Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lonaa
#3394648
Lizzy schreef: vr 07 feb 2020, 07:55 Volgens mij ligt dat bij heel veel wolven ingewikkelder: https://hondenkenniscentrum.nl/artikelen/alfa_wolf.html

En verder ben ik het met je eens. Dit is geen roedel. Waarom deze Husky dit deed weet ik niet. Ik weet alleen dat ik Husky's vaker ingewikkeld gedrag vind vertonen en daarom maak ik standaard de pleiterik als ik een Husky aan zie komen.
Ja, ik ook. Nu was ik niet snel genoeg.
Door Lizzy
#3394649
Lonaa schreef: vr 07 feb 2020, 08:40 Ja, ik ook. Nu was ik niet snel genoeg.
Dat heb je soms gewoon wel eens, dat je niet snel genoeg kan weg komen. En ik denk dan toch altijd maar dat onze honden veerkrachtig genoeg zijn om zo'n vervelende ontmoeting weer een plekje te geven. Ik weet zeker dat dit ook voor jouw ex-pup geldt. Het komt wel weer goed. Maar ik snap dat je schrikt en enorm baalt!
Door Lonaa
#3394650
Lizzy schreef: vr 07 feb 2020, 09:11 Dat heb je soms gewoon wel eens, dat je niet snel genoeg kan weg komen. En ik denk dan toch altijd maar dat onze honden veerkrachtig genoeg zijn om zo'n vervelende ontmoeting weer een plekje te geven. Ik weet zeker dat dit ook voor jouw ex-pup geldt. Het komt wel weer goed. Maar ik snap dat je schrikt en enorm baalt!
Zonet 2 honden gezien die ze wel eens vaker ziet, die waren allebei cool en leuk. Snuffelen, uitdagen, spelen. Dus dat is veel belovend.

Vannacht heeft ze me wel voor het eerst wakker gemaakt omdat diarree. Ze stond zelfs al halverwege de trap naar boven, heeft ze nog nooit gedaan. :o
Er zat ook verteerd stukje stok bij, dus dat zal het wel zijn geweest, denk ik.
Verder hebik het idee dat ze meer haart.

Volgens mij doet het echt wel veel, stiekem, in/met zo'n hondenlijf, dat loops worden.
Door Lizzy
#3394658
Lonaa schreef: vr 07 feb 2020, 09:53 Zonet 2 honden gezien die ze wel eens vaker ziet, die waren allebei cool en leuk. Snuffelen, uitdagen, spelen. Dus dat is veel belovend.

Vannacht heeft ze me wel voor het eerst wakker gemaakt omdat diarree. Ze stond zelfs al halverwege de trap naar boven, heeft ze nog nooit gedaan. :o
Er zat ook verteerd stukje stok bij, dus dat zal het wel zijn geweest, denk ik.
Verder hebik het idee dat ze meer haart.

Volgens mij doet het echt wel veel, stiekem, in/met zo'n hondenlijf, dat loops worden.
Het doet ook inderdaad veel, die hormonen. De loopsheid en dan de schijnzwangerschap. Fritzi laat bijv. echt vreet-gedrag zien tijdens en na de loopsheid. En nu is de denkbeeldige eind van dracht, moeten de puppen geboren worden en graaft zij overal nesten. 's Morgens om 6 uur wil ze al naar buiten om te graven (en Fritzi is er een van het uitslapen!):
IMG_20200204_061138[1].jpg
IMG_20200204_061138[1].jpg (5.38 MiB) 1559 keer bekeken
Zelfs de ontlasting is hier anders tijdens de loopsheid.
Door Lonaa
#3394948
Dora houdt zich prima, dikke stom dat ze niet los mag, vindt ze. Maar wat wordt zo'n foef groot joh. :o Ik sta er wel een beetje van te kijken. :o #newbie

Ze drupt nog behoorlijk maar heeft inmiddels wel in de gaten dat ze dat schoon moet maken, hoewel ze daar niet zo goed in is. ::)
Maar goed dat ze sowieso al een nieuwe mand moest. :cool:

Wel spann0nd, zo'n eerste loopsheid, geen idee wat ik eigenlijk verder moet verwachten of hoe lang het nog duurt (ja, ok wel ongeveer natuurlijk want ingelezen)

Gisteren was ik bij mijn nieuwe DA voor poes en met haar nog wel even over castreren gehad. Medisch vindt ze het sowieso een pre, maar als mens (snijden in een gezonde hond enzo) begreep ze de twijfel ook wel. Open gesprek, niet pushen, de beslissing volledig bij mij. Maar ik weet het dus echt niet. :-[
Gebruikersavatar
Door sam28
#3394955
Is ook lastig.

Heb je dr geen broekje aan tegen het lekken in huis? Of drupt ze er gewoon langs?
Door Lizzy
#3394960
Lonaa schreef: di 11 feb 2020, 20:43 Dora houdt zich prima, dikke stom dat ze niet los mag, vindt ze. Maar wat wordt zo'n foef groot joh. :o Ik sta er wel een beetje van te kijken. :o #newbie

Ze drupt nog behoorlijk maar heeft inmiddels wel in de gaten dat ze dat schoon moet maken, hoewel ze daar niet zo goed in is. ::)
Maar goed dat ze sowieso al een nieuwe mand moest. :cool:

Wel spann0nd, zo'n eerste loopsheid, geen idee wat ik eigenlijk verder moet verwachten of hoe lang het nog duurt (ja, ok wel ongeveer natuurlijk want ingelezen)

Gisteren was ik bij mijn nieuwe DA voor poes en met haar nog wel even over castreren gehad. Medisch vindt ze het sowieso een pre, maar als mens (snijden in een gezonde hond enzo) begreep ze de twijfel ook wel. Open gesprek, niet pushen, de beslissing volledig bij mij. Maar ik weet het dus echt niet. :-[
Het zijn net bavianen :biggrin2:

Schoonmaken zijn ze hier ook niet echt goed in (geweest). Dus in die weken loop ik met keukenrol achter ze aan om de druppels op te ruimen (moet ik snel zijn, anders doet Biscuit het opruimen). Ik doe Fritzi geen broekje aan. Dat vindt ze gewoon niks. Overigens wijkt de eerste loopsheid hier altijd af van verdere loopsheden en schijnzwangerschappen. Je weet pas na een paar loopsheden hoe het er bij haar aan toe gaat. Qua hoe lang ze aan de lijn moet, interessant blijft voor andere reuen, zelf ook blijft staan voor reuen (en ook teven - hier in huis rijen ze wat af hoor, tijdens de loopsheden), hoe lang het bloeden duurt, hoe snel de schijnzwangerschap opkomt, hoe ze zich daar onder voelen, hoe snel dat weer voorbij is, etc. Ik schrijf trouwens altijd alles op in mijn agenda. Dus de eerste dag van de loopsheid en dan reken ik vooruit wanneer de denkbeeldige pups ongeveer geboren worden. Fritzi is erg voorspelbaar. De week dat ze van denkbeeldige pups moet bevallen, wil ze om 6 uur 's morgens al naar buiten om een hol te graven. Als de pups met 4 weken afgespeend zijn, gaat ze ineens als een debiel lopen spelen en breekt ze de tent af. Dan weet ik dat ze er klaar mee is, met denkbeeldig moedertje spelen :biggrin2:

Waarom vind je nieuwe dierenarts het medisch een pre?
Door Lonaa
#3394963
sam28 schreef: wo 12 feb 2020, 05:52 Is ook lastig.

Heb je dr geen broekje aan tegen het lekken in huis? Of drupt ze er gewoon langs?
Geen broekje. Sowieso al fleecekleedjes op de bank en laminaat + nu de dweil in de woonkamer. Had d'r wel even een MPS aangetrokken maar toen kon ze niet meer lopen. ;D
Door Lonaa
#3394964
Lizzy schreef: wo 12 feb 2020, 07:58 Het zijn net bavianen :biggrin2:

Schoonmaken zijn ze hier ook niet echt goed in (geweest). Dus in die weken loop ik met keukenrol achter ze aan om de druppels op te ruimen (moet ik snel zijn, anders doet Biscuit het opruimen). Ik doe Fritzi geen broekje aan. Dat vindt ze gewoon niks. Overigens wijkt de eerste loopsheid hier altijd af van verdere loopsheden en schijnzwangerschappen. Je weet pas na een paar loopsheden hoe het er bij haar aan toe gaat. Qua hoe lang ze aan de lijn moet, interessant blijft voor andere reuen, zelf ook blijft staan voor reuen (en ook teven - hier in huis rijen ze wat af hoor, tijdens de loopsheden), hoe lang het bloeden duurt, hoe snel de schijnzwangerschap opkomt, hoe ze zich daar onder voelen, hoe snel dat weer voorbij is, etc. Ik schrijf trouwens altijd alles op in mijn agenda. Dus de eerste dag van de loopsheid en dan reken ik vooruit wanneer de denkbeeldige pups ongeveer geboren worden. Fritzi is erg voorspelbaar. De week dat ze van denkbeeldige pups moet bevallen, wil ze om 6 uur 's morgens al naar buiten om een hol te graven. Als de pups met 4 weken afgespeend zijn, gaat ze ineens als een debiel lopen spelen en breekt ze de tent af. Dan weet ik dat ze er klaar mee is, met denkbeeldig moedertje spelen :biggrin2:

Waarom vind je nieuwe dierenarts het medisch een pre?
Baviaan is wel een goede vergelijking ja, jeetje. :o Er zijn nog niet geen zichtbare neonlichten (voor reuen waarschijnlijk wel)

Ik was al bang dat er over de loopsheid niks zinnigs te zeggen was, behalve een aantal algemeenheden en gemiddelde. Heb inderdaad de eerste dag in de agenda gezet. Heb vandaag nog geen druppels opgeruimd, dus het zou zo maar kunnen dat het wat minder wordt. Ze moest ook, voor het eerst, zonet een gecastreerde reu 'keuren', er is uitgebreid gesnuffeld.

Heb wel het idee dat ze wat 'meh' in d'r vel zit hoor. Ongedurig, zeurderig, ze haart ENORM (of is het alweer tijd voor de rui? ) en ze heeft wat last van maag/darmen (gras eten enzo.)

wb de DA: toch voornamelijk de mammatumoren en de BMO. Verder zei ze dat honden in principe 'klaar' zijn als ze eenmaal 1x loops zijn geweest. Zo goed als uitgegroeid, al die hormonen een keer gehad. En hoe langer je wacht/hoe vaker ze loops worden, hoe meer kans op mammatumoren en BMO's.
Door Lonaa
#3394971
Oh, Lizzy, wat ik me nog afvroeg: je zei dat je na de loopsheid Fritzi minder te eten geeft, wat is daar de gedachte achter?

En in zn algemeenheid: kan ik nog wat doen om de kans op een BMO te verkleinen? Dora gaat bijv. overal met d'r gat inzitten, letterlijk. Moet ik daar wat mee? Of boeit dat allemaal niet?
Door Lizzy
#3394978
Lonaa schreef: wo 12 feb 2020, 09:40 Baviaan is wel een goede vergelijking ja, jeetje. :o Er zijn nog niet geen zichtbare neonlichten (voor reuen waarschijnlijk wel)

Ik was al bang dat er over de loopsheid niks zinnigs te zeggen was, behalve een aantal algemeenheden en gemiddelde. Heb inderdaad de eerste dag in de agenda gezet. Heb vandaag nog geen druppels opgeruimd, dus het zou zo maar kunnen dat het wat minder wordt. Ze moest ook, voor het eerst, zonet een gecastreerde reu 'keuren', er is uitgebreid gesnuffeld.

Heb wel het idee dat ze wat 'meh' in d'r vel zit hoor. Ongedurig, zeurderig, ze haart ENORM (of is het alweer tijd voor de rui? ) en ze heeft wat last van maag/darmen (gras eten enzo.)

wb de DA: toch voornamelijk de mammatumoren en de BMO. Verder zei ze dat honden in principe 'klaar' zijn als ze eenmaal 1x loops zijn geweest. Zo goed als uitgegroeid, al die hormonen een keer gehad. En hoe langer je wacht/hoe vaker ze loops worden, hoe meer kans op mammatumoren en BMO's.
Maar calculeert je dierenarts ook mee dat je gecastreerde teef meer risico loopt op andere vormen van kanker?

BMO is zeker een risico. Ik zit serieus te overwegen om Fritzi's baarmoeder te laten verwijderen (en de eierstokken te laten zitten) :g:
Door Lizzy
#3394979
Lonaa schreef: wo 12 feb 2020, 13:11 Oh, Lizzy, wat ik me nog afvroeg: je zei dat je na de loopsheid Fritzi minder te eten geeft, wat is daar de gedachte achter?

En in zn algemeenheid: kan ik nog wat doen om de kans op een BMO te verkleinen? Dora gaat bijv. overal met d'r gat inzitten, letterlijk. Moet ik daar wat mee? Of boeit dat allemaal niet?
Minder eten is voor Fritzi minder schijnzwanger. En echt aanzienlijk minder. Bovendien voorkomt het ook dat ze tijdens de schijnzwangerschap dik wordt (waar ze giga veel aanleg voor heeft).

Niks. Ja, heel simpel. Een BMO komt van binnen uit.
Door Lonaa
#3394980
Lizzy schreef: wo 12 feb 2020, 17:07 Maar calculeert je dierenarts ook mee dat je gecastreerde teef meer risico loopt op andere vormen van kanker?

BMO is zeker een risico. Ik zit serieus te overwegen om Fritzi's baarmoeder te laten verwijderen (en de eierstokken te laten zitten) :g:
Dat noemde ik en ze zei dat die risico's niet tegen elkaar opwegen.

BMO kan ook altijd, geloof ik toch? Dus ook bij een eerste loopsheid? Met grotere kans naarmate ze ouder worden?

Ik vind het maar narigheid, die loopsheid. Niet om het bloed want dat boeit me niet, maar ik moet ogen in mijn overal hebben als ik wandel, teven willen Dora afsnauwen omdat ze loops is en te onzeker, ofzo? Er zijn allerlei hondeneigenaren die het allemaal geen zak boeit 'JA JOUW HOND IS LOOPS GA WEG DAN' als ik gewoon aangelijn door een parkje loop, BMO klinkt eng, schijnzwangerschap klinkt onaangenaam.

Ugh.
Door Lizzy
#3394982
Lonaa schreef: wo 12 feb 2020, 17:12 Dat noemde ik en ze zei dat die risico's niet tegen elkaar opwegen.
Sorry, maar dan is ze toch niet helemaaaal goed geïnformeerd. En daar tel ik dan ook bij op dat 50% van de mammatumoren goedaardig zijn. Bij bij veel honden pas ontstaan rond of ouder dan het 10de levensjaar. En tegenwoordig ook de melklijsten niet meer allemaal eruit gesloopt hoeven te worden. En er bij een kwaadaardige vorm van kanker een hele goede kans is op nog een lang en gezond leven als de tumoren kleiner zijn dan xx cm (moet even opzoeken hoeveel dat is). En ja, er is absoluut kans op borstkanker. Daar lopen we allemaal de kans toe (en ik heb mijn borsten ook niet preventief laten weghalen).
BMO kan ook altijd, geloof ik toch? Dus ook bij een eerste loopsheid? Met grotere kans naarmate ze ouder worden?
Ja en ja.
Ik vind het maar narigheid, die loopsheid. Niet om het bloed want dat boeit me niet, maar ik moet ogen in mijn overal hebben als ik wandel, teven willen Dora afsnauwen omdat ze loops is en te onzeker, ofzo? Er zijn allerlei hondeneigenaren die het allemaal geen zak boeit 'JA JOUW HOND IS LOOPS GA WEG DAN' als ik gewoon aangelijn door een parkje loop, BMO klinkt eng, schijnzwangerschap klinkt onaangenaam.

Ugh.
Oh. OK. Ja, iedereen kijkt er anders tegen aan natuurlijk. Ik vind het erbij horen. Ik vind het natuurlijk. Ik ga andere honden netjes uit de weg en heb eigenlijk nooit (meer) ergens last van. Meer omdat ik me vroeger veel drukker maakte dan nu. En schijnzwangerschap: ik vind het iets prachtigs! Het is de puur natuur! Zo'n lijf dat reageert op hormonen, ik vind het iets bijzonders :smitten:. Fritzi noemen we altijd Tietemarie tijdens haar schijnzwangerschap. Koosnaampje :smitten: . Frou Frou was heel erg schijnzwanger, maar achteraf he....... Ahhhh, ons kleine smurfje lachte in de dagen van haar loopsheid en schijnzwangerschap als de beste. Ze was zo aanhankelijk, NOG meer dan normaal (en normaal was ze al klef). Achteraf.... had ik d'r stokjes er beter niet uit kunnen laten halen. Maar ja, achteraf is een koe in z'n hol kijken. Maar goed, ja, ik denk serieus dat je twee kanten op moet denken omtrent dit fenomeen. Je teef komt niet voor niets inclusief stokjes :)
Door Lonaa
#3394983
Lizzy schreef: wo 12 feb 2020, 17:48 Sorry, maar dan is ze toch niet helemaaaal goed geïnformeerd. En daar tel ik dan ook bij op dat 50% van de mammatumoren goedaardig zijn. Bij bij veel honden pas ontstaan rond of ouder dan het 10de levensjaar. En tegenwoordig ook de melklijsten niet meer allemaal eruit gesloopt hoeven te worden. En er bij een kwaadaardige vorm van kanker een hele goede kans is op nog een lang en gezond leven als de tumoren kleiner zijn dan xx cm (moet even opzoeken hoeveel dat is). En ja, er is absoluut kans op borstkanker. Daar lopen we allemaal de kans toe (en ik heb mijn borsten ook niet preventief laten weghalen).


Ja en ja.


Oh. OK. Ja, iedereen kijkt er anders tegen aan natuurlijk. Ik vind het erbij horen. Ik vind het natuurlijk. Ik ga andere honden netjes uit de weg en heb eigenlijk nooit (meer) ergens last van. Meer omdat ik me vroeger veel drukker maakte dan nu. En schijnzwangerschap: ik vind het iets prachtigs! Het is de puur natuur! Zo'n lijf dat reageert op hormonen, ik vind het iets bijzonders :smitten:. Fritzi noemen we altijd Tietemarie tijdens haar schijnzwangerschap. Koosnaampje :smitten: . Frou Frou was heel erg schijnzwanger, maar achteraf he....... Ahhhh, ons kleine smurfje lachte in de dagen van haar loopsheid en schijnzwangerschap als de beste. Ze was zo aanhankelijk, NOG meer dan normaal (en normaal was ze al klef). Achteraf.... had ik d'r stokjes er beter niet uit kunnen laten halen. Maar ja, achteraf is een koe in z'n hol kijken. Maar goed, ja, ik denk serieus dat je twee kanten op moet denken omtrent dit fenomeen. Je teef komt niet voor niets inclusief stokjes :)
wb mijn dierenarts hadden we het gesprek ook wat tussen neus en lippen door hoor, niet tot in details.

En wat betreft dat laatste. Ik ben er nog niet uit. Ik vind het natuurlijk en het mag er zijn, sowieso. Het hoort erbij en ik vind het ook niet vies. Dat andere honden uit de weg gaan en aangelijnd lopen is ook prima. Dat doe ik, vind ik ook niet erg. Ik heb voornamelijk last van andere hondeneigenaren. :-[

Ik weet het nog steeds niet, ik probeer er oprecht van alle kanten naar te kijken, want uiteindelijk wil ik een goede beslissing maken, voornamelijk voor Dora, niet voor mijn eigen luiheid. Daarvoor vind ik het ook van belang hoe ze door haar schijnzwangerschap fietst (wat ik trouwens ook wel een heel mooi ding vind hoor, dat dat zo werkt, dat het lijf zich klaar maakt).
Dus voorlopig is er hier nog steeds geen keuze gemaakt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door