Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Too
#3374742
Na 30+ jaar eigen katten heb ik toch een lesje kattenbak-vaardigheden nodig denk ik. :biggrin2:

2 volwassen binnenwonende dames , 2 kattenbakken
Tot voor kort stortte ik er een zak goedkope korrels van de aldi in, 3x in de 14dagen legen en uitsoppen.
Het zijn wandpiesers dus de kap krijgt vaak een tussentijdse poetsbeurt.
Bak 2 is momenteel gevuld met silica, wordt dagelijks geschept .. is nooit de voorkeursbak geweest (ook niet met andere vulling) vind ik niet heel erg vanwege t ontbreken van een kap.

Houtpellets zijn ze niet heel dol op er wordt oeverloos gegraven voordat ze iets doen, een bak met pellets wordt wel meteen als piesbak aangewezen
Klontvormende klei vind/vond ik niet zo heel fijn, kleiplakken op de bodem ( en flinke uitloop), maar wellicht ontbreekt t me aan de juiste techniek
Nu testen we de cat's best met klonten.. 2xdaags scheppen, elke week soppen en dan....? Helemaal vervangen dan wordt t best een prijzige optie, zo zorgvuldig mogelijk zeven en aanvullen zou kunnen maar is dat acceptabel voor de kattenneus? En ik kom t echt óveral tegen .. .


Vanwege afvalscheiding, voetafdruk, diftar enz... zijn we dus op zoek naar de ultieme vulling... praktisch, efficiënt, fijn voor poezenneuzen en -pootjes, niet al te milieubelastend en ook nog enigszins vriendelijk voor de portemonnee ::)

( piesen bij de buren.. maar da's dan weer geen optie :laugh: )
Gebruikersavatar
Door doranto
#3374745
Geperste houtkorrels zijn volgens mij het meest milieuvriendelijk.
Ik schepte (toen ik nog katten had) iedere dag eerst met een poepschepje met grote openingen, waar de korrels doorheen konden, de poep eruit en daarna portie-gewijs alles in een oude vergiet en schudde dat uit boven een pedaalemmerzak. De schone korrels deed ik eerst in een emmer totdat de kattenbak leeg was en dan weer terug en evt. aangevuld. De gezeefde korrels gingen in de groenbak. Ik deed best wel lang met 1 zak houtkorrels. Ik vond het ook het prettigste voor de katten en mezelf omdat het niet stuift. Ook vond ik de geur van hout aangenaam.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374750
Cat's Best zijn ook houtskorrels. Alleen klontvormende.
Ik vond die nog steeds de beste. Maar ik had wel de grote korrels, zodat de uitloop veel minder was dan met de kleine.
Nu heb ik Benek, gemaakt van mais. Dat vind ik ook goed, maar dat stof blijft meer aan de pootjes hangen, dus iets meer afdrukjes. En de geur is ook wat anders.

Ivm blijven gebruiken van het losse grit en aanvullen, ik herinner me vroeger op het kattenforum dat iemand dat eens getest heeft. Bakken met nieuw grit of oud grit, op dezelfde plaats enz...
Ze kon geen verschil ontdekken. De katten gingen op de bakken met oud grit net zo goed als op die met nieuw grit.
Das het voordeel met klontvormende korrels. Voorheen met uiteenvallende houtskorrels deed ik dat ook gewoon uitscheppen en de rest behouden, maar op den duur rook je het verschil wel.
Nu met de klontvormende heb ik nog nooit wat gemerkt. Niet zelf en niet bij de katten.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3374754
Too schreef:@Doranto.. iedere dag zeven :o dan ben ik een èchte slons.
Zoveel werk was dat niet hoor, misschien 5 minuutjes per bak ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#3374758
Ik heb 2 PEEWEE bakken daar zit een zeef in.
Houtkorrels van de Hoogvliet. Lijken het mees op de originele PEEWEE korrels, alleen goedkoper.
Schep iedere avond drollen eruit en 2x pw maak ik de onderbak schoon waar dus het zaagsel met urine in valt.
Heb ook een x andere korrels gehad die waren donkerde van kleur maar die vond ik niet zo fijn.
Ze zeggen bij 2 katten eigenlijk 3 bakken neerzetten.
Heb dus nog 1 bak staan met gewoon grit daar poepen ze soms op, dus dat schep ik eruit.
Die hoef ik ook eigenlijk nooit verder te verschonen.
1x in 3 maanden gooi ik er grof grit in.
Door Too
#3374789
PoP had jij de pellets van Cats Best, die vormen wel klonten toch? Misschien de moeite waard ze 's mee te bestellen de volgende keer.
Want ik vind t best fijn spul, de classic, maar die uitloop begint me wel tegen te staan.
Door kakocavi
#3374798
Je hebt van die matten die je voor de bak kunt leggen en waar de korrels in blijven zitten, ze lopen zichzelf dan schoon. Zooplus heeft een aardig aantal, die ik nu heb zie ik alleen niet meer. Ik zou dan voor elke bak een kopen en zo groot mogelijk, aan die kleine matjes waar ze net een poot op zetten heb je niets. Verder helpen grovere korrels ook, fijne korrels blijven eerder hangen. Ik gebruik zelf klontvormende van de supermarkt, hout lijkt me niks omdat dat uit elkaar valt waardoor je urine niet eruit kunt scheppen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374803
Ja, ik had die voor de langharige katten geloof ik, de grotere korrels. Waren wel een tikje duurder dan de classic, maar de uitloop is wel minder.
Je vind het tenminste niet meer door het hele huis, alleen rond de bak. Bij de bakken met kap zelfs vrijwel niets.

Ze zijn idd klontvormend. Niet zo stevig als bij klei natuurlijk maar wel ruim voldoende om eenvoudig schoon te scheppen.


Zo matjes heb ik ook. En het helpt iets, maar zeker niet 100%. Maar ik heb dan ook erg spittende katten. ::) De meest gebruikte bak is een open bak. En ze slagen er ook altijd in om wat korrels met hun achterpoten in de lucht te gooien bij het verlaten van de bak. :cool:
Door Too
#3374804
... ze maken vuistjes zodat ze een pootjevol mee kunnen nemen :op de douchemat, in bed, russen de kussens van de bank, de voordeurmat .. overal 'gritjes'

Uitloopmatje ... goed idee.


Volgens milieu centraal zijn 'hernieuwbare' grondstoffen als hout, papier, stro, maïs ed minder milieubelastend dan minerale grit.
Silica is hartstikke fout
Gebruikersavatar
Door koekje
#3374807
Hier is het als volgt:
2 poezen van middelbare leeftijd, met buitengang (Sien kan niet uit de tuin, Ot wel). Buitengang is niet a volente; ik doe op aanvraag de deur open en dicht. Ze hebben een schurfthekel aan regen en koud en slecht weer. Dat is namelijk hondenweer en geen poezenweer.
Ot zal vast bij buren plassen (en drukje doen). Voorheen als jong poesje deed ze dat ook graag en heb ik haar tijdens een vakantie zelfs opnieuw kattenbak moeten aanleren. Sien plast altijd binnen op de bak, er wordt soms voor het hek wel eens een drol neergelegd (als alternatieve manier van territorium afzetten?).
Voor iedereen op zijn achterste poten staat: ik heb rondvraag gedaan bij mijn buren over de aanwezigheid van Ot. Geen klachten gehad, integendeel. Ot is ook een goede muizenvanger en die eigenschap wordt zeer op prijs gesteld. Verder is Ot een lieve poes die niet opdringerig is en eerder bang uitgevallen naar (andere) mensen.

Binnen heb ik 2 bakken; 1 gewone met kap zonder deurtje boven en 1 XL met kap zonder deurtje beneden. In beide bakken zitten gewone grove houtkorrels. Uitloopmatjes heb ik weggehaald, want Sien veegde haar kont eraan af.
De gewone bak is voor Ot. Sien mag er heus ook wel op, maar die doet dat niet. De XL-bak beneden gebruiken beiden, Sien het meest.
Ik schep nooit. De bak beneden wordt 2x per week schoongemaakt, de bak boven 1x per week. Ik kiep de bak leeg in de groenbak (ja, kak ook; is organisch en verteert heus wel). Dan doe ik er een beetje groene zeep in en water en sop hem uit. Even naspoelen en weer vullen met houtkorrels. De kappen maak ik schoon als dat nodig is.


Voorheen, toen ze nog geen buitengang hadden, had ik 3 bakken. Nog een gewone extra bak en daarvoor heb ik ook een tussenmaat bak gehad zonder kap (met rand, ook niet handig).
Volgens mij heb ik vroeger de bakken in tijden dat het nodig was (stress, plasprobleem, ook een keer een logeerkater gehad) ook wel 3 of 4x per week schoongemaakt.
Vroeger hadden ze altijd redelijk grof niet-klontvormend goedkoop kleigrit in de bakken. Dat stonk wel meer en had beduidend meer uitloop. Klontvormend gebruik ik niet: Sien heeft wel eens de neiging gehad om grit te eten en aangezien ik niet schep, hou ik er ook niet van om een soort betonnen laag van de bodem van de bak te moeten bikken tijdens het schoonmaken. Aan de houtkorrels hebben ze wel moeten wennen; langzaam iedere keer een handje korrels meer erbij in de bak.
Ik heb ook een keer een zak FIJN niet-klontvormend grit gehad. Ot werd daar nogal zenuwachtig van. Iedere keer als ze een kuiltje had gegraven om boven te zitten, viel het kuiltje weer dicht en kon ze weer opnieuw graven.
De logeerkater kwam met eigen (grote!) bak met cat's best euko plus. Ot wilde daar pertinent niet op en Sien juist wel. Mogelijk een territorium-issue, want de logeerkater werd nogal gepest door de trutten. Op zich vond ik het prettig grit, maar gaf wel uitloop en klontvormend is voor mij echt geen meerwaarde. En Ot wilde er dus niet op, dus voor mij vrij snel afgeschreven. Ook duur spul trouwens.
Ook een keer silica gehad, vonden ze beiden niks. Dan nog liever Foetsie-ba wat een soort van geparfumeerd is en ze roze voeten van krijgen.
Door src_esther
#3374836
koekje schreef:Binnen heb ik 2 bakken; 1 gewone met kap zonder deurtje boven en 1 XL met kap zonder deurtje beneden. In beide bakken zitten gewone grove houtkorrels. Uitloopmatjes heb ik weggehaald, want Sien veegde haar kont eraan af.
De gewone bak is voor Ot. Sien mag er heus ook wel op, maar die doet dat niet. De XL-bak beneden gebruiken beiden, Sien het meest.
Ik schep nooit. De bak beneden wordt 2x per week schoongemaakt, de bak boven 1x per week. Ik kiep de bak leeg in de groenbak (ja, kak ook; is organisch en verteert heus wel). Dan doe ik er een beetje groene zeep in en water en sop hem uit. Even naspoelen en weer vullen met houtkorrels. De kappen maak ik schoon als dat nodig is.
Tja is wat voor te zeggen, maar ik hoop toch dat je dat niet doet als je katten medicijnen krijgen.
Door Too
#3374849
Hmmm verschillende technieken dus, tot voor kort was ik ook niet van klonten precies om wat Koek zegt : als je even niet oplet moet je bikken.

En ik ben niet zo'n beste , goedgeorganiseerde huisvrouw.. op een vaste dag de hele handel vervangen lukt nog net
Nu met de cabrio-bak , bovenkant van de kap gezaagd zodat plasjes wel binnen de bak blijven en ze toch fijn kunnen kijken, draaienen frisse luchten, zie ik de bollen ook sneller én kan ik er vlot bij om even te scheppen/bij te vullen. Kap soppen als er lekker gestraald is is echt minder werk dan halve bijkeuken biotexen wegens overrandse plassen.
Wat je natuurlijk pas ontdekt als t begint te stinken :-X

Zijn de dames van Koek trouwens de enige die hun bips afvegen aan t matje?
Koek is dat omdat ze dan een ketting hebben gemaakt of omdat t gewoon fijn is / goed werkt,.. weet je dat? Hier vegen ze wel graag langs de drempels als ze een mensenhaar hebben verwerkt nl.

Gewone houtkorrels scheppen en zeven (methode Doranto) vind ik ook nog wel t proberen waard, is iig best budgetvriendelijk.


We gaan hier binnenkort over op diftar (nu mag je nog ongelimiteerd vuilniszakken in de container pleuren, zo fijn :biggrin2: ) .. dus gaat volume ineens ook wat meer meespelen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374850
Als je katten het accepteren en jij vind dat het handigst om te verwerken, dan zou ik voor de gewone houtskorrels gaan.
Die zijn gewoon het aangenaamst voor het milieu, voor je neus en nog goedkoop ook.

Wij zijn ervan afgestapt omdat we klonten scheppen toch een stuk eenvoudiger vinden werken. En eens je het gewend bent... ::)
Ik moet wel zeggen dat we nu ook veel minder verbruik hebben. Urine in een klont verbruikt toch minder grit dan dezelfde urine in een uiteenvallende korrel.
Maar we hebben nu ook een kat minder en eentje die vaak buiten gaat, dus hoe groot het verschil echt is, kan ik niet zeggen.

Klontvormend grit kan je trouwens ook eenvoudig zeven he. Je zet een oud frituurmandje op een emmer en giet de inhoud van de bak er gewoon doorheen. Wat er in het mandje achterblijft gooi je je weg, wat er in de emmer komt gaat terug de bak in.
Werkt prima als je goed klonterend grit hebt, als je klonten uiteenvallen heb je miserie. :biggrin2:

Wij moeten trouwens nooit bikken. Het plakt wel eens aan de bodem, maar dat komt heel eenvoudig los als je er even met een schepje tegen duwt. Ik denk dat je dat bikken enkel hebt bij grit op basis van klei of steen. Hout of mais wordt nooit zo hard.
Door Anne in Zweden
#3374869
Ik heb ook klontvormend grit en hoef dat nooit van de bodem te schrapen. Gewoon zorgen dat er een flinke laag in de bak zit, dat is hier voldoende. Blijkbaar graven ze niet tot op de bodem. Ik haal 's winters (in de zomer gaan ze nauwelijks op de bak, doen ze alles buiten) iedere dag één keer de köttels en de klonten eruit, en vul het grit aan als het nodig is. De hele bak schoonmaken doe ik ahum, eens in de maand? Twee maanden? :-[ Ik heb drie bakken voor drie katten, alle met kap.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door