Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3376735
Ik weet dat er op BP behoorlijk wat leden zijn die bijna geen of helemaal geen vlees eten...en los daarvan zijn we ook allemaal vaak toch wel erg begaan met het lot van dieren...
Wat vinden jullie van de Meat the Victims actie op de varkensboerderij..?
.Ik heb gisteren verschillende voor- en tegenstanders gehoord en steeds dacht ik..."tja ..als je het zo ziet"..
Maar vandaag dacht ik opeens..als in die dezelfde schuur nu een hondenbroodfokker zat ..met zieke vervuilde en ondervoede honden en er werd (eindelijk) ingegrepen...dat zouden we met zijn allen opstaan en luid applaudisseren...en super trots zijn op de mensen die voor deze bevrijding hadden gezorgd en deze misstanden onder de aandacht gebracht hadden...
Maar nu zijn het "maar" varkens...en wordt er toch heel anders tegenaan gekeken...vond het eigenlijk wel heel confronterend....
Het verschil tussen dieren die wij als huisdieren zien en "vlees op poten"
#3376736
Ik vind het prima dat ze aandacht vragen voor de problematiek, maar met 125 man een erf opkomen en stallen openbreken e.d. Dat vind ik echt niet kunnen. Moet je voorstellem dat er bij jou ineens 50 man in je tuin staat, weet zeker dat je voorlopig niet fijn slaapt.

Maar ik lees al veel verzachtende omstandigheden, dus ze zullen door het OM vast anders benaderd worden dan de blokkeerfriezen. ::)
#3376739
Angelique schreef:Ik vind het prima dat ze aandacht vragen voor de problematiek, maar met 125 man een erf opkomen en stallen openbreken e.d. Dat vind ik echt niet kunnen. Moet je voorstellem dat er bij jou ineens 50 man in je tuin staat, weet zeker dat je voorlopig niet fijn slaapt.

Maar ik lees al veel verzachtende omstandigheden, dus ze zullen door het OM vast anders benaderd worden dan de blokkeerfriezen. ::)
Nou ja, dat.

En ik maak geen onderscheid tussen huisdieren en andere dieren. Ik maak onderscheid tussen Joep en alle andere dieren. Want de honden in Spanje laat ik ook op straat creperen, die red ik ook niet... want ik koop een pup uit eigen land.
Wat dat betreft wil ik mezelf ook niet beter voordoen hoor. Ik probeer echt wel op meerdere punten bij te dragen aan een fijne wereld, maar een wereldverbeteraar ben ik ook weer niet. Met name omdat ik, als ik mij al dat leed aan ga trekken, ik geen leven meer heb, denk ik.
#3376742
Nee, ik vind dit niet de manier. Ik ben ook tegen bepaalde vormen van vleesindustrie, maar met zijn allen een schuur inlopen, een teringbende achterlaten, kosten van ME-inzet en dan klagen dat de varkens stress ervaren? Dat klopt natuurlijk niet.... Hoewel ik het ook ziek vind dat mensen waarvan in Duitsland een rechter heeft veroordeeld dat iemand geen dieren mag houden, in Nederland megastallen mag bouwen fout vind, denk ik echt dat we er op deze manier niet gaan komen...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
#3376749
Summerditches schreef:Ik weet dat er op BP behoorlijk wat leden zijn die bijna geen of helemaal geen vlees eten...en los daarvan zijn we ook allemaal vaak toch wel erg begaan met het lot van dieren...
Wat vinden jullie van de Meat the Victims actie op de varkensboerderij..?
.Ik heb gisteren verschillende voor- en tegenstanders gehoord en steeds dacht ik..."tja ..als je het zo ziet"..
Maar vandaag dacht ik opeens..als in die dezelfde schuur nu een hondenbroodfokker zat ..met zieke vervuilde en ondervoede honden en er werd (eindelijk) ingegrepen...dat zouden we met zijn allen opstaan en luid applaudisseren...en super trots zijn op de mensen die voor deze bevrijding hadden gezorgd en deze misstanden onder de aandacht gebracht hadden...
Maar nu zijn het "maar" varkens...en wordt er toch heel anders tegenaan gekeken...vond het eigenlijk wel heel confronterend....
Het verschil tussen dieren die wij als huisdieren zien en "vlees op poten"
Maar wat we nu gezien hebben is geen schuur vol zieke, vervuilde en ondervoede dieren. We hebben het beeld van de bioindustrie gezien. Zeugen die in ligboxen hun biggen hebben en opfokboxen waar tientallen biggen per box in een klinische omgeving op moeten groeien. Maar ik heb geen ziek dier gezien op de filmpjes, het was er onwijs schoon en de dieren waren goed doorvoed. Bovendien is er geen enkel dier bevrijdt en ik heb zo'n vermoeden dat de filmpjes die ze lieten zien voor weinig mensen nieuws waren.

En hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat het oke is hoor. De varkensbioindustrie is naar mijn mening de akeligste vorm van bioindustrie. Wat ik wil zeggen is dat dit soort acties, van dit type actievoerder, het zo onwijs moeilijk maken om bij de feiten te blijven. En zodra je niet meer bij de feiten blijft, is het zo moeilijk om echt te praten over waar het nu om gaat.

Daarnaast vind ik het Not Done om met zo'n enorme groep willekeurig 1 boer zo op de huid te gaan zitten. Dat staat niet in verhouding en het lost niets op. Het is niet de schuld van die ene boer en er veranderd niets door die boer een extreem gevoel van onveiligheid te bezorgen. Het is de hele keten waar het om gaat. Overheid, consument, boer, dierenartsen en toezichthouders. Er verbeterd pas iets, als de hele keten meegenomen wordt. En dat bereik je absoluut niet door bij 1 boer lullig te gaan lopen doen.
#3376752
Wat er in de bio-industrie gebeurd vind ik verschrikkelijk. En verwerpelijk. Maar de grootste veroorzaker van dit alles is de consument. Die gewoon niet wenst te betalen voor een stukje vlees van een dier dat echt een fatsoenlijk leven heeft gekend. Want links of rechtsom: het kan er nog zo pijnlijk schoon wezen en ze kunnen nog zo doorvoed zijn: we mogen een varken zo'n leven gewoon niet aan doen. Maar de consument weigert meer te betalen. En voor die prijs is dit wat een boer kan leveren. En kennelijk vindt de gemiddelde mens dat wel prima zo, want goedkoop vlees vindt nog steeds gretig aftrek.

Ik vind andere mensen op deze manier intimideren gewoon niet OK. Maar hoe wel door te dringen tot de massa? Ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer.... Ik denk eigenlijk dat van hogerhand besloten moet worden dat dieren volgens bepaalde welzijnsnormen gehouden moeten worden. Vlees wordt dan duurder. Het zij zo. Mensen met een kleine portemonnee eten gewoon minder. Of kopen vega. Ik heb daar echt nul moeite mee. Dit moet gewoon stoppen, deze vorm van ernstige dierenmishandeling.

In het kader van plaatst ik graag ook deze:

#3376755
Even terug naar de Op. Ze hebben niks bevrijd, ze hebben enkel voor publiciteit en stress bij de dieren gezorgd. En stallen vol zielige hondjes, daar zie je deze mensen niet. Als die al leeggetrokken worden is dat (beter laat dan nooit) door de aangewezen instanties en dan kan dat ook vaak nog een gevolg van sluiting of boetes krijgen. Maar in de basis heb je denk ik wel gelijk als je stelt dat we ons (even heel erg generaliserend) meer aantrekken van zielige hondjes dan van zielige varkentjes.

Neemt niet weg dat ik van mening ben dat die vleesindustrie ene grote mafiabende is, met uitzondering misschien van de welwillende kleine veeboer. Als je dan vandeweek mocht lezen dat het nvwa nogal makkelijk twee ogen dichtknijpt bij hele ernstige misstanden bij de slachtprocedure, en dat de klokkenluiders vervolgens door de directie “onprofessioneel” worden genoemd, dan weet je ook dat je als dier én consument vogelvrij bent. Als boer trouwens ook, want als ze dan een tak vinden waar ze even mee kunnen scoren, zoals het fipronielei zullen ze dat ook niet laten. Om vervolgens eieren op de markt toe te laten waar nog veel meer fipro inzat.
Dus enige garantie op al die dingen die ze ons garanderen als we biologisch, of beter leven, scharrel, of gewoon “geschikt voor menselijke consumptie” kopen/eten, hebben we niet.
#3376757
Ik vind dat meat the victems duidelijk over de schreef is gegaan. Ook gisteren bij pauw nog een stukje gezien van een aantal van deze actievoerders en ze hadden er erg veel moeite mee om de boeren uit te laten praten. Hierdoor kwamen ze op mij (opnieuw) over als schreeuwers zonder een structureel plan.
Ook zijn ze door de wijze waarop ze te werk zijn gegaan compleet hun doel voorbij geschoten. Het gaat nu in de media niet over de dieren (wat hun eigenlijke doel was) maar over de wijze waarop zij een willekeurige boerderij hebben bezet.

Overigens vind ik het wel enorm krom dat wanneer een 'boer' in een Europees land als Duitsland een verbod heeft op het houden van vee dat diezelfde 'boer' vervolgens megastallen kan bouwen in Nederland :-X Dat zijn kwesties die ik wel schandalig vind en waarbij ik dan denk 'waar is het idee van 1 europa wanneer het om zulke zaken gaat'.
#3376783
EINDHOVEN - Ruim honderd dierenactivisten bezetten maandag de stal van een varkensboer in Boxtel. Na tien uur werd de bezetting beëindigd. Het boeren familiebedrijf, van Sleuwen, heeft een vervoersverbod van drie weken gekregen vanwege mogelijk besmettingsgevaar. Maar wie zijn deze Boxtelse varkensboeren? In de omgeving wordt vader Chris ook wel de 'varkensbaron van Brabant' genoemd, en de naam Van Sleuwen dook de afgelopen jaren al meerdere keren op in de media.

Sledova, Sleco en Slevaro. Het zijn zomaar enkele voorbeelden van namen waaronder de Van Sleuwen Groep (thuisbasis Sint Oedenrode) opereert. Chris van Sleuwen en zijn zoons Jeroen en Joan huren daarnaast ook meerdere stallen op verschillende plekken in het land, waaronder de locatie aan de Brede Heide in Boxtel. Het bedrijf bestaat al sinds 1993 en sindsdien haalden ze meerdere keren het nieuws.

Begin 1997
In Oostburg (Zeeland) is veel protest over een aantal grote stallen die Van Sleuwen wil openen in de gemeente, waar vooral aardappelboeren en kleine veehouderijen actief zijn. Rinco de Koeijer leidde destijds het protest tegen de komst van Van Sleuwen: "Je kunt geen industrieel opgezette bedrijven in een sociale omgeving neerzetten. (...) Er zit een asociale club mensen achter, die met niemand contact zoekt en lak heeft aan de regels."

Oktober 1997
Oostburg neemt harde maatregelen tegen Van Sleuwen. De afmetingen van hun nieuwe stallen overschrijden met 600 tot 800 vierkante meter per stal de afgegeven bouwvergunning. Ook wordt de milieuvergunning op zo'n vijftig punten overschreden aldus de burgemeester. De stallen moeten op last van de gemeente verkleind worden.

uli 2002
De vergunning van Zeeland Voeder, ook een bedrijf van de Van Sleuwen Groep, wordt ingetrokken. Aanleiding is de mogelijke betrokkenheid bij de besmetting van varkensvoer met het verboden hormoon MPA. Van Sleuwen deed zaken met een niet-gecertificeerd bedrijf uit België, dit tot ongenoegen van het Productschap Diervoeder.

Mei 2003
Het varkensbedrijf van Van Sleuwen in Oostburg gaat failliet. Het faillissement werd aangevraagd door personeelsleden omdat ze al drie maanden geen loon hadden ontvangen. 27 akkerbouwers uit de regio waren financieel betrokken bij het bedrijf.

September 2010
Samen met ondernemer Wim Vugts wil Van Sleuwen een megastal in Haaren openen. Dit stuit op veel protest en het plan strandt tot twee keer toe bij de Raad van State.

2012
Na een lange procedure heeft Van Sleuwen nu een keer goed nieuws: in Haaren openen drie geautomatiseerde stallen. In de stallen wordt gebruik gemaakt van de nieuwste techniek, waardoor menselijk ingrijpen tot een minimum wordt beperkt.

Juni 2014
Ook in thuisbasis St. Oedenrode opent de Van Sleuwen Groep een nieuwe, hypermoderne stal die ruimte biedt aan 4000 varkens. Op de website boerderij.nl poseren de ondernemers voor hun nieuwe stal, ook geven ze een rondleiding in de stal. Volgens de ondernemers staat in de stal het welzijn van de dieren voorop.

Juli 2018
In de stal in Haaren komen 1200 varkens om het leven. Door een defect in een ventilatiesysteem kwamen de beesten in een van de stallen zonder lucht te zitten. Snel ingrijpen was niet mogelijk omdat er geen continu toezicht was op de beesten. De verzorging van de dieren verliep geautomatiseerd.

Augustus 2018
De gemeente Haaren geeft Van Sleuwen een officiële waarschuwing, omdat ze de dode varkens niet gemeld hadden. De Voedsel- en Warenautoriteit stelt een onderzoek in, de Partij voor de Dieren stelt kamervragen over de zaak.

Mei 2019
Dierenactivisten bezetten stallen van Van Sleuwen in Boxtel, om aandacht te vragen voor de situatie van de varkens.
#3376824
dinky89 schreef:Ik vind dat meat the victems duidelijk over de schreef is gegaan. Ook gisteren bij pauw nog een stukje gezien van een aantal van deze actievoerders en ze hadden er erg veel moeite mee om de boeren uit te laten praten. Hierdoor kwamen ze op mij (opnieuw) over als schreeuwers zonder een structureel plan.
Mhmmm, dan heb ik geloof ik een andere aflevering gezien.
Vind het knap zoals boerne/LTO eigenlijk altijd de boel weet om te keren of de aandacht van de probemen weet af te leiden.
dinky89 schreef:Ook zijn ze door de wijze waarop ze te werk zijn gegaan compleet hun doel voorbij geschoten. Het gaat nu in de media niet over de dieren (wat hun eigenlijke doel was) maar over de wijze waarop zij een willekeurige boerderij hebben bezet.
Ik snap hun punt, maar de manier waarop ze dat duidelijk proberen te maken gaat natuurlijk never-nooit werken.
dinky89 schreef:Overigens vind ik het wel enorm krom dat wanneer een 'boer' in een Europees land als Duitsland een verbod heeft op het houden van vee dat diezelfde 'boer' vervolgens megastallen kan bouwen in Nederland :-X Dat zijn kwesties die ik wel schandalig vind en waarbij ik dan denk 'waar is het idee van 1 europa wanneer het om zulke zaken gaat'.
+1 Qua landbouw is er in Europa heel veel mis.
#3376826
Lizzy schreef:Wat er in de bio-industrie gebeurd vind ik verschrikkelijk. En verwerpelijk. Maar de grootste veroorzaker van dit alles is de consument. Die gewoon niet wenst te betalen voor een stukje vlees van een dier dat echt een fatsoenlijk leven heeft gekend. Want links of rechtsom: het kan er nog zo pijnlijk schoon wezen en ze kunnen nog zo doorvoed zijn: we mogen een varken zo'n leven gewoon niet aan doen. Maar de consument weigert meer te betalen. En voor die prijs is dit wat een boer kan leveren. En kennelijk vindt de gemiddelde mens dat wel prima zo, want goedkoop vlees vindt nog steeds gretig aftrek.

Ik vind andere mensen op deze manier intimideren gewoon niet OK. Maar hoe wel door te dringen tot de massa? Ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer....
Ik denk dat je de actie in dat licht moet zien. Maar we hadden ze op voorhand al kunnen vertellen dat ze er niet mee zouden gaan bereiken wat ze voor ogen hadden.
Lizzy schreef:Ik denk eigenlijk dat van hogerhand besloten moet worden dat dieren volgens bepaalde welzijnsnormen gehouden moeten worden. Vlees wordt dan duurder. Het zij zo. Mensen met een kleine portemonnee eten gewoon minder. Of kopen vega. Ik heb daar echt nul moeite mee. Dit moet gewoon stoppen, deze vorm van ernstige dierenmishandeling.
Vergeet het maar, de overheid is veel te bang voor een volksopstand.

Overigens helemaal eens.
#3376836
Lizzy schreef:Wat er in de bio-industrie gebeurd vind ik verschrikkelijk. En verwerpelijk. Maar de grootste veroorzaker van dit alles is de consument. Die gewoon niet wenst te betalen voor een stukje vlees van een dier dat echt een fatsoenlijk leven heeft gekend. Want links of rechtsom: het kan er nog zo pijnlijk schoon wezen en ze kunnen nog zo doorvoed zijn: we mogen een varken zo'n leven gewoon niet aan doen. Maar de consument weigert meer te betalen. En voor die prijs is dit wat een boer kan leveren. En kennelijk vindt de gemiddelde mens dat wel prima zo, want goedkoop vlees vindt nog steeds gretig aftrek.
Dit ben ik helemaal met je eens hoor!

Persoonlijk denk ik dat de enige manier om hier verandering in aan te brengen is dat de overheid meer ruimte en geld geeft aan boeren die echt iets aan welzijn doen en daar dan bekendheid aan geven. Dus niet tegen de consument zeggen: foei jij bent slecht!, maar: kijk, zo kan het ook, wil je hier toch niet iets meer voor betalen? Niemand wil te horen krijgen dat ie slecht is, daarvan gaan mensen in de weerstand. En vleesliefhebbers die ook nog eens in de weerstand zitten, daar bereik je niets meer mee.

Laatst zag ik een stukje over de eerste 2sterren varkensboer in Nederland. Die biggen hebben binnen stro, hebben een uitloop naar buiten (met een deel nog overdekt en een deel open) en ze hebben wat meer ruimte per big. Het verschil was eigenlijk maar klein en toch zo'n enorme verbetering! Dat moet je laten zien aan de consument. Deze boer had ook totaal geen moeite om zijn producten af te zetten, sterker nog, er was veel meer vraag dan dat hij kon leveren. Dus het kan wel en daar moet je aandacht aan schenken!
#3376861
Volgens mij is er ook steeds meer vraag naar. Meer en meer mensen kopen bewuster vlees. Maar zijn er nog te weinig boeren die het willen doen.
Want door meer aanbod zou de prijs ook wat zakken waardoor nog meer mensen het zouden overwegen. En zo gaat het de goede richting uit.
#3376893
Kaela schreef:Dit ben ik helemaal met je eens hoor!

Persoonlijk denk ik dat de enige manier om hier verandering in aan te brengen is dat de overheid meer ruimte en geld geeft aan boeren die echt iets aan welzijn doen en daar dan bekendheid aan geven. Dus niet tegen de consument zeggen: foei jij bent slecht!, maar: kijk, zo kan het ook, wil je hier toch niet iets meer voor betalen? Niemand wil te horen krijgen dat ie slecht is, daarvan gaan mensen in de weerstand. En vleesliefhebbers die ook nog eens in de weerstand zitten, daar bereik je niets meer mee.

Laatst zag ik een stukje over de eerste 2sterren varkensboer in Nederland. Die biggen hebben binnen stro, hebben een uitloop naar buiten (met een deel nog overdekt en een deel open) en ze hebben wat meer ruimte per big. Het verschil was eigenlijk maar klein en toch zo'n enorme verbetering! Dat moet je laten zien aan de consument. Deze boer had ook totaal geen moeite om zijn producten af te zetten, sterker nog, er was veel meer vraag dan dat hij kon leveren. Dus het kan wel en daar moet je aandacht aan schenken!
Open uitloop is leuk, tot je er naast woont. In een klein dorpje vlakbij staat zo’n stal en dat geeft een verschrikkelijke stank bij vlagen. En da’s serieuzer probleem dan het klinkt misschien want open stallen geven ook verspreiding van bacterien. Bij (half)open stallen wordt bv varkens-MRSA tot in de verre omtrek gevonden. Net zoals andere bacterie stammen. En dan hebben we het nog niet over de schadelijke gassen die er bij gesloten stallen uit gewassen worden via luchtzuivering. Wonen in de buurt van een open stal is niet gezond.

En nee, ik ben niet voor de intensieve veehouderij, maar de keuze is niet simpelweg of de boeren het willen of de Nederlandse consumenten. Het gaat er ook over of Nederland zijn positie als een van de grootste vlees en eierenexporteurs ter wereld (!) op wil geven.

Ik zelf ben daar voor, ik vind het belachelijk dat een van de kleinste landjes ter wereld zoveel dieren heeft. Is ook vragen om uitbraken van ziektes. Nog iets waarvan het risico van verspreiding veel groter wordt met open stallen trouwens.

Ik zie dit nog niet snel veranderen. Te veel (grote) belangen. Wellicht als China de vleesproduktie internationaal overneemt en nl weg concurreert. Maar of dat nou beter is voor dierenwelzijn...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door