Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3384572
Ik heb de laatste paar jaar enorm last van mijn huid en haar. De onderliggende oorzaak is waarschijnlijk stress en hormonale verandering (gestopt met orale anticonceptie).

Het uit zich in verschillende zaken: puistjes, roos, jeuk, haar dat breekt en uitvalt en in de zomer vlekjes op mijn romp (lijkt Pityriasis versicolor te zijn).

Die zaken zouden allemaal veroorzaakt kunnen worden door het gist Malassezia dat overwoekerd. Het is te bestrijden met pillen en lotions, maar ik zou liever geen lapmiddel willen gebruiken, maar iets wat langdurig werkt.

Iemand ervaringen of ideeën?
Door Lizzy
#3384597
Nee, maar bij honden gebruiken we heel graag een oplossing van appelazijn tegen gisten, een spoeling zeg maar. En ook oregano olie (inwendig en uitwendig), kokosolie (inwendig en uitwendig) en Pau D'Arco om de weerstand op te vijzelen. Oh, en kefir. Tegenwoordig heb je mooie kefir van rauwe melk bij reformwinkels (https://www.rawmilkcompany.nl/producten/kefir/). Het is jammer dat het erg duur is, anders zou ik dit blijvend blijven drinken. Wat ook erg belangrijk is (vind ik - en ik weet dat veel mensen het daar niet mee eens zijn) is suikervrij eten/drinken.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3384599
Lizzy schreef: vr 23 aug 2019, 16:30 Nee, maar bij honden gebruiken we heel graag een oplossing van appelazijn tegen gisten, een spoeling zeg maar. En ook oregano olie (inwendig en uitwendig), kokosolie (inwendig en uitwendig) en Pau D'Arco om de weerstand op te vijzelen. Oh, en kefir. Tegenwoordig heb je mooie kefir van rauwe melk bij reformwinkels (https://www.rawmilkcompany.nl/producten/kefir/). Het is jammer dat het erg duur is, anders zou ik dit blijvend blijven drinken. Wat ook erg belangrijk is (vind ik - en ik weet dat veel mensen het daar niet mee eens zijn) is suikervrij eten/drinken.
Kun je niet ergens rauwe melk kopen bij jou in de buurt? Ik koop altijd biologische rauwe melk (sinds we geen melkgeiten meer hebben) voor 1 euro per liter en maak zelf kefir daarmee.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3384600
Wat retegoed werkt, maar waar de meeste mensen niet aan willen is alle granen en alle suikers uit je dieet gooien. Ik had psoriasis: haaruitval en overal wondjes met vocht. Dieet veranderd en nooit meer last (tot ik een keer zondig, dan is het direct weer raak).
Door Lizzy
#3384601
Doranto schreef: vr 23 aug 2019, 16:50 Kun je niet ergens rauwe melk kopen bij jou in de buurt? Ik koop altijd biologische rauwe melk (sinds we geen melkgeiten meer hebben) voor 1 euro per liter en maak zelf kefir daarmee.
Ja, ik heb dat ooit geprobeerd (meerdere keren) maar ik vind dat niet te drinken :-[ . Ze maken bij de rawmilk company ook gebruik van gevriesdroogde poedercultuur. Voor de oerkefir gebruiken ze wel de kefirkorrels maar dat is alleen te koop in hun eigen winkel in De Lutte en bij het afhaalpunt Fakkert Diervoeders in Heino. Maar al woonde ik ernaast, ik denk niet dat ik het ging proberen :biggrin2:
Door frodo quin
#3384608
Dit is er eentje die op vetten leeft, die op de huid. Het is trouwens niet dat ik een vette huid heb, want als ik niet smee krijg ik problemen, maar smeren mag hier dus niet mee.

Suiker eet ik quasi nooit en granen de laatste tijd iets meer omdat ik er geen gewicht bij krijg, wat ook niet vreemd is met mijn calorie-inname. Maar in de periode dat die huid en haarproblemen zijn begonnen at ik beide net nagenoeg niet (en verder ook niet veel, maar soit ::) )

Wat is eigenlijk het verband tussen dit gist en suikers?
Door Siberienne
#3384610
frodo quin schreef: vr 23 aug 2019, 17:26 Dit is er eentje die op vetten leeft, die op de huid. Het is trouwens niet dat ik een vette huid heb, want als ik niet smee krijg ik problemen, maar smeren mag hier dus niet mee.

Suiker eet ik quasi nooit en granen de laatste tijd iets meer omdat ik er geen gewicht bij krijg, wat ook niet vreemd is met mijn calorie-inname. Maar in de periode dat die huid en haarproblemen zijn begonnen at ik beide net nagenoeg niet (en verder ook niet veel, maar soit ::) )

Wat is eigenlijk het verband tussen dit gist en suikers?

Gisten leven van suikers (als in, zo maak je alcohol door gisten suikers om te laten zetten, ‘vergisten’). Vrouwen met slecht geregelde suikerziekte hebben ook vaker gistinfecties van de vagina bv.
Dus er is wel een verband. Maar ik twijfel eraan of suikers bij gisten zoals malassezia of bij de zogeheten ‘dermatofyten’ (bv gisten die ringworm geven) suiker in het dieet veel effect heeft.

Malassezia is een opportunist, veel mensen dragen die bij zich zonder last, waarschijnlijk is er dus wel iets in de balans van je huid verstoord als je er zo’n last van hebt. Ik heb zelf geen adviezen, kwam wel nog deze site tegen https://simpleskincarescience.com/pityr ... ezia-cure/
Door frodo quin
#3384612
Siberienne schreef: vr 23 aug 2019, 17:37 Gisten leven van suikers (als in, zo maak je alcohol door gisten suikers om te laten zetten, ‘vergisten’). Vrouwen met slecht geregelde suikerziekte hebben ook vaker gistinfecties van de vagina bv.
Dus er is wel een verband. Maar ik twijfel eraan of suikers bij gisten zoals malassezia of bij de zogeheten ‘dermatofyten’ (bv gisten die ringworm geven) suiker in het dieet veel effect heeft.

Malassezia is een opportunist, veel mensen dragen die bij zich zonder last, waarschijnlijk is er dus wel iets in de balans van je huid verstoord als je er zo’n last van hebt. Ik heb zelf geen adviezen, kwam wel nog deze site tegen https://simpleskincarescience.com/pityr ... ezia-cure/
Ja bij bv candida, maar deze leeft op vetten. Huidvetten of van lotions dat je smeert, niet van suikers.

Maakt niet dat er geen verband kan zijn met suiker in de voeding, maar dus niet op deze manier. Vandaar mijn vraag.

Bedankt voor de link.

Azijnspoeling net geprobeerd.
Door frodo quin
#3384704
Misschien is dat ook het proberen waard.

Ik heb er trouwens niet continu last van en het is duidelijk minstens deels door stress.

Bedankt voor alle tips!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door