Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door sam28
Geen idee waar dit hoort dus maar hier.

Lea heeft het op zich genomen om Ziva een mep te verkopen als ze blaft. Ze heeft ook nog eens een verschrikkelijke timing, namelijk als Ziva al weer in haar mand ligt. ::)

Dus Ziva denkt iets te horen en blaft. Ik blijf zitten of doen wat ik aan het doen was en Ziva gaat dan weer liggen. Dan loopt Lea naar Ziva, snuft een keer en mept dan. Ziva vind het doodeng en gilt dan een keer.
Waarop Siepie denkt Sjezus wat een gegil en met een dikke staart Ziva ook een mep wil verkopen. :o :o Als ik Siepie dan in haar 'aanval' grijp dan loopt ze weg met een dikke staart en duikt op Lea.

Ziva ligt dan te bibberen in de mand vervolgens aangestaard door 2 zwarte katten.

Ik corrigeer het wel maar het lijkt erger te worden en heb geen flauw idee wat ik ermee moet. Hondengedrag kan ik wel verklaren maar kattengedrag??

Zou Lea pijn hebben en daardoor Ziva een mep geven als ze blaffend door het huis rent? Misschien oorpijn oid?
Lea geeft overigens niks aan, eet goed en ik merk niks aan haar. Ik ga ervan uit dat Siepie Lea wil helpen.

Ik zou het heel er vinden als poezen dit blijven doen, helemaal omdat ik straks op stage ga en ik vertrouw het dan niet, kan me voorstellen dat Ziva een keer boos wordt en bijt.. Ik kan ze niet scheiden, het huis is daarvoor veel te klein!
Door Eef+doggies
Bah wat sneu voor Ziva..
Ook dat ze er zo van onder de indruk is.

Ik weet niets van katten, maar ik hoop dat het gauw ophoudt.

Bij je 2e zin dacht ik heel even 'Dat is wat voor Bella' :-[ :P ;D Die slaat regelmatig voor de onzin aan ::)
Door koekje
Bij ineens raar gedrag bij oude katten denk ik toch in eerste instantie aan verminderd zicht en/of gehoor en iets van dementie. Pijn uit zich naar mijn idee eerder in algehele chagrijnigheid en algeheel tammer gedrag.
Geen idee zo snel wat je eraan kan doen :-\
Door sam28
Ze ziet het allemaal nog wel.
Om ziva nu in een bench te stoppen voor haar veiligheid, vind ik wat ver gaan. Maar misschien blaft ze wel helemaal niet als ik weg ben. :-\ heb wel eens vaker het idee dat ze alleen blaft of moppert als ik er ben. Bij anderen laat ze dat niet zien.
Eef+doggies schreef:Bij je 2e zin dacht ik heel even 'Dat is wat voor Bella
;D dat zou wat zijn hé?! Zelf opvoedende huisdieren! ;D
Door sam28
koekje schreef:Bij ineens raar gedrag bij oude katten denk ik toch in eerste instantie aan verminderd zicht en/of gehoor en iets van dementie
Kan ik die dingen uitzoeken? Dementie oid?
En is daar dan wat aan te doen? (ik werk in de zorg en weet het antwoord eigenlijk wel maar oké) ;D
Door eelke
koekje schreef:Bij ineens raar gedrag bij oude katten denk ik toch in eerste instantie aan verminderd zicht en/of gehoor en iets van dementie. Pijn uit zich naar mijn idee eerder in algehele chagrijnigheid en algeheel tammer gedrag.
Geen idee zo snel wat je eraan kan doen :-\
Blaasontsteking geeft bij mensen ook veranderend gedrag. Diabetes ook. Dat zijn ook wel dingen die bij katten voor kunnen komen toch?
Door sam28
Ja zeker. Blaasontsteking heeft ze niet. Als ze dat heeft gaat ze plassen in huis en kijkt mij ondertussen aan. Dat doet ze niet.
W.b. diabetes, dan zou ik toch iets aan haar moeten merken?
Door pearlsofpassion
Ik weet niet of je diabetes merkt.
Voor dementie bij katten bestaat goede medicatie. Werkt erg goed, meestal. Het is altijd uitproberen natuurlijk.

Het is wel gek dat ze het plots begint te doen. Is er iets gebeurd tussen Lea en Ziva dat je weet?
Heeft Ziva eens erg naar haar geblaft?

De kat van mijn tante viel vroeger gelijk wie ze het eerst zag aan, als ze de baby hoorde huilen. Van de stress of angst vermoedelijk.
Ze wilde dat het stopte zeker, en viel dan maar de eerste die ze zag aan.
Het zou wel eens zoiets kunnen zijn. Dat ze paniekeert van het geblaf en uit angst of stress uithaalt.
Ik zou eens catnip of valeriaan in huis halen om Lea wat te kalmeren.

Kan je Ziva op commando laten blaffen? Of het uitlokken?
Want dat kan je Lea gaan trainen. Snoepjes geven en tegelijk Ziva laten blaffen. Lea afleiden van het geblaf en belonen (woorden, aaien, snoep, speeltjes,... Wat ze maar leuk vindt). Steeds korte stukjes.
Zo gaat ze het geblaf als iets positiefs ervaren en met de beloning linken.
Ze moeten elkaar en de situatie gaan vertrouwen, zodat Lea niet de nood voelt om zichzelf te beschermen.

En kwestie van tussenkomen, probeer het te vermijden om de katten onder hun voeten te geven of negatief te benaderen. Dat versterkt het negatief gevoel en dus ook het gedrag. Met straffen leer je een kat zoiets nooit af! Integendeel.
Ga Ziva geruststellen en negeer de katten. Ik veronderstel toch dat Siepie Ziva niets gaat doen als jij bij haar bent?

Indien het niet anders kan Siepie oppakken en rustig wegzetten. Rustig toespreken.
Of in nood eens hard in je handen klappen zodat iedereen stopt, maar das niet bevorderlijk om vertrouwen op te doen, dus enkel als ze echt in elkaars haren hangen.

Ik hoop dat de rust snel terugkeert.
Maar katten durven nogal eens blijven hangen in een negatieve ervaring en dan vraagt het veel inzet en geduld om dat weer om te buigen.
Door sam28
Wat een fijne tips! Ik kan blaffen wel uitlokken. Daar ga ik mee trainen.
Verder in april nog naar de DA voor een checkup. Ik wil met een gerust hart m'n stage in.

Heel erg bedankt, ik wil nog meer typen maar mijn ogen zakken dicht. Morgen vroeg eruit.
Door sam28
Ik denk dat er vandaag overdag wel iets is gebeurd (ik had een meeloopdag op de anesthesie en was niet thuis).
Ziva is wat meer zenuwachtig, dan gister, met Lea en blafte niet meer toen ze dacht dat er iemand binnenkwam. Een binnensmonds gemopper liet ze horen.
Ik ga morgen trainen met de tips die hier staan.
Door Eef+doggies
Wat balen dat het toch nog niet lekker loopt.

Kan Lea anders niet in een grote bench (of gang of slaapkamer) totdat de training zijn vruchten afwerpt?
Het lijkt me zo sneu voor Ziva..
Door sam28
Ja, daar heb ik ook al over nagedacht. Ik heb nog even, ik begin 6 mei pas. :) En voor die tijd ook nog maar een bezoekje DA plannen.

Even uitgebreider.. Zag dat ik dat nog niet gedaan had.
pearlsofpassion schreef: zodat Lea niet de nood voelt om zichzelf te beschermen.
Ze doet het niet uit bescherming, ik ervaar het als afstraffen. Ze slaat Ziva niet als er wel bezoek binnenkomt en Ziva blaft dan. Dus alleen als er niks is en Ziva iets hoort en ze blaft dan.
pearlsofpassion schreef: Is er iets gebeurd tussen Lea en Ziva dat je weet?
Heeft Ziva eens erg naar haar geblaft?
Nee niets. De foto's naast mijn naam zijn van Lea die bovenop Ziva slaapt. Ik geloof niet dat er iets is gebeurd. Ziva is geen blafkont, en al helemaal niet naar Lea toe.
pearlsofpassion schreef:Ga Ziva geruststellen en negeer de katten. Ik veronderstel toch dat Siepie Ziva niets gaat doen als jij bij haar bent?
Dat heb ik gedaan, Ziva geruststellen en katten negeren. Ik heb toen Siepie halverwege "aanval" opgevangen, zo uit de lucht.
Door sam28
Volgende week heb ik een afspraak bij Anne-Marie. Dan wordt ze binnenste buiten gekeerd, ze was voor ik wegging op weekend enorm aan het hoesten, haar het weekend gemarineerd in prednisolon maar ik ben geen fan. En ik wil weten wat het is. En of misschien het "aanvallen" op Ziva daarvandaan komt.
Door kira
sam28 schreef:Volgende week heb ik een afspraak bij Anne-Marie. Dan wordt ze binnenste buiten gekeerd, ze was voor ik wegging op weekend enorm aan het hoesten, haar het weekend gemarineerd in prednisolon maar ik ben geen fan. En ik wil weten wat het is. En of misschien het "aanvallen" op Ziva daarvandaan komt.
prednison geeft bij mensen soms psychotische verschijnselen en ander gedrag dat niet verklaarbaar is / normaal niet wordt vertoond. Misschien daar dan wel een oorzaak / trigger?
Door sam28
mm, ik zal dat eens meenemen. Ik geloof niet dat het dat is want ze heeft 3 dagen een half pilletje gehad en doet nu niks tegen Ziva. Volgens mij heeft ze voor die "aanvallen" ook geen pilletje gehad.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door