Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3384640
Kaela schreef: vr 23 aug 2019, 17:09 Ik ben wel minder bang als ik zie dat een verstandig en fysiek sterk iemand zo’n hond hanteert. Maar ik blijf bang. Want ook bij een verstandig iemand kan de lijn breken, een deur per ongeluk open blijven staan enz.

In eerdere discussies is het al eens mooi samengevat: een hond die bij ontsnapping het leven van andere honden (en mensen!) direct in gevaar brengt, hoort niet in de maatschappij. En dat zijn overwegend het type hond dat van oorsprong vechthond waren. Niet in de laatste plaats omdat daar ook nog eens idioot veel van zijn.

Verder ga ik met Kaio mee. Een jachthond jaagt, een border drijft, een newfie zwemt, een vechthond vecht. En dat wil niet zeggen dat elk exemplaar een complete tikkende tijdbom is, maar je moet je wel bewust zijn van de aard van het beestje. En daar komt heel erg veel verstand bij kijken om het goed te managen, van fokkerij tot hoe een eigenaar er mee omgaat. En wat mij betreft worden daar strenge regels bij gehandhaafd zodat de aanvallende honden en hun slachtoffers niet continu de dupe worden van onkunde en ontkenning.
Voor elk ras dat door fysieke of mentale eigenschappen een verhoogd risico geeft in de maatschappij. Laat mensen er maar meer voor doen om verstandig met hun hond om te gaan. Zou op vele vlakken ergernis schelen en veiligheid verhogen.
Niet om je te willen beledigen, maar oprecht nieuwsgierig; hoe zie jij die zin met het gedrag wat Oscar vertoonde? Want als bij hem de lijn zou breken in een bos waar mensen met hun paarden recreëren zou hij toch ook wel een serieus gevaar zijn toch?

Meer ook omdat ik me afvraag, waar trek je dan de grens?
Door Lizzy
#3384644
Niks helpt. Met je telefoon spelen mag ook niet. Nou, van mijn huis naar de snelweg richting Den Haag (en dat is echt een flutstukje, zeg 5 km) zie ik op een goeie dag zo maar 8 mensen met hun telefoontje pielen.

En toch...... Heb ik de indruk dat ik nu veeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaker allerlei soorten vechthonden zie op straat als toentertijd toen ze verboden waren. En waren dit nou bijna altijd mensen die niet ontkennen wat ze aan het lijntje hebben: zeek ik er niet over. Maar nee, het is allemaal het niveau : Pitbulletje met kind dat over hundjelief hangt en dan de tekst erbij "mijn hond is super lief, doet nooit wat".

Dus wat mij betreft terug naar verbieden. Had van mij niet gehoeven als in dit land iets te handhaven viel maar in dit land kun je niet handhaven. Werkt niet. Want altijd overal aan de lijn + muilkorf had ik ook prima gevonden. Maar dat valt niet te handhaven, dus dan maar verbieden.
Door Lizzy
#3384645
En nee, het zijn niet alleen vechthonden die zich als een hond gedragen (en bijv. bijten of uitvallen of niet terug deinzen voor een robbertje vechten). Maar ik heb liever een valse Chihuahua in de nek van mijn hond hangen of in mijn eigen enkel dan een Pitbull XXL mega bully.

Want ik ben hier wel bang voor hoor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weet je, kunnen schatjes van honden zijn. Maar je hond zal er maar ruzie mee krijgen :-X
Door yazzie
#3384648
Pfffff…. ik ben al weg... Echt... En ja, ook hier zullen gerust vreselijk lieve honden tussen zitten maar ik moet er niet aan denken... Ik ben gegarandeerd mijn hond kwijt, en nou heb ik niet eens een kleine hondje (maar wel een zeer sociale, zachte, jonge herder). Kleine moeite voor mij om rechtsomkeert te gaan of uit te wijken. Ik waak gewoon altijd voor de veiligheid van mijn hond, op meerdere gebieden, dat heeft gewoon prioriteit. Er zijn zoveel honden waar mijn eigen hond veel veiliger mee kan spelen dus waarom zou ik überhaupt het risico nemen?

En ja... dat handhaven... Politie (en wat al niet meer) staat zo enorm onder druk, die kunnen dat onmogelijk in de schoenen geschoven krijgen. Speciale boa's in dienst van de gemeente misschien? Zeg ik wel heel makkelijk, is misschien ook totaal niet uitvoerbaar
Door Lizzy
#3384651
yazzie schreef: za 24 aug 2019, 11:05 Pfffff…. ik ben al weg... Echt... En ja, ook hier zullen gerust vreselijk lieve honden tussen zitten maar ik moet er niet aan denken... Ik ben gegarandeerd mijn hond kwijt, en nou heb ik niet eens een kleine hondje (maar wel een zeer sociale, zachte, jonge herder). Kleine moeite voor mij om rechtsomkeert te gaan of uit te wijken. Ik waak gewoon altijd voor de veiligheid van mijn hond, op meerdere gebieden, dat heeft gewoon prioriteit. Er zijn zoveel honden waar mijn eigen hond veel veiliger mee kan spelen dus waarom zou ik überhaupt het risico nemen?

En ja... dat handhaven... Politie (en wat al niet meer) staat zo enorm onder druk, die kunnen dat onmogelijk in de schoenen geschoven krijgen. Speciale boa's in dienst van de gemeente misschien? Zeg ik wel heel makkelijk, is misschien ook totaal niet uitvoerbaar
Ik geef de politie ook niet de schuld hoor. Zij doen wat ze kunnen. Ze hebben maar zoveel budget en zoveel politie agenten om de klus te klaren in NL. Dus de overheid verbied van alles maar denkt er niet aan om het ook ff op te nemen in het budget van de handhavers. Kijk, dan gaat het bij voorbaat al niet werken.

Deze honden, al zijn ze nog zo lief en sociaal, ook met andere honden: als ze kwaad worden (en wat mij betreft mogen de mensen zeggen dat ze een heeeeeeeeeeeeel lang lontje hebben - ik denk daar dan net ff wat anders over) : dan is geen enkele hond opgewassen tegen dit soort honden. Dus jouw honden, mijn honden, de honden van de hele straat hier: die leggen het lootje.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3384652
eelke schreef: za 24 aug 2019, 09:26 Niet om je te willen beledigen, maar oprecht nieuwsgierig; hoe zie jij die zin met het gedrag wat Oscar vertoonde? Want als bij hem de lijn zou breken in een bos waar mensen met hun paarden recreëren zou hij toch ook wel een serieus gevaar zijn toch?

Meer ook omdat ik me afvraag, waar trek je dan de grens?
Heel terechte vraag!

Oscar was een serieus gevaar. Maar wel van een trainbaar niveau. Toen het escaleerde ging hij zo door het lint dat het een kwestie van vasthouden en hopen dat ik (en mijn lijn!) het hield!
Toen ben ik gaan trainen. Want zeer terecht, dit kan niet! Ik heb hem aan de lijn getraind tot het niveau dat er op 2 meter afstand een paard in galop langs kon komen en hij rustig bleef. Waardoor ik een extra zekerheid had ingebouwd. Eerst mentale controle (de training en de rust die hem dat gaf) en daarnaast nog altijd die fysieke controle als reserve, waarbij ik dus ook extreem zorgvuldig in mijn materiaal was. Ik liep niet met een lijntje van de action zullen we maar zeggen.

Voor mij voelde dat als ruimschoots veilig. En ik ben een enorme zeikerd daarin, want ik ben met mijn grote mond minimaal net zo streng voor mezelf! Ik rij zelf ook paard, ik zou NOOIT een Oscar achter me aan willen hebben.
Had ik dat niet voldoende gevonden, zou ik verdere maatregelen hebben genomen. Tot ik op een acceptabel niveau van veiligheid zou zijn gekomen. Ik had daar nog wel wat ideeën voor, want als je midden in de stad woont, zijn paarden natuurlijk een relatief beperkt probleem.

Maar als ik het niet veiliger had kunnen krijgen als toen het compleet mis ging, dan had ik een hele definitieve beslissing genomen. En dat is geen grootspraak, dat meen ik serieus.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3384688
Heb in het asiel gewerkt, echt super lieve staffords/pitjes gezien.
Ook golden gezien met het golden syndroom.
Wat kan in onze maatschappij?
Wat er al eerder geschreven is, vaak ligt t aan de baas.
Voor de klaapkaken zoals ze genoemd worden, heb je een bepaald slag mensen, maar dat is ook voor de borders, herders, Maltees.
Het slag mensen voor staffords kan je ook weer indelen in de mensen die een goede fokker kiezen, lijnen weten, de andere type, moet een hondje, nu, voor paar euro, weten niks van karakter voor ouders en, en wat deze honden nodig hebben.

Hier op bp zijn er ook mensen die een staffords/buldog hebben, hoeveel lopen er met een breakstick?
Ik denk dat als je op straat aan de eigenaren vraagt van dit soort honden draag jij een breakstick bij je, er een heleboel niet weten wat het is, laat staan erbij zich hebben.

Want hoe lief jou hond is, staffords, herder, poedel, labrador, als hij aangevallen word door een niet zo lieve hond,is er een grote kans dat hij zich verdedigt en terugbijt.
Uit ervaring weet ik dat een vecht hond, bijna niet los te krijgen is, en wat dan.?
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3384691
Men is hier TE tolerant... vooral niets verbieden, alles mag en kan, want als je je aan regels houd enzo, dan..... idem dito met.. nou ja, dat zal ik maar niet zeggen, want dan ben ik rascistisch etc....
Door Siberienne
#3384692
Lizzy schreef: za 24 aug 2019, 11:52 Ik geef de politie ook niet de schuld hoor. Zij doen wat ze kunnen. Ze hebben maar zoveel budget en zoveel politie agenten om de klus te klaren in NL. Dus de overheid verbied van alles maar denkt er niet aan om het ook ff op te nemen in het budget van de handhavers. Kijk, dan gaat het bij voorbaat al niet werken.

Deze honden, al zijn ze nog zo lief en sociaal, ook met andere honden: als ze kwaad worden (en wat mij betreft mogen de mensen zeggen dat ze een heeeeeeeeeeeeel lang lontje hebben - ik denk daar dan net ff wat anders over) : dan is geen enkele hond opgewassen tegen dit soort honden. Dus jouw honden, mijn honden, de honden van de hele straat hier: die leggen het lootje.
Tenzij ze gaan rennen. zowel jouw honden als mijn honden lopen die onderste hond er met gemak uit. Die bouw.... ik ben ooit bedreigd door iemand dat hij zijn Engelse bulldog los zou laten en dat ik dacht ‘1 sprintje en dat beest van jou ligt op apegapen’

Ok nu effe serieus ; ik ben het met je eens.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3384709
Hier op bp zijn er ook mensen die een staffords/buldog hebben, hoeveel lopen er met een breakstick?
Ik ;) en niet vanwege Pum, daar zit geen kwaad in en ik vind bullterriers sowieso niet in de categorie vechthond vallen (en dat zeg ik niet omdat ik er 1 heb en 2 gehad en daarom met een roze bril kijk ;) )
Ik heb de breakstick aangeschaft toen bij mijn Boontje, staffordshire bullterrier, het beruchte knopje om ging. En met om ging bedoel ik niet dat hij ging vechten. Want dat mocht ie niet ;) Maar ja; zijn lontje werd heel kort. En dus ging ie niet meer los, tenzij alleen en omheind gebied. Helaas heb je zat fietsbellen van hondenbaasjes die hun hond gewoon op de jouwe af laten lopen en toen heb ik een breakstick gekocht. Nooit nodig gehad btw, Boontje ook een keer in m'n nek getild vanwege een hysterische yorkshire terrier die hem bleef aanvallen.

Maar die breakstick heb ik nog steeds, in m'n wandelrugzak. Waarom? Ik hoop het nooit mee te maken, maar als ik een hond tegenkom die mijn, of willekeurig wiens hond niet wil loslaten, heb ik altijd dat hulpmiddel nog....
Gebruikersavatar
Door doranto
#3384713
Inge en Bono schreef: za 24 aug 2019, 23:27 Maar die breakstick heb ik nog steeds, in m'n wandelrugzak. Waarom? Ik hoop het nooit mee te maken, maar als ik een hond tegenkom die mijn, of willekeurig wiens hond niet wil loslaten, heb ik altijd dat hulpmiddel nog....
Goh, dat ik daar niet aan gedacht heb, om zo'n ding aan te schaffen! Dat had mij ietsje meer rust kunnen geven toen mijn bordercollietje Sissy ouder werd en slechter ter been. In die tijd kwam ik regelmatig loslopende staffords tegen en ik was als de dood dat ze haar zouden aanvallen. Ze kon zich natuurlijk sowieso niet tegen zo een hond verdedigen, maar kon toen ook niet meer weg rennen.... Gelukkig is ons dat toen bespaard gebleven.
Door Lizzy
#3384717
Siberienne schreef: za 24 aug 2019, 20:16 Tenzij ze gaan rennen. zowel jouw honden als mijn honden lopen die onderste hond er met gemak uit. Die bouw.... ik ben ooit bedreigd door iemand dat hij zijn Engelse bulldog los zou laten en dat ik dacht ‘1 sprintje en dat beest van jou ligt op apegapen’

Ok nu effe serieus ; ik ben het met je eens.
Ja, maar zo slim zijn die van mij niet :biggrin2:

En ze laten zich ook het kaas niet van hun brood eten. Ik heb gezien hoe Biscuit in verweer kwam toen een Bull Mastiff vond dat haar dochter Fritzi dood moest. Dat arme ding wilde letterlijk zichzelf op offeren om haar kind te beschermen....
Door Siberienne
#3384755
Lizzy schreef: zo 25 aug 2019, 09:42 Ja, maar zo slim zijn die van mij niet :biggrin2:

En ze laten zich ook het kaas niet van hun brood eten. Ik heb gezien hoe Biscuit in verweer kwam toen een Bull Mastiff vond dat haar dochter Fritzi dood moest. Dat arme ding wilde letterlijk zichzelf op offeren om haar kind te beschermen....
ik ben bang die van mij ook niet. Maar ik heb ze wel ooit in actie gezien met een losse rottweiler en bordeauxdog die op ze af gestoven kwam en dat was een vrij geoliede machine van 2 die zich erg duidelijk lieten gelden en dat liep toen goed af. Soms denk ik wel eens dat juist zachtaardige honden een groter risico lopen. Maar misschien is dat naïef.... ik kom niet veel vechthonden tegen hier.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door