Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
#3374747
fransbulletje schreef:Kom niet aan tradities :-X
Tradities gaan voor volksgezondheid en milieuverontreiniging >:(

Ik zeg kappen met die paasvuren is niet meer van deze tijd!
+1
Doranto schreef: +1! Evenals vuurwerk! >:(
+1
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3374751
Lizzy schreef:Het rook zo chemisch, ik geloof niet dat het gewoon ff wat hout was, dat in de fik stond. Maar goed, hoofdpijn-dag-2 is weer voorbij, morgen beter.
Weinig kans hoor dat er plastics oid op de bult liggen. Die dingen worden allemaal gecontroleerd en de mensen willen graag een vergunning krijgen om te fikken, dus die gaan er geen zooi bij opgooien.
Best kans dat de Botlek een sluisje open had staan, want wat jij omschrijft heb ik hier niet geroken.
Door Lizzy
#3374755
Er zijn honderden klachten over stank binnen gekomen, van Zoetermeer tot en met Amsterdam. En het was een pal oosten wind, dus de Botlek waait deze kant niet op. Nee, het waren echt de Paasvuren.
Door Lizzy
#3374756
En even een paar quotes uit de media:
Misschien heb jij het zelf ook geroken: een verbrande, chemische geur.
De verwachting is dat er dit weekend een oostenwind staat die over het westen trekt. Ook voorspelt het KNMI een inversielaag in de lucht. Door deze laag kan de lucht niet makkelijk weg en blijft de lucht hangen.
Stankoverlast van paasvuren wordt in onze regio meestal omschreven als de geur van verbrand plastic. Mocht u overlast ervaren en wilt u dat melden bij de DCMR meldkamer dan kunt u dat bij voorkeur doen via de website of anders telefonisch.
Op zondagochtend zorgde een oostenwind voor een behoorlijke stankoverlast in grote delen van het land door de paasvuren die in Duitsland zijn aangestoken. De brandweer van Amsterdam kreeg meldingen van brandlucht, maar ook mensen uit Urk, Appingedam, Noordwijk, Kampen, Assen Zwolle beklaagden zich over stank.
REGIO - Je zult maar een toerist uit Duitsland zijn en een frisse Paasneus willen halen aan de Nederlandse kust. In grote delen van Nederland ervaren mensen stankoverlast van de Duitse paasvuren die zijn aangestoken net over de grens met Nederland.
Door de oostenwind trekken rook en brandlucht over grote delen van Nederland en op Twitter wordt zelfs vanuit Noordwijk en Den Haag over een brandlucht geklaagd.
Mensen. Niet meer bellen, maillen, linktippen. Ja, het stinkt. In heel Nederland. Van Noordoostpolder tot Kennemerland. Allemaal de schuld van Duitsland, waar de Germanen naar goed Germaans gebruik lente-vuren hebben ontstoken. Aanvankelijk gaf het RIVM een SMOGALARM af voor oostelijk Nederland + Eesterga. Maar die voorspelling is al op zondagochtend vroeg ingehaald door de realiteit. Houd ramen en deuren gesloten. Bij gebrek aan mondkapjes hou een vochtige handdoek voor uw gezicht, en mocht u toch de weg op moeten (voor een bezoek aan de Keukenhof) gebruik navigatie om koers te houden op de weg. Sterkte vandaag.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3374759
Lizzy schreef:Er zijn honderden klachten over stank binnen gekomen, van Zoetermeer tot en met Amsterdam. En het was een pal oosten wind, dus de Botlek waait deze kant niet op. Nee, het waren echt de Paasvuren.
Oke, uit de quotes hierboven begrijp ik dus dat het bij jullie naar verbrand plastic stinkt. Hier kwamen we gelukkig dan niet verder dan verbrand hout.

Die Botlek wat bij wijze van. Maar wel apart toch dat een berg verbrand hout in het westen naar verbrand plastic ruikt en in het oosten...waar het vandaan komt naar verbrand hout.
Door Lizzy
#3374760
Ja, dat is ook raar. Ik heb er ook geen verklaring voor. Maar dit is niet het eerste jaar hoor, dat het zo giga meurt. Eigenlijk altijd met Pasen als er een oosten wind is. En dan is het steeds deze geur.

Best veul rook.

Afbeelding
Door Lizzy
#3374764
Weet je waar het me ook aan doet denken? (ik had het al eerder geschreven maar weer weggehaald omdat het voor jou niet herkenbaar zal zijn Lique :biggrin2: ): aan de wierook die ze in de kerk:

Afbeelding

Ohhww, ook zo'n vreselijke lucht :-X
Door Siberienne
#3374766
Het soort hout maakt ook uit voor de geur en hoe droog het is, niks meurt zo als ‘groen’ hout dat niet droog genoeg is
En dat krijg je ook veel meer rook.

En ook behandeld hout kan stinken of als het niet heet genoeg verbrand en gaat liggen smeulen.

Bij ons trouwens nergens last van gehad. Volgens mij doen ze er ook niet aan in Limburg?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3374771
Angelique schreef:Oke, uit de quotes hierboven begrijp ik dus dat het bij jullie naar verbrand plastic stinkt. Hier kwamen we gelukkig dan niet verder dan verbrand hout.

Die Botlek wat bij wijze van. Maar wel apart toch dat een berg verbrand hout in het westen naar verbrand plastic ruikt en in het oosten...waar het vandaan komt naar verbrand hout.
Hier ook alleen maar verbrand hout geroken en geen chemisch goedje.

Voor 1 avond per jaar vind ik het niet zo’n drama, alleen wat lastig. Maar ik snap wel goed dat je er gek van wordt als het ook nog eens chemisch ruikt en dagen duurt. Hier (in Duitsland dus) viel het me eigenlijk wel mee.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3374773
Kim_S schreef:Hier ook alleen maar verbrand hout geroken en geen chemisch goedje.

Voor 1 avond per jaar vind ik het niet zo’n drama, alleen wat lastig. Maar ik snap wel goed dat je er gek van wordt als het ook nog eens chemisch ruikt en dagen duurt. Hier (in Duitsland dus) viel het me eigenlijk wel mee.

Omdat het allemaal naar die ollanders waaide :biggrin2: :biggrin2:

Ik vind die zandstorm van nu overigens veel vervelender >:(
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3374774
Angelique schreef:Omdat het allemaal naar die ollanders waaide :biggrin2: :biggrin2:

Ik vind die zandstorm van nu overigens veel vervelender >:(
Tip van de dag: ga in Duitsland wonen :biggrin2:

Ja die zandstorm is wel :-X ja...
Door Robian
#3374780
Angelique schreef:Oke, uit de quotes hierboven begrijp ik dus dat het bij jullie naar verbrand plastic stinkt. Hier kwamen we gelukkig dan niet verder dan verbrand hout.

Die Botlek wat bij wijze van. Maar wel apart toch dat een berg verbrand hout in het westen naar verbrand plastic ruikt en in het oosten...waar het vandaan komt naar verbrand hout.
Hier in het oosten 1e paasdag alleen de vuurtjes van de duitsers geroken. 2e paasdag waren de meeste paasvuren afgelast in verband met droogte. Ik heb niets geroken hier.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door