Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383556
Nee dat gaat Oliver niet lopen 15-20 km, maar denk dat je een herdershond ook niet kan vergelijken met een engelse bulldog.
De Basset Hound zal het prima kunnen lopen op zijn korte poten.

Op show zie je altijd dezelfde fokkers en dat is tegenwoordig maar een heel klein groepje.
Als er 20 fransjes zijn ingeschreven is het veel.
En als jij wil geloven dat 80% van de stamboombullen gezondheidsproblemen mag dat uiteraard.
Laatst gewijzigd door fransbulletje op vr 09 aug 2019, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
#3383557
Kaela schreef: vr 09 aug 2019, 19:20 Maar zou Oliver het kunnen? Ik liep dat ook bij lange na niet dagelijks met Oscar, maar deden we eens gek, dan liep hij dat fluitend. Denk je dat Oliver dat zou kunnen?

De reden dat ik het vraag, is omdat ik 45-60 minuten mee wandelen niet zoveel vind zeggen. In die zin, dat vind ik heel normaal, niet goed. Dus voordat ik een aanname doe, vraag ik het je, want ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.

Dat onderzoek, dat is leuk. Maar ik geloof er om eerlijk te zijn niets van. Je hoeft echt maar 1 keer op een show gekeken te hebben om met eigen ogen te zien hoe bedroevend slecht het gesteld is met de gezondheid van franse en engelse bullen, mopshondjes, pekinezen ed. En zet dan in zo'n tv programma zo'n fokker neer en je bent echt nergens met stamboomfokkers meer. Ja, er zijn enkele uitzonderingen en dat is mooi. Maar ik geloof gerust dat ook minstens 80% van de stamboombullen ernstige gezondheidsproblemen hebben. Hele dierenklinieken draaien er op.
Ik zou het van mijn honden ook niet met zekerheid kunnen zeggen, want een wandeling van 1 tot 1 1/2 uur is voor mij ook meer dan genoeg. Dus verder dan 8 à 10 km. kom ik ook niet.
#3383559
Ik vind het allemaal wel vervelend worden vooral voor Frans Bulletje en haar lieve kanjers..
In de basis zijn we het allemaal wel eens en bedoelen we denk ik hetzelfde..
Het is ontzettend jammer dat een (groot) deel van de fokkers weten waarvoor dik geld betaald wordt omdat de potentiele kopers dan iets speciaals hebben die het ook nog eens prima gaat doen op shows.

Geloof me..op het moment dat een lange periode potentiele kopers zonder aankoop de deur uit gaan omdat ze de snuiten te kort vinden dan gaan ze binnen no time zorgen voor langere neuzen..Uiteindelijk zijn de kopers minimaal net zo schuldig...Toen de 1e signalen kwamen dat Amerikaanse Bulldoggen op de HR lijst zouden komen zag ik opeens een mega groot deel van de fokkers met hele `verdrietige`berichten dat ze vanwege gezondheid moesten inkrimpen, dat ze voor een deel van hun `fokstal`een geweldig blijvend goed huis zochten met meer aandacht..Ik kan die teksten wel dromen ..en binnen no time kwam de helft met `shorty bullies`en `franse bulldoggen`..Nu is het gedoe omtrent de HR lijst weer wat ingedaald..en ja hoor toch weer `erg verblijd met een onverwachts nestje`...We proudly presents.....


Als ik wil gaan flyballen ga ik geen Amerikaanse Bulldog nemen..als ik urenlange strandwandelingen wil maken ook niet..je kan geluk hebben maar ga er vanuit dat dit voor dit soort dingen niet de ideale honden zijn..Je zoekt een hond die goed bij jou en je gewoontes en verwachtingen past..dat kan ook een hond zijn die minder beweging nodig heeft ..MAAR minder nodig hebben is totaal iets anders dan minder KUNNEN..


Ik hoop dat Frans Bulletje wil blijven..het is vast niet zo persoonlijk bedoeld als het klinkt voor jou..Het is toch je kostbare bezit..met zorg uitgekozen ..daar mag gewoon niemand aankomen in de negatieve zin....en dat voelt dan even zo....
#3383560
Summerditches schreef: vr 09 aug 2019, 19:35 Ik vind het allemaal wel vervelend worden vooral voor Frans Bulletje en haar lieve kanjers..
In de basis zijn we het allemaal wel eens en bedoelen we denk ik hetzelfde..
Het is ontzettend jammer dat een (groot) deel van de fokkers weten waarvoor dik geld betaald wordt omdat de potentiele kopers dan iets speciaals hebben die het ook nog eens prima gaat doen op shows.

Geloof me..op het moment dat een lange periode potentiele kopers zonder aankoop de deur uit gaan omdat ze de snuiten te kort vinden dan gaan ze binnen no time zorgen voor langere neuzen..Uiteindelijk zijn de kopers minimaal net zo schuldig...Toen de 1e signalen kwamen dat Amerikaanse Bulldoggen op de HR lijst zouden komen zag ik opeens een mega groot deel van de fokkers met hele `verdrietige`berichten dat ze vanwege gezondheid moesten inkrimpen, dat ze voor een deel van hun `fokstal`een geweldig blijvend goed huis zochten met meer aandacht..Ik kan die teksten wel dromen ..en binnen no time kwam de helft met `shorty bullies`en `franse bulldoggen`..Nu is het gedoe omtrent de HR lijst weer wat ingedaald..en ja hoor toch weer `erg verblijd met een onverwachts nestje`...We proudly presents.....


Als ik wil gaan flyballen ga ik geen Amerikaanse Bulldog nemen..als ik urenlange strandwandelingen wil maken ook niet..je kan geluk hebben maar ga er vanuit dat dit voor dit soort dingen niet de ideale honden zijn..Je zoekt een hond die goed bij jou en je gewoontes en verwachtingen past..dat kan ook een hond zijn die minder beweging nodig heeft ..MAAR minder nodig hebben is totaal iets anders dan minder KUNNEN..


Ik hoop dat Frans Bulletje wil blijven..het is vast niet zo persoonlijk bedoeld als het klinkt voor jou..Het is toch je kostbare bezit..met zorg uitgekozen ..daar mag gewoon niemand aankomen in de negatieve zin....en dat voelt dan even zo....
+1!
#3383561
Doranto schreef: vr 09 aug 2019, 19:27 Ik zou het van mijn honden ook niet met zekerheid kunnen zeggen, want een wandeling van 1 tot 1 1/2 uur is voor mij ook meer dan genoeg. Dus verder dan 8 à 10 km. kom ik ook niet.
Dat is ook eerlijk. Maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat een beetje Beauceron niet een keer 20 km kan wandelen?
fransbulletje schreef:Nee dat gaat Oliver niet lopen 15-20 km, maar denk dat je een herdershond ook niet kan vergelijken met een engelse bulldog.
De Basset Hound zal het prima kunnen lopen op zijn korte poten.

Op show zie je altijd dezelfde fokkers en dat is tegenwoordig maar een heel klein groepje.
Als er 20 fransjes zijn ingeschreven is het veel.
En als jij wil geloven dat 80% van de stamboombullen gezondheidsproblemen mag dat uiteraard.
Natuurlijk kan je een herdershond niet vergelijken met een engelse bull, maar ik had toch gehoopt dat hij het wel had gekund. Omdat jij altijd zegt dat hij een goede conditie heeft. In ieder geval bedankt voor je antwoord.

In de tijd dat ik nog wel eens naar een show ging (jaar of 5 geleden) waren er echt veel meer dan 20 fransjes. Maar dat kan nu anders zijn. Ik kan daar online niets van vinden, jammer ben er wel benieuwd naar.

En zo lang Franse Bulldog fokkers zo ongelooflijk extreem reageren op fokkers als Hawbucks, op tv programma's en op regelgeving, geloof ik dat ja. Als het niet zo was, waarom doen ze dat dan?
#3383562
Summerditches schreef: vr 09 aug 2019, 19:35 Ik vind het allemaal wel vervelend worden vooral voor Frans Bulletje en haar lieve kanjers..
In de basis zijn we het allemaal wel eens en bedoelen we denk ik hetzelfde..
Het is ontzettend jammer dat een (groot) deel van de fokkers weten waarvoor dik geld betaald wordt omdat de potentiele kopers dan iets speciaals hebben die het ook nog eens prima gaat doen op shows.
Als ik wil gaan flyballen ga ik geen Amerikaanse Bulldog nemen..als ik urenlange strandwandelingen wil maken ook niet..je kan geluk hebben maar ga er vanuit dat dit voor dit soort dingen niet de ideale honden zijn..Je zoekt een hond die goed bij jou en je gewoontes en verwachtingen past..dat kan ook een hond zijn die minder beweging nodig heeft ..MAAR minder nodig hebben is totaal iets anders dan minder KUNNEN..


Ik hoop dat Frans Bulletje wil blijven..het is vast niet zo persoonlijk bedoeld als het klinkt voor jou..Het is toch je kostbare bezit..met zorg uitgekozen ..daar mag gewoon niemand aankomen in de negatieve zin....en dat voelt dan even zo....
Ik hoop dat mijn vragen niet het vervelende zijn, want zo zijn ze niet bedoeld. Maar wat dat betreft snap ik wel wat PoP bedoelde met haar post, in algemene zin zijn we het met elkaar eens (of toch ook al niet zo, blijkt al), maar het mag niet persoonlijk worden. Waarom niet? Waarom mogen we niet hardop zeggen dat bepaalde dingen gewoon erg zijn? Heel eerlijk, elke keer als ik jou zie schrijven dat jou hond met 8 jaar oud toch echt al heel oud is voor een amerkaanse bull, dan doet mij dat een beetje zeer. Voor jou, want je houdt van je meisje, voor Lola, want 8 hoort nog helemaal niet zo oud te zijn en voor het ras, want nogmaals, 8 hoort nog helemaal niet zo oud te zijn. En dat is niet rot naar jou of naar Lola, maar jeetje zeg, het is gewoon niet oke.
En dat hoeven we niet te pas en te onpas te zeggen, maar in een discussie als deze toch wel?

Vanwege minder nodig hebben en minder kunnen vraag ik ook aan Frans Bulletje wat Oliver zou kunnen. Want aannames doen is veel oneerlijker dan het eerlijk vragen. Ik vind daar in algemene zin wel wat van, maar niet voor haar en Oliver persoonlijk, want elke dag een uur wandelen is hartstikke mooi en fijn voor baas en hond.
#3383564
Ook van mij een reactie . Hier twee E.B gehad , en nog steeds een zwak voor het ras .
Een waanzinnig lief clownesk karakter , als ik er eentje tegenkom kan ik het niet laten om even aan de eigenaar te vragen … mag ik even met hem kroelen ?

Wij hebben redelijk veel geluk met ze gehad t.av de gezondheid . Amber , de jongste heeft twee keer een bloedoor gehad . Maar helaas ook twee keer een gescheurde kruisband . De geleidelijke scheuring , wat helaas vaak voorkomt .
Dit kostte haar 2 keer een jaar van haar leven . Lang revalideren , vanwege de bouw en het explosieve gedrag . Maar beide ingrepen waren zeer goed geslaagd . En Amber liep prima op haar nieuwe knieen …. beter dan op haar eigen knieen .
Uitgevoerd in de bekende Bullenkliniek . Natuurlijk was ik blij met dit resultaat .
Maar tegelijkertijd dacht ik , tja wanneer je als kliniek zo ontzettend veel van dit soort operaties doet ….. dit is eigenlijk triest . Honden die a.h.w verbouwd moeten worden om een beter leven te kunnen leiden . Grotere neusgaten , het verhemelte , de staart , de ogen , en nog een heel scala aan problemen .
De keren dat ik in de kliniek was heb ik menigmaal een op sterven na dood gevalletje binnen zien komen . Zo benauwd ! Ik ben ooit eens een eigenaar tegengekomen met een Bull in een fietskar . Die vrouw reed dagelijks naar een plas water daar kon de hond wat poedelen , hij kon 50 meter lopen . Zo slecht was het met de luchtweg gesteld . En zo heb ik er velen gekend . Enorm veel gezondheidsproblemen , sommigen werden 7 maanden oud. Anderen slechts een jaar of 6 .

Amber had voor een E.B een prima conditie , kon 2 uur wandelen bij een temperatuur van 18-20 graden . Amber kon met zwemvest prima zwemmen en haalde enorme balken uit het water ( zonder ademhalingsproblemen ) Het was een vrolijke clown die graag rond rende . Maar daar moest ik wel wat aan doen . Omega 3 , veel wild , biologische voeding (BARF) Juist dit ras MOET ! Gezond eten en op gewicht blijven
Amber is 10 jaar actief en gezond geweest , daarna kwam de strippenkaart bij de d.a
Ze is 11 jaar oud geworden .

En herplaatser Noa . Als 6,5 jarige gekomen . We dachten , nou 2 misschien 3 jaar ?
Maar nee hoor . Noa heeft er nog ruim 6,5 jaar aan vast geplakt . Ruim 13 jaar geworden . Noa was een erg taaie tante . Toen ze kwam had ze wel wat voeding gerelateerde dingetjes . Maar ja daarvoor slechte brok en hier eerst kvv en later barf
Het was een lust voor het oog , zoals die hond opknapte . Barf was wel een ding met haar . Noa had een enorme onderbeet . Maar daar werd ik handig in en knipte het a.hw op maat voor haar . Alles vrat ze , ribben . Niets was te gek . En …. nooit meer kwakkelen en ziek ! Ook dit moest eigenlijk niet nodig zijn . Een hond hoort dit gewoon zelf te kunnen . En toen werd Noa oud , en dementerend . Er waren heel wat discussies ….. wanneer laten we haar gaan ? Maar Noa ging gewoon zelf .
Ook Noa kreeg een goede conditie , niet zo goed als Amber . Maar het meiske kon genieten van het buiten zijn . Zonder benauwd te zijn .

Tijdens E.B -wandelingen hadden we een vaste club . De vlotte wandelaars .
Dat waren ongeveer 10 Bullen , de rest volgde of ging al tijdig terug .
Ik vond de meesten veel en veel te zwaar . De Bullen die vers kregen waren duidelijk veel actiever , gestroomlijnder , vrolijker . Maar natuurlijk waren er ook Bullen die gezonde voeding kregen maar van alles mankeerden . Slechte rug /heupen , allergie , belabberde luchtweg …..

En tja nu dus geen Bullen meer , en weer een jonge hond . Ze is nu 3 jaar
De honden waarmee ze is opgegroeid (haar vriendjes ) mankeren ook nogal eens wat
Beer de Berner mag de rest van zijn leven alleen maar aan de korte lijn wandelen
Zijn skelet is zo slecht …. niet (meer ) met andere honden spelen , geen gekke fratsen
Kyto de DH mag niet meer zwemmen , dan heeft hij alleen maar meer jeuk ( hevige allergie )
En toen zag ik zelf eens een DH …. struikelend over zijn eigen achterhand , hij wilde een bochtje maken maar dat kon hij niet …..
En dan zie ik de twee Mopshond eigenaren weer eens , met elkaar in gesprek … het gaat altijd over de gezondheidsproblemen die beide hondjes hebben
En met Yorki Sara mag mijn boefje ook al niet meer spelen …. ook zij heeft patella
Ook zij moet worden geopereerd . Maar haar nekje is ook kwetsbaar
Teckeltje Kay heeft hernia en mag ook niets

En waarom geen Bullen meer ? Ik durf het niet meer . Ik kan er ook niet zo goed meer tegen , nu ik zelf ouder begin te worden . De eventuele pijn , de ellende
Nee , het zou mij teveel verdriet doen .
#3383566
Bullen zijn ook zeer hard . Mede daarom moet je ze geen 20 km laten lopen . Dit is vanwege hun bouw gewoon niet voor ze weggelegd . Maar we zullen doorgaan :-X Een Bull loopt zichzelf ahw gewoon dood .
Natuurlijk maakt karakter ook iets uit . Noa was een rustig type en gaf haar grens aan . Amber was zeer temperamentvol en zou zichzelf dus kapot lopen .... bij wijze van .
#3383568
smulpaap schreef: vr 09 aug 2019, 20:17 Bullen zijn ook zeer hard . Mede daarom moet je ze geen 20 km laten lopen . Dit is vanwege hun bouw gewoon niet voor ze weggelegd . Maar we zullen doorgaan :-X Een Bull loopt zichzelf ahw gewoon dood .
Natuurlijk maakt karakter ook iets uit . Noa was een rustig type en gaf haar grens aan . Amber was zeer temperamentvol en zou zichzelf dus kapot lopen .... bij wijze van .
Klopt helemaal , Oliver gaat ook gewoon door die moet je tegenhouden.
#3383572
Waar ik nog over zat te denken: zou mogelijk een verband kunnen zijn tussen korte snuiten en luchtwegproblemen ook op een andere manier? Wat ik bedoel is dat je door te selecteren op korte snuiten, je ingrijpt in het groeiproces van de botten. Dat begint gelijk voor iedere hond, alleen zit er een ander stop-moment op. Ik vraag mij af in hoeverre dat ook gevolgen kan hebben voor de groei van andere botten. En of je zo met een korte snuit niet ook verkeerde verhoudingen tussen bv botten in de benen zou kunnen fokken.

En bij teckels en andere kortpoten; welk proces is daar veranderd? Bij mensen heb je aandoeningen als achondroplasie die dwerggroei geven door een mutatie in het gen dat groeischijven in de botten regelt. Die aandoening gast vaak gepaard met bv rugproblemen en slappe gewrichten.

Om het even heel scherp te zetten; wanneer is iets een raskenmerk en wanneer is iets een erfelijke afwijking waar om wat voor reden dan ook mee is doorgefokt.

En wat is een ‘normaal actieve hond’. Wat is het referentie kader? Ik vind een uur kunnen wandelen echt niet veel. Maar ik ben dan ook wat anders gewend ... en ik hoef mijn honden zelden tegen zichzelf te beschermen, iharegelen ze dat zelf prima door zich aan te passen (muv wedstrijden of teamtrainingen omdat ze zich dan kunnen overlopen o.i.v. de groep)
#3383573
fransbulletje schreef: vr 09 aug 2019, 18:39 Ik denk dat je op show ook niet de gezondste franse bulldoggen ziet, uiterlijk vertoon wat niets zegt over gezondheid. Hou niet van showen, heb liever een hond van en fokker die je niet in de ring ziet.
Er zijn heel veel bulldoggen groepen op facebook en als je daarin ziet wat voor bulletjes en ellende ervoor bijkomt dat is echt ongelofelijk. En daar kom ik echt zelden een hondje tegen van een goede fokker. Ik ben geen lid meer van die groepen, teveel gezondheidsproblemen echt zo triest daar word je heel verdrietig van.

Nee, uiterlijk zegt niet alles over gezondheid, maar wat daar staat is wel wat fokkers blijkbaar de beste uit het nest vonden en hoe dan ook zijn fokkers toch verantwoordelijk voor hoe een ras ervoor staat. Het zal ook niet voor niks zijn dat de mopsenclub zich acuut heeft opgeheven omdat ze niet aan de eisen kunnen voldoen. En dat zijn toch echt allemaal stamboomhondjes.
#3383574
Summerditches schreef: vr 09 aug 2019, 19:35 Ik vind het allemaal wel vervelend worden vooral voor Frans Bulletje en haar lieve kanjers..
In de basis zijn we het allemaal wel eens en bedoelen we denk ik hetzelfde..
Het is ontzettend jammer dat een (groot) deel van de fokkers weten waarvoor dik geld betaald wordt omdat de potentiele kopers dan iets speciaals hebben die het ook nog eens prima gaat doen op shows.

Geloof me..op het moment dat een lange periode potentiele kopers zonder aankoop de deur uit gaan omdat ze de snuiten te kort vinden dan gaan ze binnen no time zorgen voor langere neuzen..Uiteindelijk zijn de kopers minimaal net zo schuldig...Toen de 1e signalen kwamen dat Amerikaanse Bulldoggen op de HR lijst zouden komen zag ik opeens een mega groot deel van de fokkers met hele `verdrietige`berichten dat ze vanwege gezondheid moesten inkrimpen, dat ze voor een deel van hun `fokstal`een geweldig blijvend goed huis zochten met meer aandacht..Ik kan die teksten wel dromen ..en binnen no time kwam de helft met `shorty bullies`en `franse bulldoggen`..Nu is het gedoe omtrent de HR lijst weer wat ingedaald..en ja hoor toch weer `erg verblijd met een onverwachts nestje`...We proudly presents.....


Als ik wil gaan flyballen ga ik geen Amerikaanse Bulldog nemen..als ik urenlange strandwandelingen wil maken ook niet..je kan geluk hebben maar ga er vanuit dat dit voor dit soort dingen niet de ideale honden zijn..Je zoekt een hond die goed bij jou en je gewoontes en verwachtingen past..dat kan ook een hond zijn die minder beweging nodig heeft ..MAAR minder nodig hebben is totaal iets anders dan minder KUNNEN..


Ik hoop dat Frans Bulletje wil blijven..het is vast niet zo persoonlijk bedoeld als het klinkt voor jou..Het is toch je kostbare bezit..met zorg uitgekozen ..daar mag gewoon niemand aankomen in de negatieve zin....en dat voelt dan even zo....
Ik vond de vraag met Basil ook niet goed, maar ondertussen is er al uitleg en excuus geweest. En voor de rest is het topic niet speciaal tegen elvira gericht en snap ik dat deze ontwikkelingen en discussies niet leuk zijn als je die rassen aanhangt, maar het is geenzins persoonlijk bedoelt en zo moet je het dan ook niet opvatten anders kunnen we nergens meer over praten.
#3383576
En in aanvulling op mijn vorige post nog een ethische vraag; hoeveel dieren mogen ergens last van hebben om het te laten bestaan? Want het argument ‘mijn hond heeft ondanks zijn korte snuit nergens last van dus is het niet het probleem’ (even algemeen gesteld en nie5 specifiek tegen iemand) vind ik lastig. Want wa5 is dan acceptabel? Mag er op korte snuiten worden gefokt als 80% last heeft? Of 60%? Of 5%?

Ik vraag het omdat 100% klachten en kenmerk vast niet bestaat. Maar zou je een auto kopen als die 60% kans heeft dat ‘ie uitvalt bij meer dan 100 km/uur op een warme zomerdag? Ik niet. Ik zou ook geen hond willen met een uiterlijk kenmerk dat bij 1 op de 5 honden ernstige klachten zou geven. Gewoon risico reductie. Terwijl ik me ook realiseer dat mijn honden ook niet 100% ideaal zijn hoor. Dat bestaat niet bij levende wezens, daar zitten altijd maandagochtend modelletjes tussen (zoals Spot ;) )
#3383580
Ja, wat is een goede conditie. Een wandeling van 15-20 km zegt ook niet per see iets, ik kan ook veel gemakkelijker ver wandelen, maar laat mij een sprintje trekken en ik zie blauw ;)

Dus wat dat betreft klikt Oscar wel als een goede conditie vind ik, als hij gewoon met andere honden mee kan rennen en spelen zonder om te vallen.

Weet je, elk type hond neemt zijn voor of nadelen mee. En als je een type hond hebt, zoals een franse bull, maar bv ook een Staffort, of een Chihuahua, dan weet je, als je een beetje nadenkt, ook wel welke vooroordelen er bij die hond horen. En dat je daar dan mee te dealen hebt. Heb ik ook hoor, bij Joepsefloep, daarbij denkt ook iedereen aaaahhh dat zijn zulke brave, maar dat heeft ook irritante bijwerkingen; iedereen laat alles (honden, kinderen) er maar op los. (oké, wellicht wat uitvergroot, maar met Gijs erbij had ik echt veel minder honden in de buurt altijd).

Nu heb je met een Golden Retriever ook wel minder vervelende vooroordelen dan met een Franse bull, dat realiseer ik me wel. Maar goed, denk wel dat het goed is dat je er niet zo lichtgeraakt over doet. Het is wat het is.
Joep is ook van zo maar een nestje, zonder al te veel onderzoek, zonder stamboom (dus eigenlijk issie niet eens een rashond en heb ik geen recht van spreken als ik het heb over vooroordelen over Golden Retrievers :P) kan ook wel het hele forum over vallen, maar Joep is Joep, én mijn Joep. En bij een volgende hond maak ik denk ik wel een andere keuze, maar dat veranderd niks aan mijn keuze die ik toen heb gemaakt toen ie op de wereld kwam (nou ja, eigenlijk voor zijn eitje en zaadje bij elkaar kwamen, want ik was al wel ver van te voren betrokken ;) ).

Overigens vind ik dat van wel meer dingen in de wereld hoor, af en toe even diep adem halen, voelen dat je zelf achter je keuzes staat, en dat de rest van de wereld daar van alles over kan zeggen maar dat dat toch niks veranderd, want je staat achter je keuze, dat zou het denk ik over het algemeen echt wel veel relaxter maken. Maar goed, da's weer een beetje een zijpaadje in.

Overigens heeft Kaio nu ook al meerdere keren geschreven dat ze de zware newfs zo vreselijk vind. Nu woog Gijs 75 kilo, had hij ook nog een lange rug, diepe borstkas, korte neus. Dus nou ja, dan kan ik er wel over vallen dat wat ze zegt ook over mijn hond gaat, maar ik kan haar eigenlijk alleen maar gelijk geven. Gijs was benauwd, boven de 20 graden kon ik daar echt niet lekker mee lopen. En toen hij nog leefde deden we het daarmee en verzonnen we daar wel wat op hoor, en dan had ik er misschien ook nog niet zo over kunnen denken. Maar als ik nu zie met welk gemak Joep door het leven tippelt, warm of niet, zie ik pas hoe zwaar Gijs het soms had. En dat kwam niet door Gijs, dat kwam door zijn lijf, en lijven worden gefokt.

Niet dat ik zeg dat er nooit meer een newf komt, maar ik zou zeker binnen dat ras pleiten voor normalere, gezondere standaarden. Kan ik het nu niet anders dan eens over zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door