Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Robian
#3385374
Bij Teaghan is een Embark (DNA test) gedaan.
Ik heb de resultaten gekregen en ik vind het allemaal erg interessant.
Ik heb echter nul komma nul verstand van genetica

Nu zit er een overzicht bij waarin de 38 paren chromosomen worden getoond.
Daarin kun je bijvoorbeeld zien hoeveel van een bepaald ras er per chromosoom in zit.

Als bijvoorbeeld een bepaald chromosoom heel veel van ras hupeldepup bevat, kun je daar nou iets aan afleiden?
Heeft een bepaald chromosoom nu invloed op bijvoorbeeld vacht?
Door MillyMol
#3385397
Pfff, nou raak je wel aan een behoorlijk complex onderwerp vind ik. In het kort:

Een chromosoom is de grootste eenheid die als erfelijkheidsdrager functioneert.

Met andere woorden:

Een gameet van een hond heeft niet 38 maar 39 chromosoomparen (38 autosomale- en 1 geslachtschromosoompaar (X of Y)).

Chromosomen bestaan uit opgewikkeld DNA.

DNA bestaat uit basenparen met gekoppelde nucleotiden.

Een veelvoud van deze basenparen vormt een gen, omdat deze coderen voor een eiwit (DNA via transcriptie > RNA, RNA via translatie > eiwit).

Een gen bestaat weer uit allelen, stukjes DNA van een gen die voor een ander eiwit coderen, maar in principe dezelfde functie hebben. Het is niet per definitie zo dat een bepaalde eigenschap zich in maar één allel op één gen op één chromosoompaar bevindt. Dat kan best verspreid zitten. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de eigenschappen van een vacht.

Iemand die verstand heeft van honden genetica zou hier wellicht antwoord op kunnen geven, maar ik weet eigenlijk niet of het hele genoom van de hond (alle eigenschappen op alle chromosomen) als is ontrafeld.
Gebruikersavatar
Door joel
#3385398
O wat gaaf dat je dat gedaan hebt!!
Mag ik vragen waar je die gekocht hebt. Ik vind ze nl. nogal prijzig en ik kan via de fokkers in Zweden met korting er wel aankomen, maar is ook weer zo’n omweg.
Ik heb er ook niet veel verstand van maar heb bij de Silkens al heel veel uitslagen gelezen, het is idd super interessant, zeker als fokker zijnde!
Waarom heb je de test gedaan?
Je krijgt er een hele uitleg bij heb ik begrepen.

Ze kunnen idd uit de test halen uit welke rassen je hond komt.

De chromosomen voor de vacht zijn allemaal apart gelegd en worden apart genoemd en daaruit kan je dan afleiden of je bv. een hond met krulvacht hebt en welke kleur(en)
Door Robian
#3385407
@millymol
Dank je voor het uitleggen. Het maakt dat wat ik al op internet gelezen had beter begrijpbaar.
Door Robian
#3385410
joel schreef: do 05 sep 2019, 19:27 O wat gaaf dat je dat gedaan hebt!!
Mag ik vragen waar je die gekocht hebt. Ik vind ze nl. nogal prijzig en ik kan via de fokkers in Zweden met korting er wel aankomen, maar is ook weer zo’n omweg.
Ik heb er ook niet veel verstand van maar heb bij de Silkens al heel veel uitslagen gelezen, het is idd super interessant, zeker als fokker zijnde!
Waarom heb je de test gedaan?
Je krijgt er een hele uitleg bij heb ik begrepen.

Ze kunnen idd uit de test halen uit welke rassen je hond komt.

De chromosomen voor de vacht zijn allemaal apart gelegd en worden apart genoemd en daaruit kan je dan afleiden of je bv. een hond met krulvacht hebt en welke kleur(en)
De fokker van Teaghan heeft de test gedaan.
Ik heb een verslag van 22 pagina’s van haar gekregen. Naar wat ik begreep is haar verslag nog uitgebreider.

Ik pb je wel even.
Door Lizzy
#3385434
Robian schreef: do 05 sep 2019, 15:11 Bij Teaghan is een Embark (DNA test) gedaan.
Ik heb de resultaten gekregen en ik vind het allemaal erg interessant.
Ik heb echter nul komma nul verstand van genetica

Nu zit er een overzicht bij waarin de 38 paren chromosomen worden getoond.
Daarin kun je bijvoorbeeld zien hoeveel van een bepaald ras er per chromosoom in zit.

Als bijvoorbeeld een bepaald chromosoom heel veel van ras hupeldepup bevat, kun je daar nou iets aan afleiden?
Heeft een bepaald chromosoom nu invloed op bijvoorbeeld vacht?
Bedoel je deze uitslag die je hebt gekregen (even als voorbeeld):

https://my.embarkvet.com/dog/nox2

Als het goed is staat er bij de tekst al tekst en uitleg wat het is en hoe het werkt (en lees bij de naam van de hond de naam van een willekeurige hond):

BREED ANALYSIS
Breed analysis is based on comparing your dog’s DNA with the DNA of dogs from over 250 breeds, types and varieties.

HOW ARE HARLEY'S ANCESTORS REPRESENTED IN HER DNA?
All dogs are related and share some DNA. Siblings share lots of their DNA (half of it in fact), cousins share a bit less (an eighth), and so on. Because dog breeds are made up of a closed group of dogs, all dogs in that breed share a lot of their DNA, typically about as much as second cousins, though it varies by breed. Different breeds that are closely related share somewhat less DNA, and dogs from very different breeds share even less DNA (but still much more DNA than either dog shares with a cat).

DNA is inherited in pieces, called chromosomes, that are passed along from parent to offspring. Each generation, these chromosomes are broken up and shuffled a bit in a process known as recombination. So, the length of the segments your dog shares with her ancestors decreases with each generation above her: she shares longer segments with her mom than her grandma, longer segments with her grandma than her great-grandma, and so on.

HOW DOES EMBARK KNOW WHICH BREEDS ARE IN HARLEY?
We can use the length of segments Harley shares with our reference dogs to see how many generations it has been since they last shared an ancestor. Long segments of DNA that are identical to known purebred dogs tell Embark's scientists that Harley has, without a doubt, a relative from that breed. By testing over 200,000 genetic markers, we build up her genes one DNA segment at a time, to learn the ancestry with great certainty. Other dog DNA tests look at many fewer genetic markers and have to take a guess at breed ancestry based on that.

WHAT DOES THIS MEAN FOR HARLEY'S LOOKS AND BEHAVIOR?
Look closely and you'll probably find Harley has some physical and/or behavioral resemblance with her ancestor's breeds. The exact similarity depends on which parts of DNA Harley shares with each breed. Some traits associated with each breed are listed in the Breed & Ancestry section of our website. Embark will tell you even more about Harley's traits soon!

P.S. In a small proportion of cases, we find dogs that don’t share segments with other dogs we have tested, indicating the presence of a rare breed that is not part of our reference panel or possibly a true "village dog" without any purebred relatives at all. In these rare cases we contact the owner to find out more and let them know about their unique dog before they get their results. With this in-depth detective work, we are pushing science forward by identifying genetically unique groups of dogs.

STILL HAVE QUESTIONS?
Let us know with our contact form or by email at [email protected].

BUILDING BLOCKS OF LIFE
See which breed every part of Nox’s DNA comes from!

GENES FROM YOUR DOG’S BREEDS SERVE AS THE BUILDING BLOCKS TO CREATING YOUR UNIQUE POOCH
Dogs have 39 pairs of chromosomes, almost double humans who have 23. 38 of those pairs are the same for all dogs while the 39th is the sex chromosomes - two X’s for females and one X and one Y for males. One copy of each chromosome came from your dog’s mother and one from your dog’s father. Each copy contains between 24 million and 123 million bases, or letters of DNA code, for 2.5 billion total letters inherited from each parent. This chromosome illustration shows a representation of each of your dog’s 38 pairs of chromosomes (excluding the X and Y sex chromosomes).

Because the members of a breed have similar stretches of DNA, we can use our 200,000+ genetic markers to determine what part of each chromosome in your dog came from what breed. For each pair of chromosomes, your dog’s mom and dad each gave your dog one copy of that chromosome, for a grand total of 78 chromosomes. So if your dog’s mom was a poodle and dad was a schnauzer then the painting would show one complete poodle and one complete schnauzer chromosome for each pair. The more complex your dog’s ancestry, the more complex the painting, as in each generation recombination (the splitting apart and "shuffling around" of genes between paired chromosomes) mixes up bits of chromosome from grandparents, great-grandparents, and beyond.

Each trait your dog exhibits, such as fur shedding, is based on the letter at one or more locations in your dog’s genome. For example the location determining if your dog sheds their fur is located on chromosome 1. Some other traits, like size, are complexly inherited from many locations, including ones on chromosomes 1, 3, 4, 7, 10, 15, and more. Your dog looks the way it does not because of averaging or blending the breeds that form it, but because specific traits were inherited from specific breeds. That’s one reason your mix may look, act, and have certain health issues much more like one breed than another!
Door Robian
#3385435
Dat had ik inderdaad al gevonden Lizzy.
In het verslag stond naast wat ze verwachten dat de vacht doet, de erfelijke ziektes enz enz ook een heel mooi diagrammetje met een verdeling van de gevonden rassen per chromosomen paar.

Ik ben en was nieuwsgierig of ik daar ook nog iets uit kon afleiden.
Vandaar mijn vraag
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door