Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3378274
Hier is dat ook ontstaan na Gijs er niet meer was. Dat had ik ook meteen niet zo door. Joep houdt gewoon niet van hond-contact, en na Gijs denderden ineens wel alle honden op hem af. (en liet elke Eppo zijn hond op ons los want ach brave Golden, de meeste Eppo's dachten daar anders over toen Gijs nog met ons mee liep ::) ).

Enfin. Het viel me al op dat Joep al-tijd de gebeten hond was de laatste tijd. En nadat hij dus echt flink gebeten was in februari, werd dat wel een dingetje (ook bij mij want ik was ook echt veel minder relaxt). Dus terug naar de oude hondenschool. Die zeiden, gooi en een slipketting om. Wat ik niet erg tof vind. Alsnog wel gedaan daar, en Joep transformeerde ineens in een werklustige herder die aan mijn knie geplakt naar mij keek wat we gingen doen.
Nu vind ik de manier waarop dat bereikt wordt niet tof (slipketting) maar het werkte wel meteen, en eigenlijk ook gewoon zonder correcties, de ketting bleef slap. Dus dat was wel erg handig.
Wat Joep dus deed bij andere honden was zichzelf groot maken en aanstaren in de hoop dat ze dan niet zouden komen. Want hij wil ze niet ontmoeten. Maar dat lokt dus juist een reactie bij andere honden op; die vinden dan dat Joep een toontje lagen moet zingen en komen hem dan op z'n flikker geven.

Dus zijn we met slipketting en politielijn én tuig en rolriem gaanlopen. Rolriem voor de stukken gras waar hij mag snuffelen, ketting voor tijdens de stukken volgen, en voor als we andere honden tegen komen.

Dat hebben we dus een tijd gedaan, en Joep merkt nu zelf wel dat het veel relaxter is als hij de andere honden negeert en op mij let, want dan blijven die honden dus wel weg. Als we nu een andere hond tegen komen die relaxt is kijkt hij er nog niet eens naar om. Bij honden die wel gaan blaffen of trekken aan hun riem heeft hij er nog wel moeite mee, maar dat kan ik nu redelijk goed doorbreken door hem een opdracht te geven (volg bv, kijk eens!) een klikker te gebruiken en / of snoep uit te delen. De slipketting is al lang niet meer nodig, ik loop wel nog met zo'n jachtlijn (heten die zo? een lijn met een ring eraan die daardoor ook kan slippen zeg maar, helemaal van stof). Die kan ik er dan extra bijpakken als het echt nodig is én ik heb een extra lijn mochten we nog eens zo aangevallen worden.

Bij een volgende hond ga ik die manier van oplossen zeker niet gebruiken, en wil ik wel graag op zoek naar een ander hondenschool. Maar dit werkte meteen, en is gelukkig niet blijvend. Het was voor mij vooral belangrijk dat het meteen werkte, Joep wordt immers al 10, wie weet hoe lang we nog fijne wandelingen kunnen maken en het op peil houden van zijn conditie is ook wel gewoon belangrijk. Ik merkte echt dat ik de wandelingen ging vermijden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
#3378275
Kijk, zo chaotisch ziet dat er bij mij uit, met 5 :biggrin2:



(en het was de eerste dag dat Basic bij ons was, dus hij moest nog even leren : roepen = komen = worst. Hij dacht namelijk "roepen = nog 86 rondjes lopen en hier pissen, daar pissen, doen waar ik zelf zin in heb, nog eens om me heen kijken". En zodra meneer de riem zag, ging ie ook pleite. Dat was gelukkig met 2 dagen allemaal weer netjes in het snotje, maar dat heeft wat worst gekost :biggrin2: ).

Chaos gewoon, complete chaos.
#3378276
Lizzy schreef:Die van mij vallen dan niet uit aan de riem (ja, Frou soms) maar ze willen wel naar zo'n hondje toe en als ze dat met vier besluiten: dan wordt het toch lastig om niet op de plaat te gaan. Vroeger liep ik er wel met 5 aangelijnd maar dat ga ik tegenwoordig echt niet meer trekken hoor (ik zie me nog zo lopen met Bisq, d'r twee dochters, Ling en Basic of Aiden, als die hier logeerde). Maar ik word ook een daggie ouwer :biggrin2:

Dus ja, dus van A naar B lopen over een pad waar niks gebeurd en niemand passeert: dat is 1 ding. Maar nu serieus : zo stoïcijns doorlopen op straat? Compleet negerend wat er om hen heen gebeurd? Dat doen ze hier dus echt niet!!

En Angelique, die meiden van jou: ik denk dat ze elkaars gedrag zeker versterken. Je zou eigenlijk eens moeten kijken hoe ze afzonderlijk van elkaar reageren. En beginnen te BAT'ten met de eerste aanstichter. Ik denk dat ze alle 3 eigenlijk dan ook apart getraind moeten worden en als dat goed gaat, zul je ze ook nog met z'n tweetjes en drietjes moeten leren dat uitvallen niet hoeft. Ik denk eigenlijk dat het een vrij langdurig plan gaat worden...

Ja nee, dat dat niet een quick fixie zou worden was ik al achter. Ook omdat het slimme ettertjes zijn. :biggrin2: Had ik Lotje geleerd..kijken = snack...100x kijken = snack als er niks was. 101ste keer.....er was iets...kijken = snack en snackje won, maar als ik nu dus het commando "kijken" geef huppelt ze eigenlijk weg om te kijken wat er is. ::)
#3378278
Angelique schreef:Ja nee, dat dat niet een quick fixie zou worden was ik al achter. Ook omdat het slimme ettertjes zijn. :biggrin2: Had ik Lotje geleerd..kijken = snack...100x kijken = snack als er niks was. 101ste keer.....er was iets...kijken = snack en snackje won, maar als ik nu dus het commando "kijken" geef huppelt ze eigenlijk weg om te kijken wat er is. ::)
Whaha, dat was hier met Gijs ook. Ik riep alleen 'hier' als het ook nodig was, dus dat was ook al snel 'Gijs hier' 'OMG er is iets gaande, ik ga op expeditie!'.

Joep doet wat Basic doet. Dus ik ben wel benieuwd hoe Lizzy dat dan weer in 2 dagen heeft weten op te lossen. Ik heb wel eens een kwartier in een greppel gelegen met Gijs om ons te verstoppen 'want daarna is je hond veel alerter als je met hem loopt' maar uiteindelijk kwam Joep pas echt toen ik daadwerkelijk de auto startte en een stukje weg reed ::)
#3378282
eelke schreef:Whaha, dat was hier met Gijs ook. Ik riep alleen 'hier' als het ook nodig was, dus dat was ook al snel 'Gijs hier' 'OMG er is iets gaande, ik ga op expeditie!'.

Joep doet wat Basic doet. Dus ik ben wel benieuwd hoe Lizzy dat dan weer in 2 dagen heeft weten op te lossen. Ik heb wel eens een kwartier in een greppel gelegen met Gijs om ons te verstoppen 'want daarna is je hond veel alerter als je met hem loopt' maar uiteindelijk kwam Joep pas echt toen ik daadwerkelijk de auto startte en een stukje weg reed ::)
Hard werken :biggrin2:

Dit werkte prima bij Basic (geluid moet aan, ja ik weet het, het is irri :biggrin2: ):

Dit filmpje: zo hebben we aangepakt dat meneer echt al in Rotterdam liep als ik met mijn ogen knipperde. Totaaaal niet in mijn buurt bleef en dacht uit te maken waar we heen gingen lopen. Dachutnie:


Dit filmpje: zo hebben we aangepakt dat ie al pleite was als ik zijn riem alleen al pakte. Echt he, zodra we bij de auto aan kwamen ging meneer pleite (en dit -tig keer per wandeling. Dus bij me lokken met worst, aanlijnen, worst geven, riem er weer af en vrij geven. Tot riem stond voor "riem = worst = leuk"):
#3378283
Jaaaaaaa, Joep denkt dan dus, ik ben van het type 'zelfstandige jachthond' ik weet waar de auto staat, ik zie je daar wel weer ::)

Dan zou ik dus wat vaker moeten wegrijden maar ja dat is ook weer zo wat he :???: (op de meeste plekken is dat gewoon echt té eng).

Bij onbekende gebieden kan dat inderdaad wel en loopt hij ook beter los. Want iets onzekerder. Maar ja, als we dan weer in onze eigen bossen lopen...
#3378284
eelke schreef:Jaaaaaaa, Joep denkt dan dus, ik ben van het type 'zelfstandige jachthond' ik weet waar de auto staat, ik zie je daar wel weer ::)

Dan zou ik dus wat vaker moeten wegrijden maar ja dat is ook weer zo wat he :???: (op de meeste plekken is dat gewoon echt té eng).

Bij onbekende gebieden kan dat inderdaad wel en loopt hij ook beter los. Want iets onzekerder. Maar ja, als we dan weer in onze eigen bossen lopen...
Ja, maar ik ga natuurlijk niet wachten met trainen tot we bij de auto zijn. Het is auto uit, gedurende een anderhalf uur durende wandeling voortdurend lokken met worst, riem erom, worst erin, riem af en vrij geven. En gedurende de wandeling bepaal ik de route en loop ik dus ook de andere kant op als ie te ver bij me vandaan gaat.
#3378285
Begrijp ik. Maar als ik doe wat jij doet, omdraaien, dan denkt ie, dikke doei, ik loop door, we zien elkaar bij de auto wel weer dan. Die gaat echt ver / gewoon uit zicht. Dan ben ik m kwijt.

De eerste 1.5 jaar ging dat perfect en toen ging er ineens een knop om en was ie pleite.
#3378289
Lizzy schreef:Kijk, zo chaotisch ziet dat er bij mij uit, met 5 :biggrin2:



(en het was de eerste dag dat Basic bij ons was, dus hij moest nog even leren : roepen = komen = worst. Hij dacht namelijk "roepen = nog 86 rondjes lopen en hier pissen, daar pissen, doen waar ik zelf zin in heb, nog eens om me heen kijken". En zodra meneer de riem zag, ging ie ook pleite. Dat was gelukkig met 2 dagen allemaal weer netjes in het snotje, maar dat heeft wat worst gekost :biggrin2: ).

Chaos gewoon, complete chaos.

Kantklossen voor gevorderden :biggrin2:
#3378290
eelke schreef:Begrijp ik. Maar als ik doe wat jij doet, omdraaien, dan denkt ie, dikke doei, ik loop door, we zien elkaar bij de auto wel weer dan. Die gaat echt ver / gewoon uit zicht. Dan ben ik m kwijt.

De eerste 1.5 jaar ging dat perfect en toen ging er ineens een knop om en was ie pleite.
En leren dat aanlijnen heel leuk is en vervolgens eerder (dus echt ruim voor je bij de auto bent) aanlijnen?
#3378292
eelke schreef:Begrijp ik. Maar als ik doe wat jij doet, omdraaien, dan denkt ie, dikke doei, ik loop door, we zien elkaar bij de auto wel weer dan. Die gaat echt ver / gewoon uit zicht. Dan ben ik m kwijt.

De eerste 1.5 jaar ging dat perfect en toen ging er ineens een knop om en was ie pleite.
Dat ken ik nog van Kaio, omdraaien , verstoppen , nou hij stak zijn neus in de lucht, rook goed , keek onze richting in waar we op heel ver weg verstopt zaten, oo daar , prima hoor ga ik weer verder waar ik mee bezig was ...zie jullie dalijk wel weer ..
Hij is vaker ontstapt en de hort op geweest en wist altijd alles terug te vinden.. was nogal een zelfstandig beest ::)
Gelukkig zijn de meeste echt niet zo
#3378301
De meeste van deze filmpjes zijn helaas getraind met stroombanden....
Wat ik zelf doe is zorgen dat de honden precies weten op welke plek ze moeten lopen en dat veel belonen. Zo loopt mijn grootste rel schopper Doortje altijd direct naast mijn been, en de brave hondjes aan de buitenkant. Als ze los lopen mogen ze snuffelen en gek doen zoveel ze willen, maar als ik met ze aan de riem loop, dan wordt er niet gesnuffeld en wil ik dat ze op hun eigen plek blijven lopen. Daarmee voorkom je ook dat de riemen in de knoop raken enzo. Inmiddels is mn roedeltje verandert. En met 2 jonge honden erbij was het weer flink oefenen. Maar scheelt dat Stips heel sociaal is en niet uitvalt. Maar daarentegen is het een spring in het veld, die graag van plekje wisselt. Maar ik weet zeker dat dat ook wel weer goed komt. En tja, hoe train je dat.... nou eerst met eentje, en dan met nr 2 alleen... en als die het allebei snappen dan samen,... en dan pas nr 3 erbij... en ja, daar zitten uren training in. Maar gelukkig vind ik dat leuk :) Kreeg gister op de KC ook de vraag; hoe Doortje zo mooi strak volgt- tja 4 jaar lang elke dag trainen... nou toen werd de animo een stuk minder bij die andere, met 1 uurtje in de week oefenen als je bij de KC bent wil dat nou eenmaal niet....
riemen.jpg
riemen.jpg (70.27 KiB) 1530 keer bekeken
#3378302
Lizzy schreef:En leren dat aanlijnen heel leuk is en vervolgens eerder (dus echt ruim voor je bij de auto bent) aanlijnen?
Ik heb nog niks gevonden wat voor hem leuker is dan op zn eigen akkertje door het bos heen denderen ::) hij komt dus ook niet als ik hem na 10 min lopen roep omdat we 'iets' tegenkomen waarvoor hij ff aangelijnd moet. Gewoon niet.

Nou ja. Ook dat doe ik bij een volgende hond wel anders :-[
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door