Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3378470
Ik kan weinig interpreteren op dit filmpje, ook niet hoe het allemaal aangeleerd is.
Inderdaad vind ik ze ook minder doods, ofwel ik vind de honden niet gedrukt lopen. De meeste hebben hun staart vrij hoog ( nou is dat bij veel rasafhankelijk) en oren staan alert bij het zien van de hond. En hij wordt ook wel in de gaten gehouden door een aantal.
Ingrijpen laten ze duidelijk aan hem over. Maar waarom? Tja kunnen we ook alleen over speculeren denk ik.
pearlsofpassion schreef:Nee, doods niet, maar ik vind meerdere honden toch niet echt ontspannen lopen. Zoals die buldog achteraan links... :-\
En hoe die kleintjes rechts on verstoort verder blijven lopen, zonder zelfs maar op te kijken, tot ze fysiek aangeraakt worden, vind ik toch wel vreemd.
Ik krijg er geen warm gevoel van en ik vraag me toch af wat de honden hier nu aan hebben? Niet rondkijken, niet snuffelen,...
Dit gaat toch verder qua stricte regels, dan gewoon ieder zijn eigen plek en niet uitvallen? In dit filmpje hangt toch meer spanning dan dat? Of zie ik dat verkeerd? Ik heb dat gevoel wel.
Over niet rondkijken, niet snuffelen. Ik heb ook situaties waarin ik wil dat ze niet snuffelen en gewoon netjes moeten meelopen. Als ik met die 2 zwartjes loop hier moeten ze naast de drukke weg ( wel fietspad met bermen) volgen en mogen niet snuffelen. Ik wil er nl snel voorbij en vind het stukken veiliger dan wanneer de een daar iets ruikt de ander daar en daar weer stil staat , of de ander wil ook ruiken wat de ander ruikt en duikt daarop af etc. Je merkt aan de tekst al: chaos.
Dat wil niet zeggen dat ze elders dan niet even mogen snuffelen en hun dingetjes doen. Waar de man in het filmpje loopt zouden ze van mij ook netjes mee moeten lopen. ( moet je wel trainen voor je zover bent he) .
#3378476
Nou, dat is dus het punt. Ik wou dat ik mijn honden had kunnen leren "jongens, jullie zijn nu aangelijnd en dat betekent dat je netjes met mij mee loopt, zonder aan de riem te trekken, zonder je te bemoeien met alles dat op straat gebeurd, zonder overal aan te willen ruiken want wij lopen nu van A naar B en zo meteen, als je los loopt: mag je snuffelen en rennen en trutten zoveel je wilt. Maar NU EVEN NIET". Ik heb het nog nooit 1 hond kunnen leren. Nooit echt. En al helemaal niet als ik met meerdere loop.
#3378482
Lizzy schreef:Nou, dat is dus het punt. Ik wou dat ik mijn honden had kunnen leren "jongens, jullie zijn nu aangelijnd en dat betekent dat je netjes met mij mee loopt, zonder aan de riem te trekken, zonder je te bemoeien met alles dat op straat gebeurd, zonder overal aan te willen ruiken want wij lopen nu van A naar B en zo meteen, als je los loopt: mag je snuffelen en rennen en trutten zoveel je wilt. Maar NU EVEN NIET". Ik heb het nog nooit 1 hond kunnen leren. Nooit echt. En al helemaal niet als ik met meerdere loop.
En toch als ik je bezig zie in de filmpjes kan jij dat ook ;)
Ik ga hier ook echt niet zeggen dat het hier altijd feilloos verloopt ;D en de ene dag is de andere niet he. Ik gebruik er een commando voor en veel snoepjes en ik moet dat ook nog vaak na het snoepje opnieuw herhalen het commando hoor. Ben begonnen met zowat voor iedere stap te belonen. En ook wel eens een goede nee als ze trokken. Speelt ook mee dat we beiden dat " ge-eikel " zat waren dus dat motiveert tot consequent zijn he ;D
#3378523
Ik krijg het ook niet voor elkaar met twee honden. :D
Maar heb een oude riem om met een karabijnhaak erom, daar zet ik iig 1 riem aan vast (meestal beide) zodat als ik me echt ff moet concentreren op 1 hond de andere niet losloopt of bij anderen gaat lopen klieren.
Scheelt enorm veel stress als je één haaibaai erbij hebt zoals de logee van komende maand, die bijt aangelijnd alles wat te dichtbij komt en onbekend is. :-X
Kan ik die van mij mooi iets vooruit sturen en de lastige ff kort bij me houden bij het passeren van mensen, bij andere honden steek ik over of stap 1-2m opzij.

Met logeerkees is het helemaal leuk, die is doodsbang voor andere honden, zeer nerveus over het algemeen en net een draaitol aan de lijn, werken met dubbele lijn werkt bij haar niet omdat ze zichzelf in no time ophangt. :-\
Die neem ik korter wanneer we anderen passeren en waar er voldoende ruimte is krijgt ze volledige lijnlengte zodat ze zich aan Mahdu kan optrekken.
Mahdu daarentegen gaat altijd een beetje breder lopen alsof hij wil showen hoe stoer hij wel niet is zo naast zijn vrouwtje. :cool:
#3378724
Lizzy schreef:Nou, dat is dus het punt. Ik wou dat ik mijn honden had kunnen leren "jongens, jullie zijn nu aangelijnd en dat betekent dat je netjes met mij mee loopt, zonder aan de riem te trekken, zonder je te bemoeien met alles dat op straat gebeurd, zonder overal aan te willen ruiken want wij lopen nu van A naar B en zo meteen, als je los loopt: mag je snuffelen en rennen en trutten zoveel je wilt. Maar NU EVEN NIET". Ik heb het nog nooit 1 hond kunnen leren. Nooit echt. En al helemaal niet als ik met meerdere loop.
En in zulke situaties het "gewoon doen"?! Dus niet een commando aanleren, geen snoepjes maar gewoon van A naar B lopen... Dat zal in het begin natuurlijk niet soepel gaan maar als ze doorkrijgen dat er daar of in zo'n situatie niets anders te doen is dan van A naar B lopen dat ze het ook gewoon gaan doen?

Tous en Ziggy moesten bij ons op dorp ook gewoon naast me lopen, geen gedoe en geen gesnuffel. Ik heb ze dat eigenlijk nooit aangeleerd of op getrainend. Ik liep gewoon door, riemen kort en blik op oneindig en lopen :biggrin2: Ja dat ging weleens niet goed maar hoe vaker we daar liepen hoe beter het ging. En dan nog zat er weleens een dag tussen dat er net een kat moest lopen of een andere uitvallende hond voorbij kwam of... en dat ze daar dan wel op reageerde maar was die situatie voorbij dan was het weer "gewoon doorlopen".
#3378760
zurca schreef:En in zulke situaties het "gewoon doen"?! Dus niet een commando aanleren, geen snoepjes maar gewoon van A naar B lopen... Dat zal in het begin natuurlijk niet soepel gaan maar als ze doorkrijgen dat er daar of in zo'n situatie niets anders te doen is dan van A naar B lopen dat ze het ook gewoon gaan doen?

Tous en Ziggy moesten bij ons op dorp ook gewoon naast me lopen, geen gedoe en geen gesnuffel. Ik heb ze dat eigenlijk nooit aangeleerd of op getrainend. Ik liep gewoon door, riemen kort en blik op oneindig en lopen :biggrin2: Ja dat ging weleens niet goed maar hoe vaker we daar liepen hoe beter het ging. En dan nog zat er weleens een dag tussen dat er net een kat moest lopen of een andere uitvallende hond voorbij kwam of... en dat ze daar dan wel op reageerde maar was die situatie voorbij dan was het weer "gewoon doorlopen".
Ja, dat doe ik. Maar mijn honden denken daar heel anders over. Die gaan niet staan snuffelen. Maar die trekken me met 40 km per uur richting de auto. Of richting het bos. Of waar we dan ook naar toe gaan. Mijn tempo vinden ze echt be-lach-e-lijk. En daar doen ze dan ook niet aan mee. Komt er zo'n kutkefferop ze af, gaan ze echt wel met - hoeveel ik er aan de riem heb lopen - naar toe hoor. Al is het alleen al even om kennis te maken. En met hun trekkracht en gewicht heb ik serieus op alle fronten te weinig over(ge)wicht :biggrin2: . Als ik er 3 aan de riem heb en er willen er 3 "die kant op" hangt er toch 75 kg aan de lijntjes te trekken.
#3378781
Je moet vieren en trekken Lizzy. Dus niet proberen uit alle macht je honden tegen te houden, want zo sterk ben je niet.
Maar steeds afwisselen tussen trekken en even eind geven, en weer aantrekken..
Je zal zien dat ze zo niet kunnen doortrekken en je ze (normaal :biggrin2:) wel bij kan houden.

En echt kort houden kan ook helpen. Dus echt aan de voet.
#3378784
pearlsofpassion schreef:Je moet vieren en trekken Lizzy. Dus niet proberen uit alle macht je honden tegen te houden, want zo sterk ben je niet.
Maar steeds afwisselen tussen trekken en even eind geven, en weer aantrekken..
Je zal zien dat ze zo niet kunnen doortrekken en je ze (normaal :biggrin2:) wel bij kan houden.

En echt kort houden kan ook helpen. Dus echt aan de voet.
Dat gaat niet met drie of vier, want je hebt maar 2 voeten.

Ik snap ook niet wat het is. Sommige mensen houden hun Jack Russel nog niet. Ik liep met 110 (en soms 140 als Joep zijn zus er was). Dat ging eigenlijk redelijk prima.

Maar dan alsnog heb ik het met 110 kilo wel eens moeilijker gehad dan met 1000 kilo paard. (haha, 2000 kilo paard zelfs soms). Raar wel hoor. Daar zie ik de logica ook niet in. Dus wat dat nou met honden is...

Loslaten en aantrekken gaat wel, even, bij een euh, incident (je passeert een hond en jouw hond wil daar toch naar toe. Of je passeert een boterham op de stoep ofzo). Dat gaat dan wel. Maar als je honden die boterham op 50 meter afstand ruiken en er heen MOETEN, dan kunnen je vieren en trekken wat je wil, maar dat gaat dan niet hoor.
Dan moet je ze er van overtuigen dat ze bij je blijven MOETEN, ipv naar de boterham MOETEN. Maar dat is er niet zo maar ingebakken. En bij sommige honden en situaties lukt dat nooit. Dan speel je gewoon voor anker ::)
#3378806
Het ligt aan jezelf, maar ook sterk aan de hond. Mijn dobers trokken je uit je schoenen vandaan maar Aiuto liep vanaf het begin aan een losse lijn. Seven sleurt weer als een gek. Gelukkig weegt ze maar 15 kg. Al mijn honden konden op wedstrijden volgen als een plaatje (dat was meer een spelletje) maar ik ben geen mens die anderen wil verplichten dus ik laat het teveel aan de ander over. En veel honden willen nu eenmaal sneller ;D
#3378808
Ik lees heel veel dingen wat ik ook heb( had) met mijn Sintje
Maar sinds mijn chihuaha niet meer mee kan is het een stuk verbeterd kea gedrag van de Sint naar andere honden, kan nu heel vaak gewoon langs andere honden lopen zonder bijna omver getrokken te worden, de chi was altijd de aanstichter en de Sint dacht: wat is er miet ik helpen ::)
Dus wat er in je roedel voor honden zitten scheelt ook en goede maar ook zeker slechte dingen nemen ze over. Ik merk nu ook dat Fajah ( de poedel) steeds kalmer word daardoor, ik ben er nog lang niet maar komt vast goed
#3378809
Het lijkt me simpelweg onmogelijk om honden als dalmatiers, husky's en bijvoorbeeld meutejagers te leren keurig aan de voet te lopen. Ja, in een trainingssetting zul je met diverse individuen van zulke rassen best ver kunnen komen. Maar in groepjes wandelend naar iets waar ze graag heen willen, forget it!

Oscar liep vanaf dag 1 super braaf aan de lijn. Trok zelden tot nooit. Behalve als we met meerdere liepen. Dan was het (door de stress) sleuren als een malle. Eerst dacht ik dat het opvoeding was, maar toen ik ging herkennen dat het stress was heb ik het geaccepteerd. En ben ik bewuster keuzes gaan maken of zo'n wandeling dan wel handig was.

En ach, het is allemaal maar net wat je wilt. Als je echt, echt, echt wilt, dan steek je er ook die tijd en moeite in. Lizzy, jij hebt jou honden een prachtige recall aangeleerd, dus het trainingsproces bij jou en het leerproces bij je honden zit wel goed. Als je echt alle moeite er in steekt, dan zou je het ze kunnen leren. Maar daar worden jij en je honden helemaal niet gelukkig van joh. De moeite die je er in moet steken staat totaal niet in verhouding tot wat het je oplevert.
#3378825
hmm, mijn honden lopen op straat ook aardig zoals op dit filmpje maar ik heb daar misschien 3 uurtjes training inzitten met een clicker dus ik denk dat het heel honds afhankelijk is. ik heb ze echt moeten leren om te snuffelen tijdens het wandelen en ik heb ze ook geleerd dat ze voorop mogen lopen als ze ergens heen willen omdat ze het in het begin niet aangaven.
maar of ze nou los of vast zitten, als er andere hondjes om hun heen baffen, bijten enzo reageren ze amper, alleen piepende reuen die "iets" willen zeg maar worden gesnauwt en als ze dat niet doen en ze worden heel irritant zeg ik tegen Kaya dat ze er iets van moet zeggen wat dan ook gebeurt. aanlijnen hoef ik alleen de lijn te laten zien en dan komen ze naar me toe en als we bij een oversteekpunt komen gaan ze zelf naast lopen maar dat zijn allemaal dingen die ze zelf hebben bedacht eigenlijk door het gewoon standaard te doen allemaal. als we met meer mensen lopen met speelvrienden dan valt dit wel weg haha, dat komt misschien omdat ik bijna altijd alleen loop en nooit echt met ze in die situaties ben geweest

wat ik ook gemerkt heb bij andere honden is dat als je ze naast leert lopen op jonge leeftijd is dat ze soms de stapsnelheid aanleren ipv het naastlopen zelf, als ze groter worden = langere benen = zelfde stapsnelheid = sneller dus niet meer naast lopen.
een vriend van mij heeft ze geleerd om steeds een ligte tik met de neus in de knieholtes te geven tijdens het aangelijnd lopen (deze honden waren erg reactief en trokken veel en snuffelden alle kanten op), nu bij aanlijnen lopen ze gefocust op zijn knieholten mee (1 jaar training wel)
#3378867
Meutehonden lopen ook met zijn allen achter de jager, of die nou te voet is of op zijn paard zit (slipjacht bv). Geen hond die vooruit gaat, de meute gaat niet zonder toestemming op jacht.
image003-640x400.jpg
image003-640x400.jpg (60.68 KiB) 1518 keer bekeken
De bijlage image003-640x400.jpg is niet meer beschikbaar
#3378875
Kaela schreef:Het lijkt me simpelweg onmogelijk om honden als dalmatiers, husky's en bijvoorbeeld meutejagers te leren keurig aan de voet te lopen. Ja, in een trainingssetting zul je met diverse individuen van zulke rassen best ver kunnen komen. Maar in groepjes wandelend naar iets waar ze graag heen willen, forget it!

Oscar liep vanaf dag 1 super braaf aan de lijn. Trok zelden tot nooit. Behalve als we met meerdere liepen. Dan was het (door de stress) sleuren als een malle. Eerst dacht ik dat het opvoeding was, maar toen ik ging herkennen dat het stress was heb ik het geaccepteerd. En ben ik bewuster keuzes gaan maken of zo'n wandeling dan wel handig was.

En ach, het is allemaal maar net wat je wilt. Als je echt, echt, echt wilt, dan steek je er ook die tijd en moeite in. Lizzy, jij hebt jou honden een prachtige recall aangeleerd, dus het trainingsproces bij jou en het leerproces bij je honden zit wel goed. Als je echt alle moeite er in steekt, dan zou je het ze kunnen leren. Maar daar worden jij en je honden helemaal niet gelukkig van joh. De moeite die je er in moet steken staat totaal niet in verhouding tot wat het je oplevert.
Met Shad lukt het over het algemeen prima, die loopt gewoon hele stukken naast me. Bij andere honden is het wel een uitdaging maar met wat training gaat dat nu ook goed. Als hij alleen is dus.

Spot is moeilijker en samen is nog wat meer uitdaging :biggrin2: maar het eerste en laatste stuk vd wandeling wil ik ze in de buurt en gewoon doorlopen en als er geen katten of eekhoorns oversteken lukt dat ook. Maar bij Spot heeft me dat wel een jaartje of vijf gekost... :biggrin2: :biggrin2: en nogal wat verschillende methodes. En in een bos waar veel wild zit blijft dat heel moeilijk.

En er gelukkig van worden? Ml en ik hebben allebei behoorlijke blessures gehad van het gesleur en twee ongelukjes hebben bij mij grote gevolgen gehad als in jaren veel pijn. Daarnaast kan het gewoon gevaarlijk zijn om bv een weg opgesleurde te worden omdat je ze niet kan houden. Dus ja enige duscipline en dat ze wel rekening houden dat ik ook mog aan dat touwtje zit vind ik toch wel prettig. Daarnaast moeten ze een uitlaatklep hebben in de vorm van bv steppen of hardlopen. Interessant is ook dat als ik hardloop, Spot minder idioot sleurt... Het tempo maakt uit.

Maar eigenlijk ben ik pas in 2014 gaan trainen met een methode die voor ons werkt en dat was nav deze blogpost; https://www.patriciamcconnell.com/theot ... r-your-dog

@lizzy; heb jij weleens bungeelijnen geprobeerd? Ik vind dat echt fijn omdat het wel ruimte geeft om even een kleine reminder te geven dat er best wat spanning op de lijn mag staan maar dat als een idioot sleuren niet de beste optie is :biggrin2:

En verder; ik vind zeker trainen op niet uitvallen veel prettiger met een heupgordel omdat je je eigen lichaam meer ontspannen kan houden en je de kramp in je armen niet overbrengt als spanning op de lijn naar je hond.
Ik heb veel gehad aan het boekje 'feisty fido' van Karen London en Pat Mcconnell.

Tot slot nog een leuk filmpje;


((((Denk niet dat dit met huskies kan...))))
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door