Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3378063
Zou het helpen om de afzuigkap aan te zetten? En dan ergens een raampje op een kiertje open aan de andere kant, ik denk dat dat meer effect heen dan vanwege de luchtstroom die je krijgt?

Maar goed, je hebt dus ventileren (altijd een beetje frisse lucht je huis in) en luchten. En dat moet je beide dus eigenlijk doen. Hoe is het nu dan? Loopt het zo snel weer op? Want ik neem aan dat je nu wel steeds je achter deur open hebt, met dit weer?
#3378065
Wij ventileren best veel. 4 roosters in de woonruimte die altijd open staan en zodra het weer het toelaat staan de deuren open.
Boven altijd de ramen op een kier. Moet wel zeggen dat ik daar een nerd in ben, krijg het Spaans benauwd bij het idee dat er niks open staat!
#3378068
Lizzy schreef:Het vervelende is of dit goed meetbaar is :-\ . Ik was nooooit ziek en nooit verkouden. Ook niet hier, in dit huis. Sinds ik werk ben ik echter 10 keer per jaar meer dan ernstig verkouden. Heb ik voor het eerst in mijn leven 2 keer per jaar (minimaal) een koortslip. Heeft het daar mee te maken? Of niet? Maar dan nog, wil ik bij mijn honden liever pro-actief iets doen dan gaan zitten wachten tot ze ergens last van hebben :-\
De eerste twee jaar dat ik in t onderwijs werkte was ik ziek. Steeds maar weer. Er komt van alles mee het gebouw binnen waar je mee in aanraking komt.
Dat hoeft dus persé niet van jullie huis te komen.

Hier staat de buitendeur immer op n kier. Heb ik roosters boven de ramen die openkunnen. En eentje in een groot raam.
Aan de voorkant zijn een aantal stenen op een andere manier ingemetsteld. Vijf of zes stenen met tussen elke steen een kleine open ruimte.
Dat is ook ventilatie.
De motorische afzuiging is niks waard. Je houdt een papiertje tegen het rooster en dan valt dat direct naar beneden. :o
In de badkamer heeft de vorige bewoner een afzuiger op de buis van de afzuiging in t huis gemaakt. En die zorgt ervoor dat de badkamer snel droog is.
Zou jouw handig Leo zoiets in kunnen bouwen in jullie huis? Er zullen dan wel een soort van houten frames gemaakt moeten worden om de buizen te verbergen.
https://www.ventilatieland.nl/artikel/2 ... QwQAvD_BwE
Door Too
#3378073
Kaela schreef:
Ja dat lijkt me ook, dat roosters altijd open moeten staan. Maar omdat je zegt dat je had verwacht dat roosters tegenwoordig beter waren op het gebied van kou binnen laten. Ik kan me niet voorstellen hoe een rooster geen kou binnen laat, tenzij in het rooster een verwarmings-achtig systeem zit om de verse lucht te verwarmen voor het je huis binnen komt.

Lijkt me slim, om af te wachten wat de airco doet.

Hier een radiator die buitenlucht aanzuigt , verwarmt en de kamer inblaast (oxygen-air ofzo)... wát een klotesysteem!
Om optimaal te benutten als verwarming moet die ventilator flink aanstaan en dat hoor je >:( als er niet verwarmd wordt geeft ie koudere lucht door
En de verbinding met buiten kan niet afgesloten er komt dus altijd wat 'frisse' lucht door , óók als t stervenskoud is buiten.


Dat gemopperd hebbende : huizen waar je niet simpel kunt ventileren vind ik een nachtmerrie erger dan die stomme radiator
Hier staat van ca. half april tot eind oktober de keukendeur vrijwel altijd op de haak de rest van t jaar staan her en der bovenlichten 24/7 open
#3378074
Misschien ben ik een ei hoor, maar waar komt de CO2 vandaan? Heb je een kachel met slechte ontbranding oid?
Ik kan vrijwel niet luchten waar ik woon, geen raam die ik even open kan laten staan, alleen een lullig ventilatie roostertje. Niet het idee dat dat zoden aan de dijk zet. Heb een deur maar die kan alleen open als ik er ben en wakker ben.
#3378078
Dat nu veel ziek zijn kun je echt terugvoeren op je werk hoor. Ik ben mijn werkende carrière begonnen in de kinderopvang, en direct na 1 week al ziek, echt ziek. Helemaal volkomen normaal zei de directrice, ik belde namelijk huilend op dat ik nu al ziek was en normaal nooit. Die zei ook; de komende 2 jaar ga jij heel veel ziek zijn, en daarna is je afweer goed op pijl en is het de helft minder

Wij hebben zelf roosters bij de ramen, die staan bij ons eigenlijk altijd open, boven staat het slaapkamerraam ook dag & nacht op de kiepstand. Maar geen idee hoe het bij ons met de CO2 gesteld is eerlijk gezegd.

Die klachten herken ik wel op mijn werk trouwens, maar ja, fabrieksomgeving met hygiënezones moet alles potdicht en is er nul ventilatie behalve klimaatbeheersing, die overigens niet zo fantastisch werk doet.
#3378082
sam28 schreef:Misschien ben ik een ei hoor, maar waar komt de CO2 vandaan? Heb je een kachel met slechte ontbranding oid?
Ik kan vrijwel niet luchten waar ik woon, geen raam die ik even open kan laten staan, alleen een lullig ventilatie roostertje. Niet het idee dat dat zoden aan de dijk zet. Heb een deur maar die kan alleen open als ik er ben en wakker ben.
Nee, wij ademen zuurstof in en Co2 uit. Overdag nemen planten (normale planten :biggrin2: ) Co2 op en scheiden zuurstof uit. Maar 's nachts andersom, nemen ze zuurstof op en scheiden ze Co2 uit.
#3378084
Dat we CO2 uitademen wist ik natuurlijk, dat is wat ik de hele dag op stage doe, kijken of er CO2 terugkomt met de beademing. ;D Maar ik wist niet dat als je huis niet goed geventileerd word, dat tot rode niveau's kan leiden. :o
Jeetje.
#3378090
sam28 schreef:Dat we CO2 uitademen wist ik natuurlijk, dat is wat ik de hele dag op stage doe, kijken of er CO2 terugkomt met de beademing. ;D Maar ik wist niet dat als je huis niet goed geventileerd word, dat tot rode niveau's kan leiden. :o
Jeetje.
Oh OK, sorry :biggrin2:

Ja nou, ik besefte dat ook niet zo hoor. Ik wist dat hier onvoldoende geventileerd werd. Dat de luchtvochtigheid ook iets te hoog blijft. Maar dat het Co2 daarmee zo oploopt : was ik me ook niet bewust van. We hebben 'm nu op de slaapkamer gezet. Ik beweer namelijk dat ie daar 's nachts ook in het rood gaat en Leo zegt van niet. Kijken wie er gelijk heeft :biggrin2:
#3378096
Lizzy schreef:Ja nou, ik besefte dat ook niet zo hoor. Ik wist dat hier onvoldoende geventileerd werd. Dat de luchtvochtigheid ook iets te hoog blijft. Maar dat het Co2 daarmee zo oploopt : was ik me ook niet bewust van. We hebben 'm nu op de slaapkamer gezet. Ik beweer namelijk dat ie daar 's nachts ook in het rood gaat en Leo zegt van niet. Kijken wie er gelijk heeft
Ik hoop dat jullie snachts wel een goede meting hebben. Is er een relatie tussen te vochtige lucht en CO2? Mijn huis is kurkdroog en heb een luchtbevochtiger.
#3378097
sam28 schreef:Ik hoop dat jullie snachts wel een goede meting hebben. Is er een relatie tussen te vochtige lucht en CO2? Mijn huis is kurkdroog en heb een luchtbevochtiger.
Nee, op zich niet. Maar een te hoge luchtvochtigheid zie je wel vaak bij slecht geventileerde huizen.
#3378108
Ml roept altijd: balansventilatie! ;D
Met een warmtepomp.

Dan wordt er altijd verse lucht naar binnen gehaald, dit wordt verwarmd en dan in huis geblazen. Niet koud en wel vers. Oude lucht wordt afgezogen.
Met oud en nieuw of bij paasvuren filteren de filters van de warmtepomp de troep uit de lucht voor je het in huis krijgt. En ook bijv pollen.

Lijkt me ideaal, maar is nogal prijzig helaas..

Wij hebben de roosters er juist uitgelaten bij het vervangen van het glas. Ik heb altijd (meestal) de ramen op een kier om te ventileren (met goed weer wijd open). Plus regelmatig alles tegen elkaar open.
#3378112
Wij hebben begin vorig jaar de ramen en kozijnen laten vervangen en heb toen heel erg getwijfeld over ventilatieroosters of niet. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om aan de voorkant geen roosters te doen maar wel 2 klapraampjes. Die zaten er ook we hebben ze alleen de helft kleiner terug laten komen. Die staan bijna niet open alleen als het erg warm is in huis om een tochtstroom te creëeren. We wonen aan een smalle eenrichtingverkeerstraat en als er een auto doorkomt leek het of hij door de woonkamer kwam qua geluid. Dat is nu beter en onze aannemer zei dat ook de akoestische ventilatieroosters niet zo geluiddicht zijn als een goed kozijn met glas. Dat is voor ons een reden geweest om aan de voorkant geen roosters te nemen.

Aan de achterkant hebben we een groot vast raam laten vervangen door openslaande ramen en het bovenlicht erboven wat eerst open kon is nu een vast raam met rooster geworden. Het is mij tegen gevallen hoeveel koude lucht er door het rooster naar binnen komt en wij hebben het met minder weer dus altijd dicht zitten omdat je er echt tocht van voelt. De 2 ramen in de keuken zijn ook vervangen door vaste ramen met rooster maar ook deze zitten met kouder weer dicht omdat we anders kunnen blijven stoken in huis… Ik vraag me ook af hoe diegene dat doen die ze jaarrond open hebben staan of altijd een bovenlicht of klep raam open hebben staan daar valt toch niet tegenop te stoken om het lekker te krijgen/houden in huis :???:

Op de bovenverdieping staan altijd 1 of meerdere ramen open winter/zomer/vorst etc. Het is een oud huis en ik vermoed dat we best wat natuurlijke ventilatie hebben. ‘s Nachts staat de deur naar boven altijd open en “ventileert” het huis dmv de openstaande ramen boven. Wanneer ik aan het schoonmaken ben gooi ik ook vaak de boel nog wel even open afhankelijk van hoe koud het is ::)

Heb nog nooit CO2 gemeten maar wij hebben geen klachten :)
#3378113
Wij hebben in ons huisje WTW-ventilatie (balansventilatie zonder warmtepomp want warmte komt van afgevoerde lucht via een warmtewisselaar). Maar met dit weer staat die uit en hebben we ramen en deuren open.
Voor de gerenoveerde woning zijn we nog in dubio wat we qua ventilatie gaan doen. In elk geval heeft de kelder ventilatie (geen WTW want moet niet opwarmen) nodig, rest weten we nog niet maar zou ook WTW-ventilatie kunnen worden.

Ik weet dat er klachten zijn over WTW-ventilatie en heb ook een niet zo goed werkende variant ervaren in een nieuwbouw appartement.
Eef+doggies schreef:Ml roept altijd: balansventilatie! ;D
Met een warmtepomp.

Dan wordt er altijd verse lucht naar binnen gehaald, dit wordt verwarmd en dan in huis geblazen. Niet koud en wel vers. Oude lucht wordt afgezogen.
Met oud en nieuw of bij paasvuren filteren de filters van de warmtepomp de troep uit de lucht voor je het in huis krijgt. En ook bijv pollen.

Lijkt me ideaal, maar is nogal prijzig helaas..

Wij hebben de roosters er juist uitgelaten bij het vervangen van het glas. Ik heb altijd (meestal) de ramen op een kier om te ventileren (met goed weer wijd open). Plus regelmatig alles tegen elkaar open.
Daarvoor heb je dan wel speciale duurdere filters nodig. Die vreselijk paasvurenbrandlucht konden onze filters in elk geval niet tegenop.
#3378125
O jee, ja ik ben er ook als de dood voor.
Ik heb ook een meter, die aanbevolen wordt door de brandweer, want het schijnt dat niet alle meters betrouwbaar zijn.
Maar hier staat zoveel mogelijk open.
Het schijnt dat nieuwe cv ketels ook boosdoener kunnen zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door