Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3379341
Omdat het nergens in de barfhoek thuishoort denk ik, hier maar even de vraag.
Wat kun je als gekookte maaltijden allemaal voor je hond voorschotelen? Ook betaalbaar heel graag wat er moet heel wat in!
Hoe vaak mag je bijv. Aardappel geven?
Graag hoor ik wat ideetjes.

Het zit nl . zo. Fozzy eet de laatste paar dagen weer slecht. Warm weer. Vorig jaar einde zomer was ie graatmager want toen at ie helemaal niet meer. Wel gekookte aardappels. Aangezien er een leuke weersvoorspelling op het menu staat volgende week wil ik dit maar eens voor zijn . Hij is nog steeds dun en ik vind hem gewoon niet topfit ( dat ie achter kat aangegaan was met zijn ed poot heeft niet veel goeds gedaan en krijgt nog lage dosis nsaid ) dus wil niet dat ie stopt met eten. Voor zover ik weet heeft ie geen allergieën dus dat is makkelijk.
Door smulpaap
#3379344
Ik weet even niet meer of Fozzy nu je oudste beer is ( ik ben hier niet zo erg vaak meer ;) )
Maar toen Noa , mijn oude Bulldog op haar laatste pootjes liep gaf ik haar zoete aardappel
Zoete aardappel bevat nl best goede voedingstoffen . En Noa vond het heerlijk , de zoete smaak prikkelde haar om te eten
Het was hier een gevalletje ""pappen en nathouden "" dus ik nam het niet te nauw meer en gaf haar zoete aardappel naar behoefte
Verder gaf ik haar alfalfa door de groentemix ( rijk aan o.a vit.b )
En als Fozzy van zoet houdt kun je denk ik veel andere dingen door de zoete aardappel mengen :biggrin2:
Tessa mijn andere oudje was bv dol op gekookte witvis ( zij verdroeg geen rauw meer )

https://www.ahealthylife.nl/10-gezondhe ... aardappel/
Door tt-tjes
#3379346
Idd zoete aardappel, misschien wat gekookte havermout er door. Gekookte witvis, gekookte kip, kalkoen. Zakje gemixte groenten kopen en koken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3379347
smulpaap schreef:Ik weet even niet meer of Fozzy nu je oudste beer is ( ik ben hier niet zo erg vaak meer ;) )
Maar toen Noa , mijn oude Bulldog op haar laatste pootjes liep gaf ik haar zoete aardappel
Zoete aardappel bevat nl best goede voedingstoffen . En Noa vond het heerlijk , de zoete smaak prikkelde haar om te eten
Het was hier een gevalletje ""pappen en nathouden "" dus ik nam het niet te nauw meer en gaf haar zoete aardappel naar behoefte
Verder gaf ik haar alfalfa door de groentemix ( rijk aan o.a vit.b )
En als Fozzy van zoet houdt kun je denk ik veel andere dingen door de zoete aardappel mengen :biggrin2:
Tessa mijn andere oudje was bv dol op gekookte witvis ( zij verdroeg geen rauw meer )

https://www.ahealthylife.nl/10-gezondhe ... aardappel/
Maci is de oudste 12,5 jaar. Fozzy wordt in de zomer ook al 8 :o
Ok toch eens kijken wat ie van zoete aardappel vindt. Fozzy is meer wat de boer niet kent.....eet geen fruit bijv. Groentemix is ook niet favoriet. Gekookt gaat geloof ik beter.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379353
Als het maar tijdelijk is, en omdat hij anders te mager wordt, dan keek ik niet nauw hoor.
Dan kreeg hij gewoon wat hij lekker vind. Zolang het geen boterkoeken of wafels zijn, allemaal prima.
En als er onder de aardappelpuree nog wat nuttigs gemengd kan worden, mooi meegenomen. Maar anders is het maar even gewoon lege energie om geen gewicht te verliezen.
Als het terug wat koeler is krijgt hij terug barf? Dan gaat hij niet snel wat tekort komen, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3379357
Ja hij krijgt barf en gemalen . Hij lust veel soorten niet ::) gemalen gaat dan af en toe beter. Maar deze week dus dat eerst met de hand ::) kunnen proberen bij hem , na wat aandringen at ie gelukkig.
Vandaar eens kijken wat ik hem gekookt goed kan geven, want tis pas begin zomer he. Het is echt een grote miepert met eten.

Bone broth was ik ook aan het denken, weet iemand zo waar hier dat recept van staat heb het recept nog niet gevonden
Door tt-tjes
#3379367
Ik pak altijd een paar kilo lamsbotten, liefst kniegewrichten e.d. vanwege de gelatine, gooi er water bij totdat alles goed onder staat, kiep daar een flinke scheut appelazijn bij en af en toe wat knoflook teentjes. Laat het aan de kook komen en draai het dan klein. Ze geven aan dat het 24 uur moet trekken, maar meestal na een uurtje of 12 pruttelen haal ik de botten er uit en laat het afkoelen. Daarna in de koelkast en meestal heb ik dan gewoon gelei die ik dan in bakjes doe in de vriezer.
Het stinkt wel vind ik, daarom doe ik het zo kort. Staat in de keuken op het gasfornuis.
Kippenloopvoetjes bevatten ook veel gelatine.

Hier zijn er ook die het in de slowcooker maken maar die heb ik niet. Kippenbotten gebruik ik niet want die koken helemaal kapot, maar dat is een keuze.

En een link met een recept.

http://www.backontrail.nl/WordPress/voe ... ottensoep/

Ze vinden het hier superlekker, maar krijgen er wel erg vaste ontlasting van, iets wat bij Balou dan weer niet zo handig is.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3379390
Bandit moest vegetarisch eten en toen werd mij ook verteld om zoete aardappel te nemen en zeker geen aardappels. Dit vanwege de voedingsstoffen, maar vooral omdat er veel gif over aardappels gaat (zelfs over biologische!). Zoete aardappels zijn meer puur/zuiverder.

Ik weet niet hoe ver je het menu (tijdelijk) wilt veranderen.
Ik moest 1/3 zoete aardappel, 1/3 rijst of havermout en 1/3 groenten geven. (allemaal koken)
Voor Bandit was pompoen, wortel en broccoli erg goed. Maar hij kreeg ook sperziebonen.

Bone-broth heb ik ook veel gemaakt, maar dat is geen vervangende maaltijd.
Inderdaad, botjes in de pan, water erover en een scheut azijn. Heel makkelijk. Ik kook elektrisch en liet de pan op de laatste stand zeker 24 uur doorkoken. Wel het waterpeil in de gaten houden en af-en-toe water toevoegen. Het verdampt namelijk langzaam. ;)
Ik vond het niet stinken, terwijl ik toch vegetarisch ben.
Door Ruisje
#3379394
Honden die niet zo van groentemix houden, vinden het gekookt vaak wel te eten. Maar begin met de groenten waarvan je zeker weet dat hij ze gekookt eet.

Zoet is inderdaad bataat, wortel, pompoen. Maar alles kun je koken en soms is even kort blancheren al voldoende om het lekkerder te vinden.

En als je een gekookte groentestamppot hebt die hij lekker vindt, kun je er misschien ook wat kvv door prakken zonder dat ie het ziet. ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3379409
Ja zoete aardappel is eigenlijk geen aardappel, is meteen het voordeel.
Ik gok dat meneer dat wel lust, denk dat het vooral de knollen en wortels zijn waar ik naar moet kijken voor voedingswaarde/ energie.
En ik denk dat het dan wel lukt om daar kvv door te mixen.
En boontjes zal ie vast lusten, wie niet eigenlijk?

Ja bone broth moet ik kijken, geen idee waar ik hier aan lamsbotten kan komen.
Ik heb wel een slowcooker dus het kan wel daarin. Met kip zou ik die dus moeten zeven.
Ja die is meer gewoon voor de eetlust en verder zit er toch veel goede stofjes in.
Maar geen idee waar ik die ingrediënten vandaan haal hier :g:
Door Too
#3379411
Maar van kip kan je toch ook een prima broth trekken , waarom zouden verpulverde botjes een bezwaar zijn?
Je haalt misschiem wat minder collageen ed uit kip dan uit knieën maar in dit geval is dat toch niet zo heel erg?
Door tt-tjes
#3379422
Too schreef:Maar van kip kan je toch ook een prima broth trekken , waarom zouden verpulverde botjes een bezwaar zijn?
Je haalt misschiem wat minder collageen ed uit kip dan uit knieën maar in dit geval is dat toch niet zo heel erg?
Ja dat kun je ook. Kippevoeten zijn ook heel goed. Alleen hier gaat kip niet zo goed dus vandaar dat ik lamsbot pak. Je kunt zelfs de botten van een kip die je zelf gegeten hebt gebruiken. Ik vind het nadeel dat ze dan te veel bot binnen krijgen als je het niet goed kunt zeven, waardoor de ontlasting te hard wordt (bij mijn jongens dan hè)
Door Too
#3379435
tt-tjes schreef:Ja dat kun je ook. Kippevoeten zijn ook heel goed. Alleen hier gaat kip niet zo goed dus vandaar dat ik lamsbot pak. Je kunt zelfs de botten van een kip die je zelf gegeten hebt gebruiken. Ik vind het nadeel dat ze dan te veel bot binnen krijgen als je het niet goed kunt zeven, waardoor de ontlasting te hard wordt (bij mijn jongens dan hè)
Ah duidelijk, thanks
Door - pien -
#3379482
tt-tjes schreef:Ik pak altijd een paar kilo lamsbotten, liefst kniegewrichten e.d. vanwege de gelatine, gooi er water bij totdat alles goed onder staat, kiep daar een flinke scheut appelazijn bij en af en toe wat knoflook teentjes. Laat het aan de kook komen en draai het dan klein. Ze geven aan dat het 24 uur moet trekken, maar meestal na een uurtje of 12 pruttelen haal ik de botten er uit en laat het afkoelen. Daarna in de koelkast en meestal heb ik dan gewoon gelei die ik dan in bakjes doe in de vriezer.
Het stinkt wel vind ik, daarom doe ik het zo kort. Staat in de keuken op het gasfornuis.
Kippenloopvoetjes bevatten ook veel gelatine.

Hier zijn er ook die het in de slowcooker maken maar die heb ik niet. Kippenbotten gebruik ik niet want die koken helemaal kapot, maar dat is een keuze.

En een link met een recept.

http://www.backontrail.nl/WordPress/voe ... ottensoep/

Ze vinden het hier superlekker, maar krijgen er wel erg vaste ontlasting van, iets wat bij Balou dan weer niet zo handig is.
Kan harde keutels komen door bonebroth? Rocco poept al een tijdje moeilijk(er) en ik maar prakkizeren waar het door kwam, groente en vlees bij z'n vleesbot geven, minder vleesbot, tijdje op kvv gestaan...dus daar kan het door komen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door