Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3374292
Ik vind het ook vreselijk. Zo’n mooie kerk en dan zo’n vuurzee. Gelukkig is er een groot deel gered van de vlammen.

Het geld komt wel bijeen. Beroemde mensen staan in de rij om geld te geven. Een zelfs 200 miljoen. 200 Miljoen!!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook wel verdrietig van wordt. Hulporganisaties krijgen voor de afgelopen natuurrampen in afrika amper geld bij elkaar en voor zoiets geeft iemand 200 miljoen. Dat is zo veel geld, ik kan dat niet bevatten.
Door Paulus5
#3374293
Kaela schreef:Ik vind het ook vreselijk. Zo’n mooie kerk en dan zo’n vuurzee. Gelukkig is er een groot deel gered van de vlammen.

Het geld komt wel bijeen. Beroemde mensen staan in de rij om geld te geven. Een zelfs 200 miljoen. 200 Miljoen!!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook wel verdrietig van wordt. Hulporganisaties krijgen voor de afgelopen natuurrampen in afrika amper geld bij elkaar en voor zoiets geeft iemand 200 miljoen. Dat is zo veel geld, ik kan dat niet bevatten.
+1
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3374294
Ik geloof dat er zelfs al 300 miljoen binnen is.

Had Frankrijk ook niet zoveel problemen om slechts 2 miljoen te reserveren voor het onderhoud per jaar? En onderwater was er echt heel erg veel achterstallig onderhoud (stukken van de torenspits, waterspuwer en andere stenen ornamenten kwamen gewoon naar beneden vallen).
Door Anne in Zweden
#3374295
Kaela schreef:Ik vind het ook vreselijk. Zo’n mooie kerk en dan zo’n vuurzee. Gelukkig is er een groot deel gered van de vlammen.

Het geld komt wel bijeen. Beroemde mensen staan in de rij om geld te geven. Een zelfs 200 miljoen. 200 Miljoen!!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook wel verdrietig van wordt. Hulporganisaties krijgen voor de afgelopen natuurrampen in afrika amper geld bij elkaar en voor zoiets geeft iemand 200 miljoen. Dat is zo veel geld, ik kan dat niet bevatten.
Ik vrees dat veel hulporganisaties lijden onder het imago dat ze inmiddels hebben, namelijk dat het grootste deel van het geld dat ze ontvangen in de zakken van directeuren en dictatoren belandt, terwijl de getroffen bevolking verder crepeert. En heel eerlijk... Toen ik nog kind was (zo'n 40 jaar geleden) waren er al regelmatig hulpacties op tv voor de meest uiteenlopende doelen (voornamelijk in Afrika). Er zijn in de 40 jaar sindsdien miljarden binnengehaald voor Afrika, maar de problemen zijn daarmee niet opgelost (en misschien zelfs verergerd). En ik vrees dat ze de komende 40 jaar nog eens miljarden kunnen binnenhalen maar dat daarmee niet één structureel probleem uit de weg zal worden geruimd. Misschien ben ik cynisch, maar toch.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3374296
Anne in Zweden schreef:Ik vrees dat veel hulporganisaties lijden onder het imago dat ze inmiddels hebben, namelijk dat het grootste deel van het geld dat ze ontvangen in de zakken van directeuren en dictatoren belandt, terwijl de getroffen bevolking verder crepeert. En heel eerlijk... Toen ik nog kind was (zo'n 40 jaar geleden) waren er al regelmatig hulpacties op tv voor de meest uiteenlopende doelen (voornamelijk in Afrika). Er zijn in de 40 jaar sindsdien miljarden binnengehaald voor Afrika, maar de problemen zijn daarmee niet opgelost (en misschien zelfs verergerd). En ik vrees dat ze de komende 40 jaar nog eens miljarden kunnen binnenhalen maar dat daarmee niet één structureel probleem uit de weg zal worden geruimd. Misschien ben ik cynisch, maar toch.
Nee hoor, je hebt helemaal gelijk. En dat is precies waarom ik er verdrietig van word. Hoeveel goeds er ook gedaan wordt door hulporganisaties, het is allemaal zo ondoorzichtig en soms corrupt. Het gaat me ook niet zozeer om deze geldgever ofzo.
Het is gewoon het idee, dat er zoveel geld op de wereld is om alles goed te maken, maar dat de harde waarheid is dat een gebouw redden makkelijker gaat dan mensen.
Door Siberienne
#3374297
Anne in Zweden schreef:Ik vrees dat veel hulporganisaties lijden onder het imago dat ze inmiddels hebben, namelijk dat het grootste deel van het geld dat ze ontvangen in de zakken van directeuren en dictatoren belandt, terwijl de getroffen bevolking verder crepeert. En heel eerlijk... Toen ik nog kind was (zo'n 40 jaar geleden) waren er al regelmatig hulpacties op tv voor de meest uiteenlopende doelen (voornamelijk in Afrika). Er zijn in de 40 jaar sindsdien miljarden binnengehaald voor Afrika, maar de problemen zijn daarmee niet opgelost (en misschien zelfs verergerd). En ik vrees dat ze de komende 40 jaar nog eens miljarden kunnen binnenhalen maar dat daarmee niet één structureel probleem uit de weg zal worden geruimd. Misschien ben ik cynisch, maar toch.
Ik denk dat je deels gelijk hebt en deels niet; de kindersterfte in Afrika is enormv verbeterd en er is veel minder ondervoeding. Maar er zijn ook veel hulpgelden niet effectief ingezet. (We dwalen wel verschrikkelijk af, maar wilde vooral zeggen dat ik denk dat het boek ‘Gratis geld voor iedereen’ van Rutger Bregman jou misschien ook wel aanspreekt? Geeft iig een scherpe analyse van het hele hulpverleningscircuit en waarom dat vaak faalt...)
Door Elf
#3374298
Volgende week ga ik met dochter een paar dagen naar Parijs. Helaas dus niet de Notre Dame bezoeken :'(
Door Anne in Zweden
#3374300
Siberienne schreef:Ik denk dat je deels gelijk hebt en deels niet; de kindersterfte in Afrika is enormv verbeterd en er is veel minder ondervoeding. Maar er zijn ook veel hulpgelden niet effectief ingezet. (We dwalen wel verschrikkelijk af, maar wilde vooral zeggen dat ik denk dat het boek ‘Gratis geld voor iedereen’ van Rutger Bregman jou misschien ook wel aanspreekt? Geeft iig een scherpe analyse van het hele hulpverleningscircuit en waarom dat vaak faalt...)
En toch, met het geld dat er de afgelopen decennia is binnengehaald had denk ik veel meer kunnen worden gedaan. En als je denkt aan alle oorlogen die er op dat continent zijn en nog steeds worden gevoerd… En aan het feit dat de westerse industrie haar overvloed op de Afrikaanse markt dumpt en het de Afrikanen op die manier onmogelijk maakt om eerlijke prijzen voor hun eigen producten te krijgen… Er is nog steeds zoveel mis, en dat is zo verschrikkelijk jammer.

Boek staat genoteerd, dank!
Door Anne in Zweden
#3374301
Kaela schreef:Nee hoor, je hebt helemaal gelijk. En dat is precies waarom ik er verdrietig van word. Hoeveel goeds er ook gedaan wordt door hulporganisaties, het is allemaal zo ondoorzichtig en soms corrupt. Het gaat me ook niet zozeer om deze geldgever ofzo.
Het is gewoon het idee, dat er zoveel geld op de wereld is om alles goed te maken, maar dat de harde waarheid is dat een gebouw redden makkelijker gaat dan mensen.
Het is ook zichtbaarder hulp natuurlijk, dat maakt het aantrekkelijk om er geld tegenaan te gooien. Over een jaar (of twee jaar, of tien jaar) kun je zien dat het afgebrande deel van de ND weer in oude glorie is hersteld. En dan kun je als onderneming zeggen: kijk 's, da's mede met mijn centjes gedaan. Zo zichtbaar is humanitaire hulp helaas niet. :(
Gebruikersavatar
Door sam28
#3374302
Ik werd er ook naar van, dat miljardairs in de rij staan om te betalen en dat er daar tegenover mensen staan zoals in Afrikaanse landen, Zuid Amerika en ook dichterbij huis, in Frankrijk zelf bijvoorbeeld, die straatarm zijn en geen recht hebben op hulp of gewoon geen hulp krijgen. En ja, een gebouw is zichtbaarder dan hulp en ik geloof ook direct dat die geldschieters wel ergens een eervolle vermelding gaan krijgen. En dat kan nu eenmaal niet bij mensen.
Fijn natuurlijk dat de ND opgeknapt kan gaan worden, dat wel.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3374303
sam28 schreef:En ja, een gebouw is zichtbaarder dan hulp en ik geloof ook direct dat die geldschieters wel ergens een eervolle vermelding gaan krijgen. En dat kan nu eenmaal niet bij mensen.
Dus je weet ook niet hoeveel die miljardairs jaarlijks aan goede doelen schenken ;)

Natuurlijk is zo'n brand wel direct groot nieuws en krijgt het direct enkele hoge donaties, maar dat komt ook door de bekendheid van het object. En 'Afrika' is nu eenmaal niet 'naast de deur'. Als er in Frankrijk zelf een terroristische aanval is dan zullen de donaties ook in één keer uit de lucht komen vallen. Want dat is ook naast de deur. Zo is het nu eenmaal.

Tevens zijn dit maar enkele donaties van rijke mensen. Als er drie mensen zeggen, we schenken 100 miljoen, dan ben je er al. Het is niet zo dat er allemaal miljardairs in de rij staan. Dan kun je daarbij natuurlijk niets zeggen over alle andere donaties (van de kleinere miljonairs). Als ze nu in Frankrijk een landelijke donatie-actie zullen doen voor de ND, dan zal die echt niet nog een keer 300 miljoen opbrengen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3374305
Nou, nog flauwer dan...heeft dat Vaticaan geen potje voor onderhoud en restauratie van gebouwen....Als er al een club is ter wereld die geld genoeg heeft, dan zijn die het wel.
Door Anne in Zweden
#3374306
Angelique schreef:Nou, nog flauwer dan...heeft dat Vaticaan geen potje voor onderhoud en restauratie van gebouwen....Als er al een club is ter wereld die geld genoeg heeft, dan zijn die het wel.
Zoals Dagobert Duck al zei: je wordt niet rijk door je geld uit te geven. ::) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3374307
De 300 miljoen komt zelfs slechts van 2 personen af. Dus het is compleet geen voorstelling van het normale donatie-schouwspel.

Maar inderdaad, zelfs 300 miljoen zal een schijntje zijn voor het vermogen van de Vaticaan. Maar als er iemand is die de hand op de knip houdt ::)

Ben benieuwd hoeveel de eiffeltoren 'op zal leveren' ;)
Door Lizzy
#3374308
Angelique schreef:Nou, nog flauwer dan...heeft dat Vaticaan geen potje voor onderhoud en restauratie van gebouwen....Als er al een club is ter wereld die geld genoeg heeft, dan zijn die het wel.
Ik vind het een strak plan. Maar denk niet dat ze het gaan doen. Ze zitten erop, op die centen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door