Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3384782
Aangezien er regelmatig een nieuw topic wordt geopend, die, best heftig kan zijn, wil ik toch een poging wagen....

Ik lees her en der in de kranten (via mn Ipad), dat ouders blij zijn als hun kroost weer naar school is.... Meer structuur, meer rust; ouders zijn moe na de vakantie etc.....

Ik heb, misschien een luxe, het geluk gehad, dat ik altijd thuis heb kunnen zijn... Het was geen vetpot, absoluut niet, maar ook een bewuste keuze om thuis te blijven.... De dames zijn nu ondertussen 15 en 17, waarvan de oudste deze week naar Amsterdam gaat, naar het HBO.... Sinds de jongste naar de middelbare school gaat, sinds 3 jaar dus, ben ik weer aan het werk..... Eerst een baan voor alleen de vrijdag en zaterdag, omdat mn man dan thuis is en sinds januari 5 dg per week (halve dagen) waarbij ik de schoolvakanties ook vrij heb..... Mijn salaris is daar overigens ook naar, verdien niet veel...

Ik ben blij als de kinderen thuis zijn en vind het niet leuk als ze weer naar school moeten.... Als ze naar school moeten, is het altijd gehaast, druk, plannen etc, terwijl er hier in de vakantie juist rust heerst... Tuurlijk is rust, orde, regelmaat etc erg belangrijk, maar voor mijn gevoel, is dat er juist in de vakantie... We kunnen het wat rustiger aan doen, niets moet en relaxed.....

Zijn er meerder mama’s die daar zo over denken????

Ter info nog: het valt mij nl op dat dit al een paar jaar, na de zomervakantie, naar voren wordt geschoven... vandaar dat ik het ter sprake breng.... je hoort alleen maar ouders die blij zijn dat hun kroost weer naar school gaat.... en soms gaan mn nekharen overeind staan als ik dit hoor.... ik heb zelfs ruim 10 jr de overblijf gedaan, waarbij de ouders zelfs mee moesten draaien... wat je dan hoorde wat ouders zeiden etc.... sorry, maar dan vraag ik me af waarom je kinderen hebt.... sorry als dit kort door de bocht klinkt, maar soms......
#3384784
100% mee eens :biggrin2:

Hier betekent kinderen naar school dat ik om 6.00 uur naast mijn bed moet staan om te zorgen dat kind 1 om 7.15 uur bij de schoolbus is, en kind 2 om 7.30 uur op school. Daarna doe ik dan wat huishoudelijke dingen (was aanzetten etc) en dan ga ik werken tot (meestal) ‘s avonds. Dan moeten de kids op tijd eten om op tijd in bed te liggen, en dan kun je me rond 20.00 uur opvegen ::)
Met een beetje mazzel moet ik dan nog tot 22.00 uur administratie doen voor mijn werk, en dan kan ik ook naar bed...

In de vakantie sta ik om 7.30 uur op en ga aan het werk, eten doen we samen als ik terug ben, en dan is het ‘s avonds ook niet zo’n gedoe om iedereen op tijd in bed te krijgen. Heerlijk relaxed, en jammer dat het weer voorbij is :(

Ik heb natuurlijk ook gewoon een meneer_S die van alles doet voor de kinders, maar ik probeer toch ook wel zo veel mogelijk betrokken te zijn bij ze. Ik zie ze al zo weinig...
#3384788
Kim_S schreef: ma 26 aug 2019, 14:00 100% mee eens :biggrin2:

Hier betekent kinderen naar school dat ik om 6.00 uur naast mijn bed moet staan om te zorgen dat kind 1 om 7.15 uur bij de schoolbus is, en kind 2 om 7.30 uur op school. Daarna doe ik dan wat huishoudelijke dingen (was aanzetten etc) en dan ga ik werken tot (meestal) ‘s avonds. Dan moeten de kids op tijd eten om op tijd in bed te liggen, en dan kun je me rond 20.00 uur opvegen ::)
Met een beetje mazzel moet ik dan nog tot 22.00 uur administratie doen voor mijn werk, en dan kan ik ook naar bed...

In de vakantie sta ik om 7.30 uur op en ga aan het werk, eten doen we samen als ik terug ben, en dan is het ‘s avonds ook niet zo’n gedoe om iedereen op tijd in bed te krijgen. Heerlijk relaxed, en jammer dat het weer voorbij is :(

Ik heb natuurlijk ook gewoon een meneer_S die van alles doet voor de kinders, maar ik probeer toch ook wel zo veel mogelijk betrokken te zijn bij ze. Ik zie ze al zo weinig...
Zijn jouw kinderen dan in de vakantie bij meneer S?

Want dat is natuurlijk wel een ding, als twee ouders werken dan valt er qua opvang natuurlijk veel weg, als er geen school is. Ook als je niet fulltime werkt.

En dan daarbij nog, mensen zijn wel gewoontedieren he. En er zijn nu eenmaal meer schoolweken dan vakantieweken, dus ik denk dat dat ook nog wel meespeelt.
Het telt overigens voor mezelf, zonder kinderen, ook wel hoor. Vakantie is erg leuk, maar ik ben eigenlijk bijna altijd wel weer blij dat ik daarna naar mijn werk kan (want ik vind mijn werk ook erg leuk en ben dan weer lekker uitgerust, laat maar komen).
#3384791
Meneer werkt ‘s nachts een paar uur, en is dan de rest van de dag thuis idd. Ik snap dat dat niet bij iedereen kan natuurlijk.
In ons geval is het een heel bewuste keuze, die dus ook zorgt voor minder inkomen, maar wel voor meer rust omdat we niet zo hoeven te “slepen” met de kids. En mijn baan is alles behalve 9 tot 5, dus is het wel heel fijn om de deur uit te kunnen wanneer en tot wanneer het nodig is voor mijn werk.

En sinds kort vind ik mijn werk ook weer leuk, maar toch heb ik liever vakantie :P
#3384810
Ik heb geen kinderen, maar ik ben wel heeeeeeeel blij dat de buurkinderen weer naar school gaan. Specifiek 1 gezin buurkinderen dan. Van alle andere buurkinderen hebben we in het geheel geen last. Maar dat ene nieuwe gezin... Die moeder is denk ik ook blij dat ze weer naar school gaan, want die heeft totaal geen vat op haar kinderen. Zo ongezellig en zo naar.

Van vroeger weet ik het niet meer zo. Geloof niet dat mijn moeder zoiets zei. Ik was vrij makkelijk en meegaand, mijn broer altijd en eeuwig de hort op of op zijn kamer. Volgens mij maakte het weinig uit, of we nou wel of niet naar school gingen. Al denk ik wel dat we meer rotzooi maakten in huis. Opruimen is niet helemaal het opvoedingssucces geweest in mijn geval ;D
#3384811
Ik hou van de afwisseling.
Moest ik werken zou ik vast de vakantie leuker vinden. Nu ik thuis ben, is het wel zwaar omdat ik geen moment rust heb. En ze kunnen ook behoorlijk stout en brutaal zijn en heel erg ruzie maken. :-X In die zin klinken de buurkinderen van Kaela bekend. :-[
En er zijn goede dagen dat ik er maar 1 of 2x een even apart moet zetten, er zijn ook dagen dat ik niets anders doe. De 2 oudsten vechten echt (tot bloedens toe als je ze laat doen) en dat begint uit het niets en is bij een meningsverschil om iets kleins op 2 seconden compleet uit de hand. Als dat zo 10 keer op een dag voorvalt, dan vind ik het wel behoorlijk zwaar. Dat hoort wel deels bij de leeftijd maar ze hebben ook hun temperament niet mee.

Maar nee, ik heb ze niet percé liever op school. Het is wel zo dat als ze thuis zijn, ik helemaal niets gedaan krijg overdag, tenzij Meneer thuis is. Als ze naar school zijn, heb ik toch een uur of 4 voor mezelf (ale, en voor het huishouden) , maar de andere uren zijn hectischer en stressvoller. Het gebeurt wel dat ik die uren voor mezelf gewoon slaap...
Dus afwisseling is leuk.

De jongste gaat trouwens, vakantie of niet, naar de kinderopvang. Anders hield ik het gewoon niet vol. Hijzelf ook niet trouwens, hij heeft andere kinderen rond zich nodig of hij verveelt zich steendood.
Ze zijn wel 4, bijna 3 en net 1 jaar. Ik hoop wel dat dat betert met ouder worden en dat we dat vechten er wat uit krijgen. Vincent zit ook ontzettend in zijn 'terrible two' periode (peuterpuberteit) , dus hopelijk betert dat binnenkort ook.

Ik denk dat vele mensen de vakantie zwaarder vinden omdat ze dan zelf op hun kinderen moeten passen, de hele dag door. En dat is best zwaar. Zwaarder dan rustig gaan werken, in veel gevallen.
#3384817
Mijn moeder vond vroeger de vakantie wel fijn omdat mijn oma dan kwam oppassen en die ook gelijk een deel van het huishouden deed :biggrin2:

Hier zelf geen kinderen maar ze hadden van mij nog wel vakantie mogen hebben. Maar dat is puur eigenbelang omdat ik nu er om moet denken tijdig van huis te gaan anders kom ik mijn oprit niet af doordat de kinderen van 2 basisscholen langs mijn oprit fietsen. Als ik te laat ben dan moet ik zo 15 minuten wachten totdat ze voorbij zijn, dan kan ik tussen de kinderen en terugfietsende ouders door ::)

Maar om mij heen hoor ik ook wel dat werken een rustmoment is voor ouders.
#3384818
Zoals het in mijn omgeving bedoeld werd... : fijn dan is er weer wat meer structuur ( voor de werkenden :hoeven we iets minder te spagaten met opa/oma, logeerpartijen en vrije dagen) , alle (sport)clubjes beginnen weer, vriendjes zijn weer thuis voor speelafspraken
Hoe zeer we ook genieten van elkaar en de vrije tijd is het ook prima dat daar na een week of 7 een einde aan komt

En dat snap ik wel, vind ik ook niks raar of ondankbaar eerlijk gezegd .

Dat andere stuk... wel of niet werken als ouders dat moet ieder voor zich beslissen.
Kan me prima voorstellen dat een leuke baan icm een jong gezin bij tijden heel pittig is, dat een hoop dingen op t tweede plan komen en dat je dat wel eens moet spuien... prima toch.
#3384820
Hier zo ongeveer het makkelijkste kind wat je je kan wensen (al zijn daar de meningen niet altijd eenduidig over geweest, maar dat lag meer in 'verschil in opvoeding' :biggrin2: ) en ik vond het heerlijk als het vakantie was

Nu hadden wij ook de luxe dat we beiden parttime werkten en de vakantieperiodes zo konden indelen dat er altijd iemand thuis was

.....met als gevolg dat de buurkinderen en neefjes altijd bij ons kwamen onderduiken als daar een gebrek aan vakantiedagen opdoemde

Maar juist die in en uitloop van jan en alleman, onverwachtse meeeters, logeerpartijtjes en de extra 'we mogen mee op vakantie'kinderen vond ik geweldig

Ok....6 (of langer) weken zomervakantie was soms wel lang en zelfs het kind vond het wel fijn als dan de boel weer een beetje normaal werd :o

Nu gaat hij al tijden niet meer mee omdat hij juist in de vakantieperiodes hard aan het werk is, maar kwam van't weekend wel opeens met de vraag of we ook ruimte hebben in ons vakantieadresje voor oud en nieuw.....hij en 2 vrienden hadden besloten dat het wel leuk was om nog eens een keertje mee te gaan voor een paar dagen :)

Geweldig toch.....bijna 21 en toch er voor kiezen om met paps en mams heel saai in een huisje in Belgie te gaan zitten omdat de hondjes moeten vluchten voor het vuurwerk.
#3384822
pearlsofpassion schreef: ma 26 aug 2019, 18:19 Ik hou van de afwisseling.
Moest ik werken zou ik vast de vakantie leuker vinden. Nu ik thuis ben, is het wel zwaar omdat ik geen moment rust heb. En ze kunnen ook behoorlijk stout en brutaal zijn en heel erg ruzie maken. :-X In die zin klinken de buurkinderen van Kaela bekend. :-[
Oh maar dat bedoel ik nog niet eens hoor. Kinderen kibbelen en met perioden kan dat heel flink zijn. Dat herken ik ook wel van mijn neefje en nichtje, die konden ook vreselijk zijn met elkaar. Dat je je echt afvroeg of er ooit ook maar iets aan opvoeding aan te pas was gekomen. Maar in hun goede momenten zag je dat echt wel hoor en die gaan dan ook echt wel weer de overhand krijgen als je ze goed door die mindere periodes heen geloodst krijgt.
Ik snap ook zeker dat het zwaar is. Drie kinderen is veel om de ganse dag voor klaar te staan. Echt respect hoor!

Waar ik me aan stoor bij onze buren, is dat die moeder het niet handelen kan en er dus maar overheen schreeuwt. En onaardig doet tegen de kinderen, het is altijd negatief. Ik heb in al die weken haar geen een keer iets leuks, liefs of aardigs tegen ze horen zeggen. Het zijn altijd snauwen, grauwen en bozigheden. En dat is onmacht, ik geloof niet dat ze akelig mens is of bewust er voor kiest om zo te doen. Maar de uitwerking is wel funest op de kinderen en bijzonder onaangenaam om als buitenstaander getuige van te zijn.
#3384827
Ontaarde moeder hier! :zwaai:

Ja, ik ben ergens blij dat de vakantie al weer een week voorbij is. Mijn kleuter was de laatste 1,5 week van de vakantie namelijk niet meer te pruimen. Niet dat ze geen dingen om te doen had, maar ze miste een stuk geestelijke uitdaging. En die bied ik niet (genoeg), want ik heb nog meer dingen te doen. Zoals de stofzuiger vasthouden, proberen de berg was in toom te houden, stront ruimen, etc.

Er zitten ook wel nadelen aan weer naar school gaan: hier is 2/3 van de kroost alweer snotverkouden (zieke man in miniformaat, maar dan x2) en 1/3 zit al op de ziektekiem te broeden.
Het is ook weer haasten in de ochtend, de wekker gaat om half 7-7 af. En net als iedereen ingesnoerd in de bakfiets zit, is er minimaal 1 die moet schijten of dat al heeft gedaan.
De vakanties zijn dan rustiger, ondanks dat er dan ook altijd 1 is die om 6 uur kukeleku zegt.

Maar ik zie ook de voordelen van schoolgang. Afgelopen donderdag ging de olijke tweeling alleen zonder mij naar de peuterspeelzaal. Ik heb in Mn eentje 1,5 uur boodschappen gedaan. Het was heeeeerlijk!


Ik heb niet van die brave geluidloze kindertjes. En daarbij zijn ze stuk voor stuk ook nog eens vreselijk eigenwijs. Geen idee hoe ze daaraan komen trouwens, aangezien meneer en ik ook zo meegaand als de pest zijn :P
Dus ik kan erg van de rust genieten. Alleen naar de wc! Mijn eigen gedachtes eens afmaken! Zitten op de bank zonder acuut als trampoline gebruikt te worden! Zelf een koekje eten zonder gelijk 3 hongerige vogeltjes om me heen, ook als ze net een royale maaltijd naar binnen hebben geschoven.
#3384829
Toen de meiden nog kleiner waren had ik dat ook. Was ik dolgelukkig als ik voor mijn werk een nacht in een hotel moest (mocht!).

Nu kunnen ze een heleboel zelf, en heb ik eigenlijk alleen nog “last” van alles wat ze laten slingeren en van het eeuwige geruzie tussen de zusjes ::) Maar ik hoef niet meer constant te entertainen, en kan nu ook even (kort) iets voor mezelf doen als ze thuis zijn. En ze elkaar niet afmaken ;D
#3384833
Ik ben ook blij dat de buurkinderen weer naar school gaan en dat ze 3 weken op vakantie zijn geweest :biggrin2:
Zelf hebben we geen kinderen, ik verbaas mij over het lawaai dat die kinderen de hele dag hebben. En ik verbaas mij over het feit dat ze de hele dag bezig gehouden lijken te moeten worden. Dan kan ik mij voorstellen dat ouders blij zijn dat ze weer naar school gaan! Mijn moeder was huismoeder, maar was echt niet de hele dag mij en mijn zus aan het entertainen... wij werden geacht een beetje creatief te zijn en zelf onze bezigheden te bedenken. :)
#3384847
Ik weet me van vroeger, voor zover mogelijk ;) , dat wij eigenlijk altijd buiten aan het spelen waren.... we woonden in een nieuwbouwwijk, waarvan bijna alle kinderen dezelfde leeftijd hadden en naar dezelfde school gingen (erg handig in een klein dorpje :P ).....
Nu, dit huis, betrokken wij 15 jaar geleden ook als 1ste bewoners, waarbij de kinderen ook rond dezelfde tijd geboren zijn en veel op dezelfde school zitten..... ook is tegenover ons huis een speeltuin, voetbalveld en gras..... dus ik moet zeggen, dat wij geluk hebben gehad ;) ..... opa’s en oma’s konden of wilden niet oppassen (van toen niet en van nu niet)..... zij hebben, deels, heel duidelijk gemaakt dat zij niet als oppas wilden fungeren omdat het onze keus was om kinderen te krijgen.... ik kan me daar heel goed in vinden en zal dat waarschijnlijk ook zo doen als mijn kinderen zover zijn....
Ik zal niet beweren dat, toen de kinderen klein waren, dat ze zich nooit hebben verveeld ofzo, of geen ruzie e.d., maar over het algemeen hebben ze zich prima zelf vermaakt met van alles en nog wat....
Nu ze een stuk ouder zijn, 15 en 17, hebben ze het (te) druk met huiswerk, sporten, dus is het helemaal genieten als ze vakantie hebben....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door