Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383486
Ik vind persoonlijk een basset qua uiterlijk niet zo'n probleem. Een pup heeft veel extra vel, maar een volwassen basset niet. Ook groeien ze voor een groot deel in hun oren. Ze kunnen ook prima ademen en hebben een uitstekend uithoudingsvermogen. Ja ze hebben korte poten, maar die zijn ook goed en stevig gebouwd.
De ogen geven verder ook geen problemen volgens mij.
Zelf heb ik natuurlijk ook een kortpoot en ook in mijn ras zitten extremen. Zo lang je die extremen links laat liggen kunnen die honden gewoon alles wat een normaal potige hond ook kan. De dingen die ik mijn hond niet laat doen, zijn dingen die langpoten ook beter niet doen zoals behendigheid, van de bank springen enz. Dat is ook voor geen enkele hond gezond.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

#3383489
chery schreef: vr 09 aug 2019, 14:48 Ik ben dus eigenaresse van 3 hele ongezonde platsnuiten.(die overigens normaal functioneren)
Ik begrijp jullie helemaal over de gezondheid en sta ook vierkant achter een gezonde in mijn geval franse te fokken.

Maar ze gaan helemaal los op die snuiten, maar dat is niet het enige probleem.
Alles wat daarachter zit is belangrijk zo niet belangrijker.
Er lopen bulldoggen rond met een prachtige neus en open neusgaten die toch benauwd zijn. De luchtpijp is zo belangrijk, maar dat staat niet in het rapport dat deze gemeten moet gaan worden.
Ruggen wordt niet over gepraat. Patella? Hoor je ze niet over.
De verplichte conditietest is wel 1 minuut langer geworden!!!
Dus ik begrijp het niet......

Ik heb een teef helemaal laten testen, een teef met meer neus. Luchtpijp laten meten, rug foto's, patella. Alleen de ecvo onderzoek mist nog, maar daar gaat ze 22 augustus voor.

Ik hou van dit ras, kan er niks aan doen. Ik wil proberen mee te doen een gezondere franse te krijgen.
Ik ben ervoor om stamboomloze honden in te zetten, maar die wel gezond zijn dmv testen.

We hebben via de hbc club per direct GEEN verplichting meer om kwalificaties te behalen op de show. Ik ben er blij mee, want op de show werd ik ook niet blij.....

Maar ik vind ook dat de idiote pup prijzen eraf moeten. Er zijn een aantal fokkers die al met meer neus en inkruizingen van geen fci honden bezig zijn. Maar 2250 euro voor een pup!!! Dan vraag je erom dat men naar een broodfokker gaat. Ik vind dat geldwolven.
Ik denk dat als de pup prijs normaal blijft, je een hond aan kan bieden die uit geteste ouders komt dat de broodfok er ook meer uit gaat.

Maar misschien heb ik makkelijk praten, ik wil en hoef er niet van te leven.

Maar wie ben ik, een liefhebber van een gezonde franse.

Welk ras is er straks aan de beurt? De teckel, basset, dalmaat, dobermann, duitse herder????
Zolang een kortsnuit normaal kan functioneren dan is er in mijn ogen geen sprake van een ongezonde kortsnuit. Belangrijkste is wat mij betreft dan ook de focus op normaal kunnen functioneren en excessen aanpakken. Wanneer een kortsnuit in rust of na korte inspanning al aan het piepen en snurken is, dan is er in mijn ogen sprake van een ongezonde kortsnuit.
Maar ook andere honden van andere rassen kennen ongezonde exemplaren. Dan denk ik ook bijvoorbeeld aan Duitse herders die niet meer normaal kunnen lopen.
Wat dat betreft mag er van mij meer gekeken worden naar hoe honden er rond 1900 uitzagen. Toen moesten honden nog gewoon 'fit for function' zijn.

Er wordt nu vooral naar de kortsnuit gekeken omdat het daar zo zichtbaar is dat de steeds kortere snuiten zorgen voor problemen. Maar dat is zeker niet het enige probleem in de raswereld.
#3383491
pearlsofpassion schreef: vr 09 aug 2019, 14:53 Nu ga ik wel iets zeggen, wat misschien mensen kwaad gaat maken, en dat spijt me dan. Maar steeds als ik dit topic lees, moet ik eraan denken.
Jullie lijken het allemaal wel eens te zijn hierin, maar de meesten zijn ook gek op puppy Basil (fransbulletje, voel je niet aangevallen aub, het had net zo goed iemand anders kunnen zijn, maar jullie pup is nu toevallig veel in beeld.)

Ik begrijp dat zo'n basset van karakter een super hond is maar jullie vinden hem ook heel mooi en schattig. Hoe valt dat dan te rijmen met dit topic?
OK, het is niet ontzettend uitgesproken, op elk punt kan je een ras vinden die dat erger heeft.
Maar ik vind dat persoonlijk toch ook geen aangename bouw voor de hond zelf. En wel om een aantal punten.
De oren zijn zo lang dat het lastig wordt, het teveel aan huid geeft plooien die gemakkelijk broeien, ik vind hem ook erg korte poten hebben en ik verbaas me erover dat zelfs de puppy's al zo'n erg hangende oogleden hebben waardoor je het rood eronder ziet en ze al stokoud lijken.
Ik begrijp dat veel mensen dat leuk en mooi vinden, maar ik vind het zielig. :-[
En als ik dit topic lees, vraag ik me af hoe jullie dan eigenlijk tegenover een hond als Basil staan? Zouden jullie dan liever een paar dingen aan hem anders zien, of is hij qua bouw gewoon goed? Zou je wat veranderen als je kon? Als er andere basset's gefokt zouden worden, zouden die dan je voorkeur hebben? Of zien jullie hier geen probleem in?

@fransbulletje,ik hoop dat je m'n reactie kan plaatsen en relativeren. Ik zie ook wel dat jullie Basil een prachtig leuk pupje is en een komiekje. En ik vind het heerlijk om hem met Oliver bezig te zien. Ik begrijp ook volkomen waarom jullie gek op hem zijn. Maar persoonlijk vind ik het moeilijk om door zijn uiterlijk heen te kijken en te doen of alles goed is. Ik hoop dat je dat begrijpt en ik wil je zeker niet kwetsen.
Nee, ik snap je vraag wel en ik vind het ook wel een terechte vraag. En ik vind Basil ge-wel-dig zoals je weet. En ik houd van Bassets. Gewoon omdat het van die vreselijke lieve honden zijn. En voor het mooie (eigenlijk, als je diep in mijn hart kijkt) vind ik Basil ook wel wat te zwaar. En hadden zijn ogen wat minder mogen hangen. Hij is nu wat hij is en ik vind hem geweldig lief, schattig en aandoenlijk en ik hoop dat hij gezond 16 jaar mag worden. Die potentie heeft hij naar mijn mening wel, want hij is niet gebouwd als de Teckel op pagina 1 of de Mastino op pagina 1. En ik hoop dat Basil niet te zwaar en "hangend" gaat uit groeien. De tijd zal het leren.

Maar zo gaat ie niet worden:

Afbeelding

Zo ook niet natuurlijk:

Afbeelding

Maar zoals deze hond gebouwd is, op deze 2de foto: staat naar mijn mening hem niks in de weg om gezond en prettig door het leven te gaan.

Voor mij persoonlijk (en dat heb ik ook in Basil's topic geschreven) vind ik de Basset Hound te zwaar en teveel hangend oog/teveel vel. En wat mij betreft mag ook hier een stoplicht gehanteerd gaan worden "te zwaar en te korte poten/laag op de grond, teveel vel/hangend oog = rood, mag niet, verboden. Dus ja, ik vind Basil in 1 adem super! Maar ik vind ook dat fokkers die overdrijven bij het fokken van de Basset Hound evengoed aan banden gelegd moeten worden. Doen ze het nu niet zelf, doet de overheid het.

En nee, ik weet dat de Franse Bulldog niet alleen problemen heeft met de lengte van de neus. Maar ze zijn in Utrecht (waar het stoplichtmodel vandaan komt) niet achterlijk. Het is een begin. En we zijn nog lang niet klaar met het fenomeen rashond. Mark my words, dit is het begin.
#3383494
pearlsofpassion schreef: vr 09 aug 2019, 14:53 Nu ga ik wel iets zeggen, wat misschien mensen kwaad gaat maken, en dat spijt me dan. Maar steeds als ik dit topic lees, moet ik eraan denken.
Ik vind het trouwens wel goed dat je het aankaart hoor PoP! En niks is natuurlijk zo hypocriet als de mens. Mij stoort het enorm dat omwille van de schoonheid bij de Dalmaat fokken zoals we fokken. Maar ik heb het zelf ook gedaan, heb er hier drie rondlopen (en daarvoor ook nog een paar gehad) en als je mij vraagt "wat is de leukste mooiste hond op deze aarde?" roep ik voluit "de Dalmatische Hond". Ik houd van de bouw van de hond (en die is echt wel fit for function!!!) maar ik houd ook van die korte pure witte vacht met die git, kolen-zwarte stippen :-\ . Ja, ik kan er niks aan doen, ik vind het prachtig..... Maar ja, ik ben zo langzamerhand wel zo ver dat ik echt vind dat we om ethische en gezondheids redenen concessies moeten doen op het uiterlijk.
#3383497
Het topic van Basil mag verwijderd worden!

De discussie over kortsnuiten heb ik op willen reageren alleen lukte niet, steeds was reactie weg maar nu wordt Basil hier ter discussie gesteld en dat gaat mij gewoon te ver.

Volgens dier&recht zijn er geen gezonde stamboom honden dus wat zijn de volgende rassen die kapot gemaakt gaan worden.

Ik ben er klaar mee en zeg het barfforum gedag!
#3383499
fransbulletje schreef: vr 09 aug 2019, 16:02 Het topic van Basil mag verwijderd worden!

De discussie over kortsnuiten heb ik op willen reageren alleen lukte niet, steeds was reactie weg maar nu wordt Basil hier ter discussie gesteld en dat gaat mij gewoon te ver.

Volgens dier&recht zijn er geen gezonde stamboom honden dus wat zijn de volgende rassen die kapot gemaakt gaan worden.

Ik ben er klaar mee en zeg het barfforum gedag!
Jeetje......... Nou dat is echt ontzettend jammer. En dit had ik ook eerlijk gezegd niet van je verwacht.... We hebben toch gewoon een open en eerlijke discussie met elkaar over rashonden en hun uiterlijk? En daarbij hebben we het toch niet alleen over Basil en kortsnuiten maar nemen we toch alle rashonden onder vuur? De Berner Sennen is aan bod gekomen, de Dalmatische Hond is aan bod gekomen, de Teckel is aan bod gekomen, de New Foundlander is aan bod gekomen. De Mastino is aan bod gekomen. En zo kunnen we eindeloos door gaan, de lijst is eindeloos lang!

Waar het gewoon om gaat is dat we bij het fokken van rashonden ervoor moeten zorgen dat het uiterlijk van de hond hun fijne leven niet in de weg staat. En ja sorry maar niemand kan toch ontkennen dat dit nu bij heel veel (zo niet alle!) rassen het geval is?

Dus daar mogen we niet over praten? Nou. Ik ben echt teleurgesteld in je reactie. Ik snap best dat het even een beetje pijn doet zo'n vraag van PoP en de antwoorden die daar op komen. Maar nogmaals, het gaat helemaal niet over Basil, het gaat helemaal niet over kortsnuiten! Je voelt je naar mijn idee echt onnodig persoonlijk aangevallen.
#3383516
Hanny schreef: vr 09 aug 2019, 16:54 Ik wordt ook uitgelogd. Huppekee, iets geschreven, versturen en nee hoor "inloggen".
Dat gaan het niet worden. Komt vast wel goed, maar nu nog even niet.
Hanny, dit is een bekend probleem. En dit is de oplossing:

"Je moet denk ik even uitloggen en dan je browser cache leegmaken, dan opnieuw inloggen met de optie Blijf ingelogd".
#3383522
Summerditches schreef: vr 09 aug 2019, 14:50 Ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen..we hebben het toch over gefokte mismakingen..Eigenlijk weet ik ook niet wie ik minder snap de fokster (die dik verdiend aan vraag en aanbod) of de koper die opzoek gaat naar "de korste neus"..Hoe achterlijk ben je eigenlijk..Afgezien van veel andere argumenten...weet je wel hoeveel dierenartsrekeningen er op je liggen te wachten in de (korte) periode dat je je hondje bij je hebt..Vrienden van ons hebben echt naar een goede Franse Bull gezocht..toch moeten laten opereren aan benauwdheid/snurken etc terwijl hij zeker geen TE korte neus heeft..Kosten € 700,00 wordt niet door de verzekering gedekt omdat het "aangeboren is"..
En dat bedoel ik dus, neuslengte zegt niet alles. Buiten dat, een goede fokker had de operatie vergoedt.
#3383524
fransbulletje schreef: vr 09 aug 2019, 16:02 Het topic van Basil mag verwijderd worden!

De discussie over kortsnuiten heb ik op willen reageren alleen lukte niet, steeds was reactie weg maar nu wordt Basil hier ter discussie gesteld en dat gaat mij gewoon te ver.

Volgens dier&recht zijn er geen gezonde stamboom honden dus wat zijn de volgende rassen die kapot gemaakt gaan worden.

Ik ben er klaar mee en zeg het barfforum gedag!
Ik begrijp wel een beetje wat ze bedoeld. Er zijn gewoon bepaalde forumleden die denken dat iedere kortsnuit of iedere basset of iedere whatever ongezond is. Die hebben dat oordeel en punt uit. Maar er zijn echt veel normaal functionerende, in mijn geval, bullen. Maar bij deze mensen is dat geen dicussie.

Hoe vaak krijg ik de reactie als mijn meiden aan het racen zijn met andere honden. Huh kan dat wel?? Dat zijn toch die hondjes die niet kunnen ademen en rennen??? Aan de ene kant frustrerend, aan de andere kant ben ik super trots, dat mijn bulletjes laten zien dat ze gewoon hond zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door