Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3381245
Tot nu toe is bijvoorbeeld de ziekte van lyme nog niet bekend bij de reuzen teek.
Ja, ze zijn creepy maar voor mij niet meer of minder dan de gewone teek. Deze zal je ook eerder zien waardoor ze makkelijker te spotten zijn om te verwijderen. Al met al vind ik de reuzen teek als minder gevaarlijk klinken dan de gewone teek........
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3381249
dinky89 schreef:Ja, ze zijn creepy maar voor mij niet meer of minder dan de gewone teek.
Tenzij ze van een meter of 9 op je af komen rennen :o

Dat zou voor mij toch een reden zijn om het ook op een lopen te zetten :biggrin2:
Door src_esther
#3381259
dinky89 schreef:Tot nu toe is bijvoorbeeld de ziekte van lyme nog niet bekend bij de reuzen teek.
Ja, ze zijn creepy maar voor mij niet meer of minder dan de gewone teek. Deze zal je ook eerder zien waardoor ze makkelijker te spotten zijn om te verwijderen. Al met al vind ik de reuzen teek als minder gevaarlijk klinken dan de gewone teek........
Nee, maar waarschijnlijk wel het Krim-Congovirus en daar is Siberienne dan weer 'blij' mee.
Door Tanna
#3381262
De 'horrorteek' in Drenthe rent hard, maar lust geen mensen.
Moeten de inwoners van Odoorn zich zorgen maken over de reuzenteek die in hun omgeving is opgedoken? Vijf vragen over de hyalommateek.
Is het al zeker dat het om de reuzenteek, officieel de hyalommateek, gaat?
Nee, zegt woordvoerder Harald Wychgel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, dat uitsluitsel moet geven over deze vraag. ,,Het beestje uit Odoorn is naar ons opgestuurd, maar nog niet aangekomen.''
Bioloog Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit vermoedt het echter wel. Hij leidt dit af uit beelden van RTV Drenthe, waarop te zien is dat het dier gestreepte poten heeft, een belangrijk kenmerk. En het beestje rent hard, dat is volgens hem ook een eigenschap van de reuzenteek.

Hoe komt het dier in Nederland?
Het komt wel vaker voor dat larven van de teek in Nederland terechtkomen. Ze komen van oorsprong uit het Middellandse Zeegebied. Daar hechten ze zich aan trekvogels en vliegen zo mee naar het Noorden. Hier laten ze zich vallen, maar volgens Van Vliet is het hier meestal te nat en te koud voor hen. Ook vinden de teken hier meestal geen partner met wie ze zich kunnen voortplanten.
Overwinteren is de hyalommateek tot nu toe niet gelukt. In Duitsland wel, daar zijn vorig jaar 35 reuzenteken aangetroffen. Het feit dat er nu waarschijnlijk één teek is gevonden, doet vermoeden dat er wel meer in de buurt van Odoorn zitten, stelt Van Vliet.
Hoe groot is het risico dat de teek zich aan een mens hecht?
De reuzenteek vindt mensen niet lekker, zegt Wychgel. Liever hecht hij zich aan een koe of een paard. Al is het volgens Van Vliet niet helemaal uit te sluiten dat de reuzenteek zich wel eens aan een mens vergrijpt, bij vergissing of omdat er geen koe of paard in de buurt is. Grote zoogdieren hebben volgens Wychgel geen last van de teek.
Wat moet je doen als je de teek op je paard aantreft?
Eraf halen en weggooien, zegt Wychgel. Maar wel altijd met handschoenen aan, waarschuwt Van Vliet.
Is er risico op besmetting met een ebola-achtig virus door de reuzenteek?
,,Er zijn nog geen hyalommateken aangetroffen met dit virus'', zegt Wychgel. ,,En het aantal besmettingen van mensen met dit virus valt ook mee: twee gevallen in 2017, vijf of zes in 2016. Let wel, in heel West-Europa, dus op een bevolking van een paar honderd miljoen mensen.''
Van Vliet beaamt dat het risico op ebola-besmetting via de reuzenteek minimaal is, maar zegt dat het niet is uitgesloten dat de teek het virus bij zich draagt. ,,De teek kan ook andere ziekteverwekkers bij zich hebben'', stelt hij. ,,Maar de gewone teek is voor mensen veel gevaarlijker, vanwege de kans op de ziekte van Lyme.''
Van Vliet is een van de initiatiefnemers van tekenradar.nl Hij verzoekt mensen het via deze site te melden als ze een tekenbeet hebben gekregen.
Door src_esther
#3381265
RIVM da's toch die club die zegt dat glysofaat best gebruikt kan worden nabij bewoond gebied? En geen probleem ziet in het plaatsen van borstimplantaten die in Frankrijk verboden zijn?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door