Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3381970
Is er hier iemand die mij een goede tip kan geven voor een goed merk eiwitpoeder?
Het is voor iemand die momenteel chemotherapie krijgt en amper kan eten door een kapotte slokdarm van het bestralen en door geen eetlust meer te hebben. De voorgeschreven eiwitshakes/drankjes vallen als een blok op de maag en veroorzaken misselijkheid.
Een poeder wat door sap kan of wat vla/yoghurt zou misschien uitkomst kunnen bieden. Het ziekenhuis heeft het niet en ik zag op internet dat je het gewoon zo kan kopen maar wat is goed?
Door zurca
#3382007
De diëtiste in het ziekenhuis had die drankjes en shakes voorgeschreven maar die missen dus zijn doel zeg maar ::)
Maar zal zeggen dat ze daar maar eens aan moet vragen of die een goed eiwitpoeder weet.
De link zal ik doorgeven en zelf ook erns even lezen ;)

Heeft plantaardig eiwit dezelfde functie/werking als dierlijk eiwit?

Bedankt iig voor jullie reactie.
Door Eef+Stippels
#3382033
In 'The China Study' wordt gesteld dat kankercellen worden aangewakkerd door caseïne, dus ik zou zelf voor de zekerheid voor plantaardig eiwit poeder gaan.

Ik vind de rijst-banaan-lucuma variant van Purasana lekker. Zitten wel KH in, ik weet niet of deze worden vermeden?
Biotona henneppoeder is kha maar wij vonden het niet weg te krijgen en dat is toch ook belangrijk..
Door MillyMol
#3382069
Eef+doggies schreef:In 'The China Study' wordt gesteld dat kankercellen worden aangewakkerd door caseïne, dus ik zou zelf voor de zekerheid voor plantaardig eiwit poeder gaan.

Ik vind de rijst-banaan-lucuma variant van Purasana lekker. Zitten wel KH in, ik weet niet of deze worden vermeden?
Biotona henneppoeder is kha maar wij vonden het niet weg te krijgen en dat is toch ook belangrijk..
Ho ho ho. Met alle respect, maar de conclusies in The China Study worden niet goed onderbouwd. Er is veel kritiek op van andere wetenschappers. Conclusies die zijn getrokken zijn gebaseerd op zeer dun en vaak indirect bewijs. Er wordt ook onvoldoende onderbouwd waarom plantaardige eiwitten beter zouden zijn dan dierlijke eiwitten. De claims in deze studie worden niet (volledig) onderbouwd door andere studies. Ik weet dat inmiddels bekend is dat caseïne bepaalde kankercellen harder doet groeien (prostaatkanker bijvoorbeeld: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4166373/), maar het beïnvloedt andere tumorcellen juist weer negatief, d.w.z. ze remmen de groei, zoals bijvoorbeeld borstkankercellen (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3507493/ en http://cancerres.aacrjournals.org/conte ... 5.full.pdf).

De bewering bijvoorbeeld dat 10% van een dieet uit een 100% plantaardige proteïne moet bestaan terwijl ze in hun eigen onderzoek vaststellen dat ook 12% plantaardig goed is is dan ook op zijn zachtst gezegd discutabel.

Wat ik wil zeggen: ga nooit af op slechts 1 bron en als je dat doet, zorg dan dat met grote mate van zekerheid is vastgesteld dat de conclusies vanuit de bron ondersteund worden door andere bronnen. Blijkbaar angst het af van het type kanker en het orgaan dat is aangedaan welk soort proteïne het meest geschikt is.

Er moet nog veel onderzoek gedaan worden voordat er meer duidelijkheid is.
Door Eef+Stippels
#3382072
Daarom schrijf ik ook dat IK voor de zekerheid plantaardige eiwitten zou kiezen :)
Kan iedereen voor zichzelf beslissen of ze deze info mee willen laten wegen. Ik wilde het wel gezegd hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door