Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3377290
TomsBorders schreef:de inval laat vooral zien wat de grens in onze samenleving is van acceptatie aan dierenleed, vrij hoog dus. en zolang dat zo is, zullen deze acties een beetje verworpen worden door de maatschappij want dit vinden we (algemene we) geen dierenleed meer dus die hippies en vega's gaan te ver.
Daar ben ik het niet mee eens. Zo langzaamaan komen er op facebook posts voorbij vanuit de vegan hoek waarin dit gesteld wordt. In allerlei verschillende bewoordigen, maar het komt er steeds op neer dat vleeseters dit geen dierenleed vinden of hun lekkere lapje vlees niet in willen leveren en dus maar roepen dat “die hippies en vega’s” te ver zijn gegaan.

Ik vind dat die dingen los van elkaar staan. Ik vind inderdaad dat de actiegroep te ver is gegaan. Met zoveel mensen ergens inbreken is not done, punt. Niet bij een boer, niet bij een doodeng varkensbedrijf, niet bij wie dan ook. Morgen staat er iemand bij jou of mij binnen, omdat ze huisdieren niet vinden kunnen. Is het dan nog steeds “de vleeseter die zijn lapje vlees niet op wil geven” of is het dan opeens wel huisvredebreuk?
Ik vind ook dat wat ze gefilmd hebben dierenleed laat zien. Heel ernstig dierenleed, zowel op individueel niveau voor elk varken wat te zien was, als de massaalheid ervan. De cijfers zijn schrikbarend, de werkelijkheid van die cijfers afschuwelijk.
Ik vind ook dat boeren die auto’s kwamen omgooien te ver zijn gegaan.

En de reden dat ik in de ik vorm reageer, is omdat vanuit de vegan hoek elke vleeseter met de vreselijkste beschuldigingen en termen weggezet wordt. Er is geen algemene we. We zijn allemaal mensen, met ieder voor zich een moraal kompas. En zolang dat morele kompas binnen de wetgeving past, mag je daar wat mij betreft niet met acties die buiten de wetgeving vallen op reageren. Want dan gaan we eigen rechter spelen en dat is een hele enge en vervelende glijdende schaal.

De hele situatie is van begin tot het einde contraproductief geweest. De hele discussie gaat nu over andere dingen dan waar het over zou moeten gaan. En er vliegen nu beschuldigingen over en weer die totaal niet waar zijn. Waardoor er alleen maar meer afstand tussen de vega’s en de rest komt. Zonde.
#3377346
@Kaela ik ben dat toch niet helemaal met je eens. Veranderingen in de maatschappij beginnen meestal toch met protesten aan de rand die de gevestigde orde uitdagen. Ik ben wel voorstander van geweldloze protesten maar de geldende regels overtreden is denk ik toch wel vaak nodig.dus ik veroordeel niet per definitie acties die de wet overtreden.

(( ik denk dan bv aan stemrecht voor vrouwen en de burgerrechten beweging in de VS)))
#3377356
Siberienne schreef:@Kaela ik ben dat toch niet helemaal met je eens. Veranderingen in de maatschappij beginnen meestal toch met protesten aan de rand die de gevestigde orde uitdagen. Ik ben wel voorstander van geweldloze protesten maar de geldende regels overtreden is denk ik toch wel vaak nodig.dus ik veroordeel niet per definitie acties die de wet overtreden.

(( ik denk dan bv aan stemrecht voor vrouwen en de burgerrechten beweging in de VS)))
Het zal best dat het nodig is (kan zijn, ik geloof toch echt ook in andere wegen) om beweging te krijgen. Maar dan moet je het op zijn minst doen op een manier die die beweging op de juiste manier in gang zet. Ik heb niet het idee dat dat nu gebeurd is. Ik zie in ieder geval geen discussie ontstaan over de dingen die deze actiegroep aan het licht wilde brengen. Het gaat nu over de verkeerde dingen. Dus ze hebben iets gedaan wat niet oke is zonder het resultaat te behalen. En dat wisten ze ook nog eens van te voren, want ze hebben het vaker gedaan in andere landen.
#3377370
Lizzy schreef:Het gaat natuurlijk niet alleen maar over de 80 uur durende werkweek of de vakanties die ze wel/niet kunnen nemen. Het gaat om boeren die failliet gaan, het hoofd nog maar net boven water kunnen houden, het gaat om megastallen, om quota, om boeren die Nederland ontvluchten en een megastal in Hongarije bouowen (en nu maar hopen dat dierenwelzijnsregels in Hongarije net zo "goed" zijn als die van ons... En milieu wetgeving, is die gelijk aan die van ons?) en alles dat wel wel of juist niet doen om dierenwelzijn prioriteit te geven, het milieu (dat zijn wij, met z'n alle) niet zo zwaar te belasten en te zorgen dat boeren fatsoenlijk kunnen leven en werken (en eigenlijk niet alleen boeren maar iedereen). Wij, de consument, zullen dat met z'n alle moeten dragen. Een liter melk kost een euro! En daarvoor is het getransporteerd en verpakt en naar de winkel gebracht! Dat kan toch gewoon niet? En het heeft totaal geen zin om de regels alleen in Nederland aan te passen. Dan haalt de Nederlander z'n kiloknaller uit Tsjechië. Of Ierland (waar de kalfjes op transport dood gemarteld worden). We moeten met z'n alle om. Maar het vraagt echt een grote omslag en inzet van iedereen. En ja, het gaat geld kosten. Het is een of het ander.
Die buitenlanden zijn er niet op ingesteld, ze hebben dus ook geen regelgeving om het tegen te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat de plaatselijke boeren er blij mee zijn.
Biologische boer krijgt gemiddeld 50 cent voor een liter en de 'gangbare' boer 35 cent.
Voor de rauwe melk die ik haal wordt 60 cent gevraagd per liter, maar ik betaal 70. Mensen vinden het echt gestoord dat ik meer dan de vraagprijs betaal, maar ik vind de melkprijs gestoord.
#3377371
Lizzy schreef:Onze biologische boer is Ko-Kalf. Of was Ko-kalf. Ze staat te koop :'(

Hier kun je zien hoe ze het bedrijf om hebben gebouwd naar een bio melkvee bedrijf:
www.ko-kalf.nl/

En nu is het bedrijf dan naar de kl*ten en staat te koop :'( :'(

https://www.destentor.nl/elburg/ko-kalf ... ~a700dc7d/

https://www.boerenbusiness.nl/melk/arti ... an-ko-kalf
Ja, da's dus k*t. Mooi bedrijf, wel een beetje erg veel melkkoeien, vind ik dan. Maar zij zijn het slachtoffer van de lobby van boeren zoals die waar die vega-kindertjes een bezetting hebben gedaan.
#3377378
Ik weet niet hoe het in Nl is, maar in België krijgen de melkboeren subsidie. Om het hoofd boven water te houden. En forse ook..
Het gevolg (en de oorzaak maar goed) is dat er veeel te veel melk geproduceerd wordt. En de prijs dus veel te laag is. Maar daar kunnen die boeren dan wel luidkeels over komen klagen, alsof dat niet gewoon de wet van vraag en aanbod is.
En het ergste is dat er veel melk aan deze kunstmatig lage prijzen wordt uitgevoerd, en niet in het minst naar Afrika waar de lokale boeren ze niet zo goedkoop kunnen produceren en overkop gaan.
En wie betaalt dat allemaal? Juist ja, de gewone Belgen. En dat neemt allemaal grond ik beslag in ons land. En dat is er al te weinig voor het aantal inwoners.

Belachelijk is het. Plaats van werk te maken dat er minder melk geproduceerd wordt. Of dat dan minder boeren moeten zijn, of minder intensief, daar spreek ik me niet over uit. Beetje van beide zeker.
Maar dit kan toch niet zijn?

Suiker is trouwens een gelijkaardige situatie.
#3377383
pearlsofpassion schreef:Ik weet niet hoe het in Nl is, maar in België krijgen de melkboeren subsidie. Om het hoofd boven water te houden. En forse ook..
Het gevolg (en de oorzaak maar goed) is dat er veeel te veel melk geproduceerd wordt. En de prijs dus veel te laag is. Maar daar kunnen die boeren dan wel luidkeels over komen klagen, alsof dat niet gewoon de wet van vraag en aanbod is.
En het ergste is dat er veel melk aan deze kunstmatig lage prijzen wordt uitgevoerd, en niet in het minst naar Afrika waar de lokale boeren ze niet zo goedkoop kunnen produceren en overkop gaan.
En wie betaalt dat allemaal? Juist ja, de gewone Belgen. En dat neemt allemaal grond ik beslag in ons land. En dat is er al te weinig voor het aantal inwoners.

Belachelijk is het. Plaats van werk te maken dat er minder melk geproduceerd wordt. Of dat dan minder boeren moeten zijn, of minder intensief, daar spreek ik me niet over uit. Beetje van beide zeker.
Maar dit kan toch niet zijn?

Suiker is trouwens een gelijkaardige situatie.
Volgens mij zijn er hier ook flinke subsidies.

Voor de individuele boeren is het vervelend, maar wat mij betreft mag daar inderdaad werk van gemaakt worden. Zodat er inderdaad minder intensief geboerd kan worden en de prijs voor de melk stijgt.
Volgens mij is protesteren tegen dit soort subsidies en overheidsregels veel zinvoller dan protesteren bij 1 boer, zelfs al is het zo'n vreselijke.
#3377455
src_esther schreef:Ik denk dat jij alleen aan de lapjes vlees denkt die jezelf wilt eten en de delen die naar de huisdieren gaan. Maar dan blijven er nog heel veel incourante delen over die voor dumpprijzen geëxporteerd (kunnen) worden en daarmee lokale boeren in bijvoorbeeld Afrika om zeep helpen. Zo gaat het nu en zo zou het ook gaan als je een importverbod instelt maar de export toelaat. Afrikaanse boeren zouden als zij hun vlees naar Europa hadden mogen exporteren onze boeren weggeconcurreerd hebben in plaats van andersom.
Dus graag een importverbod voor vlees van buiten Europa, maar dan ook graag een exportverbod.
Dat denk ik niet, ook daarvan zou de prijs immers hoger zijn. Wel lager dan de premium cuts natuurlijk, dus dat zal een interessanter alternatief worden voor mensen die toch vlees willen, en de rest kan naar diervoeder (waar geen alternatief voor is, want geen import).

Volgens mij hebben niet alleen boeren daar last van, maar elke ondernemer.
Ik hoorde boeren tijdens de waterschapsverkiezingen opeens beweren dat ze heel veel belasting betalen, ze vergeten alleen te vermelden dat andere ondernemers ook veel belasting betalen en die minder subsidie ontvangen. Tjonge het lijkt alsof er voor bijna elk schroefje is wel een subsidiepotje is...
Het punt was dat elke boer hier last van heeft, dus niet alleen biologische of kleine boeren.
Die snap ik echt niet. Maar als je het wilt weten, ik heb 0 sympathie voor conventionele boeren (lees intensieve landbouw/veehouderij) en zou graag zien dat daar 0 subsidiegeld naartoe ging.
Dat is precies wat ik zeg, wat snap je dan niet?
Extensief, biologisch, achja, tis iets beter, maar vooral voor hun eigen portomonnee, want die belijden toch vooral met de mond mooie praatjes, maar het is niet echt vanuit overtuiging. Daar waar mogelijk en het uitkomt overtreden ze makkelijk de regels.
Je zou bijna denken dat ze ervan moeten leven...
Ik zie dat in de praktijk toch echt anders. Maar blijkbaar heb jij andere praktijkervaring?
Ja, die heb ik.
#3377457
Lizzy schreef:Het gaat natuurlijk niet alleen maar over de 80 uur durende werkweek of de vakanties die ze wel/niet kunnen nemen. Het gaat om boeren die failliet gaan, het hoofd nog maar net boven water kunnen houden, het gaat om megastallen, om quota, om boeren die Nederland ontvluchten en een megastal in Hongarije bouowen (en nu maar hopen dat dierenwelzijnsregels in Hongarije net zo "goed" zijn als die van ons... En milieu wetgeving, is die gelijk aan die van ons?) en alles dat wel wel of juist niet doen om dierenwelzijn prioriteit te geven, het milieu (dat zijn wij, met z'n alle) niet zo zwaar te belasten en te zorgen dat boeren fatsoenlijk kunnen leven en werken (en eigenlijk niet alleen boeren maar iedereen). Wij, de consument, zullen dat met z'n alle moeten dragen. Een liter melk kost een euro! En daarvoor is het getransporteerd en verpakt en naar de winkel gebracht! Dat kan toch gewoon niet? En het heeft totaal geen zin om de regels alleen in Nederland aan te passen. Dan haalt de Nederlander z'n kiloknaller uit Tsjechië. Of Ierland (waar de kalfjes op transport dood gemarteld worden). We moeten met z'n alle om. Maar het vraagt echt een grote omslag en inzet van iedereen. En ja, het gaat geld kosten. Het is een of het ander.
Mee eens. We kunnen de boeren hier wel gaan zitten pesten met elk jaar weer nieuwe en tegenstrijdige regels,maar dan stoppen ze of emigreren ze naar een land waar hun werk gemakkelijker is, en wat zijn we dan opgeschoten?

In de gangbare sector is er een keiharde concurrentie gaande op vlees, onder meer gestimuleerd door grote slachterijen als Vion die de prijs bepalen. Lukt je als boer niet om voor die prijs te leveren, dan heb je pech. Schaalvergroting verlaagt de kosten en de grootste boeren hebben dus de grootste overlevingskans.

Wil je gaan voor biologisch, dan zul je als veehouder tot een jaar en als akkerbouwer zelfs twee jaar aan alle regels van SKAL moeten voldoen voordat je je product als biologisch mag verkopen. Gedurende die periode produceer je dus biologisch maar verkoop je het als gangbaar en kost het dus klauwen met geld, daarna zit je in een andere markt en moet je maar hopen dat de vraag daar voldoende is en blijft om je investering terug te verdienen.

En ja, boeren krijgen ook subsidie en dat is niet handig, want creëert een onbalans in de economie. En misschien zijn er wel teveel boeren in dit land. Maar het zijn ook gewoon mensen met een bedrijf die dat bedrijf draaiend proberen te houden. Zijn die individueel verantwoordelijk te houden voor de sector? Meer dan de consument?
Laatst gewijzigd door kakocavi op do 23 mei 2019, 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
#3377458
Kaela schreef:Maar dan moet dat totaalplaatje wel kloppen.

En de boer in dit verhaal is natuurlijk gewoon een :-X :-X :-X . Dat heeft echt niets meer met boeren te maken. Vreselijk, is gewoon zakenman met een imperium en toevallig handelt ie in dieren en vlees.
Bijna alle boeren zijn zakenmensen hoor, ook in de biosector. Het zijn in de eerste plaats gewoon mensen met een bedrijf. Wat is er zo erg aan deze boer?
#3377460
kakocavi schreef:Bijna alle boeren zijn zakenmensen hoor, ook in de biosector. Het zijn in de eerste plaats gewoon mensen met een bedrijf. Wat is er zo erg aan deze boer?
Wat er zo erg aan is zijn de aantallen en automatisering. Een boer is een bedrijfsman die smorgens opstaat om voor zijn dieren te zorgen. Die door de stal loopt en zijn dieren kent. Zelfs als er veel geautomatiseerd is in het bedrijf.

Wat er erg is aan deze boer is dat hij in het buitenland (Duitsland als ik het goed onthouden heb) niet meer mag boeren en vervolgens in NL onder verschillende bedrijven gewoon verder gaat. Lees de post van Lizzy hierover maar, daar staat genoeg in om wat deze man doet los te zien van de gemiddelde boer, met een boeren bedrijf.
#3377468
Kaela schreef:Wat er zo erg aan is zijn de aantallen en automatisering. Een boer is een bedrijfsman die smorgens opstaat om voor zijn dieren te zorgen. Die door de stal loopt en zijn dieren kent. Zelfs als er veel geautomatiseerd is in het bedrijf.

Wat er erg is aan deze boer is dat hij in het buitenland (Duitsland als ik het goed onthouden heb) niet meer mag boeren en vervolgens in NL onder verschillende bedrijven gewoon verder gaat. Lees de post van Lizzy hierover maar, daar staat genoeg in om wat deze man doet los te zien van de gemiddelde boer, met een boeren bedrijf.
En juist in de mega bedrijven met veel automatisering wordt het volgens de boeren zelf steeds moeilijker om gemotiveerd personeel te vinden. Het is ook gewoon geen leuk werk dan. ((Ik ben het dus met je eens hierover))

Meer algemeen; interessant stuk over subsidies in trouw van 2 jaar geleden; https://www.trouw.nl/groen/waar-geven-w ... ~ab93f610/


En een algemeen stuk over melkvee (in mijn ogen toch echt een andere bedrijfstak dan bioindustrie varkens en kippen) wat ik wel interessant vind https://decorrespondent.nl/8386/hierdoo ... 8-f496b5ad
#3377474
Siberienne schreef:En juist in de mega bedrijven met veel automatisering wordt het volgens de boeren zelf steeds moeilijker om gemotiveerd personeel te vinden. Het is ook gewoon geen leuk werk dan. ((Ik ben het dus met je eens hierover))

Meer algemeen; interessant stuk over subsidies in trouw van 2 jaar geleden; https://www.trouw.nl/groen/waar-geven-w ... ~ab93f610/


En een algemeen stuk over melkvee (in mijn ogen toch echt een andere bedrijfstak dan bioindustrie varkens en kippen) wat ik wel interessant vind https://decorrespondent.nl/8386/hierdoo ... 8-f496b5ad
Dat stuk van De Correspondent is onderdeel van een collectie verhalen over melk en de melkveehouderij. In zijn geheel de moeite waard: https://decorrespondent.nl/collectie/melk
#3377476
Kaela schreef:Wat er zo erg aan is zijn de aantallen en automatisering. Een boer is een bedrijfsman die smorgens opstaat om voor zijn dieren te zorgen. Die door de stal loopt en zijn dieren kent. Zelfs als er veel geautomatiseerd is in het bedrijf.

Wat er erg is aan deze boer is dat hij in het buitenland (Duitsland als ik het goed onthouden heb) niet meer mag boeren en vervolgens in NL onder verschillende bedrijven gewoon verder gaat. Lees de post van Lizzy hierover maar, daar staat genoeg in om wat deze man doet los te zien van de gemiddelde boer, met een boeren bedrijf.
Ik heb de post van Lizzy waarvan ik denk dat je die bedoelt gelezen (die met die tijdlijn op pagina 1), maar ik lees niet dat hij in het buitenland geen varkens meer mag houden. Als dat wel zo is, is het inderdaad heel nalatig dat het hier wel mag.

Verder lees ik in die post, sorry, ook een aantal dingen die ik niet zo relevant vind. De enige melding die gaat over dierenwelzijn gaat over 1200 gestikte varkens, dat is inderdaad heel naar. Aan de andere kant ben ik dan ook cynisch genoeg om te denken: die varkens zijn waarschijnlijk gestikt door teveel CO2, zoals ze anders ook hadden gekregen in het slachthuis...

Ik denk dat deze boer weinig uitzonderlijk is eerlijk gezegd. Ik denk eerder dat een varkensboer zonder geautomatiseerde stallen de uitzondering is, hoewel de monitoring meestal wel een stuk beter is.
#3377480
kakocavi schreef:Ik heb de post van Lizzy waarvan ik denk dat je die bedoelt gelezen (die met die tijdlijn op pagina 1), maar ik lees niet dat hij in het buitenland geen varkens meer mag houden. Als dat wel zo is, is het inderdaad heel nalatig dat het hier wel mag.

Verder lees ik in die post, sorry, ook een aantal dingen die ik niet zo relevant vind. De enige melding die gaat over dierenwelzijn gaat over 1200 gestikte varkens, dat is inderdaad heel naar. Aan de andere kant ben ik dan ook cynisch genoeg om te denken: die varkens zijn waarschijnlijk gestikt door teveel CO2, zoals ze anders ook hadden gekregen in het slachthuis...

Ik denk dat deze boer weinig uitzonderlijk is eerlijk gezegd. Ik denk eerder dat een varkensboer zonder geautomatiseerde stallen de uitzondering is, hoewel de monitoring meestal wel een stuk beter is.

Ik lees ook meerdere overtredingen van wet en regelgeving, tav oppervlak van stal dat hij mocht bouwen en gebruik van niet gecertificeerde voedsel-leverancier. Zouden wij eens moeten proberen in het ziekenhuis... grondstoffen aan laten leveren door bedrijf dat niet de juiste papieren heeft.

En volautomatische stallen zonder toezicht? Ik denk dat die er niet heel veel zijn. Dat is wat anders dan een geautomatiseerde stal. De bedrijven waar ik geweest ben kwam de boer toch nog wel dagelijks meerder malen in de stal. Die waren aanwezig op hun bedrijf. En ik vind ook dat als je zo’n stal hebt, bouw dan ook wat veiligheidsmonitoring in voor de beesten. Met een beschikbare kalamiteiten oproepkracht. Lijkt me toch het minste.

En langzaam stikken van een stal vol gestresste varkens... lijkt me niet vergelijkbaar met doden in slachthuis. Een stal is een grote ruimte, als daar geen lucht binnen komt is dat niet in een paar minuten klaar.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door