in slaap. Lonaa weer naar boven en jawel hoor, ik lag er amper in...

Dus terwijl ik opsta zeg ik al 'nee, ga naar beneden'. Tegen de tijd dat ik bij de trap was zag ik alleen nog een staartje om de hoek verdwijnen naar beneden. ;D ;D

Grenzen, ze zijn er om op te zoeken. :D
Hoe herkenbaar! ;D
Door Lonaa
#3396148
Doranto schreef: zo 01 mar 2020, 11:32 Hoe herkenbaar! ;D
Ik vind het heerlijk. Beetje karakter, beetje uitproberen.

Ze mag bijv niet blaffen als ze wat wil of zich verveeld. Dus ze is gaan 'zingen'. We kunnen hele gesprekken hebben. Vanochtend ging ze keihard tegen me in. Tegelijkertijd. En dan steeds ietsje harder dan dat ik praat.

Tuthola. :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door