Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3374245
eelke schreef:Dat Twitterbericht van Trump ook. Koekkoek.

Ja maar ja, ondertussen zijn wel de blushelicopters gearriveerd.
Door eelke
#3374246
Angelique schreef:Ja maar ja, ondertussen zijn wel de blushelicopters gearriveerd.
Ja dat lees ik net ook. Maar ik lees al 2 uur over niet mogelijk want vuur aanwakkeren door de rotoren en niet precies genoeg kunnen storten en gevaar door publiek en zo'n bak water sloopt het gebouw.

Maar goed, gebouw is toch al aardig stuk, publiek kun je weghalen, dus het zal wel te maken hebben met alle kostbare dingen die ze nog uit de kelder gered hebben? Dat is niet handig redden natuurlijk, als je daar ondertussen een paar helikopters water op flikkert.

Ben benieuwd hoe dat verhaal dan zit.

Maar goed, 'must act quickly'. Alsof die Fransen eerst nog een kop koffie gingen zetten voor ze in de brandweerwagen stapten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3374252
eelke schreef:Ja dat lees ik net ook. Maar ik lees al 2 uur over niet mogelijk want vuur aanwakkeren door de rotoren en niet precies genoeg kunnen storten en gevaar door publiek en zo'n bak water sloopt het gebouw.

Maar goed, gebouw is toch al aardig stuk, publiek kun je weghalen, dus het zal wel te maken hebben met alle kostbare dingen die ze nog uit de kelder gered hebben? Dat is niet handig redden natuurlijk, als je daar ondertussen een paar helikopters water op flikkert.

Ben benieuwd hoe dat verhaal dan zit.

Maar goed, 'must act quickly'. Alsof die Fransen eerst nog een kop koffie gingen zetten voor ze in de brandweerwagen stapten.
Nou, volgens wat getuigedingetjes duurde het rottig lang voordat ze begonnen met blussen. Zeker 3 kwartier ofzo.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3374258
Hoor net dat de voorgevel en de basisstructuur gered kunnen worden volgens de laatste berichten.
Helaas ook het bericht dat een brandweerman zwaar gewond zou zijn geraakt :'(
Door src_esther
#3374259
Vreselijk. :'(
eelke schreef:Je zal maar degene zijn die daar aan het werk was en een stopcontactje verkeerd aangesloten heeft.
Kans is groter dat een brandde peuk de oorzaak is. Ongelofelijk waar bouwlui hun peuk laten vallen, brandend en wel... :-\ >:(
Door Mandarijn
#3374261
Het dak is vernield, de spits weg, maar de structuur is gered. Voor restauratie waren de 60 koperen beelden rond de spits vorige week weggehaald. Doordat de torens en structuur gered zijn is herstel goed uit te voeren. De brandweer heeft fantastisch werk verricht.
Door Paulus5
#3374266
Mandarijn schreef:Het dak is vernield, de spits weg, maar de structuur is gered. Voor restauratie waren de 60 koperen beelden rond de spits vorige week weggehaald. Doordat de torens en structuur gered zijn is herstel goed uit te voeren. De brandweer heeft fantastisch werk verricht.
Hopelijk rap te restoreren

zal ook wel wat centjes kosten
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3374267
Het is natuurlijk een van de meest bekende en typerende bouwwerken van de gotische architectuur.
Zonder computer, zonder machines, zoiets bouwen in die tijd. Dmv vernuftige constructies die uiteindelijk het hele geheel bij elkaar houden.
Gelukkig hebben ze voldoende beeldmateriaal en ook de bouwtekeningen, en genoeg architecten die het gebouw bestudeerd hebben.
Toch zal het nooit meer helemaal hetzelfde zijn, niet meer de eeuwenoude materialen , niet die handjes die eraan gewerkt hebben, maar toch er is in mijn beleving geen andere optie dan toch herbouwen, gelukkig staat er nog wel wat van het origineel.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3374269
Het is een drama. Zo vreselijk zonde!
Ik ben 1x in Parijs geweest en toen ook dit gebouw bekeken. Prachtig gebouw.
Goed om te lezen dat het nog wel te redden is. (soort van want helemaal krijg je het niet terug)
Door Lizzy
#3374270
Gatverdamme, ik ben er gewoon een beetje misselijk van :-\ . Dit is zo treurig......... Ik geloof dat er nog voldoende van de Notre Dame over is gebleven om haar te herstellen maar ze zal gewoon nooit meer hetzelfde worden :'(
Door Siberienne
#3374280
Inderdaad chapeau voor de brandweerlieden! Ik zag ze gisteren staan op de hoogwerkers met hun zware spuiten in de hitte.. zwaar hoor.

Nee, het wordt nooit meer "de oude" aan de andere kant, er zijn ook veel kunstige restaurateurs die op oude ambachtelijke manier dingen kunnen maken. Ik heb ooit in St Pauls (dacht ik) staan kijken naar restauratie werk, dat was echt mooi & knap gedaan.
Dus hopelijk kan ze inderdaad opgebouwd worden. Groot probleem zou nog wel hout kunnen worden: het vinden van echte grote boomstammen voor mooie balken, ze bestaan bijna niet meer (en dat is wel een trieste constatering, hoe weinig grote oude bomen er nog zijn op de wereld)

Ik moest nog aan Dresden denken, de wederopbouw van de Liebfraukirche. Helemaal in puin na het geallieerde bombardement in de oorlog, heeft lang geduurd (vanwege geldgebrek) maar die staat er weer in volle glorie. Dus hopelijk gaat dit lukken.
Door Anne in Zweden
#3374284
Notre Dame heeft in de loop van de geschiedenis al heel wat veranderingen moeten ondergaan, en deze brand is zeker niet het meest verwoestende wat ze heeft beleefd. Ze zal ongetwijfeld haar oude glorie hervinden.

Dit artikel van de NYT geeft een mooi beeld van het veelbewogen leven van de Dame.
https://www.nytimes.com/2019/04/15/worl ... module=Top Stories&pgtype=Homepage

Ben wel blij dat de schade tot het dak beperkt is gebleven, en dat er geen doden zijn gevallen. Toen ik de spits zag omkiepen, dacht ik: nou moet er niet net op de grond iemand op de verkeerde plek staan. :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door