Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383766
Even voor de beeldvorming...wat kost dan zo'n ei?

Vraag komt eigenlijk voort uit een babbeltje die ik hier in de buurt ooit had met een scharrelei-verkoper, gewoon zo eentje aan de straat met een kraampje. Die vertelde dat men graag zijn eieren kocht want die waren zo lekker enz. Maar zodra zijn prijs die van de aldi/lidl oversteeg, al was het maar met een stuiver oid, dan liepen veel mensen al weg. Daaaar reden ze niet voor om ::)
Je koopt hier dus ook zo'n ei uit eigentuinkip voor max 1,40- het doosje.
#3383771
Ik heb wel besloten dat ik hierna geen kippen meer neem. Ik heb er nog nooit gehad die een beetje fatsoenlijk leggen. Dus ik gooi er voor een vermogen aan voer in maar er komt aan de achterkant nauwelijks wat uit. Dat zet geen zoden aan de dijk. Dus kippen eruit, grotere tuin voor de hondjes en geld over om duurdere eieren van te kopen.
#3383790
Lizzy schreef: ma 12 aug 2019, 14:34 Ik heb wel besloten dat ik hierna geen kippen meer neem. Ik heb er nog nooit gehad die een beetje fatsoenlijk leggen. Dus ik gooi er voor een vermogen aan voer in maar er komt aan de achterkant nauwelijks wat uit. Dat zet geen zoden aan de dijk. Dus kippen eruit, grotere tuin voor de hondjes en geld over om duurdere eieren van te kopen.

Dat schiet niet op nee. Hier doen ze (en wij) het overigens met de eigen kip-ei en als die winterbreak hebben dan die van kippen die ff verderop wonen.
#3383793
Vanaf dag 1 dat ik zelf eieren kocht, kocht ik biologische. In de supermarkt. En dat heb ik ca. 40 jaar gedaan. Ik vond die eieren ook altijd veel lekkerder dan de scharrel- en later vrij-uitloopeieren die mijn moeder kocht/koopt. Sinds een paar jaar koop ik eitjes van eigen-tuin-kippen. Ik had ze eerst eens een keer gekocht om te proberen en tot mijn verbazing waren die nog lekkerder dan de bio-eitjes. Hoe dat kan weet ik niet. Misschien omdat ze verser zijn? Of omdat die kippen nog meer dan de bio kippen buiten lopen, meer ruimte hebben, minder stress en nog gevarieerder eten? Het zal wel van alles wat zijn. In elk geval, ik koop ze nu aan de overkant van de weg. € 1.20 per 10 stuks. Groot en klein door elkaar. Maar gemiddeld groter dan de bio-eitjes uit de supermarkt. Soms staan er 2 doosjes, soms 1. En vaak geen ::) Laatst stonden er tomaten ipv eitjes. Wel 2 hele halve kilo's ;D Dus nu ligt er tomatensoep in de vriezer.
#3383806
Lizzy schreef: ma 12 aug 2019, 15:58 Ja, dat is echt voor niks. Maar waarom maak je ze niet duurder dan?
Verderop staan ook biologische eieren voor dezelfde prijs te koop. Bij ons komt weinig volk langs en omdat ik er niet mee wil blijven zitten geef ik ze weg voor een euro.
#3383809
pearlsofpassion schreef:Ras maakt ook nog verschil. Bij kippen van een ras die minder leggen zijn de dooiers vaak nog iets groter, oranjer en smaakvoller.
Aangezien er verschil in de grootte van de eieren zit zijn het vast geen leghybriden?
Die ervaring heb ik dan weer niet. Hier zijn juist de leggers degenen met de grote dooiers en de andere kipjes hebben in verhouding kleine dooiers. De kleur van de dooier is puur een voedingskwestie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

#3383814
Siberienne schreef: vr 09 aug 2019, 20:49 Worden dan ook transportkosten, nadelen van eenzijdige landbouw (diervoeder teelt), kosten van uitbraken van dierziekten meegerekend? Want wat we hier fokken is ‘tig keer de nl consumptie en dat vervoer is ook niet gratis. Om nog maar te zwijgen van verstoring van buitenlandse voedselketens. BV dumpen van goedkoop vlees in Afrika en de kosten van ineenstorten lokale economieën. Om nog maar te zwijgen over kosten van antibiotica resistentie problemen die deels toch te wijten zijn aan he5 houden van dieren in grote hoeveelheden en dicht op elkaar.
—- ik verwacht niet direct antwoord hoor maar het is complexe problematiek waar je op meerdere manieren naar kan kijken..
Op zich heb je daar allemaal gelijk in, maar volgens mij is de biologische veehouderij niet uitgezonderd van de punten die je noemt. Transport van dieren en vlees, monocultuur en dierziekten heb je daar ook. Weliswaar heb je minder snel een massale uitbraak in een stal omdat de dieren minder dicht op elkaar zitten, maar het verspreid zich wel eerder naar buiten omdat de dieren ook naar buiten kunnen.

Nu is het wel zo dat biologische landbouwers geen pesticiden mogen gebruiken. Op zich is dat wel een voordeel. En geen GMO gewassen, maar daar ben ik zelf op zich niet tegen.
#3383815
hannabelgje schreef: ma 12 aug 2019, 19:21 Die ervaring heb ik dan weer niet. Hier zijn juist de leggers degenen met de grote dooiers en de andere kipjes hebben in verhouding kleine dooiers. De kleur van de dooier is puur een voedingskwestie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Echt? OK, dan moet ik het aanpassen.
Hier leggen de Brahma's de grootste, smaakvolste en felst gekleurde dooiers. Terwijl ze toch echt hetzelfde de eten krijgen. En het oudste meisje, die nog maar af en toe legt, heeft de allerlekkerste eieren.

De Cochin heeft ook al gelegd, maar die hebben we nog niet geproefd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door