Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3377053
src_esther schreef: Wat een onzin, ja veel boeren willen ons dat doen geloven en hebben Yvon Jaspers daarvoor nog voor hun wagentje gespannen... Het geldt voor een klein deel nog voor kleine boeren.
De biologische boer hier heeft inderdaad last van de achterlijke wispelturigheid rond wetgeving en had liever gezien dat de melkquotum niet werd afgeschaft. Maar niet op vakantie? Nou, die vakanties zijn er hoor. En 80 uur werken? Pffff, ja, soms als er gegiert, gemest, gemaaid, gehooid of gezaaid moet worden, maar da's echt niet het hele jaar rond. Daarbij zijn er heel veel mensen die zoveel uren moeten maken, maar blijkbaar is het plotseling voor boeren heel zielig...
Als jij een volautomatische varkensstal hebt, maak je mij niet wijs dat je 80 uur per week moet werken. Het land bewerken wordt hier vooral door loonbedrijven gedaan. Dus nee ik geloof daar ook niet zo in.
Hier in de buurt zijn er niet echt megastallen en de varkenstallen in de buurt hebben gewoon open ramen. Als je daar langs rijdt stinkt het ook en daar is nog geen Belg aan gestorven. Als varkens buiten lopen en voldoende ruimte hebben dan stinken ze trouwens ook niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
#3377056
src_esther schreef:Wtf? Importverbod maar wel vrolijk blijven exporteren? Gatver wat vind ik dat misselijkmakend. En maar klagen over economische vluchtelingen...
src_esther schreef:Wat een onzin, ja veel boeren willen ons dat doen geloven en hebben Yvon Jaspers daarvoor nog voor hun wagentje gespannen... Het geldt voor een klein deel nog voor kleine boeren.
De biologische boer hier heeft inderdaad last van de achterlijke wispelturigheid rond wetgeving en had liever gezien dat de melkquotum niet werd afgeschaft. Maar niet op vakantie? Nou, die vakanties zijn er hoor. En 80 uur werken? Pffff, ja, soms als er gegiert, gemest, gemaaid, gehooid of gezaaid moet worden, maar da's echt niet het hele jaar rond. Daarbij zijn er heel veel mensen die zoveel uren moeten maken, maar blijkbaar is het plotseling voor boeren heel zielig...
Zo zo. Lekker geslapen nu dit uit je systeem is? Neem aan dat die toon eenmalig was?

Zoals je misschien door je rode waas heen nog kon lezen in mijn post zou de exportmarkt totaal anders worden, omdat we dan niet meer kunnen concurreren in prijs. De vraag naar onze export zou veel lager worden en hooguit een nichemarkt worden. Andere landen zouden dat gat kunnen opvangen. Maar het is inderdaad een optie om export ook alleen binnen Europa te doen.

Elke boer heeft last van veranderende wet- en regelgeving, niet alleen biologische boeren of andere boeren die jouw sympathie meer hebben. Daaroverheen zitten gewoonlijk nog afspraken met afnemers en eventuele keurmerken, waar ook steeds meer keuze in komt. Elke verandering daarin kost geld. En boeren kunnen amper op vakantie omdat ze hun bedrijf niet zomaar even geheel aan iemand kunnen overdragen. Dat gaat simpelweg niet, hooguit als je vervanging binnen het gezin hebt. Overigens geldt dat voor andere ondernemers ook hoor, maar een adviesbureau of winkel kun je sluiten en een boerderij niet.
#3377059
hannabelgje schreef:Sorry maar op vakantie gaan vind ik niet bepaald een eerste levensbehoefte. Dat vind ik een super luxe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Een 'super luxe' die de meeste Nederlanders toch gewoon hebben hoor, toch zeker om de paar jaar. En dat op een hooguit vijfdaagse werkweek.

Dit is trouwens niet echt het punt. Het gaat om het totaalplaatje dat ik probeerde te schetsen.
Laatst gewijzigd door kakocavi op zo 19 mei 2019, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#3377063
Het gaat natuurlijk niet alleen maar over de 80 uur durende werkweek of de vakanties die ze wel/niet kunnen nemen. Het gaat om boeren die failliet gaan, het hoofd nog maar net boven water kunnen houden, het gaat om megastallen, om quota, om boeren die Nederland ontvluchten en een megastal in Hongarije bouowen (en nu maar hopen dat dierenwelzijnsregels in Hongarije net zo "goed" zijn als die van ons... En milieu wetgeving, is die gelijk aan die van ons?) en alles dat wel wel of juist niet doen om dierenwelzijn prioriteit te geven, het milieu (dat zijn wij, met z'n alle) niet zo zwaar te belasten en te zorgen dat boeren fatsoenlijk kunnen leven en werken (en eigenlijk niet alleen boeren maar iedereen). Wij, de consument, zullen dat met z'n alle moeten dragen. Een liter melk kost een euro! En daarvoor is het getransporteerd en verpakt en naar de winkel gebracht! Dat kan toch gewoon niet? En het heeft totaal geen zin om de regels alleen in Nederland aan te passen. Dan haalt de Nederlander z'n kiloknaller uit Tsjechië. Of Ierland (waar de kalfjes op transport dood gemarteld worden). We moeten met z'n alle om. Maar het vraagt echt een grote omslag en inzet van iedereen. En ja, het gaat geld kosten. Het is een of het ander.
#3377065
kakocavi schreef:Lizzy en ik die het eens zijn? :o ;)

Die fofaatregelgeving vind ik inderdaad een goed voorbeeld. Moest allemaal gelijk snelsnel worden ingevoerd, geen overgang of compensatie, en als boer heb je er maar aan te voldoen. Veel boeren zijn hierdoor over de kop gegaan. En dit is maar een recent voorbeeld, maar om de paar jaar hebben ze wel zoiets.

Ik las een tijdje terug een artikel over een melkveehouder die van Brabant naar Duitsland is geëmigreerd, vanwege de nieuwe fofaatregelgeving. De grap is dus dat je je daar in Duitsland helemaal niet druk om hoeft te maken. Ik zou dan zeggen, trek dat meer gelijk zodat je niet van die enorme verschillen hebt, maar dat schijnt lastig te zijn.
Maar voor Duitsland geldt de fosfaatregel ook, maar daar zijn zij ze geen kampioen export van dieren/dierlijke producten en hebben dus minder dieren rondlopen, maar de NL-boeren komen dat wel ff omzeep helpen.
Denk maar niet dat die Duitsers blij zijn met de komst van NL-boeren.

De fosfaatregel draait de kleine (biologische) boeren de nek om, niet de grote met 100+ koeien bijvoorbeeld.
#3377071
pearlsofpassion schreef:Ale hup, de sfeer is weer om zeep... :-X
Nou, dat vind ik wel meevallen eigenlijk. Ik vind dat er overal geen sfeer is als het over dit onderwerp gaat, als ik zo links en rechts op ander sites lees. Dan zijn er echt twee kampen en is het haat en nijd.

Dan vind ik het behoorlijk tof dat er hier met regelmaat in dit topic nog sfeer is. Menig forum waar zo'n onderwerp binnen een hatseflats gesloten moet worden omdat het niet te doen is.

Dus, laat iedereen af en toe diep adem halen voor ie hier een berichtje typt zodat we zo min mogelijk uitschieters hebben en ga zo door zou ik zeggen.
#3377075
src_esther schreef:Maar voor Duitsland geldt de fosfaatregel ook, maar daar zijn zij ze geen kampioen export van dieren/dierlijke producten en hebben dus minder dieren rondlopen, maar de NL-boeren komen dat wel ff omzeep helpen.
Denk maar niet dat die Duitsers blij zijn met de komst van NL-boeren.

De fosfaatregel draait de kleine (biologische) boeren de nek om, niet de grote met 100+ koeien bijvoorbeeld.
Goed te zien dat je ook nog in staat bent normaal te reageren.

Hoe verklaar je dit dan?
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/295 ... ndere-keus

Een melkveehouder wil van 80 naar 120 koeien, om zijn bedrijf goed boven water te houden. Mag niet in Nederland. Mag wel in Duitsland.
#3377218
kakocavi schreef:Zo zo. Lekker geslapen nu dit uit je systeem is? Neem aan dat die toon eenmalig was?

Zoals je misschien door je rode waas heen nog kon lezen in mijn post zou de exportmarkt totaal anders worden, omdat we dan niet meer kunnen concurreren in prijs. De vraag naar onze export zou veel lager worden en hooguit een nichemarkt worden. Andere landen zouden dat gat kunnen opvangen. Maar het is inderdaad een optie om export ook alleen binnen Europa te doen.
Ik denk dat jij alleen aan de lapjes vlees denkt die jezelf wilt eten en de delen die naar de huisdieren gaan. Maar dan blijven er nog heel veel incourante delen over die voor dumpprijzen geëxporteerd (kunnen) worden en daarmee lokale boeren in bijvoorbeeld Afrika om zeep helpen. Zo gaat het nu en zo zou het ook gaan als je een importverbod instelt maar de export toelaat. Afrikaanse boeren zouden als zij hun vlees naar Europa hadden mogen exporteren onze boeren weggeconcurreerd hebben in plaats van andersom.
Dus graag een importverbod voor vlees van buiten Europa, maar dan ook graag een exportverbod.
kakocavi schreef:Elke boer heeft last van veranderende wet- en regelgeving,
Volgens mij hebben niet alleen boeren daar last van, maar elke ondernemer.
Ik hoorde boeren tijdens de waterschapsverkiezingen opeens beweren dat ze heel veel belasting betalen, ze vergeten alleen te vermelden dat andere ondernemers ook veel belasting betalen en die minder subsidie ontvangen. Tjonge het lijkt alsof er voor bijna elk schroefje is wel een subsidiepotje is...
kakocavi schreef: niet alleen biologische boeren of andere boeren die jouw sympathie meer hebben. Daaroverheen zitten gewoonlijk nog afspraken met afnemers en eventuele keurmerken, waar ook steeds meer keuze in komt. Elke verandering daarin kost geld.
Die snap ik echt niet. Maar als je het wilt weten, ik heb 0 sympathie voor conventionele boeren (lees intensieve landbouw/veehouderij) en zou graag zien dat daar 0 subsidiegeld naartoe ging. Extensief, biologisch, achja, tis iets beter, maar vooral voor hun eigen portomonnee, want die belijden toch vooral met de mond mooie praatjes, maar het is niet echt vanuit overtuiging. Daar waar mogelijk en het uitkomt overtreden ze makkelijk de regels.
kakocavi schreef:En boeren kunnen amper op vakantie omdat ze hun bedrijf niet zomaar even geheel aan iemand kunnen overdragen. Dat gaat simpelweg niet, hooguit als je vervanging binnen het gezin hebt. Overigens geldt dat voor andere ondernemers ook hoor, maar een adviesbureau of winkel kun je sluiten en een boerderij niet.
Ik zie dat in de praktijk toch echt anders. Maar blijkbaar heb jij andere praktijkervaring?
#3377220
Lizzy schreef:Of het wereldvreemde stadshippies zijn durf ik niet te zeggen, daarvoor ken ik de bezetters niet goed genoeg. Maar ben het voor de rest helemaal met je eens. Wij hebben de biologische boer waar wij al 20 jaar ons vlees voor de honden kopen naar de kl*ten zien gaan door nieuwe regels vanuit de overheid. Zo jammer. Zo'n gaaf bedrijf met zoveel liefde voor de dieren en natuur.
Een boer als de boer in De kleine oorlog van Boer Kok?
Lizzy schreef:Dit heeft ze de das om gedaan :

SOS Bio Boeren

Zoals u wellicht in de media hebt vernomen is er nogal wat aan de hand in de agrarische sektor. Per 1 januari 2018 heeft het Ministerie van Landbouw de fosfaatwet ingevoerd. Dit heeft desastreuze gevolgen voor heel veel hardwerkende boeren. Ook ons bedrijf dreigt te worden getroffen door deze nieuwe regelgeving.

Op onze boerderijen houden wij al 20 jaar biologische koeien. Dit doen wij op de meest dier- en milieuvriendelijke manier. Wij produceren niet teveel mest. Hebben die mest ook hard nodig om het land vruchtbaar te houden. Wij worden als biologische boer gestraft voor de overproductie van mest door gangbare boeren!

Omdat wij op 2 juli 2015 geen melkkoeien hadden, maar wel vleeskoeien, mogen wij nu maximaal 40 koeien melken. Wanneer wij niet meer melkkoeien mogen houden is het voor ons onmogelijk dit mooie bedrijf, opgebouwd in 20 jaar, voort te zetten. Ook komt er dan een einde aan het weidevogelbeheer en is onze natuur- en diervriendelijke manier van boeren voor niets geweest.
Natuurlijk zijn wij hierover in beroep gegaan, maar een definitieve uitslag laat nog altijd op zich wachten.

Wilt u ons helpen in de strijd tegen de fosfaat-wetgeving?

(ze hebben beroep verloren).
Ik weet het, ik had nog de petitie getekend. Ik vind het zo onrechtvaardig. Die gangbare boeren die als idioten gingen uitbreiden met honderden koeien tegelijk na het opheffen van het melkquotum en toen huiliehuilie gingen doen toen de melkprijs met de snelheid van het licht kelderde. Zij mogen een deel van de uitbreiding behouden en boeren besloten het heel rustig uit te bouwen hebben nu niets, ze hebben voldoende grond voor meer koeien maar mogen niet.
Zo kan het zijn dat wij hier boeren hebben met 120 koeien met 1/4 van de grond die de boer met 65 koeien heeft. Dat vind ik bizar. De gangbare boeren (intensieve veehouderij) hebben blijkbaar een beter/sterkere lobby... >:(
#3377240
src_esther schreef:Een boer als de boer in De kleine oorlog van Boer Kok?


Ik weet het, ik had nog de petitie getekend. Ik vind het zo onrechtvaardig. Die gangbare boeren die als idioten gingen uitbreiden met honderden koeien tegelijk na het opheffen van het melkquotum en toen huiliehuilie gingen doen toen de melkprijs met de snelheid van het licht kelderde. Zij mogen een deel van de uitbreiding behouden en boeren besloten het heel rustig uit te bouwen hebben nu niets, ze hebben voldoende grond voor meer koeien maar mogen niet.
Zo kan het zijn dat wij hier boeren hebben met 120 koeien met 1/4 van de grond die de boer met 65 koeien heeft. Dat vind ik bizar. De gangbare boeren (intensieve veehouderij) hebben blijkbaar een beter/sterkere lobby... >:(
Onze biologische boer is Ko-Kalf. Of was Ko-kalf. Ze staat te koop :'(

Hier kun je zien hoe ze het bedrijf om hebben gebouwd naar een bio melkvee bedrijf:



En nu is het bedrijf dan naar de kl*ten en staat te koop :'( :'(

https://www.destentor.nl/elburg/ko-kalf ... ~a700dc7d/

https://www.boerenbusiness.nl/melk/arti ... an-ko-kalf
#3377268
kakocavi schreef:Een 'super luxe' die de meeste Nederlanders toch gewoon hebben hoor, toch zeker om de paar jaar. En dat op een hooguit vijfdaagse werkweek.

Dit is trouwens niet echt het punt. Het gaat om het totaalplaatje dat ik probeerde te schetsen.
Maar dan moet dat totaalplaatje wel kloppen.

Boeren kunnen prima op vakantie. Daar zijn uitwisselingen voor. Mijn zwager heeft jarenlang elke zomer 2 of 3 weken voor een boer gemolken. Dan kwam er iemand anders voor wat andere klussen en de boer was lekker op vakantie.

En de boer in dit verhaal is natuurlijk gewoon een :-X :-X :-X . Dat heeft echt niets meer met boeren te maken. Vreselijk, is gewoon zakenman met een imperium en toevallig handelt ie in dieren en vlees. Maakt nog steeds dat ik de inval van de actievoerders niet oke en dom vindt. Maar als je van zo'n bedrijf hoort, dan wordt het toch wel weer erg moeilijk om in een toekomst voor deze wereld te geloven.
#3377289
de inval laat vooral zien wat de grens in onze samenleving is van acceptatie aan dierenleed, vrij hoog dus. en zolang dat zo is, zullen deze acties een beetje verworpen worden door de maatschappij want dit vinden we (algemene we) geen dierenleed meer dus die hippies en vega's gaan te ver.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door