Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383422
Wanneer ik het artikel over de berispte fokker van de designerkat lees heeft de nvwa voorlopig nog genoeg te doen in de ras wereld (https://nos.nl/l/2295927).
Maar het is wel een eerste signaal richting handhaving. Wanneer dan ook wordt gedaan aan naming & shaming van de berispte fokkers dan is dat misschien nog wel een belangrijker straf dan de boete alleen.
#3383427
En toch hoe terecht het ook lijkt en is dat er meer op de gezondheid van kortsnuiten gelet word, ben ik ook heel bang waar dit heengaat.
De Bambino fokker nu berispt is, was al uit zichzelf gestopt voor ze de berisping kreeg, katten waren al lang en breed voor de uitslag kwam gesteriliseerd.

Maar hoe erg is zo een bambino nou (al zou ik ze nooit willen want ik vind het gewoon niet aantrekkelijk), ze hebben korte poten net als bijvoorbeeld de teckel maar als ik filmpjes zie wat die katten allemaal doen noem ik ze nou niet echt gehandicapt, net als ik dat niet vind van teckels als je ziet hoe hoog de gemiddelde teckel kan springen..
Het naakte zou een probleem zijn omdat ze dan niet alleen naar buiten kunnen omdat ze verbranden, witte katten hebben dat zelfde probleem die zie ik veelvuldig buiten. Naaktkatten zie je alleen buiten als ze ontsnapt zijn, niemand laat zijn naaktkat alleen buiten eigen terein lopen, want nog voor je kat de zon gezien heeft, zijn ze al door iemand opgepakt. De kans dat ze gestolen worden als ze buitenlopen is heel veel groter dan dat ze verbranden.
Maar dier en recht stopt niet bij het naakte ook de verschillende rexen bij katten zijn verschrikkelijk sielugh en moet een verbod op.

Nu zijn ze bij honden bezig om alle stamboom kortsnuiten aan te pakken, al het snuit- en stamboomloze laten ze in hun aanvallen buiten beschouwing. Als ze het voor elkaar hebben dat er geen enkele stamboom hond meer met korte snuit mag worden gefokt, zal dier en recht echt niet stoppen, want ook bijv. de dalmaat is een mooie prooi met hun uraat problemen (fokkers die dus willens en wetens dieren met problemen op de wereld zetten), dieren met veel haren vind dier en recht ook sielugh dus old english Sheepdog, poedel enz. mogen ook niet meer want ja die arme dieren staan uren en uren op de trimtafel en dat is natuurlijk al mishandeling op zich als we dier en recht moeten geloven, ::) . Trimsalons ook maar verbieden dan...
Quote van de site van dier en recht:
Vachten die minder of helemaal niet verharen vragen veel meer verzorging. Het ontklitten van zo’n vacht vergt wekelijks uren werk, voor het dier geen pretje. Meerdere keren per jaar moet de vacht geknipt worden; dat betekent urenlang stilstaan in de trimsalon. Bij langharige honden hangt het haar vaak voor de ogen, wat het zicht belemmert. Dit alles betekent onnodig lijden voor de dieren.
Teckels krijgen hernia's. Naakthonden geld hetzelfde voor als naaktkatten. En zo is er op ieder rasdier wel wat te vinden want ze zijn zo makkelijk te traceren.
En domme fokkers die niet de meerderheid hun mening verkondigen maar wel met hun poffertje in beeld willen, zijn er bij ieder ras wel te vinden. En als mensen wel iets nuttigs te vertellen hebben knippen en plakken ze het beeld alsnog zo zodat het een onzin verhaal word.

Het begint bij de rassen waar iedereen het mee eens is dat er wat aan de gezondheid gedaan moet worden of bij katten een ras wat er heel vreemd uitziet (en in Nederland ook amper gefokt, en volgens mij mag je er niet eens mee showen), maar waar stopt het....
#3383428
*Gabriëlle* schreef: do 08 aug 2019, 23:09 En toch hoe terecht het ook lijkt en is dat er meer op de gezondheid van kortsnuiten gelet word, ben ik ook heel bang waar dit heengaat.
De Bambino fokker nu berispt is, was al uit zichzelf gestopt voor ze de berisping kreeg, katten waren al lang en breed voor de uitslag kwam gesteriliseerd.

Maar hoe erg is zo een bambino nou (al zou ik ze nooit willen want ik vind het gewoon niet aantrekkelijk), ze hebben korte poten net als bijvoorbeeld de teckel maar als ik filmpjes zie wat die katten allemaal doen noem ik ze nou niet echt gehandicapt, net als ik dat niet vind van teckels als je ziet hoe hoog de gemiddelde teckel kan springen..
Het naakte zou een probleem zijn omdat ze dan niet alleen naar buiten kunnen omdat ze verbranden, witte katten hebben dat zelfde probleem die zie ik veelvuldig buiten. Naaktkatten zie je alleen buiten als ze ontsnapt zijn, niemand laat zijn naaktkat alleen buiten eigen terein lopen, want nog voor je kat de zon gezien heeft, zijn ze al door iemand opgepakt. De kans dat ze gestolen worden als ze buitenlopen is heel veel groter dan dat ze verbranden.
Maar dier en recht stopt niet bij het naakte ook de verschillende rexen bij katten zijn verschrikkelijk sielugh en moet een verbod op.

Nu zijn ze bij honden bezig om alle stamboom kortsnuiten aan te pakken, al het snuit- en stamboomloze laten ze in hun aanvallen buiten beschouwing. Als ze het voor elkaar hebben dat er geen enkele stamboom hond meer met korte snuit mag worden gefokt, zal dier en recht echt niet stoppen, want ook bijv. de dalmaat is een mooie prooi met hun uraat problemen (fokkers die dus willens en wetens dieren met problemen op de wereld zetten), dieren met veel haren vind dier en recht ook sielugh dus old english Sheepdog, poedel enz. mogen ook niet meer want ja die arme dieren staan uren en uren op de trimtafel en dat is natuurlijk al mishandeling op zich als we dier en recht moeten geloven, ::) . Trimsalons ook maar verbieden dan...
Quote van de site van dier en recht:


Teckels krijgen hernia's. Naakthonden geld hetzelfde voor als naaktkatten. En zo is er op ieder rasdier wel wat te vinden want ze zijn zo makkelijk te traceren.
En domme fokkers die niet de meerderheid hun mening verkondigen maar wel met hun poffertje in beeld willen, zijn er bij ieder ras wel te vinden. En als mensen wel iets nuttigs te vertellen hebben knippen en plakken ze het beeld alsnog zo zodat het een onzin verhaal word.

Het begint bij de rassen waar iedereen het mee eens is dat er wat aan de gezondheid gedaan moet worden of bij katten een ras wat er heel vreemd uitziet (en in Nederland ook amper gefokt, en volgens mij mag je er niet eens mee showen), maar waar stopt het....

Je hebt best 25 punten hoor. Onderaan de streep vind ik dier & recht ook een vervelende club. Ik vind ze Peta-achtig. Tis jammer dat de fokkers deze mensen poot aan de grond hebben gegeven dat je soms ook moet denken...helaas hebben ze gelijk. Zoals in deze. Waar het stopt, geen idee. Ik zeg ook vaak genoeg...regel het zelf, je krijgt de kans, want als de overheid het moet doen is dat altijd met botte bijl.
De regelgeving geldt dacht ik toch ook voor stamboomloze honden, maar die zullen natuurlijk wel wat lastiger te traceren zijn.
#3383429
Lizzy schreef: do 08 aug 2019, 16:58 Ja, dat is natuurlijk het punt he. Ze vraagt voor zo'n pup €2500 euro en zat mensen die het er voor neer tikken en ach, moet je €1500 per nest aan boete betalen... Als je teef 5 pups heeft geworpen is dat ook overkomelijk. Toch denk ik dat de meeste fokker dit wel vlot zat zijn hoor. Maar de pakkans moet dus hoog genoeg zijn. Rijd ik van hier naar de snelweg Den Haag, ben ik al 8 mensen tegen gekomen die met hun telefoon zitten te spelen. Maar goed, ik ben dus benieuwd of de RvB nog stambomen uit mag geven aan honden die verboden zijn. Denk dat daar eerder een pijn gevoeld gaat worden, als dat niet meer mag.
Daar ben ik ook benieuwd naar hoe de rvb hiermee omgaat qua stambomen.

Ik denk niet dat ze chronisch kan zitten boetes vangen. Daar zal best een stijgende lijn inzitten, anders zou het gewoon lache zijn en reken je de boetes door aan je klanten.
#3383430
Lizzy schreef: do 08 aug 2019, 17:15 Helemaal van A tot Z met je eens. En nee, je fokt zo'n neus er niet snel op met het grootste deel van de huidige honden. Dus om dat snel voor mekaar te krijgen moeten ze outcrossen (ze hebben jaren en jarenlang de tijd gehad om dat zonder outcross voor mekaar te krijgen maar ja, een kortsnuit hoort geen neus te hebben he ::) - dat zegt die draak gewoon doodleuk in dat filmpje!). Maar ja, zij en de kortsnuitfokkers met haar drinken nog liever een beker bleek leeg dan outcross. Zegt ze ook doodleuk. Maar goed, er zijn best wel wat fokkers van bijv. Franse Bullen die nu aardige neuzen fokken. Zonder outcross. Die zijn de afgelopen jaren verguist en door de drek getrokken door deze zelfde type heksen.

Vraagje: mogen fokkers die fatsoenlijke neuzen fokken (al een tijdje) nou wel of niet gewoon door blijven gaan met fokken? Ja toch? De controleurs krijgen toch gewoon dat stoplicht-model mee om te beoordelen? Of komt er echt een verbod op deze rassen?



Ik hoop het met je mee. Echt, ze verdient niet beter.



Ik vind dat ze uberhaupt in deze hele kwestie nog nooit met een goed verhaal zijn gekomen. En nu heeft onze overheid advies gevraagd bij de Universiteit Utrecht. En dat doet deze fokkers dan nu eindelijk de das om. Want die zijn niet zo kinderachtig daar.
Er komt een verbod op het fokken met honden zonder neus of neusgaten en dikke rimpel of plopogen. Maar zonder neus is de hoofdzaak lijkt het. Heb je een rode neus (dus helemaal geen) lig je eruit. Zit je in oranje, dan moet er onderzoek gedaan worden en moet de rest..neusgaten/ogen wel kloppen en dan mag je gebruikt worden en ben je groen, dat zijn die dus met een net neusje dan mag je ingezet worden.
#3383434
*Gabriëlle* schreef: do 08 aug 2019, 23:09 En toch hoe terecht het ook lijkt en is dat er meer op de gezondheid van kortsnuiten gelet word, ben ik ook heel bang waar dit heengaat.
De Bambino fokker nu berispt is, was al uit zichzelf gestopt voor ze de berisping kreeg, katten waren al lang en breed voor de uitslag kwam gesteriliseerd.

Maar hoe erg is zo een bambino nou (al zou ik ze nooit willen want ik vind het gewoon niet aantrekkelijk), ze hebben korte poten net als bijvoorbeeld de teckel maar als ik filmpjes zie wat die katten allemaal doen noem ik ze nou niet echt gehandicapt, net als ik dat niet vind van teckels als je ziet hoe hoog de gemiddelde teckel kan springen..
Het naakte zou een probleem zijn omdat ze dan niet alleen naar buiten kunnen omdat ze verbranden, witte katten hebben dat zelfde probleem die zie ik veelvuldig buiten. Naaktkatten zie je alleen buiten als ze ontsnapt zijn, niemand laat zijn naaktkat alleen buiten eigen terein lopen, want nog voor je kat de zon gezien heeft, zijn ze al door iemand opgepakt. De kans dat ze gestolen worden als ze buitenlopen is heel veel groter dan dat ze verbranden.
Maar dier en recht stopt niet bij het naakte ook de verschillende rexen bij katten zijn verschrikkelijk sielugh en moet een verbod op.

Nu zijn ze bij honden bezig om alle stamboom kortsnuiten aan te pakken, al het snuit- en stamboomloze laten ze in hun aanvallen buiten beschouwing. Als ze het voor elkaar hebben dat er geen enkele stamboom hond meer met korte snuit mag worden gefokt, zal dier en recht echt niet stoppen, want ook bijv. de dalmaat is een mooie prooi met hun uraat problemen (fokkers die dus willens en wetens dieren met problemen op de wereld zetten), dieren met veel haren vind dier en recht ook sielugh dus old english Sheepdog, poedel enz. mogen ook niet meer want ja die arme dieren staan uren en uren op de trimtafel en dat is natuurlijk al mishandeling op zich als we dier en recht moeten geloven, ::) . Trimsalons ook maar verbieden dan...
Quote van de site van dier en recht:


Teckels krijgen hernia's. Naakthonden geld hetzelfde voor als naaktkatten. En zo is er op ieder rasdier wel wat te vinden want ze zijn zo makkelijk te traceren.
En domme fokkers die niet de meerderheid hun mening verkondigen maar wel met hun poffertje in beeld willen, zijn er bij ieder ras wel te vinden. En als mensen wel iets nuttigs te vertellen hebben knippen en plakken ze het beeld alsnog zo zodat het een onzin verhaal word.

Het begint bij de rassen waar iedereen het mee eens is dat er wat aan de gezondheid gedaan moet worden of bij katten een ras wat er heel vreemd uitziet (en in Nederland ook amper gefokt, en volgens mij mag je er niet eens mee showen), maar waar stopt het....
Heel eerlijk gezegd? Vind ik het niet zo erg om te beseffen dat het einde nog niet in zicht is. Ik vind die kale katten op korte poten namelijk wel heel erg. Ik vind dat een kat zonder te verbranden naar buiten moet kunnen. Niet om buiten vrij rond te lopen (waar ze maar plat gereden of vergiftigt worden) maar gewoon buiten als in een mooie katten ren. En waar stopt het he. In 1900 had een Teckel ook nog vrij normale poten. Dus waar stopt het?

Afbeelding

Ik neem aan dat niemand met droge ogen durft te beweren dat dit een normale bouw is. En de mensch heeft bewezen zich niet te kunnen gedragen. Alles moet kleiner, groter, korter, nog korter. Dus ook de poten van zo'n kat. Wij houden kennelijk van misvormde dieren :-X

En als ik dit zie:

Afbeelding

Dan is het volgende wat ze wat mij betreft aan mogen pakken de Teckelfokkers. Een stoplicht model voor teckels. Te lang rug, oranje rug, groene rug. Te korte poten, oranje poten, groene poten.

En wat mij betreft mag de Dalmaat ook onder een vergootglas. Het kan toch niet waar zijn, eigenlijk, dat we een hond met vlekkies mogen fokken waarbij de kans aanwezig is dat ze doof geboren worden, terwijl de oplossing mogelijk (weten we nog niet zeker maar daar lijkt het wel heeeeeeeeeeeel sterk op) gewoon ligt bij het gebruik van kopvlekken? Idem voor uraatgruis he. Nu doen er nog steeds fokkers alsof ze er nog nooooit van gehoord hebben. Ja, in theorie. Zij hebben nog nooit een uraatgruis pup gefokt. Ja daaaag. Kom maar een dagje in mijn mail meekijken dan. En de oplossing is er he. Ja nee, 1 inkruising van een Pointer in 1973 is niet genoeg, genentechnisch. Dus we zullen nog wel een keertje moeten. Of 2.

En serieus, honden die hier in Nederland met de opwarming van de aarde vanaf mei tot en met september half dood liggen te gaan omdat het te warm voor ze is.... Jaaaaa, daar moet je wat mee. Of stoppen met dat ras in Nederland te fokken en het naar Siberië sturen. Of minder vacht fokken. Klaar. Want ja, dat is zielig. En niet vanwege die vachtverzorging. Maar wel omdat ze hier de helft van het jaar de moord liggen te stikken.

En ja, dit mag vandaag van mij verboden worden:

Afbeelding

En Bernersennenfokkers moeten eens stoppen (idem voor de pupkopers) met het normaal te vinden dat de hond op 5 jaar dood neer valt aan kanker. Klaar gewoon! Je kruist er maar fijn wat in om hier een eind aan te maken! Woedend word ik er eigenlijk om.

Dus of de fokkers gaan nu met z'n alle serieus aan de bak, voordat Dier en Recht verder stoomt, de overheid zo ver krijgt en de Universiteit Utrecht op je ras zet. Of je wacht daarop en hebt over een paar jaar een verbod aan je reet hangen. Ik vind het eerlijk gezegd prima.
#3383436
*Gabriëlle* schreef: do 08 aug 2019, 23:09 En toch hoe terecht het ook lijkt en is dat er meer op de gezondheid van kortsnuiten gelet word, ben ik ook heel bang waar dit heengaat.
De Bambino fokker nu berispt is, was al uit zichzelf gestopt voor ze de berisping kreeg, katten waren al lang en breed voor de uitslag kwam gesteriliseerd.

Maar hoe erg is zo een bambino nou (al zou ik ze nooit willen want ik vind het gewoon niet aantrekkelijk), ze hebben korte poten net als bijvoorbeeld de teckel maar als ik filmpjes zie wat die katten allemaal doen noem ik ze nou niet echt gehandicapt, net als ik dat niet vind van teckels als je ziet hoe hoog de gemiddelde teckel kan springen..
Het naakte zou een probleem zijn omdat ze dan niet alleen naar buiten kunnen omdat ze verbranden, witte katten hebben dat zelfde probleem die zie ik veelvuldig buiten. Naaktkatten zie je alleen buiten als ze ontsnapt zijn, niemand laat zijn naaktkat alleen buiten eigen terein lopen, want nog voor je kat de zon gezien heeft, zijn ze al door iemand opgepakt. De kans dat ze gestolen worden als ze buitenlopen is heel veel groter dan dat ze verbranden.
Maar dier en recht stopt niet bij het naakte ook de verschillende rexen bij katten zijn verschrikkelijk sielugh en moet een verbod op.

Nu zijn ze bij honden bezig om alle stamboom kortsnuiten aan te pakken, al het snuit- en stamboomloze laten ze in hun aanvallen buiten beschouwing. Als ze het voor elkaar hebben dat er geen enkele stamboom hond meer met korte snuit mag worden gefokt, zal dier en recht echt niet stoppen, want ook bijv. de dalmaat is een mooie prooi met hun uraat problemen (fokkers die dus willens en wetens dieren met problemen op de wereld zetten), dieren met veel haren vind dier en recht ook sielugh dus old english Sheepdog, poedel enz. mogen ook niet meer want ja die arme dieren staan uren en uren op de trimtafel en dat is natuurlijk al mishandeling op zich als we dier en recht moeten geloven, ::) . Trimsalons ook maar verbieden dan...
Quote van de site van dier en recht:


Teckels krijgen hernia's. Naakthonden geld hetzelfde voor als naaktkatten. En zo is er op ieder rasdier wel wat te vinden want ze zijn zo makkelijk te traceren.
En domme fokkers die niet de meerderheid hun mening verkondigen maar wel met hun poffertje in beeld willen, zijn er bij ieder ras wel te vinden. En als mensen wel iets nuttigs te vertellen hebben knippen en plakken ze het beeld alsnog zo zodat het een onzin verhaal word.

Het begint bij de rassen waar iedereen het mee eens is dat er wat aan de gezondheid gedaan moet worden of bij katten een ras wat er heel vreemd uitziet (en in Nederland ook amper gefokt, en volgens mij mag je er niet eens mee showen), maar waar stopt het....
Het hoeft van mij voorlopig niet te stoppen. Gewoon gezonde dieren fokken, punt!
#3383437
Als je de newf bekijkt is het niet alleen de vacht, het is de algehele bouw, het wordt steeds zwaarder en groter, en steeds bredere borst, vaak ook kortere poten etc. Een iets lichtere atletischere bouw zoals het jaren geleden was zou niet verkeerd zijn . Daar mogen ze ook wat aan doen aan het steeds zwaarder en groter worden. Ze hoeven echt geen 80 kilo te wegen. ( doen de mijne bijv ook niet :g: ) Mogen ze van mij iets aan doen aan die steeds groter wordende honden. ( zal alleen Europees beter gaan dan alleen nl)
En van mij hoeft er ook niet zo'n excessieve mega vacht op, maar qua vacht is er heel veel verschil ook in een nest. Maar goed op show zie je er niks van aangezien die vachten geknipt worden, haarversteviger, mousse erin krijgen en weet ik wat allemaal. Ooit mocht je je newf niet trimmen ::) Er is daar de laatste 30 jaar ook veel in veranderd.
#3383451
Lizzy schreef: vr 09 aug 2019, 07:59 Heel eerlijk gezegd? Vind ik het niet zo erg om te beseffen dat het einde nog niet in zicht is. Ik vind die kale katten op korte poten namelijk wel heel erg. Ik vind dat een kat zonder te verbranden naar buiten moet kunnen. Niet om buiten vrij rond te lopen (waar ze maar plat gereden of vergiftigt worden) maar gewoon buiten als in een mooie katten ren. En waar stopt het he. In 1900 had een Teckel ook nog vrij normale poten. Dus waar stopt het?

Afbeelding

Ik neem aan dat niemand met droge ogen durft te beweren dat dit een normale bouw is. En de mensch heeft bewezen zich niet te kunnen gedragen. Alles moet kleiner, groter, korter, nog korter. Dus ook de poten van zo'n kat. Wij houden kennelijk van misvormde dieren :-X

En als ik dit zie:

Afbeelding

Dan is het volgende wat ze wat mij betreft aan mogen pakken de Teckelfokkers. Een stoplicht model voor teckels. Te lang rug, oranje rug, groene rug. Te korte poten, oranje poten, groene poten.

En wat mij betreft mag de Dalmaat ook onder een vergootglas. Het kan toch niet waar zijn, eigenlijk, dat we een hond met vlekkies mogen fokken waarbij de kans aanwezig is dat ze doof geboren worden, terwijl de oplossing mogelijk (weten we nog niet zeker maar daar lijkt het wel heeeeeeeeeeeel sterk op) gewoon ligt bij het gebruik van kopvlekken? Idem voor uraatgruis he. Nu doen er nog steeds fokkers alsof ze er nog nooooit van gehoord hebben. Ja, in theorie. Zij hebben nog nooit een uraatgruis pup gefokt. Ja daaaag. Kom maar een dagje in mijn mail meekijken dan. En de oplossing is er he. Ja nee, 1 inkruising van een Pointer in 1973 is niet genoeg, genentechnisch. Dus we zullen nog wel een keertje moeten. Of 2.

En serieus, honden die hier in Nederland met de opwarming van de aarde vanaf mei tot en met september half dood liggen te gaan omdat het te warm voor ze is.... Jaaaaa, daar moet je wat mee. Of stoppen met dat ras in Nederland te fokken en het naar Siberië sturen. Of minder vacht fokken. Klaar. Want ja, dat is zielig. En niet vanwege die vachtverzorging. Maar wel omdat ze hier de helft van het jaar de moord liggen te stikken.

En ja, dit mag vandaag van mij verboden worden:

Afbeelding

En Bernersennenfokkers moeten eens stoppen (idem voor de pupkopers) met het normaal te vinden dat de hond op 5 jaar dood neer valt aan kanker. Klaar gewoon! Je kruist er maar fijn wat in om hier een eind aan te maken! Woedend word ik er eigenlijk om.

Dus of de fokkers gaan nu met z'n alle serieus aan de bak, voordat Dier en Recht verder stoomt, de overheid zo ver krijgt en de Universiteit Utrecht op je ras zet. Of je wacht daarop en hebt over een paar jaar een verbod aan je reet hangen. Ik vind het eerlijk gezegd prima.
Amen.
#3383463
Lizzy schreef: vr 09 aug 2019, 07:59 Heel eerlijk gezegd? Vind ik het niet zo erg om te beseffen dat het einde nog niet in zicht is. Ik vind die kale katten op korte poten namelijk wel heel erg. Ik vind dat een kat zonder te verbranden naar buiten moet kunnen. Niet om buiten vrij rond te lopen (waar ze maar plat gereden of vergiftigt worden) maar gewoon buiten als in een mooie katten ren. En waar stopt het he. In 1900 had een Teckel ook nog vrij normale poten. Dus waar stopt het?

Afbeelding

Ik neem aan dat niemand met droge ogen durft te beweren dat dit een normale bouw is. En de mensch heeft bewezen zich niet te kunnen gedragen. Alles moet kleiner, groter, korter, nog korter. Dus ook de poten van zo'n kat. Wij houden kennelijk van misvormde dieren :-X

En als ik dit zie:

Afbeelding

Dan is het volgende wat ze wat mij betreft aan mogen pakken de Teckelfokkers. Een stoplicht model voor teckels. Te lang rug, oranje rug, groene rug. Te korte poten, oranje poten, groene poten.

En wat mij betreft mag de Dalmaat ook onder een vergootglas. Het kan toch niet waar zijn, eigenlijk, dat we een hond met vlekkies mogen fokken waarbij de kans aanwezig is dat ze doof geboren worden, terwijl de oplossing mogelijk (weten we nog niet zeker maar daar lijkt het wel heeeeeeeeeeeel sterk op) gewoon ligt bij het gebruik van kopvlekken? Idem voor uraatgruis he. Nu doen er nog steeds fokkers alsof ze er nog nooooit van gehoord hebben. Ja, in theorie. Zij hebben nog nooit een uraatgruis pup gefokt. Ja daaaag. Kom maar een dagje in mijn mail meekijken dan. En de oplossing is er he. Ja nee, 1 inkruising van een Pointer in 1973 is niet genoeg, genentechnisch. Dus we zullen nog wel een keertje moeten. Of 2.

En serieus, honden die hier in Nederland met de opwarming van de aarde vanaf mei tot en met september half dood liggen te gaan omdat het te warm voor ze is.... Jaaaaa, daar moet je wat mee. Of stoppen met dat ras in Nederland te fokken en het naar Siberië sturen. Of minder vacht fokken. Klaar. Want ja, dat is zielig. En niet vanwege die vachtverzorging. Maar wel omdat ze hier de helft van het jaar de moord liggen te stikken.

En ja, dit mag vandaag van mij verboden worden:

Afbeelding

En Bernersennenfokkers moeten eens stoppen (idem voor de pupkopers) met het normaal te vinden dat de hond op 5 jaar dood neer valt aan kanker. Klaar gewoon! Je kruist er maar fijn wat in om hier een eind aan te maken! Woedend word ik er eigenlijk om.

Dus of de fokkers gaan nu met z'n alle serieus aan de bak, voordat Dier en Recht verder stoomt, de overheid zo ver krijgt en de Universiteit Utrecht op je ras zet. Of je wacht daarop en hebt over een paar jaar een verbod aan je reet hangen. Ik vind het eerlijk gezegd prima.
+1000

Ik zie geen enkel probleem met het verbeteren van de gezondheid van alle rassen.
Ja, ze veranderen wat of een ras houdt op te bestaan, maar dat is voor dierenliefhebbers toch juist een pre? We willen toch dat onze honden lekker in hun vel zitten?

En idd zou het geweldig zijn als men dalmatiers zou gaan fokken die niet doof geboren worden. Verschrikkelijk dat verder gezonde honden moeten worden ingeslapen. Iedereen die ik hoor vind kopvlekken leuk, dus wat is het probleem? ::)
Uraatproblemen heb ik gelukkig geen ervaring mee, maar waarom zijn er niet meer fokkers die dit eruit willen fokken?
Het lijkt wel alsof jij de enige bent die zich daarmee heeft beziggehouden, Lizzy... :(
Het kan gewoon, dus waarom doen we het niet...

Ik snap de gedachtengang van zulke mensen echt niet... :-\
#3383470
Er heerst veel pure onwil in fokkersland. De fokster van onze honden is ermee gestopt, omdat ze gezonde honden wilde fokken en tegen een muur van onwil aan liep. Fokkers die willens en wetens erfelijke afwijkingen verzwijgen en er gewoon mee door fokken. Zelfs van rasverenigingen hoefde ze geen medewerking te verwachten :'(
Ik juich het alleen maar toe als er onderhand eens wordt ingegrepen door de overheid en hoop van harte dat het lukt om gezondere dieren te krijgen!
#3383477
Nou, in Nederland hebben twee fokkers LUA's gefokt en zal zeker 1 fokker (Erna) af en toe LUA blijven fokken. In Duitsland en de UK wordt vaker LUA gefokt. Daar zijn zelfs fokkers die alleen nog maar LUA nesten fokken. Maar verder leeft het gewoon niet joh. En sterker nog: Kroatië (land van herkomst en dus de baas over de rasstandaard) heeft het verboden om het LUA's te fokken. En als ik jonge fokkers hier in NL hoor roepen (fokkers die ik hoger had ingeschat) "nee LUA's begin ik niet aan, die zijn me echt nog te lelijk", dan weet ik het wel weer.

Doofheid: we willen wel minder. Liefst nul. Ik hoop dat de Universiteit Utrecht ons gaat helpen aan tools zodat we het aantal dove pups kunnen terug brengen. Maar de rest van de landen...? Ik moet nog zien dat het ze boeit. Er zijn nog steeds landen die BAER testen niet eens verplichten.

Echt, het draait maar om 1 ding. Uiterlijk. En dus shows. En status. En geld. En macht. En die paar uitzonderingsfokkers : daarmee gaan we de rashonden-oorlog niet mee winnen.

En als fokkers hardop durven te roepen dat ze liever een beker chloor leeg drinken dan te moeten outcrossen: dan weet je gewoon dat de redding niet nabij is. Net wat Doranto schrijft : pure onwil. Maar ook pure domheid.
#3383479
Ik ben dus eigenaresse van 3 hele ongezonde platsnuiten.(die overigens normaal functioneren)
Ik begrijp jullie helemaal over de gezondheid en sta ook vierkant achter een gezonde in mijn geval franse te fokken.

Maar ze gaan helemaal los op die snuiten, maar dat is niet het enige probleem.
Alles wat daarachter zit is belangrijk zo niet belangrijker.
Er lopen bulldoggen rond met een prachtige neus en open neusgaten die toch benauwd zijn. De luchtpijp is zo belangrijk, maar dat staat niet in het rapport dat deze gemeten moet gaan worden.
Ruggen wordt niet over gepraat. Patella? Hoor je ze niet over.
De verplichte conditietest is wel 1 minuut langer geworden!!!
Dus ik begrijp het niet......

Ik heb een teef helemaal laten testen, een teef met meer neus. Luchtpijp laten meten, rug foto's, patella. Alleen de ecvo onderzoek mist nog, maar daar gaat ze 22 augustus voor.

Ik hou van dit ras, kan er niks aan doen. Ik wil proberen mee te doen een gezondere franse te krijgen.
Ik ben ervoor om stamboomloze honden in te zetten, maar die wel gezond zijn dmv testen.

We hebben via de hbc club per direct GEEN verplichting meer om kwalificaties te behalen op de show. Ik ben er blij mee, want op de show werd ik ook niet blij.....

Maar ik vind ook dat de idiote pup prijzen eraf moeten. Er zijn een aantal fokkers die al met meer neus en inkruizingen van geen fci honden bezig zijn. Maar 2250 euro voor een pup!!! Dan vraag je erom dat men naar een broodfokker gaat. Ik vind dat geldwolven.
Ik denk dat als de pup prijs normaal blijft, je een hond aan kan bieden die uit geteste ouders komt dat de broodfok er ook meer uit gaat.

Maar misschien heb ik makkelijk praten, ik wil en hoef er niet van te leven.

Maar wie ben ik, een liefhebber van een gezonde franse.

Welk ras is er straks aan de beurt? De teckel, basset, dalmaat, dobermann, duitse herder????
#3383480
Ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen..we hebben het toch over gefokte mismakingen..Eigenlijk weet ik ook niet wie ik minder snap de fokster (die dik verdiend aan vraag en aanbod) of de koper die opzoek gaat naar "de korste neus"..Hoe achterlijk ben je eigenlijk..Afgezien van veel andere argumenten...weet je wel hoeveel dierenartsrekeningen er op je liggen te wachten in de (korte) periode dat je je hondje bij je hebt..Vrienden van ons hebben echt naar een goede Franse Bull gezocht..toch moeten laten opereren aan benauwdheid/snurken etc terwijl hij zeker geen TE korte neus heeft..Kosten € 700,00 wordt niet door de verzekering gedekt omdat het "aangeboren is"..

Wij hebben 1 kortademige (onder bepaalde omstandigheden) Amerikaanse Bull volledige onverwachts..Goede lange neus maar met een knikje..Ze is ook nog eens mega druk dus bij heftige inspanning als er visite is of bij warm weer hebben we een serieuze uitdaging..Het is echt MEGA zielig..Bij normale omstandigheden heeft ze geen last..maar als het misgaat heeft ze (en wij) het echt een paar uur niet lekker.
We hadden al een Reu die werkelijk nergens last van heeft en naar onze mening misschien nog wel een iets kortere neus heeft dus we dachten dat we een goede keus gemaakt hadden...Maar kom op nou als je het voor het kiezen heb dan ga je daar toch niet voor..niet als fokker en zeker niet als koper..Laten we niet vergeten ..Als er geen kopers zijn is er niets te verdienen he...
#3383481
Nu ga ik wel iets zeggen, wat misschien mensen kwaad gaat maken, en dat spijt me dan. Maar steeds als ik dit topic lees, moet ik eraan denken.
Jullie lijken het allemaal wel eens te zijn hierin, maar de meesten zijn ook gek op puppy Basil (fransbulletje, voel je niet aangevallen aub, het had net zo goed iemand anders kunnen zijn, maar jullie pup is nu toevallig veel in beeld.)

Ik begrijp dat zo'n basset van karakter een super hond is maar jullie vinden hem ook heel mooi en schattig. Hoe valt dat dan te rijmen met dit topic?
OK, het is niet ontzettend uitgesproken, op elk punt kan je een ras vinden die dat erger heeft.
Maar ik vind dat persoonlijk toch ook geen aangename bouw voor de hond zelf. En wel om een aantal punten.
De oren zijn zo lang dat het lastig wordt, het teveel aan huid geeft plooien die gemakkelijk broeien, ik vind hem ook erg korte poten hebben en ik verbaas me erover dat zelfs de puppy's al zo'n erg hangende oogleden hebben waardoor je het rood eronder ziet en ze al stokoud lijken.
Ik begrijp dat veel mensen dat leuk en mooi vinden, maar ik vind het zielig. :-[
En als ik dit topic lees, vraag ik me af hoe jullie dan eigenlijk tegenover een hond als Basil staan? Zouden jullie dan liever een paar dingen aan hem anders zien, of is hij qua bouw gewoon goed? Zou je wat veranderen als je kon? Als er andere basset's gefokt zouden worden, zouden die dan je voorkeur hebben? Of zien jullie hier geen probleem in?

@fransbulletje,ik hoop dat je m'n reactie kan plaatsen en relativeren. Ik zie ook wel dat jullie Basil een prachtig leuk pupje is en een komiekje. En ik vind het heerlijk om hem met Oliver bezig te zien. Ik begrijp ook volkomen waarom jullie gek op hem zijn. Maar persoonlijk vind ik het moeilijk om door zijn uiterlijk heen te kijken en te doen of alles goed is. Ik hoop dat je dat begrijpt en ik wil je zeker niet kwetsen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door